کد خبر: 662165
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
زمین های کشاورزی لرستان آب می روند
استان لرستان به دلیل برخورداری از آب و هوا و خاک مناسب ازدیرباز به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شده و کشاورزی به عنوان حرفه اجدادی در شهرهای مختلف این استان نسل به نسل گشته است...
مریم احمدی

استان لرستان به دلیل برخورداری از آب و هوا و خاک مناسب ازدیرباز به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شده و کشاورزی به عنوان حرفه اجدادی در شهرهای مختلف این استان نسل به نسل گشته است. این صنعت در طول سالها به عنوان منبعی برای رونق اقتصادی و توسعه شهرهای استان به حساب می آمد اما در چند سال اخیر مشکلات بسیاری بر پای این صنعت ارزشمند سنگ بسته و کشاورزی این استان را مورد تهدید قرار داده است. در کنار تمام موانع و مشکلاتی که بر سر راه کشاورزی این استان قرار دارد ، تغییر کاربری اراضی کشاورزی با عناوین مختلف و تجاوز به حریم زمین های زراعی به منظور ساخت و ساز و به اصطلاح آبادانی! بلای جان صنعت کشاورزی استان شده است.

تعرض ها ادامه دارد

با وجود اینکه در سالهای اخیر احکام و قوانین گوناگونی برای مقابله با تصرف زمین های کشاورزی و تغییر کاربری و ساخت وساز غیرمجاز دراراضی مستعد کشاورزی وضع شده اما همچنان این تخلفات ادامه داشته و حالا دیگر کار به مرز هشدار رسیده است. چرا که هر بار سودجویان برای ضربه به پیکر کشاورزی استان از راه جدیدی وارد می شوند و روش تازه ای برای دور زدن قانون پیدا می کنند.

تغییر کاربری اراضی بدون مجوز قانونی از سازمانها و ادارات مربوطه یکی از شایع ترین مشکلاتی است که کمر به نابودی کشاورزی این استان بسته و با وجود برخورد های قانونی ، این پدیده همچنان ادامه دار است.

چندی پیش مهرداد غضنفری رئیس سازمان جهاد کشاوری لرستان از برخورد جدی با متخلفان تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: در مقابل زیاده‎خواهی افرادی که اقدام به تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی کنند با جدیت تمام و مطابق قانون برخورد خواهد شد و چنانچه متصرفین اراضی به طور غیرقانونی به احداث بنا اقدام کنند ضمن معرفی به مراجع قضایی و صدور حکم مجازات توسط محاکم از یک تا سه برابر بهای زمین جریمه نقدی و قلع و قمع بنا محکوم خواهد شد!

با این حال همچنان اراضی مستعد و درجه یک کشاورزی خرم آباد به شدت مورد هجمه سودجویان و ساخت و سازیهای غیرمجاز قرار دارد و روز بروز مساحت این زمین ها آب می رود. طبق تحقیقات انجام شده در یک دهه گذشته به دلیل تعدی به زمین های زراعی استان به ویژه شهر خرم آباد به منظور ساخت و ساز ویا تغییر کاربری، اندازه این زمین ها به یک سوم کاهش یافته است!مشکلی که خود سبب ساز مشکلات دیگری است. کوچک شدن اراضی کشاورزی امکان مدیریت و برنامه ریزی درست برای کاهش مصرف آب و انرژی و استفاده بهینه ازخاک، نیروی انسانی و ماشین آلات را به حداقل ممکن رسانده و منجر به افزایش هزینه تولید و جلوگیری از تولید محصول با کیفیت مطلوب و استاندارد شده است. بااین حال این قانون شکنی ها همچنان به اشکال مختلف ادامه دارد.

رویش آرامستان ها در زمین های زراعی!

با وجوداینکه نواحی حاشیه شهر خرم آباد به عنوان یکی از مناطق مستعد کشاورزی محسوب شده و اکثر ساکنان این مناطق به کشاورزی مشغول هستند اما این نقاط هم از تعدی و تجاوز در امان نمانده اند.

ساختن آرامگاه های خانوادگی در زمین های کشاورزی حاشیه شهرخرم آباد اخیرا به عنوان یکی دیگر از معضلات و مشکلات شهر در میان صورتجلسات مسئولان شهر و استان جا گرفته است. آرامگاه هایی که با تعصبات قومی و اصرار برای دفن اقوام با نام های خانوادگی مشابه بدون هیچ گونه مجوز و طرحی در گوشه هایی از زمین های کشاورزی حاشیه قد علم کرده است .

درحال حاضر در برخی مناطق خرم آباد از جمله سراب یاس و دره گرم ایجاد این نوع آرامستان های خانوادگی بیش از دیگر مناطق به چشم می خورد و این مسئله سبب نگرانی برخی مسئولان شده است، تا آنجا که چندی پیش معاون عمرانی استاندار لرستان تبدیل اراضی کشاورزی به آرامستان‌های خانوادگی در شهر خرم‌آباد را تهدیدی برای توسعه شهر دانست و از شهردار خواست تا نقاطی از شهر را برای آرامستان در نظر بگیرد که پذیرای اقشار مختلف این شهر باشد. گویا نبود جایی برای دفن مردگان و عدم نظارت بر این مورد در کنار بی توجهی به حفظ زمین های مستعد کشاورزی بر روند گسترش این قبرستان های خانوادگی دامن زده است.

مجید کیان‌پور با اشاره به اینکه تبدیل اراضی کشاورزی به آرامستان‌ها، تخریب محیط زیست است و مسئولان امر باید از آن جلوگیری کنند، تعصبات قومی را عامل اصلی پیدایش این آرامستان ها دانست و گفت: ما باید از کارهای قومی و عشیره‌ای عبور کرده و در این زمینه به یک شکل واحد عمل کنیم.

البته تاکنون هیچ تصمیم مشخص و اقدام موثری برای جلوگیری از دفن بیشتر مردگان در این آرامستان ها و منع قانونی برای این مسئله انجام نشده است!

بلوط ها هم در امان نماندند!

علاوه بر عواملی که در طی چند سال اخیر دست به دست هم داده تا کشاورزی لرستان را به نابودی کشاند، از بین رفتن جنگل های بلوط هم درد روی دردها گذاشته است. تخریب حریم جنگل های بلوط برای ساختن قبرستان و آرامگاه های خانوادگی هم تیر خلاص بر پیکره بی جان بلوط های این منطقه زده و از محروم شدن مردم استان از این موهبت خدادادی حکایت می کند.

درکنار غم خشکیدگی و زوال درختان و سوزاندن شان برای تهیه زغال مرغوب بلوط که سالهاست بر دل طبیعت لرستان نشسته، ساخت گورستان هم نماد شکوه و عظمت استان را به کام مرگ فرستاده است.

یک بار دیگر بی توجهی و اهمال مسئولان راه را برای سودجویان هموار کرده و این افراد در اقدامی تازه، برای خریداری جنگل های بلوط منطقه رباط نمکی خرم آباد به منظور احداث قبرستان دست به کار شده اند . بنا به اظهارات اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خرم آباد، با وجود تذکرات، هشدار لازم و اخطار قانونی توسط این اداره، در منطقه رباط نمکی خرم آباد، مساحت زیادی ازجنگل های خشکیده بلوط به قبرستان تبدیل شده است! البته هنوز رقم مشخصی برای وسعت جنگل های تخریب شده اعلام نشده است.

مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خرم آباد دراین خصوص با تایید وارد شدن خساراتی به گونه های دیرزیست بلوط منطقه گفت: با اجازه دادستانی و برای ممانعت از اقدامات سود جویانه افراد محل، کانالی به طول یک کیلومتر، در اطراف قبرستان رباط نمکی حفر شده تا بیش از این شاهد تصرف غیرقانونی وتخریب گونه های جنگلی بلوط نباشیم. علی پیرداده بیرانوند به همه کسانی که به قصد دفن اموات اقدام به خرید از این اراضی کرده، هشدار داد که با حکم قضایی از هر اقدامی جلوگیری خواهد شد.

سودجویان در حالی به تخریب جنگل های بلوط لرستان دامن زده و روند آن را سرعت می بخشند که طبق آخرین آمار، سطح خشکیدگی و زوال جنگل های بلوط لرستان به بیش از 561 هزار هکتار افزایش یافته است.

طبق آخرین آمار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، سطح خشکیدگی جنگل های بلوط لرستان 300 هزار هکتار برآورد شده که میزان تخریب و زوال درختان بلوط این استان در مناطق مختلف از 10 تا 100 درصد است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار