کد خبر: 958634
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱
رئیس کنفدراسیون صادرات: دولت باید رانت ارز نیمایی و ارز دولتی را حذف و درآمد آن را صرف یارانه نقدی و کوپن الکترونیکی برای اقشار آسیب‌پذیر کند
آنطور که از شواهد برمی‌آید اجرایی کردن کوپن الکترونیکی و حذف احتمالی ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار جدی شده و قرار است ما‌به‌التفاوت ارز نیمایی و ارز ۴۲۰۰ تومانی را به شکل یارانه به مردم بدهند تا خود مردم نسبت به تخصیص یارانه مورد‌نظر کالا‌های اساسی بر‌اساس نیازشان اقدام کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: آنطور که از شواهد برمی‌آید اجرایی کردن کوپن الکترونیکی و حذف احتمالی ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار جدی شده و قرار است ما‌به‌التفاوت ارز نیمایی و ارز ۴۲۰۰ تومانی را به شکل یارانه به مردم بدهند تا خود مردم نسبت به تخصیص یارانه مورد‌نظر کالا‌های اساسی بر‌اساس نیازشان اقدام کنند.

زمزمه کوپن الکترونیکی و آماده‌کردن زیرساخت‌های آن از ماه‌ها پیش مطرح بود و اعلام آمادگی لازم در‌این‌باره توسط بانک مرکزی صورت گرفت است، اما با اعلام طرح پیش‌نویس اصلاح ساختار بودجه از زوایای جدیدی از این طرح رونمایی شد که در آن ظاهراً حداقل معیشت برای تمام اقشار فارغ از اثرات تورمی احتمالی در نظر گرفته شده است.

اگرچه این طرح از سوی برخی همواره مورد نقد قرار گرفته، اما در شرایط انحراف ۱۸ میلیارد دلار ارز یارانه‌ای در سال قبل، لزوم حمایت از مردم در شرایط سخت و تحریم تحمیلی و مدیریت منابع به نظر اقدامی بهتر از سال قبل خواهد بود، اما بنا به اظهارات منابع خبری، هم‌اکنون بحث درباره حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی از کالا‌های اساسی است که ظاهراً اختلاف‌نظر بر سر برخی کالا‌ها مانند برنج در‌این‌باره وجود دارد.

این موضوع به اندازه‌ای جدی است که روز گذشته رئیس مجلس درباره جلسه غیرعلنی پارلمان با وزیر صنعت گفت: ساماندهی وضعیت کالا‌های اساسی از موضوعات جلسه غیرعلنی مجلس بود که براساس آن قرار شد کمیسیون صنایع مجلس، این موضوع را پیگیری کند.
گفته می‌شود، عملیات اجرایی این طرح توسط سازمان برنامه و بودجه و در قالب طرح اصلاح ساختار بودجه آغاز می‌شود.

بنا بر این گزارش همزمان با آماده‌سازی زیر ساخت‌ها برای اجرای تأمین حداقل معیشت با روش کوپن الکترونیکی برخی کارشناسان بخش خصوصی و غیرخصوصی نیز برای آماده‌سازی افکار عمومی مشغول به کارند.
به جای ارز نیمایی دولتی، کوپن بدهید
در همین باره رئیس کنفدراسیون صادرات در بازخوانی اتفاقات یکسال گذشته که صادرات، تجارت و معیشت مردم را درگیر خود کرد، با گلایه از بی‌توجهی دولت به ۵۴ بار هشداری که اتاق بازرگانی داده بود، پیشنهاد داد ارز نیمایی و دولتی حذف شود و جایش را کوپن بگیرد.

محمد لاهوتی که انفجار نرخ دلار در سال ۹۷ را نتیجه توجه نکردن دولت به هشدار‌های مکرر بخش خصوصی در یکسال گذشته، سیاست‌های دولت که به‌جای تشویق تولید و صادرات، مشوقی برای واردات شد، عنوان کرد و افزود: ما معتقدیم دولت باید نرخ واقعی بازار را بپذیرد و در عین حال رانت ارز نیمایی و ارز دولتی را حذف و درآمد آن را صرف یارانه نقدی و کوپن الکترونیکی به اقشار آسیب‌پذیر کند؛ البته یارانه هدفمندی که فقط جامعه هدف و اقشار آسیب‌پذیر را شامل شود نه ۸۰ میلیون نفری را که هم دولت برای تأمین منابع یارانه‌ای‌شان در سختی قرار گرفته و هم سهم ۴۵ هزار تومانی یارانه که در شرایط امروز دردی را از کسی دوا نمی‌کند.

کالا برگ چاره کار دولت است

اما به غیر از این اظهارات لاهوتی که منبعث از طرح پیشنهادی اصلاح ساختار بودجه است، احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نیز در‌این‌باره گفت: کالابرگ الکترونیکی در حال حاضر چاره کار دولت برای تأمین کالا‌های اساسی است و از ابتدا سیاست ارزی دولت غلط و دلار ۴۲۰۰تومان یک عدد من‌دَرآوَردی بود و گفتند که با روش «برابری قدرت خرید» این عدد را به دست آورده‌اند.

رئیس سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از اتخاذ سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت گفت: تا زمانی که سیاست ارزی دولت تغییر نکند، توزیع نامناسب کالا‌ها ادامه خواهد داشت، بنابراین دولت باید روش خود را تغییر دهد.

توکلی افزود: کارگری که حداقل حقوق را دریافت می‌کرد و در ابتدای سال گذشته حقوقش یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بود، در پایان سال قدرت خریدش حدود ۶۵۰ هزار تومان شد. حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا دولت حقوق این فرد را در سال‌جاری دو برابر کرده است؟ دولت نتوانسته حقوق این فرد را دو برابر کند و فقط حقوق این کارگر را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش داده است؛ یعنی ۲۰ درصد از این کاهش را جبران کرد و مابقی یعنی خالی شدن سفره مردم.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال گذشته تا پایان زمستان ۹۷، طی ۹ ماه، ۷۴۴ هزار کارگر بیکار شده‌اند که این وضعیت را وخیم کرده است، چراکه از لحاظ اجتماعی این افراد ضربه شدیدی می‌خورند، افزود: کالابرگ الکترونیکی در حال حاضر چاره‌کار دولت برای تأمین کالا‌های اساسی است؛ چه اینکه کالابرگ الکترونیکی هم‌اکنون در امریکا که مهد سرمایه‌داری دنیا بوده رسم بوده و اجرایی می‌شود.

توکلی با بیان اینکه امریکا از سال ۱۹۳۹ یعنی ابتدای جنگ جهانی دوم قانون کوپن غذا را تصویب کرده و در زمان‌های رکودی یارانه بیشتری به مردم داده می‌شود، گفت: بیشترین رقم یارانه‌بگیر در امریکا مربوط به سال ۲۰۱۳ بود که ۴۷ میلیون و ۶۳۰ هزار امریکایی کالابرگ الکترونیکی دریافت کردند که با آن‌ها فقط می‌توانند کالا‌های خاصی خریداری کنند.

دکتر مدنی‌زاده نیز درباره الزام حمایت و تأمین حداقل معیشت در شرایط حاضر به خبرنگار جوان گفت: در اکثر کشور‌های دنیا تأمین حداقل معیشت در دستور کار دولت‌هاست.
وی در پاسخ به سؤال دیگر جوان که اگر شرایط حاضر را موقتی بدانید، بهتر نیست که کالا را به شکل کوپن به مردم بدهیم، گفت: طرح کارت اعتباری که در آن مردم بتوانند کالا‌های اساسی یا هزینه حامل‌های انرژی خود را بدهند، موقتی نیست و حداقل معیشت برای مردم به عنوان یکی از اصلاحات ساختار بودجه در نظر گرفته شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار