کد خبر: 1229748
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰
منطقی به نظر نمی‌رسد که در کشور پهناوری همچون ایران با عرض‌های جغرافیایی مختلف و آب و هوای متفاوت، تقویم آموزشی یکسان باشد و همه کلاس‌ها سر یک ساعت مشخص آغاز به کار کنند

 جوان آنلاین: دکتر موسی بیات در کانال شخصی خود در پیام‌رسان بله درباره مصوبه جدید مجلس نوشت: مبنای تقویم آموزشی مدارس در حال حاضر، قانون بازگشایی مدارس در آغاز مهرماه هر سال مصوب ۱۳۷۶ است که مطابق آن، سال تحصیلی ابتدای مهرماه هر سال آغاز می‌شود و تا خرداد سال بعد به پایان می‌رسد. اشکال این قانون آن است که درصورتی که به هر دلیلی همچون سیل و آلودگی هوا، کلاس‌های درس تعطیل شود، امکان جبران زمان از دست رفته وجود ندارد و مدیران مدارس نمی‌توانند زمان آموزش را به تابستان بکشانند، چه ابتدای سال تحصیلی یا انتهای سال تحصیلی را. 
منطقی به نظر نمی‌رسد که در کشور پهناوری همچون ایران با عرض‌های جغرافیایی مختلف و آب و هوای متفاوت، تقویم آموزشی یکسان باشد و همه کلاس‌ها سر یک ساعت مشخص آغاز به کار کنند. نرخ اتلاف زمان آموزشی در آموزش و پرورش بسیار بالاست و تقریباً بالاترین رتبه را از این حیث در منطقه داریم و این اتلاف در مناطق روستایی بیشتر است که خود در کنار سایر عوامل آموزشی، بی‌عدالتی آموزشی را در پی دارد. شناورسازی و واگذاری تقویم آموزشی البته با لحاظ برخی شروط به استان‌ها به تمرکززدایی از وزارت آموزش و پرورش می‌انجامد و نظام تصمیم‌گیری را چابک‌تر خواهد کرد. از تهران نمی‌توان ساعت شروع صبح مدارس لوداب کهگیلویه و بویراحمد را تعیین کرد. فقط در دوره کرونا به سبب اختیارات قانونی ستاد ملی مقابله با کرونا، مدارس ۱۵ شهریور بازگشایی شدند. 
نتیجه اینکه «قانون بازگشایی مدارس در آغاز مهرماه هر سال» باید اصلاح و منعطف شود و اختیارات را به وزارت آموزش و پرورش و استان‌ها واگذار کند. 
مبتنی بر این مسئله، گزارشی در دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس تدوین و حدود یکصد سال سیاستگذاری زمان آموزش را بررسی کردیم و پیش‌نویسی قانونی برای حل این چالش ارائه شد. پیش‌نویس قانونی در کمیسیون آموزش مجلس ثبت شد، مورد بررسی قرار گرفت، از طرف شورای عالی آموزش و پرورش تأیید شد، مصوبه کمیسیون را گرفت و در نوبت صحن قرار گرفت. بالاخره امروز در صحن مجلس در جریان بررسی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، اهم مفاد آن که نسخ قانون بازگشایی مدارس، انعطاف‌پذیری و شناورسازی تقویم آموزشی مدارس است، به تصویب رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار