کد خبر: 834601
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷
دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه به گزارش ضد ایرانی جانشین احمد‌شهید واکنش نشان داد
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه طي نامه‌اي به ادعاهاي اخير كميسارياي عالي حقوق بشر عليه كشورمان پاسخ گفت. نامه‌اي كه خطاب به رعد زيد الحسين اردني، كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل نوشته شد و در آن به بيانيه 28 دي ماه اين كميساريا اعتراض كرد.
جعفر تکبیری
بر اين اساس، محمدجواد لاريجاني در نامه به رعد زيد الحسين، كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل نوشته است كه «با سلام و تقديم احترامات فائقه، در مورد نشرخبري (پرس ريليز) اخير دفتر جنابعالي كه حاوي بيانيه خانم اسما جهانگير مي‌باشد، متأسفم كه بگويم تماماً نادرست، ناموجه و نااميد‌كننده بوده است. كمترين درجه انصاف حرفه‌اي كه در تعهدات قانوني ايشان براي مسئوليت گزارشگري تصريح شده است ايجاب مي‌كرد كه هرگونه ادعايي را ابتدا به اطلاع دولت و مسئولين جمهوري اسلامي ايران برساند و ضمن انعكاس پاسخ دولت، اگر موردي را هم قبول ندارد روشن و موجه دلايل رد گزارش رسمي را بيان كند.»
لاريجاني در بخش ديگر اين نامه تصريح كرده، «اينجانب اقدام خانم جهانگير را به هيچ وجه حرفه‌اي نمي‌دانم و ادامه آن بدون شك باعث تنازل اعتبار آن شورا از يك مرجع رسمي به يك نهاد سياسي خواهد بود. در عين حال به خاطر احترامي كه براي جنابعالي قايل هستم از همكارانم در ستاد حقوق بشر خواستم پاسخ روشن و بدون ابهامي به ادعاهاي مطروحه خانم اسما جهانگير تهيه نمايند كه به ضميمه ارسال مي‌گردد.»
  
اسما جهانگير كيست؟
اسما جهانگير پنجمين گزارشگر ويژه‌اي است كه سازمان ملل عليه كشورمان منصوب كرده است. خانم جهانگير كه به‌عنوان «فعال حقوق بشر» شناخته مي‌شود، از رهبران «جنبش وكلا» در پاكستان به شمار مي‌رود كه دو بار در سال‌هاي 1983 و 2007 زنداني شده است. او بين سال‌هاي 2004 تا 2010 به عنوان گزارشگر ويژه آزادي مذهب و عقيده سازمان ملل فعاليت كرده است. جهانگير بارها از ايران به دليل آنچه نقض حقوق بهائيان، مي‌خواند، انتقاد كرده است و شايد به همين دليل بود كه توانست با پايان مأموريت احمد شهيد جانشين وي شود.
اين در حالي است كه پيش از جهانگير، احمد شهيد از سال 2011 تا انتهاي سال 2016 عهده‌دار اين پست بوده و پيش از وي نيز موريس دنبي كاپيتورن كانادايي از سال ۱۹۹۵تا ۲۰۰۲ ميلادي، رينالدو گاليندو پل السالوادوري از سال ۱۹۸۶تا ۱۹۹۵ ميلادي و در نهايت آندرس آگوئيلار اسپانيايي از سال ۱۹۸۴تا ۱۹۸۶ ميلادي عليه جمهوري اسلامي ايران فعاليت مي‌كرده‌اند.
  
جهانگير و راه احمد شهيد
نامه دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه در حالي به كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل نوشته شده كه مرور ادعاهاي مطرح شده توسط اسما جهانگير كه در گزارش اين كميساريا نيز بازتاب داشته، نشان مي‌دهد كه جهانگير پاكستاني نيز در مسير احمد شهيد در حال قدم برداشتن است و گزارش‌هاي خود را از منابع اطلاعاتي ارائه شده توسط گروهك‌هاي معاند با جمهوري اسلامي ايران تهيه مي‌كند؛ فردی که خصومت‌های دامنه‌دار او با جمهوری اسلامی ایران وی را شایسته لقب « شریر» کرد.‌ واقعيت آن  است كه آنها در اين مدت كوتاه نيز توانسته‌اند تأثير‌گذاري مستقيمي روي گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل داشته باشند.

بر اين اساس، مرور گزارش‌هاي مختلف احمد شهيد در طول پنج سال حضورش در اين سمت نشان مي‌دهد كه وي در حالي كه اجازه سفر به ايران را نداشته، گزارش‌هاي خود را بدون داشتن ذهنيتي مستقيم از فضاي داخلي كشورمان و با بهره‌گيري از اطلاعات ارائه شده توسط چهره‌هاي تابلو دار ضد ايران تنظيم كرده است. مويد اين موضوع نگاه به اسامي افرادي است كه احمد شهيد براي تهيه گزارش‌هاي خود با آنان ملاقات داشته است. براساس گزارش‌هاي منتشر شده، احمد شهيد ارتباط ويژه‌اي با گروهك منافقين داشت و اين گروهك در آستانه انحلال جزو مهم‌ترين منابع اطلاعاتي او براي تنظيم گزارش‌هاي خود عليه جمهوري اسلامي ايران است. بر اين اساس، ديدار‌هاي آشكار و پنهان وي با منافقين بارها و بارها رسانه‌اي شد و برخي اخبار نشان مي‌دهد منافقين با سوءاستفاده از شرايط افرادي كه در كشورهاي اروپايي و تركيه خواستار پناهندگي هستند، آنان را وادار به ارائه اطلاعات غلط در خصوص ايران به احمد شهيد مي‌كردند. علاوه بر اين احمد شهيد با سركردگان برخي ديگر از گروهك‌هاي تروريستي كه عليه جمهوري اسلامي اقدام مسلحانه مي‌كنند هم ديدار داشته است. تجزيه‌طلبان، تروريست‌هاي حزب منحله دموكرات ايران، تجزيه‌طلبان عرب، تروريست‌هاي گروهك كومله در كنار گروهك منافقين همگي جزو كساني هستند كه در تهيه گزارش‌هاي احمد شهيد نقش داشتند. حال بار ديگر اسما جهانگير نيز با رجوع به اين جماعت گزارش‌هاي خود را تنظيم كرده است.
  
تغيير يك استراتژي
تمامي اين اتفاقات در حالي روي مي‌دهد كه جمهوري اسلامي پس از رايزني‌هاي گسترده با جامعه جهاني و امضاي برجام، در حال اجراي مفاد اين توافقنامه است و مي‌كوشد از اين مسير به بحران غرب‌ساخته بر سر پرونده فعاليت‌هاي صلح‌آميز كشورمان پايان دهد.
اين در حالي است كه غربي‌ها در كنار اين پيشرفت همواره به دنبال گشايش جبهه‌اي تازه براي تقابل با جمهوري اسلامي بوده‌اند. حقوق بشر يكي از همان جبهه‌هاي تقابلي است كه پس از حصول توافق اوليه ميان ايران و غرب در موضوع هسته‌اي، برجسته‌تر از هر زمان ديگري شد و حالا چند ماهي است كه در صدر اخبار بنگاه‌هاي خبرپراكني بين‌المللي عليه جمهوري اسلامي است. بر اين اساس طرح موضوعات حقوق بشري حربه‌اي به نسبت قديمي است كه از سوي كشورهاي غربي به طور معمول عليه كشورهاي مستقل استفاده مي‌شود تا از اين طريق به خواست‌هاي خود دست پيدا كنند؛ خواست‌هايي كه از طريق تخريب چهره يك كشور، عاملي براي ايجاد اجماع جهاني عليه آن مي‌شود.
حال روزهاي پرديپلماسي دولتمردان جمهوري اسلامي در حالي با ملاقات‌هاي مختلف سپري مي‌شود كه تحركات در بلوك غرب حكايت‌ از تغيير استراتژي فشار از موضوع هسته‌اي به سمت موضوع تروريسم و حقوق بشر دارد و اين واقعيت را مي‌توان در بيانيه مطبوعاتي جان كري پيرامون موضوع حقوق در كشورمان جست‌وجو كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار