کد خبر: 835512
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
اولين فرامين صادر شده ترامپ، به خوبي نشان داد كه او در اجراي شعارهاي انتخاباتي‌اش مصمم است...
محمدجواد اخوان
اولين فرامين صادر شده ترامپ، به خوبي نشان داد كه او در اجراي شعارهاي انتخاباتي‌اش مصمم است و البته يكي از اين دستورات كه با اتباع كشور ما مرتبط است در رسانه‌هاي داخلي و خارجي مورد توجه قرار گرفته است. ايجاد محدوديت براي سفر شهروندان ايراني و اتباع چند كشور ديگر هرچند چندان غيرمنتظره نبود، اما برخي غرب‌گرايان داخلي را به واكنش و انتقاد واداشت. از مفهوم برخي از اين انتقادات چنين برداشت مي‌شود كه برخي منتقدان تصميم اخير امريكا، نوك پيكان انتقادات خود را به سوي رئيس‌جمهور جديد امريكا برده و اين تصميم را جداي از مجموعه اقدامات خصمانه كاخ سفيد در ساليان متوالي عليه ايرانيان و ديگر كشورهاي مستقل مي‌دانند. گواينكه چنين رويكردي در ايالات متحده امريكا بي‌سابقه بوده و هرگز مشابه آن اتفاق نيفتاده است.

حال آنكه نگاهي گذرا به تاريخ سياست خارجي امريكا نشان مي‌دهد رويكرد مشابه تصميم اخير بارها در دوره رياست جمهوري‌هاي جمهوريخواه و دموكرات امريكا روي داده است كه نمونه بارز آن را مي‌توان در تصويب و اعمال تحريم‌هاي ظالمانه عليه ملت ايران در ادوار گوناگون رياست جمهوري امريكا مشاهده كرد.

جالب اينجاست كه در دوره رياست جمهوري اوباما بود كه قانون معروف «ويزا» تصويب شد كه براي سفر اتباع غيرامريكايي به ايران شرايط سختي را اعمال مي‌كرد و اين قانون نهايتاً از سوي رئيس‌جمهور وقت امريكا ابلاغ شد.
شايد اكنون نياز به ذكر اين واقعيت نباشد كه اين رويكرد خصمانه عليه ملت ايران، دقيقاً در شرايطي رخ داد كه چند سالي است كه در طرف ايراني، «راهبرد لبخند» در پيش گرفته شده است. ممكن است بعدها كساني كه شرايط كنوني را درك نكرده‌اند يا مطالعه كافي در تاريخ نداشته‌اند چنين برداشت كنند كه اتخاذ چنين رويكردهايي از سوي امريكا، نتيجه اقدامات ايران و جمهوري اسلامي بوده است و به تعبير اينان «براي خود دشمن تراشيده‌ايم.» به ياد داريم كه پيش‌تر هم در دوره موسوم به دوم خرداد كه تجديدنظرطلبان به خيال حل مشكلات با رابطه با امريكا، با شعارهاي فريبنده و رنگ و لعاب «گفت‌وگوي تمدن‌ها»، دست دوستي به سمت ايالات متحده امريكا دراز كردند، در مقابل طرف امريكايي با «محور شرارت» خواندن ايران پاسخ سهل‌انديشي غرب‌گرايان داخلي را داد.
اكنون نيز مشابه همين اتفاق روي داده است. رئيس‌جمهور امريكا مردم ايران را خطرناك معرفي و ورود آنان را به خاك كشورش ممنوع اعلام كرده است و اين‌گونه كه پيداست روند اقدامات خصمانه دولت امريكا عليه ايران در آينده شدت خواهد گرفت.

امام راحل عظيم‌الشأن سال‌ها پيش با نگاه بصير خود هشدار داده بودند كه «آنان كه هنوز بر اين باورند و تحليل مي‌كنند كه بايد در سياست و اصول و ديپلماسي خود تجديدنظر نماييم و ما خامي كرده‌ايم و اشتباهات گذشته را نبايد تكرار كنيم و معتقدند كه شعارهاي تند يا جنگ سبب بدبيني غرب و شرق نسبت به ما و نهايتاً انزواي كشور شده است و اگر ما واقع‌گرايانه عمل كنيم، آنان با ما برخورد متقابل انساني مي‌كنند و احترام متقابل به ملت ما و اسلام و مسلمين مي‌گذارند. اين [واكنش غرب به حكم انقلابي امام درباره سلمان رشدي] يك نمونه است كه خدا مي‌خواست پس از انتشار كتاب كفرآميز «آيات شيطاني» در اين زمان اتفاق بيفتد و دنياي تفرعن و استكبار و بربريت چهره واقعي خود را در دشمني ديرينه‌اش با اسلام برملا سازد تا ما از ساده‌انديشي به در‌ آييم و همه چيز را به حساب اشتباه و سوءمديريت و بي‌تجربگي نگذاريم و با تمام وجود درك كنيم كه مسئله اشتباه ما نيست، بلكه تعمد جهانخواران به نابودي اسلام و مسلمين است.»

اكنون نيز اين ترامپ نيست كه ملت شريف ايران را خطرناك معرفي مي‌كند بلكه اين واقعيت سياست خارجي امريكا است كه در اين ادبيات و اقدامات خصمانه بروز و ظهور يافته است. اگر رئيس‌جمهور كنوني امريكا چنين مي‌كند، اسلاف او نيز كم  و بيش و با تاكتيك‌هاي مختلف همين گونه عمل مي‌كردند.
اينك بايد عزتمندانه، واقع‌بينانه، منطقي و عقلايي با اقدامات خصم‌آميز امريكا برخورد كرد، بايد از سهل‌انديشي، ساده‌انگاري و خوش‌خيالي كاذب كه در سه سال گذشته، فرصت‌هاي پيشرفت كشور را معطل مذاكره، توافق و ... كرده، فاصله گرفته و به جاي اميدواري به نقاط خيالي، به توان خويش تكيه كرد. هرچند در سه سال و نيم گذشته فرصت‌هاي مغتنمي براي پيشرفت كنار نهاده شد، اما چنان كه معروف است «جلوي ضرر را هر جا بگيريم، منفعت است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Canada
|
۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
0
0
ترامپ یک روانی است. کاش ایران توان این را داشت که بتونه جواب ددان شکن اقتصادی بهش بده..چون اقتصاد تنها چیزی است که این مردک میفهمه.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار