کد خبر: 691248
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶
رئيس سازمان غذا و دارو هشدار مي‌دهد
پس از نقش‌آفريني آرايشگاه‌ها به عنوان يكي از اضلاع اصلي مثلث مرگ‌هاي شيشه‌اي براي پاسخ به سراب باربي شدن، ‌حالا نوبت دخالت اين مراكز در حوزه تخصصي تزريق بوتاكس است؛‌موضوعي كه رئيس سازمان غذا و دارو درباره آن هشدار مي‌دهد، چراكه علاوه بر تزريق اين دارو از سوي افراد غيرمتخصص، بوتاكس تزريقي در آرايشگاه‌ها هم قابل اعتماد نيست.
زهرا چيذري
پس از نقش‌آفريني آرايشگاه‌ها به عنوان يكي از اضلاع اصلي مثلث مرگ‌هاي شيشه‌اي براي پاسخ به سراب باربي شدن، ‌حالا نوبت دخالت اين مراكز در حوزه تخصصي تزريق بوتاكس است؛‌موضوعي كه رئيس سازمان غذا و دارو درباره آن هشدار مي‌دهد، چراكه علاوه بر تزريق اين دارو از سوي افراد غيرمتخصص، بوتاكس تزريقي در آرايشگاه‌ها هم قابل اعتماد نيست.
تغييرات ناخوشايند در سبك زندگي مردم و افزايش گرايش به ظواهر موجب شده است ظاهر براي خيلي از ما آنچنان اصالت يابد كه براي زيبايي و جوان ماندن به هر راهي متوسل شويم. تزريق بوتاكس هم يكي از راهكارهايي است كه مي‌تواند چين و چروك را به تأخير بيندازد و به واسطه تبليغات گسترده در شبكه‌هاي اجتماعي طرفداران زيادي پيدا كرده است. اما با رونق بازار اين تزريق سودجويان وارد ميدان شده‌اند و برخي از آرايشگاه‌هاي زنانه براي مشتريانشان بوتاكس تزريق مي‌كنند. اين در حالي است كه بنا به تأكيد رئيس سازمان غذا و دارو، بوتاكس يك داروي تزريقي است و بايد تنها توسط پزشكان و متخصصان آموزش ديده در مراكز پزشكي مجاز نظير مطب، كلينيك و بيمارستان استفاده شود و تزريق اين دارو توسط آرايشگران غيرمجاز است.
  بوتاكس سمي براي جواني!
سم بوتولونيوم ماده‌اي است كه براي رفع چين و چروك صورت استفاده مي‌شود. بوتاكس با تأثير روي عضله محل تزريق، باعث كاهش فعاليت يا از بين رفتن فعاليت الياف عضلاني شده و در نتيجه سبب رفع چين و چروك‌هاي ناشي از انقباض‌هاي عضلاني در صورت مي‌شود.  به گفته ديناروند، بوتاكس يك داروي تزريقي است و بنابراين تزريق اين دارو بايد از سوي متخصصان پوست انجام شود و تزريق آن توسط آرايشگران غيرمجاز است.
  باز هم پاي آرايشگاه‌هاي زنانه در ميان است
آرايشگاه‌هاي زنانه، ‌باشگاه‌هاي بدنسازي و شبكه‌هاي ماهواره‌اي سه ضلع مثلثي هستند كه به تعبير علي‌اكبر سياري، معاون بهداشتي وزير بهداشت «مثلث مرگ» هستند و جوانان و زنان را به سمت و سوي مصرف شيشه يا داروهاي لاغري بر پايه اين ماده محرك براي لاغر شدن سوق مي‌دهند. حالا آرايشگاه‌هاي زنانه وارد حوزه‌هاي تخصصي‌تري همچون تزريق بوتاكس هم شده‌اند. بنا به تأكيد رسول ديناروند، معاون وزير بهداشت تزريق بوتاكس در خارج از مراكز پزشكي مجاز نيست. به باور وي هزينه بالاي تزريق بوتاكس توسط پزشك متخصص موجب شده در حال حاضر اين كار در برخي آرايشگاه‌ها انجام شود. بنا به تأكيد رئيس سازمان غذا و دارو اين قبيل مراكز به دليل ارزان بودن عمدتاً از داروهاي غيراستاندارد و غيرمجاز استفاده مي‌كنند كه در مواردي با مخاطراتي از قبيل حساسيت و آلرژي‌هاي شديد همراه است. علاوه بر اين مواد تقلبي و قاچاق توسط افرادي به مشتري تزريق مي‌شود كه آموزش‌هاي لازم را دريافت نكرده‌اند. ديناروند تصريح مي‌كند: نتايج چنين فرآيندي شكايت‌هايي است كه توسط افراد آسيب‌ديده در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور، سازمان نظام پزشكي كشور و قوه‌قضائيه وجود دارد و اين واقعيتي است كه در كشور مشاهده مي‌شود.
  تغيير صورت براي جوان شدن
بالا گرفتن تب تزريق بوتاكس ريشه در تبليغات غيررسمي آن در شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي و همچنين توصيه‌هاي افراد به يكديگر دارد. به گفته ديناروند، تبليغاتي كه در اين زمينه در شبكه‌هاي اجتماعي، پيامك و پست‌هاي الكترونيك صورت مي‌گيرد، غيرمجاز است اما مشتري‌هاي اين كار در حال افزايش هستند. بر همين اساس است كه نتايج و آسيب‌هاي ناشي از آن هم افزايش يافته است. حساسيت موضعي، تغيير حالت عضلات صورت، افتادگي پلك و ابرو و حتي شوك، از عوارض استفاده از بوتاكس است.
ديناروند تصريح مي‌كند: متأسفانه بسياري از بوتاكس‌هاي موجود در بازار، از طريق غيرقانوني و قاچاق وارد كشور مي‌شود كه استفاده از آنها عوارض جدي براي پوست صورت دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار