کد خبر: 1225913
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸
بررسی معاملات امروز بورس نشان می‌دهد بازدهی کوچک‌های بازار سهام بیش از ۱۲ برابر شاخص ساز‌ها بوده است.

 جوان آنلاین: بورس امروز هم روندی متعادل و آرام داشت و شاخص‌های عملکردی بورس یکپارچه سبزپوش بودند. اما بررسی معاملات روز جاری نشان می‌دهد بازدهی نماد‌های کوچک بورسی بیش از ۱۲ برابر شاخص ساز‌ها بوده است.

به گزارش فارس، ورود پول حقیقی برای پنجمین روز متوالی که از نظر تعداد روز یک رکورد جدید در ۱۵ ماه گذشته بورس به شمار می‌رود، به همراه سبزپوشی نماد‌های کوچک نشان می‌دهد سهامداران خرد به سمت کوچک‌های بورسی متمایل شده و باید در انتظار ورود حقوقی‌ها برای صعودی کردن شاخص کل نیز باشیم.

بازدهی ۱۲ برابری نماد‌های کوچک نسبت به شاخص ساز‌ها
در پایان معاملات روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس هزار و ۷۱ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۴۴۸ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۵ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۴ هزار و ۶۵۰ واحدی در رقم ۷۶۳ هزار و ۶۵۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۶۱ صدم درصد بوده که بیش از ۱۲ برابر بازده شاخص کل بوده است. شاخص کل فرابورس با افزایش ۱۱۶ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۶۰۵ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با رشد هزار و ۱۷۰ واحد به سطح ۱۴۰ هزار و ۹۹۲ واحد رسید.

ورود پول حقیقی به بازار سرمایه برای ۵ روز متوالی
روز چهارشنبه برای پنجمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۱۳۶ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. در مجموع روز‌های معاملاتی اولین هفته اردیبهشت ماه، هزار و ۲۶۲ میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد بازار شده است.

امروز نماد حگهر (حمل و نقل گهرترابر سیرجان)، فاراک (ماشین سازی اراک) و خاهن (آهنگری تراکتورسازی ایران) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نماد‌های شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و فولاد (فولاد مبارکه) تعلق داشت.

تداوم کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۱ هزار و ۱۳۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۷۷۹ میلیارد تومان بود که ۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۷ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان رسید. از دیگرسو، حدود ۷۸ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.

رشد ۲ درصدی ارزش صف‌های خرید بورس
در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۴۲۷ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۳۸۰ نماد بوده است. یعنی حدود ۵۳ درصد نماد‌ها سبز پوش شدند. در معاملات چهارشنبه، ۹۹ نماد صف خرید داشتند و ۲۹ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۳۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۰۹ درصدی به ۲۳۲ میلیارد تومان رسید.

افزایش نرخ دلار نیمایی و رشد سودآوری شرکت‌ها
حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه، گفت: دلایل بنیادی برای حرکت شاخص کل بورس و عبور آن از سقف خود، ایجاد شده و یا در حال شکل‌گیری است که بر اساس آن اعداد فعلی شاخص کل، خاطره خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به خصوص اینکه کاهش فاصله نرخ نیما با دلار آزاد، ارزش دلاری بازار و حتی جذاب نبودن سایر بازار‌ها به دلیل رشد‌های قبلی، از جمله دلایلی است که شاخص کل در ۳ ماهه اول سال، سقف تاریخی خود را می‌شکند.

وی افزود: فاصله بیش از ۵۰ درصدی ایجاد شده نرخ نیما با دلار آزاد سبب شده تا حاشیه سود شرکت‌ها به صورت معناداری کاهش پیدا کند؛ اما در این روز‌ها شاهد رشد آرام، ولی ممتد نرخ دلار نیما هستیم که می‌تواند رفته رفته سود بر باد رفته را بر جیب شرکت‌ها برگرداند. دستجردی تاکید کرد: این اتفاق به خصوص برای صنایع پتروشیمی و پالایشی می‌تواند برگ برنده باشد و در ماه‌های آینده و با کاهش این فاصله یعنی فاصله نرخ نیما با دلار آزاد، باید صنایع مذکور را صنایع پر اقبال بازار بدانیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار