کد خبر: 835042
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱
دونالد ترامپ امضا كرد و امضاي خود را روبه‌روي دوربين‌ها گرفت؛ همين براي عربستان كافي بود تا به خود بلرزد و همه تحليل‌ها درباره اينكه ترامپ رئيس‌جمهور با ترامپ قبل از رياست جمهوري متفاوت خواهد بود، باطل شود. در واقع با از سر‌گيري ساخت خط لوله كي استون، ميزان واردات نفت امريكا از عربستان به شدت كاهش مي‌يابد.
وحيد حاجي‌پور
دونالد ترامپ امضا كرد و امضاي خود را روبه‌روي دوربين‌ها گرفت؛ همين براي عربستان كافي بود تا به خود بلرزد و همه تحليل‌ها درباره اينكه ترامپ رئيس‌جمهور با ترامپ قبل از رياست جمهوري متفاوت خواهد بود، باطل شود. در واقع با از سر‌گيري ساخت خط لوله كي استون، ميزان واردات نفت امريكا از عربستان به شدت كاهش مي‌يابد.
 به گزارش «جوان»، يكي از شعارهاي مهم انتخاباتي ترامپ خودكفايي امريكا در توليد نفت و عدم واردات بود كه عده‌اي آن را يك نمايش و بلوف مي‌خواندند چراكه پيش از ترامپ، تعدادي ديگر از رؤساي جمهور امريكا اين شعار را سر دادند ولي در مرحله عمل، شكست خوردند. ترامپ اما بدون توجه به حواشي دستوراتي را صادر مي‌كند كه در روزهاي انتخابات قولش را داده بود. يكي از اين شعارها از سر‌گيري پروژه خط لوله كي استون بود كه باراك اوباما آن را هفت سال متوقف كرده بود.
 
جمهوري خواهان و دموكرات‌ها
دو حزب امريكا مانيفست متفاوتي در حوزه انرژي دارند. دموكرات‌ها كه در انتخابات رياست جمهوري به هيلاري كلينتون رسيده بودند بر كاهش مصرف تأكيد داشتند تا با اين استراتژي از ميزان واردات بكاهند در حالي كه جمهوري‌خواهان با ترامپ بر افزايش توليد از ميادين نفتي خود مانور مي‌دادند ولي هر دو حزب روي كاهش واردات و خودكفايي تكيه مي‌كردند.
در قطب‌بندي اقتصادي اين دو حزب، نفت با جمهوري‌خواهان عجين شده است و در مقابل دموكرات‌ها آن را دشمن خود مي‌دانند و بيشتر كشاورزي و تجارت را مي‌پسندند. در اين ميان خط لوله كي استون تبديل به يك اختلاف بزرگ ميان اين دو حزب شده بود و اوباما هفت سال بود همه مصوبات كنگره درباره راه‌اندازي اين خط لوله را وتو مي‌كرد زيرا معتقد بود راه‌اندازي اين خط لوله به ضرر محيط زيست كشورش است؛ همان موضوعي كه طرفداران محيط زيست و انجمن‌هاي قوي محيط زيستي صدايش مي‌كردند و هيلاري كلينتون نيز در برنامه‌هاي انتخاباتي‌اش، خود را ادامه‌دهنده راه اوباما معرفي مي‌كرد.

  درباره كي استون
خط لوله كي استون استراتژيك‌ترين خط لوله نفتي جهان است. اين خط لوله مي‌تواند روزانه 3 ميليون بشكه نفت خام را از منطقه آلرتاي كانادا به امريكا منتقل كند كه نقش مؤثري در كاهش و صفر شدن واردات نفت امريكا از ساير كشورها مانند عراق و عربستان ايفا كند. از آنجا كه امريكا بهاي سنگيني را بابت حمل و نقل نفت خاورميانه پرداخت مي‌كند بسياري از اقتصاد‌دانان اين كشور چنين روندي را غير قابل قبول مي‌خوانند و خواهان كاهش هزينه‌هاي انتقال نفت امريكا هستند. البته از نظر سياسي و ژئوپلتيك منطقه‌اي نيز تحليلگران امنيتي اين وضعيت را به ضرر امريكا مي‌دانند لذا يك دهه پيش بود كه كنگره روي سياست ملي انرژي متمركز شد. اين سياست ملي مي‌گويد براي توسعه منابع داخلي بايد راهكارهاي تشويقي در نظر گرفت و به منابع خود اتكا كنيم تا منابع غير قابل اتكاي كشورهاي خارجي غير همسو مانند ونزوئلا.
اين سياست منجر به اكتشاف و بهره‌برداري از نفت در ايالت آلبرتاي كانادا و شمال غرب امريكا شده است. نفت توليدي از طريق جاده و شبكه ريلي به پالايشگاه‌هاي امريكا منتقل مي‌شود. پالايشگاه‌هاي امريكا هنوز بخش زيادي از نفت مورد نياز خود را از فاصله‌هاي بسيار طولاني تأمين مي‌كنند.
در اين ميان براي انتقال نفت كانادا نياز جدي به خط لوله‌اي بود كه جرج بوش دستور ساخت آن را صادر كرد. خط لوله كي استون ايكس‌ال به طول 1900 كيلومتر كه 1400 كيلومتر آن در امريكا خواهد بود، قرار بود انتقال نفت آلبرتا را از كانادا به نبراسكا در مركز امريكا امكان‌پذير كند و از نبراسكا اين نفت به پالايشگاه‌هاي امريكا در خليج مكزيك ارسال شود.
دموكرات‌ها مخالف اين طرح بودند و خطرات زيست محيطي را يادآور مي‌شدند و جمهوري‌خواهان منافع اقتصادي را روي دست مي‌چرخاندند. ديگر مسئله‌اي كه موجب شد تا اوباما با اجراي اين پروژه مخالفت كند، آلودگي احتمالي تالاب اوگالالا بوده است كه از سوي فعالان محيط زيست هشدار داده شده است. اين تالاب آب آشاميدني حدود 2 ميليون نفر از ساكنان منطقه را تأمين مي‌كند. گروه «دوستان زمين» مي‌گويند هفت سال تأخير در اجراي اين طرح به اين معناست كه حدود 82/1 ميليارد بشكه نفت ماسه در زير زمين باقي مانده است و بيش از یک ميليارد تن آلاينده‌هاي كربني در هوا منتشر نشده است.
جمهوري‌خواهان اما مي‌گويند خط لوله كي استون مي‌تواند در مرحله نخست روزانه به اندازه 800 هزار بشكه نفت را منتقل كند كه حدود نيمي از نفتي است كه امريكا از خاورميانه وارد مي‌كند. آنها بر اين باورند اين طرح مي‌تواند تا 42 هزار فرصت شغلي و 2 ميليارد دلار درآمد ايجاد كند.

  شمشير ترامپ روي عربستان
در صورت راه‌اندازي اين خط لوله، صادرات نفت عربستان به امريكا به شدت كاهش مي‌يابد پس بايد به اين كشور حق داد كه از هيلاري كلينتون حمايت كند تا ترامپ. رئيس‌جمهوري فعلي امريكا بارها در سخنراني‌هايش به آل‌سعود حمله كرده و نويد داده بود براي صفر كردن واردات نفت از رياض تلاش خواهد كرد. عربستان از اين موضع وحشت داشت و در اضطراب كامل بود تا اينكه ترامپ چند روز پيش از امضاي سند مهم از سرگيري ساخت كي استون گفت: همچنان به دستيابي به استقلال انرژي امريكا از اوپك و ديگر كشورهايي كه دشمن منافع امريكا هستند، متعهد است.
پس از اظهارات ترامپ مقامات سعودي واكنش نشان دادند. الفالح وزير نفت عربستان گفت: مواضعي كه امريكا و عربستان در بازار جهاني انرژي اتخاذ مي‌كنند براي ثبات اقتصاد جهاني بسيار مهم است. عربستان به دنبال همكاري با دولت دونالد ترامپ است.
پس از اين مناظره از راه دور بود كه عربستان حاضر به امتيازدهي به امريكا شد و اعلام كرد قرارداد جديد تسليحاتي با اين كشور امضا شود و در اولين گام براي خريد چند هليكوپتر جنگي قرارداد 235 ميليون دلاري امضا كند. امضاي اين قرارداد در حالي مطرح شد كه عربستان با كمبود شديد منابع مالي و كسري بودجه مواجه است ولي براي حفظ بازار خود حاضر است دست به هر كاري بزند. عربستان هم‌اكنون يك ميليون و 300 هزار بشكه به امريكا نفت صادر مي‌كند. در واقع اين كشور سالانه از اين محل 24 ميليارد دلار با نفت 50 دلاري درآمد كسب مي‌كند كه در صورت كاهش ميزان خريد امريكا، با بزرگ‌ترين چالش نفتي خود دست و پنجه نرم خواهد كرد.  وقتي ترامپ سند از سر‌گيري ساخت خط لوله كي استون را با چهره‌اي مصمم و درهم روبه‌روي دوربين‌ها قرار داد، آل‌سعود بر خود لرزيد و در سخت‌ترين دوران حكومت خود قرار گرفت. شركت‌هاي بزرگ و كوچك نفتي امريكا خوشحالند و عربستان غمگين.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
لرستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
0
0
امیدوارم ال سعود سقوط کند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار