کد خبر: 838331
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
جسد مجهول‌الهویه که به پزشکی قانونی تحویل داده می‌شود ملک طلق این سازمان نیست که اختیار داشته باشد آنرا به دانشکده پزشکی تحویل بدهد یا ندهد در نتیجه این اما و اگرها، دانشگاه‌ها جسد را از بازار مافیایی با پرداخت هزینه یک دیه کامل دریافت کنند.
تسنیم: اعضای هیئت ممتحنه علوم تشریح در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان پزشکی قانونی، نسبت به در اختیار نداشتن جسد و وجود بازار مافیایی در این زمینه انتقاد کردند.

متن این نامه به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر شجاعی

ریاست محترم سازمان پزشکی قانونی کشور

سلام علیکم

سخن از رنج مزمن و دردناک بیش از 500 نفر از اساتید دانشکده‌های پزشکی کشور است که با تواضع و فروتنی سخت‌ترین و در عین حال اساسی‌ترین رشته تخصصی علم پزشکی را به عنوان شغل خود انتخاب کرده و برای تربیت و آموزش پزشکان این مرز و بوم از هرگونه سعی و تلاش خود دریغ نمی‌کنند. و سخن از نقص بزرگ آموزش پزشکی کل دانشجویان پزشکی کشور و حرف وابسته است که تعداد آنان به بیش از بیست هزار نفر می‌رسد. و ما اعضاء هیئت ممتحنه علوم تشریح کشور این گله را از حضرتعالی داریم که چرا شرایطی بوجود آمده است که حق بهره‌برداری علمی آزاد و بدون مانع از اجساد مجهول‌الهویه، از جامعه آناتومیست‌ها سلب شده است. جسد مجهول‌الهویه که به هر طریق به سازمان پزشکی قانونی تحویل داده می‌شود ملک طلق سازمان پزشکی قانونی نیست که اختیار داشته باشد آنرا به دانشکده پزشکی تحویل بدهد یا ندهد یا برای تحویل آن شرط قرار دهد! در نتیجه این اما و اگرها، ناخواسته زمینه‌ای ایجاد شود که دانشگاه‌ها جسد را از بازار مافیایی در مقابل پرداخت هزینه یک دیه کامل دریافت کنند! و یا اجساد مجهول‌الهویه با هزینه نظام به زیر خاک سپرده شوند و هزاران دانشجوی پزشکی کلا از استفاده آموزشی از آنها محروم شوند؟ بلکه میت مجهول‌الهویه اختیارش با ولی فقیه است و ولی فقیه هم اجازه فرموده‌اند که برای یادگیری دانشجویان تشریح شود.

برادر گرامی شما خود استحضار دارید که اگر دانشجویان و دستیاران تخصصی روی جسد تمرین نکنند مجبورند به هزینه افزایش بیماری‌زایی و افزایش مرگ و میر بیماران، روی بدن بیماران مهارت تشخیصی و درمانی کسب کنند.

در پایان ما اساتید اعضای هیئت ممتحنه علوم تشریح کشور سئوال ذیل را از دستگاه پزشکی قانونی داریم:

آنچه که مسلم است تهیه میت غیرمسلمان در این کشور در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر شهر بزرگی مثل تهران با جمعیت حدود 15 میلیون نفر در هر هفته طبق آمار 10 سال قبل حدود 100 جسد مجهول‌الهویه دارد که شهرداری از دور خیابان‌ها جمع‌آوری می‌کند و تحویل پزشکی قانونی می‌دهد. سوال ما این است اگر فقط یک دهم این رقم را بین دانشکده‌های پزشکی توزیع می‌کردند در هر سال ما حدود 520 عدد جسد می داشتیم که به هر دانشگاه علوم پزشکی لااقل 10 جسد می‌رسید و ما دیگر هیچ مشکلی در این زمینه نمی‌داشتیم.

زمانی گفته شد ما هیچ مسئولیتی در قبال نیاز وزارت بهداشت به جسد نداریم! در حالیکه ما همه اعضاء خانواده یک کشوریم. مگر می‌شود در قبال نیاز حیاتی یکدیگر مسئولیتی نداشته باشیم؟ و یا الان می‌فرمایند: وزارت بهداشت بگوید چند جسد می‌خواهد؟ ما عرض می‌کنیم نیاز ما طبق عرف بین‌الملل آموزش پزشکی، یک جسد برای هر 4 دانشجوی پزشکی کافی است. اما ما با صرفه‌جویی خاصی که اعمال می‌کنیم با 4 جسد در یک سال برای هر دانشگاه هم می‌توانیم نیاز خود را رفع کنیم.

حال سازمان پزشکی قانونی کشور وظیفه قانونی دارد هرگونه زمینه مساعد جهت خرید و فروش اجساد بی‌صاحب را رفع و بلکه از آن جلوگیری کند، که اینکار برخورداری آزاد علمی و بلکه تشخیصی درمانی را از اجساد مجهول‌الهویه برای دانشکده‌های پزشکی ممکن می‌گرداند.

با آرزوی توفیق/ اعضاء هیات ممتحنه علوم تشریح
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار