کد خبر: 1229387
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
داود عامری 

انسان امروز در دنیای سرعت و تغییر زندگی می‌کند. همه چیز در اطراف انسان‌ها در حال تغییر است. این تغییر به معنای حذف کارکرد ابزار‌ها و روش‌های سنتی نیست، بلکه تغییر کارکرد بر اساس تحولات و تغییرات است. این تغییرات از دو بعد به صورت همزمان در شرف وقوع است. اول از جهت ابزاری که شاهد آن در همه عرصه‌ها و ساحت‌های زندگی بشر هستیم و دوم نیازمندی مخاطبان به اطلاعات و نقش‌های جدید است. به عبارت صریح تر، هم ابزار و هم فضای ادراکی انسان‌ها تغییر کرده، لذا فهم انسان ازپدیده‌ها نیز دچار تحول شده است. 
در این میان آنچه طی دو دهه گذشته بیشترین تاثیر را در زندگی بشر امروز بر جای گذاشته است، تغییر و تحولات در عرصه اطلاع رسانی و مدرن شدن آن است. این مدرن شدن در حوزه بحث ما که روابط عمومی‌ها هستند، به سیاق آنچه در ابتدا گفته شد، به معنای حذف روابط عمومی سنتی نیست، بلکه تغییراتی است که روابط عمومی ها، به واسطه نیاز، نگرش و درک مخاطب و دستیابی به ابزار‌های جدید، تجربه کرده‌اند. 
شاید در نگاه اول این گمان به ذهن خطور کند که روابط عمومی‌ها، محصول عصر جدید و صنعتی هستند، اما نگاه تاریخی به آن نشان می‌دهد که از روزگاران گذشته، ارتباط با مردم و نحوه آن برای حاکمان و سردمداران حکومت‌ها، امری مهم و حائز اهمیت بوده است. 
حکمرانان گذشته، در مواقعی از سال، مجلس بار عام برگزار می‌کردند تا بدین وسیله بتوانند شخصاً با مردم از نزدیک ارتباط بگیرند و همین‌طور در مواقعی برای اعلام خبر و اغناسازی افکار عمومی، جارچیان را به کوچه و بازار می‌فرستادند تا مردم را در خصوص موضوعات مهم مطلع و آن‌ها را با تصمیمات خود هماهنگ و همراه نمایند. بنابراین تغییر در روابط عمومی از شکل سنتی به مدرن در پی تغییرات عمده در ابزار‌های مرتبط با تولید و انتشار اخبار و اطلاعات و نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان ایجاد شده است و می‌توان گفت که روابط عمومی مدرن از دل روابط عمومی سنتی گذر کرده است، اما باید توجه داشت که تغییرات ابزاری در حوزه ارتباطات و رسانه‌ها به اندازه‌ای چشمگیر بوده است که هم مخاطب را متفاوت از گذشته کرده است و هم اطلاعات مورد نیاز را و هم نحوه ارتباط‌گیری با مخاطب را. 
امروزه داشتن روابط پویا و فعال و سرعت در انتقال پیام بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال در همین ۲۰ سال قبل، مهم‌ترین مرجع اخبار و اطلاعات مردم، رسانه‌های عمومی بودند که غالباً یک طرفه عمل می‌کردند. آن‌ها به مقتضای فهم خود، اطلاعات را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دادند و در این ارتباط یک سویه، قدرت انتخاب مخاطبان خود را نیز نداشتند، اما با ابداع ابزار‌های ارتباطی دو طرفه، دامنه فعالیت‌ها و کارکرد‌های روابط عمومی نیز گسترش یافت. در روابط عمومی مدرن دامنه فعالیت در بسیاری از موارد، خارج از محدوده‌های ترسیم شده برای روابط عمومی هاست. آن‌ها نه تنها پیام‌های خود را به مخاطب ارسال می‌کنند، بلکه به صورت برخط و مستقیم توانمندی دریافت بازخورد‌ها را نیز دارند و این امر باعث می‌شود که به راحتی امکان طبقه‌بندی مخاطب برای روابط عمومی‌ها فراهم شود. 
در این نوع روابط عمومی به جهت تنوع پیام و هدف‌گیری آن‌ها برای گروه‌های خاص فکری و حتی گروه‌های تخصصی و جلوگیری از ایجاد آشفتگی و انبوهی در پیام‌های ارسالی، مخاطبان به گروه‌های مختلف طبقه‌بندی شده و برای هر گروه و طبقه‌ای، پیام‌ها و نحوه ارتباطی مجزا از هم تعریف می‌شود، لذا ملاحظه می‌گردد که به جهت امکانات ابزاری، روابط عمومی‌های مدرن در شرایط بسیار تاثیرگذار و حائز اهمیتی برای سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و در نهایت حکومت‌ها دارند و می‌توان گفت که آن‌ها به جای واسطه‌گری بین سازمان‌ها و مخاطبان، به تولید محتوا و تحلیل نیز مبادرت می‌کنند. 
 این شرایط، روابط عمومی‌ها را به معنای عام، بسیار توانمندتر از گذشته کرده است و به همان میزان، مسئولیت‌های آن‌ها را افزایش داده است و آن‌ها را به بخش مهمی از حکمرانی جامع در کشور تبدیل کرده است چراکه حکمرانی اسلامی به جهت اهتمام ویژه به جایگاه مردم در توسعه کشور، اولویت ویژه‌ای به تنظیم روابط درست حاکمیت و ملت قائل است. 
 بار‌ها رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار مسئولان با ایشان برای ضرورت تبیین پیشرفت‌ها و اقدامات انجام شده در کشور تأکید فرمودند. این تأکید و منویات ایشان در خصوص تبیین پیشرفت‌های کشور و درک مطالبات مردم، از یک سو حکایت از اهمیت کار روابط عمومی‌ها در دولت دارد و از طرف دیگر به صورت تلویحی اشاره به کم کاری در این ارتباط ازسوی نهاد‌های ارتباطی دولت و مسئولان با مردم دارد. 
در روزگار ما ارتباط بین دولت و ملت، یک رابطه تنگاتنگ است. تمامی حکومت‌ها می‌دانند که بدون پشتوانه و حمایت مردمی، بهترین طرح‌های توسعه‌ای نیز به سرانجام نمی‌رسند، بنابراین تلاش می‌کنند در یک ارتباط دوسویه، پیوسته افکار عمومی را در جریان تصمیمات مهم کشوری قرار داده و آن‌ها را نسبت به برنامه‌های کلان اقناع کنند، بنابراین یکی از شقوق مهم حکمرانی تنظیم نحوه ارتباط دولت با ملت است که در این ارتباط، روابط عمومی‌ها مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقش‌ها را بر عهده دارند. 
در انقلاب اسلامی در طول این چهل و چند سال، به رغم اقدامات خوبی که در این زمینه انجام شده است، بررسی نتایج نشان می‌دهد که کاستی‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد که دستگاه‌ها باید ضمن اهتمام جدی به مرتفع‌سازی این کاستی ها، با طراحی و به کار‌گیری ابزار‌های مناسب و مخاطب شناسی علمی، روابط عمومی مدرن و تأثیر گذار را در دستور کار خود قرار دهند. 
در پایان روز روابط عمومی را به همه فعالان و دست اندر کاران روابط عمومی‌ها در کشور تبریک می‌گویم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار