کد خبر: 834360
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
صالحي: برجام را پاره كنند، فعاليت هسته‌اي را در سطح بالاتري از سر مي‌گيريم / نخست‌وزير رژيم صهيونيستي عصر ديروز اولين نفري بود كه با دونالد ترامپ تلفني گفت و گو كرد و البته مسئله هسته‌اي ايران، اولين دستور كار او بود.
نخست‌وزير رژيم صهيونيستي عصر ديروز اولين نفري بود كه با دونالد ترامپ تلفني گفت و گو كرد و البته مسئله هسته‌اي ايران، اولين دستور كار او بود. رئيس‌جمهور جديد امريكا توافق هسته‌اي با ايران را احمقانه‌ترين توافقي خوانده كه در عمرش ديده و گفته در عمل نشان خواهد داد كه با اين توافق چه برخوردي خواهد كرد. علي اكبر صالحي مرد شماره يك هسته‌اي ايران يك روز بعد از تحليف رئيس‌جمهور جديد امريكا، به او هشدار داد كه اگر بخواهد برجام را پاره كند، نه تنها برنامه هسته‌اي را به قبل از برجام بر مي‌گرداند، بلكه آن را به سطحي بالاتر مي‌رساند.

به گزارش جوان، بنيامين نتانياهو روز گذشته ساعتي قبل از تماس تلفني با رئيس‌جمهور جديد امريكا، پيامي ويدئويي درباره ايران منتشر كرد، پيامي كه او در آن گفت كه خواسته پيش از ملاقات با دونالد ترامپ با مردم ايران صحبت كند. نتانياهو گفت كه بين حكومت ايران و مردم اين كشور تفاوت قائل است و خود را دوست مردم ايران مي‌داند نه دشمن و به همين خاطر، مي‌خواهد پيش از مذاكره با دونالد ترامپ درباره «شيوه مقابله با تهديد رژيم ايران» با مردم ايران سخن بگويد. نتانياهو ديروز عصر هم اولين كسي بود كه با ترامپ تلفني تماس گرفت و درباره آنچه كه او «چگونگي مقابله با تهديد رژيم ايران» خوانده، مذاكره كرد. نتانياهو، برجام را « اشتباهي تاريخي» خوانده بود و حالا كسي وارد كاخ سفيد شده كه او نيزبرجام را«بدترين معامله امريكا» و «توافقي احمقانه» خوانده و گفته كه به جاي اينكه بگويد با برجام چه خواهد كرد، كاري را انجام خواهد داد كه بايد انجام بدهد. ركس تيلرسون، وزير خارجه ترامپ نيز خواستار بازنگري در توافق هسته‌اي شده؛ موضع‌گيري‌اي كه واكنش ديپلمات‌هاي ايراني را به دنبال داشت. عباس عراقچي، معاون وزير خارجه يك‌شنبه هفته قبل (26 دي ماه 1395) هشدار داده بود كه براي همه نوع شرايطي آمادگي كامل دارد و در صورت كنار گذاشتن برجام از طرف امريكا، در «يك دوره زماني مشخص فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را به قبل» باز مي‌گرداند ولي حالا علي اكبر صالحي كسي كه به عنوان رئيس سازمان انرژي اتمي، برنامه هسته‌اي ايران را هدايت مي‌كند با لحني صريح تر به ترامپ هشدار داده و گفته كه اگر برجام را «پاره كند»، ايران به سرعت برنامه هسته‌اي خود را از سر مي‌گيرد والبته آن را به سطحي بالاتر از قبل برخواهد گرداند.

صالحي البته گفته كه ايران قصد ندارد خيلي زود درباره ترامپ قضاوت كند و اين را هم كه ترامپ در مراسم تحليف خود اشاره‌اي به ايران نكرده «مثبت» خوانده ولي تمايل دولت جديد امريكا براي به كار‌گيري «فناوري بسيار پيشرفته» دفاع موشكي براي جلوگيري از حملات موشكي ايران و كره شمالي را رد كرده است. در سند خط مشي دولت دونالد ترامپ كه روز شنبه كاخ سفيد آن را منتشر كرد، به توان موشكي ايران اشاره شده و آمده است: «ما يك سامانه دفاع موشكي پيشرفته براي محافظت از خود در برابر حملات موشكي كشورهايي چون ‏ايران و كره شمالي خواهيم ساخت. » صالحي به سي بي اس نيوز گفته است: «ايالات متحده 10 هزار مايل از ايران دور است و ما هرگز به دنبال ساخت موشك‌هايي نبوده‌ايم كه تا آنجا برود.» او همچنين درباره مواضع ترامپ قبل از ورود به كاخ سفيد درباره پاره كردن برجام گفته كه ايران واكنشي متناسب نشان خواهد داد و فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را از سر خواهد گرفت: « ما اين كار را قبلا كرده ايم... اگر توافق كار نكند، ايران مي‌تواند با سرعت به فعاليت‌هاي هسته‌اي خود برگردد.» صالحي افزود: «ما مي‌توانيم خيلي ساده برگرديم... نه تنها به جايي كه قبلا بوديم بلكه به لحاظ تكنولوژيكي، به وضعيتي خيلي بالاتر.» صالحي البته گفته كه دوست ندارد «چنين روزي را» ببيند: «من نمي‌خواهم تصميمي در چنين مسيري بگيرم ولي ما آماده‌ايم.»
  
تحريك عربي
همزمان با ورود ترامپ به كاخ سفيد، عرب‌هاي شوراي همكاري خليج فارس نيز تحركات خود را  آغاز كرده‌اند. تفنگداران نيروي دريايي انگليس و كويت رزمايش مشتركي را در يكي از جزيره‌هاي اين كشور در شمال خليج فارس به اجرا ‏گذاشتند. ‏ وبگاه انگليسي «مورنينگ استار» هفته گذشته با اشاره به برگزاري رزمايش دريايي امارات و انگليس نوشت: اين دو كشور ‏يك رزمايش دريايي را در اقدامي تهديد آميز عليه ايران آغاز كردند. ‏ ارتش مصر در بيانيه‌اي از مشاركت رئيس ستاد مشترك ارتش اين كشور در نشست روساي ستاد مشترك ارتش كشورهاي حوزه ‏خليج‌فارس در امارات با مشاركت اردن و امريكا خبر داد. ‏سرهنگ «تامر الرفاعي» سخنگوي ارتش مصر در بيانيه‌اي كه در صفحه فيس‌بوك ‏ منتشر شد، اعلام كرد كه «محمود حجازي» رئيس ستاد مشترك ارتش مصر براي شركت در نشست روساي ستاد مشترك ‏ارتش كشورهاي عربي حوزه خليج فارس به امارات رفته است. وي افزود كه در اين نشست تعدادي از پرونده‌ها و موضوعات مربوط به شراكت و همكاري نظامي، هماهنگي تلاش‌هاي ‏منطقه‌اي و بين‌المللي براي نابودي تروريسم و مقابله با چالش‌ها و تهديداتي كه امنيت و ثبات در منطقه خاورميانه را هدف قرار ‏مي‌دهد، مورد بررسي قرار خواهد گرفت. ‏دبيرخانه شوراي همكاري خليج فارس در كنفرانس «رويارويي با تندروي و افراط‌گرايي» در كويت بيانيه‌اي را تصويب كرد كه ‏در آن به ايجاد ارتش الكترونيكي در رويارويي با تروريسم دعوت شده بود. ‏به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه عكاظ، اين بيانيه كه توسط يك كارشناس در امنيت الكترونيك تدوين شده بر استراتژي ‏گروه‌هاي تروريستي در فضاي مجازي و دشواري كه دستگاه‌هاي امنيتي با آنها به دليل استراتژي‌هاي متغير و سريع گروه‌هاي ‏تروريستي مواجه هستند، تمركز شده است. ‏
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار