کد خبر: 833150
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴
وزير امور خارجه تركيه ضمن انتقاد از پافشاري امريكا بر مشاركت حزب «اتحاد دموكراتيك» سوريه در مذاكرات آستانه با لحني تمسخرآميز از امريكا خواست داعش و جبهه النصره را هم به مذاكرات دعوت كند. تركيه حزب وابسته به كردهاي سوريه را جزو گروه‌هاي تروريستي مي‌داند.
به گزارش «جوان»، در شرايطي كه شهر آستانه يك هفته ديگر ميزبان نشست سه جانبه روسيه، ايران و تركيه براي بررسي بحران سوريه است اما اختلاف نظرهايي بر سر مشاركت برخي طرف‌هاي درگير بحران در اين نشست همچنان وجود دارد. مولود چاووش‌اوغلو، وزير امور خارجه تركيه از پافشاري و دعوت امريكا براي مشاركت حزب اتحاد دموكراتيك سوريه در مذاكرات پيشروي آستانه به شدت انتقاد كرد. وي روز يك‌شنبه در سخناني گفت: «اگر امريكا مي‌خواهد حزب اتحاد دموكراتيك و ديگر يگان‌هاي كرد در مذاكرات آستانه حضور يابند بايد داعش و النصره را هم به اين مذاكرات دعوت كنيم!» چاووش‌اوغلو در ادامه اعلام كرد كه امريكا بايد به روابطش با ديگر كشورها احترام بگذارد. يگان‌هاي مدافع خلق كرد و اتحاد دموكراتيك جايي در مذاكرات آستانه ندارند و اين گروه‌ها تلاش مي‌كنند سوريه را تجزيه كنند. پيشتر مارك تونر، سخنگوي وزارت خارجه امريكا اعلام كرده بود حزب اتحاد دموكراتيك نيز بايد در ميز مذاكرات براي يافتن راهكاري دائم در خصوص بحران سوريه جايگاهي داشته باشد.  مذاكرات آستانه، پايتخت قزاقستان قرار است چهارم بهمن ماه برگزار شود كه با نخستين روزهاي روي كار آمدن دولت ترامپ، رئيس‌جمهور منتخب امريكا همزمان خواهد بود. مذاكرات آستانه درباره آينده سوريه با حمايت روسيه، ايران و تركيه و بعد از برقراري آتش‌بس از اواخر ماه دسامبر برگزار مي‌شود. اين مذاكرات نخستين بار بدون حضور امريكا برگزار مي‌شود كه در همه مذاكرات بين‌المللي براي حل و فصل بحران سوريه در سال‌هاي اخير نقش داشته است.  تركيه كردهاي سوريه را هم‌رديف گروه تروريستي «پ‌ك‌ك» قرار داده و در ماه‌هاي اخير با كمك گروه‌هاي مسلح تحت حمايت خود عمليات «سپر فرات» را عليه حزب اتحاد دموكراتيك و مدافعان خلق كرد در شمال سوريه شروع كرده است. هرچند تركيه و امريكا از ابتداي بحران سوريه با حمايت از گروه‌هاي تروريستي در يك جبهه قرار گرفتند اما در يك‌سال گذشته بر سر حمايت از كردهاي سوريه اختلاف نظر پيدا كردند. امريكا با تجهيز حزب دموكراتيك سوريه به سلاح‌هاي پيشرفته عملياتي را عليه تروريست‌هاي داعش در شمال سوريه آغاز كرد ولي به دليل واكنش تركيه تا حدي از مواضع خود عقب‌نشيني كرد و عمليات آزادسازي رقه، پايتخت خودخوانده داعش در سوريه را به تعويق انداخت.  
 
تيم ترامپ دعوت به آستانه را تأييد كرد
تيم انتقالي دونالد ترامپ رئيس‌جمهور منتخب امريكا روز شنبه تأييد كرد، امريكا براي شركت در مذاكرات صلح سوريه كه با حمايت مسكو در قزاقستان برگزار مي‌شود دعوت شده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، سين اسپايسر، سخنگوي تيم ترامپ اعلام كرد: «از ما دعوت شده در اين مذاكرات شركت كنيم اما هنوز پاسخي به اين دعوت داده نشده است.» واشنگتن‌پست جمعه شب به اين دعوت اشاره و اعلام كرد سرگئي كيسلياك، سفير -روسيه در واشنگتن در گفت‌وگوي تلفني 28 دسامبر با مايكل فلين مشاور امنيت ملي آتي كاخ سفيد اين دعوت را مطرح كرده است.
 
عمليات گسترده براي آزادسازي پالميرا
يك ماه پس از سقوط شهر پالميرا به دست تروريست‌هاي داعش، نيروهاي ارتش سوريه و متحدانش عمليات نظامي گسترده‌اي را براي آزادسازي شهر پالميرا از اشغال گروه تروريستي داعش آغاز كرده‌اند. يك منبع ميداني در ارتش سوريه روز يك‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاري آلمان گفت: «۱۰ هزار نيرو در اين عمليات نظامي مشاركت مي‌كنند كه اغلب از گروه دفاع مدني و گردان صقور الصحرا و نيروهاي سرلشكر سهيل حسن هستند. تروريست‌هاي داعش ماه دسامبر پس از آزادي حلب عملياتي را كه گفته مي‌شد با چراغ سبز امريكا همراه بود به پالميرا انجام دادند و توانستند اين شهر را اشغال كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار