کد خبر: 730027
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
نگاهي به وضعيت تيم‌هاي حاضر در پانزدهمين دوره ليگ برتر فوتبال
پانزدهمين دوره ليگ برتر فوتبال از پنج‌شنبه آغاز مي‌شود تا دوباره تنور فوتبال در كشورمان داغ شود، در حالي سوت شروع فصل جديد فوتبال از فردا به صدا در‌مي‌آيد كه نگاهي به وضعيت تيم‌هاي شركت‌كننده نشان مي‌دهد كه هواداران فوتبال مي‌توانند در انتظار يك ليگ جذاب و دوئل‌هاي ديدني باشند.
سعيد احمديان - شيوا نوروزي
پانزدهمين دوره ليگ برتر فوتبال از پنج‌شنبه آغاز مي‌شود تا دوباره تنور فوتبال در كشورمان داغ شود، در حالي سوت شروع فصل جديد فوتبال از فردا به صدا در‌مي‌آيد كه نگاهي به وضعيت تيم‌هاي شركت‌كننده نشان مي‌دهد كه هواداران فوتبال مي‌توانند در انتظار يك ليگ جذاب و دوئل‌هاي ديدني باشند.

    نفت تهران
عليرضا منصوريان با نفت سوداهاي بزرگي در ليگ پانزدهم دارد، آنها فصل پيش يكي از تيم‌هاي شگفتي‌ساز ليگ بودند و تا روز آخر براي قهرماني مي‌جنگيدند، آن هم در شرايطي كه منصوريان يك تيم جوان و بدون ستاره در اختيار داشت اما او و تيم جوانش باعث شدند تا خيلي‌ها آنها را تحسين كنند. درخشش نفتي‌ها به ليگ ختم نشد و شاگردان منصوريان در ليگ قهرمانان آسيا هم تنها تيم ايراني بودند كه به مرحله يك چهارم نهايي رسيده است. البته نفتي‌ها در وضعيتي آماده فصل جديد شده‌اند كه شايعه رفتن منصوريان به استقلال تهران پيش از شروع فصل حاشيه‌هايي را براي اين تيم به وجود آورد اما در نهايت نفت با جدايي منصوريان مخالفت كرد تا اين مربي جوان ماندني شود و مأموريتش را در اين تيم دنبال كند. نفت براي فصل جديد يه يك خانه‌تكاني هم دست زده است و آنها با قدرت بيشتري پا به ليگ پانزدهم مي‌گذارند، سيدجلال حسيني مهم‌ترين بازيكن جديد نفت است، پيام صادقيان هم براي فراموشي حاشيه به نفت آمده و نانگ گلزن برتر فولاد در فصل گذشته و سانتوس مدافع مستحكم برزيلي فصل پيش ذوب‌آهن هم ديگر بازيكنان جديد و مطرح نفت براي فصل آينده هستند. ماندني شدن بيرانوند و وحيد اميري و جدايي پادواني مدافع اين تيم ديگر نقل و انتقالات مهم تيم منصوريان بود.

    استقلال تهران
پس از سه سال همكاري با امير قلعه‌نويي، در ليگ پانزدهم آبي‌پوشان پرويز مظلومي را روي نيمكت خودشان مي‌بينند تا استقلال بعد از دو فصل جام نگرفتن و آسيايي نشدن در فصل جديد متحول شود و با اين تغيير و تحولات آبي‌ها دوباره به جمع تيم‌هاي مدعي ليگ اضافه شوند. انتخاب مظلومي در حالي بود كه از منصوريان، اسكوچيچ و فركي به عنوان گزينه‌هاي اول استقلال نام برده مي‌شد. استقلال علاوه بر روي نيمكت، در تركيب بازيكنان هم تغييرات زيادي را براي فصل جديد تجربه مي‌كند. هاشم بيك‌زاده، اميرحسين صادقي و رضا عنايتي معروف‌ترين بازيكناني هستند كه با آمدن مظلومي عذرشان خواسته شد و فصل آينده جايي در استقلال ندارند. بازگشت مهدي رحمتي به استقلال خبرسازترين نقل و انتقال آبي‌ها بود. حضور دوباره رحمتي در كنار جذب بازيكنان جواني مانند ميثم مجيدي، روزبه چشمي و امين حاج‌محمدي در كنار قرارداد با دو بازيكن خارجي به نام ريوالدوي برزيلي و پروژييچ كروات ديگر نقل و انتقالات آبي‌ها براي ليگ پانزدهم است تا چهره تيم مظلومي نسبت به فصل پيش دگرگون شود و در فصل جديد آنها به دنبال رتبه بهتري نسبت به مقام ششمي‌شان در فصل پيش‌ باشند.
    پرسپوليس
بعد از چند فصل ناكامي كه با حاشيه‌هاي زيادي همراه بود، قرمزها در ليگ پانزدهم مي‌خواهند تيم ديگري باشند. برانكو كه در هفته‌هاي پاياني فصل پيش جانشين درخشان شد، در فصل جديد هم روي نيمكت قرمزها مي‌نشيند تا بر خلاف فصل‌هاي پيش پرسپوليسي‌ها دغدغه آمدن مربي جديد و فرصت دادن به او براي شناخت تيم را نداشته باشند. سرخ‌پوشان پايتخت فصل پيش را با قرار گرفتن در رده هشتم به پايان رساندند و مي‌خواهند در ليگ پانزدهم جبران مافات كنند. البته اين تيم با توجه به محدوديت‌هاي مالي كه داشته نتوانسته بازيكنان نامداري را براي فصل جديد جذب كند و رامين رضائيان تنها خريد ميلياردي اين تيم است. بازگشت محسن مسلمان در كنار جذب ماركو ماريچ مهاجم كروات بارزترين فعاليت اين تيم در فصل نقل و انتقالات است، تيمي كه پيام صادقيان و گابريل معروف‌ترين جدا‌شده‌هاي آن هستند.

    صباي قم
به نظر مي‌رسد با توجه به تغيير و تحولاتي كه در صبا اتفاق افتاده است، قمي‌ها يكي از تيم‌هاي خبرساز ليگ پانزدهم باشند. علي دايي بعد از نيم‌فصل خانه‌نشيني در ليگ پانزدهم هدايت صباي قم را بر عهده گرفته است تا صبا يكي از تيم‌هاي جذاب فصل جديد باشد. دايي جانشين تارتار مي‌شود كه صبا را در فصل پيش نهم كرد. بعد از رفتن دايي به قم، برخي از بازيكنان مشهور استقلال و پرسپوليس كه از اين دو تيم كنار گذاشته شده‌اند به صبا پيوسته‌اند. هاشم بيك‌زاده، اميرحسين صادقي، محمد قاضي و محمد عباس‌زاده شاخص‌ترين بازيكنان جديد صبا هستند، تيمي كه روزبه چشمي يكي از بهترين بازيكنانش را در فصل جديد در اختيار ندارد.
 
   راه‌آهن
تيمي كه با فرهاد كاظمي در هفته آخر ليگ توانست از سقوط به ليگ دسته اول نجات پيدا كند، در حالي آماده فصل جديد شد كه با حكم جنجالي كميته استيناف درباره استفاده از يك بازيكن غيرمجاز، به ليگ دسته اول سقوط كرد و دوباره با نقض همان حكم به ليگ برتر بازگشت. با توجه به اين حاشيه‌ها، راه‌آهن كه توسط دادستاني به يك هلدينگ لوازم آرايشي واگذار شده است در ليگ پانزدهم حضور خواهد داشت و فرهاد كاظمي كه در هفته پاياني ليگ با بازيكنان اين تيم خداحافظي كرده بود، دوباره براي فصل جديد روي نيمكت اين تيم مي‌نشيند و راه‌آهني‌ها بدون بهترين بازيكنشان يعني رامين رضائيان كه به پرسپوليس رفته است به ميدان مي‌روند.

    پديده مشهد
نماينده مشهد با وجود مشكلاتي كه براي مالك اين تيم به وجود آمده در ليگ پانزدهم حضور خواهد داشت. آنها فصل پيش در اولين حضورشان توانستند با عليرضا مرزبان در رده دهم ليگ قرار بگيرند. البته در فصل جديد مرزبان با توجه به اختلافاتش با مسئولان اين تيم از مشهد رفت و رضا مهاجري دستيار مرزبان به عنوان سرمربي جديد اين تيم انتخاب شد و اين تيم را در ليگ پانزدهم هدايت مي‌كند.
 
  سياه‌جامگان مشهد
مشهدي‌ها پس از چند سال، در ليگ پانزدهم دو نماينده دارند، علاوه بر پديده، سياه‌جامگان توانست به ليگ برتر صعود كند تا دومين نماينده خراسان در فصل جديد ليگ برتر فوتبال باشد. اين تيم مشهدي يكي از تيم‌هاي فعال در فصل نقل و انتقالات بود و بازيكنان زيادي را به خدمت گرفته است كه شاخص‌ترين آنها رضا عنايتي و محسن فروزان دو بازيكن فصل گذشته استقلال هستند. البته اين تيم چند بازيكن كروات هم به خدمت گرفته است تا در اولين حضورش در ليگ برتر يكي از كانديداهاي سقوط نباشد. هدايت را اين تيم رسول خطيبي سرمربي سابق تراكتور بر عهده دارد.
 
   سايپا
مجيد جلالي مي‌گويد تيم جواني را ساخته است و براي ديدن ثمره‌اش بايد چند فصل ديگر هواداران فوتبال صبر كنند. ادامه حضور جلالي در شرايطي است كه او هفته‌هاي آخر فصل پيش استعفا داده بود و تصور مي‌شد فصل جديد در اين تيم نماند اما سايپا در ليگ پانزدهم هم با اين مربي ادامه مي‌دهد. نارنجي‌هاي كرجي كه بحث‌هاي زيادي درباره انتقال اين تيم از كرج به تهران همچنان نقل محافل است، يكي از تيم‌هاي پر‌سرو صدا در فصل نقل و انتقالات پيش از شروع فصل بودند و بزرگ‌ترين بمب خبري، پيوستن جواد نكونام كاپيتان سابق تيم ملي به اين تيم بود تا در فصل جديد نكونام در بازگشت دوباره به ليگ ايران، با پيراهن نارنجي به ميدان برود، هر چند زمزمه‌هايي درباره بازگشتش به استقلال هم شنيده مي‌شد. علاوه بر نكونام، رضا نوروزي و غلامرضا رضايي ديگر چهره‌هاي شاخص نارنجي‌پوشان براي فصل جديد هستند، تيمي كه فصل پيش در پايان در رده نهم قرار گرفت.
 
   تراكتورسازي
نايب قهرمان فصل گذشته در تلاش است تا امسال ناكامي اين چند ساله در رسيدن به جام را جبران كند. تراكتورسازي تبريز در فصل نقل و انتقالات به شدت دچار تغيير و تحولات شده است. تا آنجا كه به نظر مي‌رسد توني اوليويرا كار دشواري در پيش داشته باشد. آندرانيك تيموريان و لوسيانو ادينهو كليدي‌ترين مهره‌هاي قرمزها بودند كه ترجيح دادند به تيم‌هاي قطري بپيوندند. اين در حالي است كه حامد لك، اندوي، گرداني، دوسانتوس و احمدزاده ديگر بازيكنان جدا شده اين تيم محسوب مي‌شوند. به علاوه اينكه سرمربي پرتغالي نيز پس از كش و قوس‌هاي فراوان قراردادش را با تراكتورسازان تمديد كرد و بازگشت ديرهنگام او به تمرينات هم از ديگر مشكلات تيم تبريزي است. بدهي‌هاي زياد و چك‌هاي برگشتي را نيز بايد به چالش‌هاي موجود اضافه كرد. مسئولان اين تيم تنها موفق به گرفتن دو بازيكن سربازي شدند كه در سال‌هاي گذشته با كارت‌هاي معافيت جعلي بازي مي‌كردند؛ بختيار رحماني و سروش رفيعي بازيكنان جديد تراكتور هستند. سزار هافبك 22 ساله برزيلي را بايد مهم‌ترين خريد تبريزي‌ها ناميد.

    گسترش فولاد تبريز
نماينده دوم آذربايجان برخلاف همشهري‌اش توانست بازيكنان بهتري را به خدمت بگيرد. گسترش فولاد فصل پيش نتوانست از رتبه يازدهم بالاتر بيايد. اگرچه كسب اين نتيجه هيچ اعتراضي را از سوي مسئولان تيم به همراه نداشت اما فراز كمالوند مي‌كوشد در فصل جديد تحولي اساسي در تيمش ايجاد كند. گسترشي‌ها ترجيح دادند تغييري در كادرفني خود ايجاد نكنند. منتها با خريد بازيكنان جديد انرژي مضاعفي به تيم تزريق كردند. سعيد دقيقي دوباره به جمع گسترشي‌ها اضافه شد، مهدي كياني، محمد نصرتي و اميرحسين كريمي نيز به كمك كمالوند آمده‌اند تا بلكه جهشي در نتايج‌شان ايجاد شود. گسترش همچنين لقب تيم اخلاق را هم با خود يدك مي‌كشد.

    ملوان بندرانزلي
بيشترين تغييرات به بندرانزلي رسيده است. ملوان تيم ريشه‌دار گيلان پس از چند فصل دوباره از مربي غيربومي بهره مي‌برد، مربي‌اي كه حضورش مي‌تواند حواشي زيادي را ايجاد كند. امير قلعه‌نويي پس از ناكامي كه با استقلال داشت جايش را به رقيبش پرويز مظلومي داد. ژنرال آبي‌ها پس از مذاكرات طولاني بالاخره با ملوانان به توافق رسيد و قراردادي يك ساله با آنها امضا كرد. قوي سپيد در شرايطي نيمكت خود را به امير سپرده كه در سال‌هاي گذشته هيچ مربي غيربومي هدايت اين تيم را برعهده نداشته است. با اين وجود هنوز سفيد‌پوشان با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي‌كنند. بهشتي مالك جديد اين تيم در آخرين جلسه هيئت مديره با اعضا به مشكل خورد. همين مسئله موجب شده كه انزلي‌چي‌ها دوباره با بحراني جديد مواجه شوند. در حالي در اردوگاه ملوانان وضعيت قرمز اعلام شده كه امير صادقي دروازه‌بان پيشين تيم از جمع آنها جدا شده است. منتها امير قلعه‌نويي در اين فصل بايد از بازيكنان جديدي همچون نزهتي، موتومبا، شهاب كرمي و سرگي پاشنكو (دروازه‌بان اهل مولداوي) استفاده كند. تمرينات زير نظر ژنرال پيگيري مي‌شود اما خبري از بازي تداركاتي و اردوي پيش فصل نيست.

    استقلال اهواز
سرانجام تيم قديمي اهواز توانست پس از چند سال دوري طعم حضور در ليگ برتر را بچشد. استقلال اين شهر به لطف قوانين عجيب فوتبال ايران و با خريد امتياز تيم فولاد نوين راهش را براي حضور در ليگ برتر پانزدهم هموار كرد. هواداران اهوازي‌ همواره حساب ويژه‌اي روي اين تيم باز كرده‌اند و بدون شك امسال نيز انتظار دارند تيم محبوب‌شان پس از سال‌ها دوري نتيجه‌اي درخور توجه كسب كند. مديران استقلال براي آنكه بتوانند بخشي از اين انتظارات را برآورده كنند اقدام به خريد 11 بازيكن جديد كرده‌اند، بازيكناني كه بعضاً شناخته‌شده هم هستند. محمد غلامي، فرزاد آشوبي و احمد آل‌نعمه از جمله آنها هستند. هدايت استقلال اهواز را حبيب خدريان برعهده دارد. آبي‌‌هاي  اهواز در گروه يك دسته اول بين 12 تيم نهم شدند و حتي خواب ليگ برتر را هم نمي‌ديدند.

    استقلال صنعتي
براي بقا تلاش زيادي كردند و در نهايت هم به هدف‌شان رسيدند. استقلال صنعتي كه در فصل گذشته طرفداران زيادي هم داشت با قرار گرفتن در رده چهاردهم ليگ براي ماندن كارش به پلي‌آف كشيد. شاگردان عبدالله ويسي باانگيزه‌تر از هميشه به مصاف مس كرمان رفتند و به رغم همه حاشيه‌سازي‌هاي كرماني‌ها در مجموع 3 بر صفر پيروز شدند و جشن بقا گرفتند. بنا به تشخيص مديران اين تيم ويسي امسال هم همچنان روي نيمكت نماينده خوزستان مي‌نشيند. با اين تفاوت كه اين تيم سيدصالحي، دياكيته، دياوارا و بائو را ديگر در اختيار ندارد. بيش از 12 بازيكن استقلال از اين تيم جدا شده‌اند و بازيكنان جديد جاي آنها را گرفته‌اند. در ليست بازيكنان ورودي اثري از بازيكنان سرشناس به چشم نمي‌خورد.

    فولاد خوزستان
ايستادن بر سكوي پنجم ليگ برتر به هيچ وجه نتيجه خوبي براي اين تيم محسوب نمي‌شود. فولاد در فصلي كه گذشت نتوانست همانند چند سال گذشته بدرخشد. دراگان اسكوچيچ سرمربي فولاد است و در صورتي كه نتواند در هفته‌هاي ابتدايي رضايت خاطر هواداران را جلب كند خيلي زود با خطر اخراج مواجه خواهد شد. اين تيم هم مثل ساير تيم‌ها بازيكنان قبلي خود را از دست داده است. سروش رفيعي، رحماني، آل‌نعمه، مسلمان، محمد قاضي و عبدالله‌زاده از جمله كساني هستند كه قيد حضور در فولاد را زدند و به پيشنهادهاي تازه خود پاسخ مثبت دادند. با اين حال نماينده اول خوزستان شش بازيكن ديگر را به ليست خود اضافه كرد. خانزاده و دغاغله مطرح‌ترين بازيكناني هستند كه از اين پس پيراهن فولاد را برتن مي‌كنند. علاه بر اين اميرحسين فشنگچي نيز با تيم اسكوچيچ به توافق رسيده و با شروع فصل براي فولاد خوزستان به ميدان مي‌رود. برگزاري اردوي تداركاتي در كشور تركيه فرصت مناسبي بود تا بازيكنان تيم به هماهنگي لازم برسند.
 
   سپاهان
قهرمان فصل پيش براي دفاع از عنوانش برنامه‌هاي زيادي در دستور كار دارد. سپاهان در هفته آخر ليگ برتر و به لطف تساوي تراكتورسازي و نفت تهران فاتح ليگ برتر شد. اين موفقيت براي حسين فركي و شاگردانش نتيجه‌اي ايده‌آل محسوب مي‌شود. طلايي‌پوشان پس از يك فصل دوري از ليگ قهرمانان امسال به عنوان قهرمان ايران به جنگ حريفان آسيايي مي‌روند. مديران اين تيم اصفهاني كه از عملكرد كادر فني تيم خود راضي بودند فركي را در نصف جهان حفظ كردند و حالا با تجربه‌اي كه اين مربي در اصفهان كسب كرده هواداران منتظرند تا شاهد حضور پرقدرت اين تيم در ليگ پانزدهم باشند. اين در حالي است كه سپاهان برخلاف هميشه نتوانست يكي از مهره‌هاي كليدي‌اش را حفظ كند. جواهير سوكاي همواره يكي از بازيكنان تأثيرگذار زردپوشان محسوب مي‌شده است. با اين حال حبيب گرداني و پادواني مذاكرات‌شان با سپاهان نتيجه داد و از اين پس پيراهن زرد را به تن خواهند كرد. مدافع عنوان قهرماني همچنين بهترين‌هاي فصل پيش را هم در اختيار دارد؛ فركي بهترين مربي ليگ و وريا غفوري بهترين مدافع فصل. اين تيم نيز همانند ساير تيم‌هاي متمول ليگ برتر اردويي چند روزه در تركيه برگزار كرد تا تمرينات پيش فصل را در آنجا پشت سر بگذارند. يك بازي دوستانه هم با راه‌آهن انجام داده‌اند.
 
   ذوب‌آهن
قهرماني در جام حذفي اين تيم را به بخشي از هدف خود رساند. ذوب‌آهن تيم دوم اصفهان در ليگ چهاردهم سير صعودي خوبي را پشت سرگذاشت. در شرايطي كه در نيم‌فصل اول يحيي گل‌محمدي به همراه اين تيم نتوانست انتظارات را برآورده كند اما مسئولان ذوب پاي مربي خود ايستادند تا اينكه در نيم‌فصل دوم نتايجي درخشان را به دست آورند. كسب رتبه چهارم در ليگ حاصل اعتماد مديران به مربي جوان و باانگيزه‌اي چون گل‌محمدي بود. در فصل نقل و انتقالات قاسم دهنوي و كارلوس سانتوس از جمع ذوبي‌ها جدا شدند و اكبر صادقي، سيدمحمد حسيني و محمد نژادمهدي جايگزين آنها هستند. قاسم حدادي‌فر بهترين هافبك ايران كماكان در ذوب‌آهن است. بازي دوستانه با راه‌آهن و آلومينيوم اراك بخشي از برنامه‌هاي آماده‌سازي ذوب محسوب مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار