کد خبر: 694314
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
گزارش جوان از بی عدالتی در تقسیم بودجه به قطار شهری کرمانشاه؛
ماجرای "مترو مونوریل ال آرتی قطار شهری کرمانشاه" طلسمی برای برخی شهرها از جمله کرمانشاه شده است که گمان می رود حالا حالاها باطل شدنی نیست.
گزارش: خدیجه یوسفی فرد

ماجرای "مترو مونوریل ال آرتی قطار شهری کرمانشاه" طلسمی برای برخی شهرها از جمله کرمانشاه شده است که گمان می رود حالا حالاها باطل شدنی نیست.

گویی جدال های اجتماعی و سیاسی موافقان و مخالفان مترو و مونوریل پایانی ندارد. آن زمان که دولت نهم و دهم اعلام کرد از هر استانی که مونوریل بسازد حمایت بی چون و چرا می کند چند استان ها به طمع سهم دولت، به چاه مونوریل افتادند که کلانشهر کرمانشاه از آن دسته است.

ایده مونوریل در دوران استانداری مجید غفوری در دولت نهم مطرح شد اما در دوران ناکام استانداری دادوش هاشمی با عجله و بدون مطالعه تصویب و عملیات احداث آن با کپی برداری از پروژه قم با شرکتی که هیچ سابقه ای در ساخت مونوریل و مترو نداشت به نام شرکت تام ایران خودرو اجرایی شد، همان زمان کارشناسان شهری از تعجیل در تصویب و اجرای این طرح بدون مطالعه ابراز نگرانی کردند و حتی نمایندگان مردم هم کاری از پیش نبردند و شورای شهر وقت کرمانشاه که تازه از محاق انحلال جسته بود سمعا" و طاعتا" پذیرفت که اجرا شود.

تزریق پنج میلیارد تومان بودجه اولیه برای این پروژه و وعده دادوش هاشمی برای افتتاح مونوریل در سال 92 یا 93 بود که البته عمر مدیریتش کفاف نداد و حجت الله دمیاد آخرین استاندار دولت دهم در کرمانشاه که سابقه مسئولیت مهمی در وزارت کشور هم داشت سکان مدیریت استان را عهده دار شد و در دوران کوتاه مدیریتش به ناچار بخش عمده کار که ستون ها بود را با پیگیری مستمر و جدی به پایان برد اما سال 92 سال مالی خوبی نبود و دولت به وعده هایش درباره مونوریل نتوانست عمل کند.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و انتخاب رضایی بابادی به عنوان استاندار جدید کرمانشاه موج هجمه و جمله به مونوریل دوباره ایجاد شد تا اینکه وی صراحتا" خود را مکلف به اتمام این پروژه نیمه کاره دانست و قرار شد با شیوه جدیدی این کار به اتمام برسد.

مجتبی نیک کردار معاون عمرانی استانداری کرمانشاه که سابقه ریاست سازمان مسکن و شهرسازی استان را هم در کارنامه خود دارد مدتی قبل از تصویب جایگزینی قطار سبک شهری (L.R.T) به جای منوریل در شورای ترافیک استان خبر داد و وعده کرد ظرف چند ماه آینده مجوزهای مربوط در این زمینه را از شورای عالی ترافیک کشور اخذ نماید.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه عنوان کرد: مصوبه احداث منوریل در کرمانشاه را می توان قدری سیاسی دانست و شورای شهر کرمانشاه در سال 1388 بین انتخاب منوریل و یا عدم راه اندازی سیستم حمل و نقل ریلی در کرمانشاه ماندند که ناگزیر منوریل را انتخاب کردند.

وی عنوان کرد: خوشبختانه از همان مراحل اولیه تصویب طرح مونوریل، در شورای شهر کرمانشاه نیز مصوب شد که مونوریل از محدوده میدان آزادی تا میدان فردوسی از زیرزمین عبور کند که قطعا این مصوبه با توجه به عرض کم خیابان مدرس مصوبه درستی بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات عنوان شده در خصوص منوریل با جلساتی که با مشاورین و کارشناسان داشتیم نهایتا تصمیم بر تغییر پروژه سیستم حمل و نقل ریلی کرمانشاه از منوریل به قطار سبک شهری (L.R.T) گرفته شد.

نیک کردار از تصویب تغییر سیستم حمل و نقل شهری کرمانشاه از منوریل به قطار سبک شهری در شورای عالی ترافیک استان خبر داد و اظهار کرد: این مصوبه باید در کمیته فنی شورای عالی ترافیک کشور و سپس در خود شورا تصویب شده، موافقت نامه های آن اصلاح شده و سپس کار اجرای آن آغاز شود.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه با اشاره به اختصاص اعتبار 32 میلیاردی برای پروژه منوریل کرمانشاه در سال 1393 عنوان کرد: از آنجا که در چند ماه اول سال درگیر اخذ مجوزهای تغییر سیستم خواهیم بود این کمبود بودجه محسوس نخواهد بود و تمام تلاش خود را برای اخذ بودجه مناسب در سال 1394 به کار خواهیم گرفت.

اما این وعده آقای معاون بی نتیجه ماند و در روزهای اخیر مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه که دستش به اعتبارات پیشنهادی مونوریل کرمانشاه رسیده، اعتبارات قطار شهری کرمانشاه مصداق بی عدالتی در تقسیم بودجه خواند و با انتقاد شدید از میزان اعتبار اختصاص داده شده به پروژه قطار شهری کرمانشاه در لایحه بودجه سال 1394 از نمایندگان خواست تا از حق مردم کرمانشاه دفاع کنند.

سعید سلیم ساسانی افزود: کار احداث ستون‌های جامانده L.R.T در مسیر میدان سپاه تا پل ولایت و مطالعات طراحی تونل در مسیر سه‌راه 22 بهمن تا میدان آزادی نیز با پیشرفت خوبی در حال انجام است.

وی با اشاره به ساخت تونل 1.4 کیلومتری در این مسیر، اظهار کرد: در صورت تخصیص اعتبارات مناسب احداث تونل از سال آینده کلید می‌خورد و تجهیز کارگاه ساخت تیر عرشه نیز انجام و تولید تیر عرشه در این کارگاه آغاز شده و بزودی عملیات نصب عرشه L.R.T آغاز خواهد شد.

ساسانی با بیان اینکه اقدامات پروژه L.R.T در حال حاضر روی ریل افتاده و مطالعات تکمیلی و تطبیقی آن انجام شده، اظهار کرد: با وجود کمبود اعتبارات، مطالعات تامین تجهیزات ناوگان L.R.T انجام شده، اما هنوز اقدامی در خصوص تامین این تجهیزات صورت نگرفته است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه اعتبار امسال این پروژه 32 میلیارد تومان بود، اظهار کرد: امسال تنها معادل یک سوم بودجه قطار شهری سایر کلانشهرها به کرمانشاه اختصاص داده شد که از این میزان نیز تنها 20 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: در شرایطی سایر کلانشهرها مانند تبریز و یا اهواز سه برابر بودجه قطار شهری کرمانشاه اعتبار دریافت می‌کنند که خط های دوم و سوم قطار شهری در این کلانشهرها در حال احداث است و حال آنکه کرمانشاه تنها همین یک خط را دارد.

ساسانی تاکید کرد: این پروژه دیگر مونوریل نیست که کسی اعتقادی به آینده آن نداشته باشد و در حق آن بی‌مهری و بی‌عدالتی شود و پروژه قطار شهری در کشور اجرایی شده و آینده آن مشخص است و سزاوار نیست همانند پروژه مونوریل مورد بی مهری و بی توجهی قرار گیرد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری کرمانشاه اظهار کرد: متاسفانه امسال نیز سیستم بودجه کشور به گونه‌ای‌ است که به پروژه‌های قطار شهری سراسر کشور به صورت مساوی درصدی را اضافه کردند.

وی تصریح کرد: در لایحه بودجه به صورت مساوی 20 درصد به بودجه سال گذشته پروژه‌های قطار شهری کشور اضافه شده و این یعنی تکرار بی عدالتی در خصوص پروژه قطار شهری کرمانشاه.

ساسانی با اشاره به پیگیری‌ها و نامه‌نگاری های بسیار و نیز مراجعه حضوری به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به همراه استاندار و سایر مسئولان، افزود: با این پیگیری ها با افزایش 40 درصدی بودجه قطار شهری کرمانشاه موافقت شد و امسال 42 میلیارد تومان برای این پروژه در لایحه بودجه لحاظ شده است.

وی اختصاص این میزان بودجه را برای پیشبرد پروژه کافی ندانست و اظهار کرد: قطار شهری کرمانشاه در حال حاضر به بودجه سالانه 200 تا 300 میلیارد تومان نیاز دارد تا بتوان در پایان دولت یازدهم شاهد بهره‌برداری از فاز اول آن بود.

وی تصریح کرد: در صورت تخصیص این میزان اعتبار می‌توان قطار شهری کرمانشاه را در مسیر میدان معلم تا میدان آزادی ظرف سه سال آینده به بهره‌برداری رساند.

ساسانی مبلغ اختصاص داده شده به قطار شهری کرمانشاه در لایحه بودجه دولت را نوعی دهن کجی به کرمانشاه دانست و از نمایندگان خواست تا در بررسی لایحه بودجه از حق کرمانشاه دفاع کنند.

وی با بیان اینکه این میزان اعتبار نیاز پروژه را رفع نمی‌کند، از نمایندگان خواست تا تمام توان خود را برای افزایش اعتبارات قطار شهری کرمانشاه به کار گیرند.

مدیر عامل قطار شهری کرمانشاه با اشاره به کم بودن این میزان اعتبار اظهار کرد: این اعتبارات نه تنها بی توجهی به قطار شهری است، بلکه بی عدالتی در حق کرمانشاه را نیز نشان می‌دهد، زیرا دوباره امسال یک سوم سایر کلانشهرها اعتبارات به قطار شهری کرمانشاه اختصاص می‌یابد.

با این تفاسیر پروژه قطار شهری کرمانشاه با هر اسمی که می خواهند برایش بگذارند به سرنوشت راه آهن کرمانشاه که تاکنون سه دولت وعده سوت قطارش را داده اند، دچار شده و بعید است تا ده سال دیگر به جایی برسد و البته افزایش هزینه های سالیانه ساخت و ساز این روند را طولانی تر خواهد کرد. ضمن اینکه شهرداری نیز تاکنون درباره پرداخت سهم خود در این باره سخنی به میان نیاورده است.


 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر