کد خبر: 700280
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۴
تداوم زنجيره شكست‌هاي داعش
دو روز پس از آزادسازي استان ديالي در عراق از دست تروريست‌هاي داعش، شهر كوباني هم از چنگ تكفيري‌ها آزاد شد تا ضربه مهلك ديگري بر پيكر تروريست‌ها وارد شود. همچنين با پاكسازي شرق و جنوب الرمادي، اين شهر نيز در آستانه آزادسازي قرار دارد.
دو روز پس از آزادسازي استان ديالي در عراق از دست تروريست‌هاي داعش، شهر كوباني هم از چنگ تكفيري‌ها آزاد شد تا ضربه مهلك ديگري بر پيكر تروريست‌ها وارد شود. همچنين با پاكسازي شرق و جنوب الرمادي، اين شهر نيز در آستانه آزادسازي قرار دارد.

به گزارش «جوان»، اين روزها تروريست‌هاي داعش در سوريه و عراق روزهاي سختي را سپري مي‌كنند. تروريست‌ها سعي مي‌كنند پيشروي‌هاي سابق خود را باز يابند اما هر چه ابتكار به خرج مي‌دهند به در بسته خورده و چيزي كه نصيبشان مي‌شود از دست دادن شهرها و تقديم آنها به ارتش‌هاي سوريه و عراق است. پس از عقب‌نشيني تكفيري‌ها در عراق، نوبت به عقب‌نشيني از شهرهاي سوريه نيز فرا رسيده و در اين كشور هم داعش هزينه و تلفات سنگيني متحمل شده است. چهار ماه پس از شروع حملات تكفيري‌هاي داعش به شهر كوباني در منطقه عين العرب، در شمال سوريه اين منطقه روز دوشنبه به تسلط كردها درآمد تا سرآغازي بر عقب نشيني داعش از شمال سوريه باشد. واحدهاي حمايت مردمي كردستان سوريه به همراه نيروهاي پيشمرگ كردستان عراق با شكست دادن تكفيري‌هاي داعش، توانسته‌اند كنترل كامل شهر كوباني را به دست آورند. كردهاي كوباني با كمترين تجهيزات در مقابل سلاح‌هاي سنگين داعش ايستادگي كردند و در نهايت با اتحاد و همبستگي توانستند از سقوط شهر خود جلوگيري كنند.

به گزارش ايسنا، به نقل از سايت النشره لبنان، منابع رسانه‌اي كرد روز دوشنبه اعلام كردند كه كردهاي كوباني توانستند اين شهر را پس از سه ماه درگيري خونين به طور كامل تحت كنترل خود درآورند و نيروهاي داعش را به نوار شرقي خارج از محدوده شهري كوباني به عقب برانند. ديدبان حقوق بشر سوريه نيز با تأييد اين خبر اعلام كرد كه كردها، نيروهاي داعش را به طور كامل از شهر كوباني بيرون رانده‌اند. همچنين خبرنگار شبكه الجزيره گفت كه كردها از يك‌شنبه شب بر كوباني تسلط پيدا كردند و از صبح دوشنبه پاكسازي كامل اين شهر از وجود عناصر باقي مانده داعش ادامه دارد.  كوباني، يكي از بزرگترين شهرها در منطقه كردنشين سوريه در مرز تركيه است كه در ماه سپتامبر گذشته به دست داعش اشغال شد. از آن زمان نيروهاي كرد با حمايت حملات هوايي ائتلاف ضد داعش در تلاش بودند تا آنها را از اين شهر خارج كنند. چهار ماه جنگ و درگيري خياباني شديد كوباني را به مجموعه‌اي از خرابه‌ها تبديل كرده است.

بسياري از خرابي‌ها در نتيجه حملات سهمگين جنگنده‌هاي ائتلاف است كه به جاي داعش نيروهاي مردمي را مورد حمله قرار مي‌داد، برخي ديگر نيز مربوط به حملات انتحاري نيروهاي داعش است كه با خودروهاي مملو از مواد منفجره انجام داده‌اند. در اين مدت، كردها اعم از زن و مرد همه دست به سلاح بردند و تا پاي جان از شهر خود دفاع كردند تا جايي كه چندين تن از فرماندهان ارشد داعش كشته شدند و تكفيري‌ها هزينه بيشتري در كوباني پرداختند و اكنون اين منطقه به نماد مقاومت كردها تبديل شده است.

آزادسازي شرق و جنوب الرمادي

ارتش و نيروهاي مردمي عراق كه روز شنبه توانستند استان ديالي در شمال شرقي اين كشور را از كنترل تكفيري‌ها آزاد كنند ديروز نيز با كمك عشاير، توانستند مناطق جنوب و شرق شهر الرمادي، مركز استان الانبار در جنوب عراق را از دست تروريست‌ها آزاد كنند. به گزارش خبرگزاري فارس، ارتش عراق با كمك نيروهاي بسيج مردمي و عشاير موفق شد شرق و جنوب اين شهر را نيز در كنترل خود بگيرد. ‏ اركان خلف الطرموز، عضو شوراي استانداري الانبار ‏روز دوشنبه اعلام كرد كه منطقه «البوغانم» در شرق الرمادي آزاد شد. ‏ به گفته الطرموز در جريان آزادسازي شرق الرمادي، ده‌ها نفر از افراد مسلح وابسته به گروهك داعش، كشته و زخمي شدند اما ‏وي به آمار دقيق آن اشاره نكرد. ‏ «كاظم الفهداوي» رئيس پليس الانبار دوشنبه اعلام كرد كه نيروي امنيتي عراق منع آمد و شد در شهر الرمادي برقرار ‏كرده تا مقدمات آغاز عمليات آزاد‌سازي كامل فراهم شود. ‏ يكي از فرماندهان كرد اعلام كرد: «اعضاي داعش از سه محور به پايگاه‌هاي ما در ارتفاعات تل الريم و تل الشعير حمله كردند كه پس از درگيري‌هاي مداوم، پيشمرگ‌ها توانستند مانع حملات آنها شوند و داعشي‌ها را مجبور به عقب‌نشيني به سمت شرق موصل كردند».

 الانبار از خردادماه سال جاري شاهد وضعيت متشنج امنيتي است. گروهك داعش پس از حمله به استان نينوا و ‏اشغال آن به سوي استان‌هاي ديگر مانند صلاح‌‌الدين و ديالي پيشروي كرد اما اكنون با پيوستن نيروهاي مردمي و كمك بيشتر ‏عشاير، ارتش در حال بازپس‌‌گيري مناطق اشغال شده است. ‏ استان الانبار باتوجه به اينكه بزرگترين استان عراق و نزديك مرزهاي سوريه است از اهميت استراتژيكي خاصي برخوردار است و در صورت آزادسازي كامل اين استان يكي از مناطق اصلي تردد تكفيري‌ها بين سوريه و عراق از بين خواهد رفت، از اين رو ارتش و نيروهاي مردمي به راحتي مي‌توانند از جنوب و از شمال تروريست‌هاي داعش را به عقب‌نشيني وادار و شرايط را براي آزادسازي موصل مركز خلافت خودخوانده داعش فراهم كنند. برخلاف ماه‌هاي اول لشكركشي تكفيري‌ها به عراق، اكنون فرماندهي واحدي در اين كشور حاكم است و يك نوع هماهنگي نظامي ميان ارتش، نيروهاي مردمي مبارز با داعش و همچنين پيشمرگ‌ها به وجود آمده است كه نتيجه اين هماهنگي، موفقيت‌هاي روزافزون در آزادسازي مناطق تحت تصرف داعش بوده است.

نيروي هوايي اسرائيل در اختيار القاعده

درحالي كه سوريه در خط مقدم مقابله با تكفيري‌ها مي‌جنگد و حتي كشورهاي غربي كه مخالف نظام سياسي سوريه هستند در چارچوب ائتلاف نمايشي ضد داعش در ظاهر در صف مبارزه با تروريست‌ها قرار گرفته‌اند، اما در سوي ديگر، رژيم صهيونيستي خط مشي متفاوتي دارد كه نه تنها از تكفيري‌ها برائت نمي‌جويد بلكه با كمك‌هاي نظامي و مالي خود به تروريست‌ها آنها را تقويت مي‌كند.

بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه اعلام كرد كه رژيم صهيونيستي به گروه‌هاي مسلح در سوريه كمك مي‌كند و نيروي هوايي اين رژيم، نيروي هوايي ويژه القاعده را تشكيل مي‌دهد. بشار اسد در گفت‌وگو با مجله امريكايي فارن افرز با اشاره به حمله اسرائيل به جنوب سوريه اعلام كرد: «هر جا كه ما به پيشرفتي دست پيدا مي‌كنيم نيروهاي اسرائيلي به منظور تاثيرگذاري بر فعاليت ارتش سوريه دست به حمله مي‌زنند و اين كاملاً روشن است. از اين رو برخي سوري‌ها به تمسخر مي‌گويند چطور القاعده نيروي هوايي ندارد؟ در حالي كه آن نيروي هوايي اسرائيل را به طور خاص در اختيار دارد». بشار اسد تأكيد كرد: «نيروهاي سوريه كه با گروه‌هاي مسلح مخالف مي‌جنگند قادرند به هر منطقه‌اي كه بخواهند نفوذ كنند اما نمي‌توانند در هر كيلومتري از خاك سوريه باشند، اين غيرممكن است».

اظهارات اسد درحالي است كه در ماه‌هاي اخير اخبار زيادي از همكاري اسرائيل با تروريست‌هاي جبهه النصره و داعش منتشر شده است و نيروهاي حافظ صلح نيز به اين همكاري‌ها اعتراف كرده‌اند. حتي پس از حمله پهپادهاي رژيم صهيونيستي به كاروان نيروهاي حزب‌الله و شهادت چند تن از فرماندهان اين گروه، برخي منابع اعلام كردند كه اين حملات با همكاري تكفيري‌هاي جبهه النصره صورت گرفته و آنها اطلاعات لازم را به صهيونيست‌ها داده بودند. ارتش سوريه در هفته‌هاي اخير توانسته بود ضربات مهلكي به جبهه النصره در منطقه القنيطره در جنوب اين كشور وارد كند و حمله اخير اسرائيل به نيروهاي حزب‌الله براي ايجاد موازنه بين تروريست‌ها و ارتش سوريه بود. كارشكني رژيم صهيونيستي و كمك به تروريست‌ها درحالي است كه موضع كشورهاي غربي در قبال نظام سوريه تغيير كرده و آنها از مواضع تهاجمي خود برگشته و راه مذكره با بشار اسد را در پيش گرفته‌اند. زيرا در چهار سال گذشته نظام سوريه نه تنها تضعيف نشده بلكه با كسب تجربيات بيشتر در نبرد با تكفيري‌ها به خط مقدم نبرد با تكفيري‌ها تبديل شده است.

تغيير رويكرد اوباما در قبال سوريه

براي سال‌ها باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا بر كناره‌گيري بشار اسد از قدرت به عنوان بخشي از راه‌حل پايان جنگ داخلي در اين كشور تأكيد داشت، اما منابع حاضر در دولت امريكا اعلام كرده‌اند رئيس‌جمهور اين كشور به اين نتيجه رسيده كه اسد و علوي‌ها مي‌توانند بخشي از راه‌حل بحران سوريه به شمار روند. به نظر مي‌رسد اين تفكر ناشي از اولويت مبارزه با داعش است كه در اين نبرد اسد نيز يكي از متحدان غيررسمي امريكا به شمار مي‌رود. به گزارش تسنيم به نقل از وال‌استريت ژورنال، هرچند شركت اوباما در مراسم اداي احترام به مرگ ملك عبدالله، پادشاه متوفي عربستان، ميزان نزديكي امريكا و عربستان است اما به نظر مي‌رسد رئيس‌جمهور اوباما براي شايعات اخير درباره آمادگي امريكا به منظور ادامه حضور بشار اسد در قدرت نياز به ارائه توضيحاتي دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
الهام كردستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
0
1
با عرض سلام به كوباني هاي شجاع
خسته نباشيد
خواهراي گلم بهتون افتخار ميكنم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار