کد خبر: 834183
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴
آتش‌سوزي مهيب ساختمان پلاسكو تهران، كه به فروريختن كامل اين ساختمان و وقوع يك فاجعه انساني غمبار انجاميد...
محمدجواد اخوان
آتش‌سوزي مهيب ساختمان پلاسكو تهران، كه به فروريختن كامل اين ساختمان و وقوع يك فاجعه انساني غمبار انجاميد، در طي ساعات و روزهاي گذشته به مهم‌ترين سرخط رسانه‌هاي كشور و شبكه‌هاي اجتماعي تبديل ‌شده است. بي‌شك نمي‌توان به‌راحتي از كنار جان باختن هم‌وطنان و نيز جانفشاني و ايثارگري آتش‌نشانان قهرمانمان عبور كنيم. اكنون ديگر از اين ساختمان معروف، جز تلي از آوار باقي نمانده، اما گويا در دل حريق تأسف‌بار اين ساختمان، آتش ديگري بود كه توسط بدخواهان و طمعكاران، نه در خيابان جمهوري تهران، كه در فضاي مجازي شعله‌ور گرديد؛ آتشي كه به موج احساسات و عواطف جريحه‌دار ملت طمع ورزيده بود و مي‌خواست آن را به هيزم شعله افروزي ويرانگر خود تبديل كند.

درست در ساعات اوليه حادثه كه جامعه در شك و بهت اين فاجعه بود و نيروها و نهادهاي امدادي در دل حادثه، مشغول مهار ماجرا و نجات جان انسان‌ها بودند، جريان طمعكار رسانه‌اي، به بهانه «مقصريابي» حملات خود را متوجه مديريت و عوامل ميداني مهار بحران كرد. بازي مقصريابي و سوژه رسيدگي به علل حادثه درست در زماني اوج گرفته بود كه با فروريختن ساختمان، فاجعه شدت يافته بود و هرگونه يأس و نااميدي نيروهاي فعال در ميدان مي‌توانست به گسترش فاجعه و خسارات ناشي از آن بينجامد. علاوه بر اين درگيرسازي مديريت ميداني به حاشيه‌ها، عملاً كار امدادرساني و نجات افراد گرفتار را با دشواري‌هاي جدي مواجه مي‌كرد. در اين ميان تأسف‌برانگيزتر آن بود كه برخي مسئولان اجرايي نيز عملاً در همين مسير حركت كرده و به‌جاي گسيل كردن توان مديريتي و پشتيباني به حل مسئله به اتخاذ ژست‌هاي رسانه‌اي در بازي مقصريابي افتادند. آنها كه با الفباي مديريت بحران آشنا هستند، مي‌دانند كه در هنگام مواجهه با شرايط خاص و بحراني، حفظ يكپارچگي و انسجام نيروها و مردم و نيز جلوگيري از دامن زدن به حاشيه‌هاي تفرقه‌برانگيز يك اصل اساسي و عقلاني است. در اين ميان بود كه پيام تسلي‌بخش و حكيمانه رهبر معظم انقلاب‌اسلامي، حضرت امام خامنه‌اي با مضامين و نكات راهبردي كه داشت، مانع از ايجاد بحراني ديگر در دل حادثه پلاسكو شد. قدرداني از شهامت و فداكاري آتش‌نشانان و ابراز تأسف و نگراني عميق معظم‌له، التيام‌بخش قلوب جريحه‌دار ملت بود و گرد خستگي را از دوش تلاشگران امدادي زدود. تأكيد ايشان بر اينكه «همه‌ تلاش‌ها بايد براي نجات جان گرفتارشدگان جهت‌دهي شود»، «رسيدگي به علل حادثه مسئله‌ بعدي است.» و توصيه به مسئولان كه «كار مجاهدانه‌ خود را ادامه دهند و وظيفه‌ فوري را بر هر حرف‌وحديثي مقدم بدارند» تدبير حكيمانه و به‌موقع معظم‌له در مواجهه با بحران پيش‌آمده را آشكار ساخت.

بي‌ترديد با پايان كار آواربرداري و روشن شدن وضعيت جان‌باختگان و نيز آتش‌نشانان شهيد، رسيدگي به علل حادثه و عنداللزوم برخورد با مقصران و مسببان حادثه توسط مقامات ذي‌صلاح انجام خواهد گرفت، اما تجربه پلاسكو نشان داد كه چگونه براي عده‌اي ماهي‌گيري سياسي از آب گل‌آلود يك فاجعه، بيش از جان انسان‌ها، ارزش دارد.

در كنار اينها نكته مهمي كه البته نبايد از كنار آن به‌سادگي عبور كرد، وقاحت رسانه‌هاي بيگانه و نيز برخي جريانات فعال در شبكه‌هاي اجتماعي بود كه براي رسيدن به مطامع و منافع خود، در مسير امدادرساني و نجات بخشي اخلال ايجاد كردند. دعوت از مردم به ارسال تصاوير از حريق و فروريختن ساختمان و حواشي آن‌كه باهدف تأمين محتوا براي رسانه‌هاي ضدانقلاب و بيگانه انجام گرفت، عملاً تشويق به حضور غيرمفيد افراد غيرمرتبط در محل حادثه و اطراف آن بود و اين كار آتش‌نشانان و امدادگران را با دشواري مواجه كرد. از اينها گذشته برخي رسانه‌هاي بيگانه همچون رسانه سلطنتي انگليس در اين فاجعه انساني، نيز از مقاصد سياسي خويش نگذشته و به بهانه‌هاي مختلف از جمله معرفي و تطهير حبيب القانيان، صهيونيست معدوم و مالك پيشين اين ساختمان تلاش كردند سوژه‌اي براي انحراف افكار عمومي خلق كنند.

ماجراي حريق و فروريختن ساختمان پلاسكو يك رويداد تلخ اجتماعي بود كه دل ميليون‌ها ايراني را جريحه‌دار كرد، اما درعين‌حال «كاسبان تحريق» نشان دادند كه از طمع و سوءاستفاده از يك فاجعه ملي نيز براي خود، غافل نيستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار