کد خبر: 829020
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
هفتمين دوره جشنواره فيلم عمار از 8 تا 17 دی‌ماه برگزار مي‌شود
در حالي هفتمين دوره جشنواره فيلم عمار تا چند روز ديگر برگزار خواهد شد که برگزارکنندگان اين رويداد سينمايي مدعي‌ هستند محوري‌ترين سياست اين جشنواره انقلابي بودن آن است.
جواد محرمي
در حالي هفتمين دوره جشنواره فيلم عمار تا چند روز ديگر برگزار خواهد شد که برگزارکنندگان اين رويداد سينمايي مدعي‌ هستند محوري‌ترين سياست اين جشنواره انقلابي بودن آن است. با نگاهي به ليست موضوعاتي که دبيرخانه اين جشنواره براي توليد آثار ارائه داده، مضاميني چون اقتصاد مقاومتي، فتنه سال 88، بيداري اسلامي و جهاني، جنگ نرم و سبک زندگي به چشم مي‌خورد که تحقق هر کدام بدون سياست‌ها و رويکردهاي انقلابي انجام شدني به نظر نمي‌رسد.

مخاطب‌سنجي و مخاطب‌شناسي را بايد يکي از مهم‌ترين وجوه تمايز جشنواره عمار قلمداد کرد. اکران‌هايي که از آن به عنوان مردمي ياد مي‌شود و تنها مخاطبان پايتخت و شهرهاي بزرگ را دربرنمي‌گيرد و نظر به جمعيت خاموشي دارد که در بحث مخاطب در فضاي غالب سينماي کشور، اصولاً جايگاهي براي آنها متصور نيست.
   
افزايش کمي و کيفي آثار با موضوع اقتصاد مقاومتي
سيدرسول منفرد، دبير اجرايي هفتمين دوره جشنواره عمار در گفت‌و‌گو با «جوان» با اشاره به اينکه نام جشنواره عمار به گونه‌اي انتخاب شده که به شدت با مباحث روز و حوادثي که در لحظه احتياج به روشنگري دارد پيوند مي‌خورد، گفت: جشنواره عمار هر ساله با اين ويژگي برگزار مي‌شود و ما سعي مي‌کنيم نسبتي معين با اتفاقات روز داشته باشيم. بر همين اساس به عنوان نمونه ما در اين دوره به لحاظ کمي و کيفي شاهد ارسال آثار زيادي با موضوع اقتصاد مقاومتي بوديم که با رويکرد مردمي در سوژه‌ها توليد شده است.

وي با نام بردن از فيلم سفر به چين که با موضوع اقتصاد مقاومتي ساخته شده است، توضيح داد: در اين مستند ما با جواني آشنا مي‌شويم که براي جلوگيري از واردات چوب بستني حتي مجبور مي‌شود سفري به چين انجام دهد و تا جايي پيش مي‌رود که با وجود همه موانع موجود شخصاً اقدام به ساخت کارخانه‌اي براي توليد چوب بستني مي‌کند يا در مستند ديگري شاهد فعاليت‌هاي جواني از استان گلستان هستيم که براي دريافت مجوز يا حمايت از پرورش شترمرغ در بروکراسي ادارات گير مي‌افتد، ولي نااميد نمي‌شود و با پيگيري که به خرج مي‌دهد به توفيقات خوبي دست پيدا مي‌کند يا در بحث قاچاق کالا در اين دوره از جشنواره عمار آثار خوبي ارائه شده است که نشان از توجه به اين موضوع از سوي شرکت‌کنندگان دارد.
   
برگزاري هفته فيلم مدافعان حرم
دبير اجرايي جشنواره فيلم عمار در ادامه از موضوع مدافعان حرم به عنوان يکي از مضاميني که توليد آن در اين دوره جشنواره با رشد کمي و کيفي مواجه بوده ياد و خاطرنشان كرد: در اين دوره ما شاهد برگزاري هفته فيلم مدافعان حرم خواهيم بود.
وي در پاسخ به اين سؤال که بخش برگزاري هفته فيلم مدافعان حرم با جشنواره‌اي که چندي پيش با عنوان مدافعان حرم برگزار شد، موازي‌کاري محسوب نمي‌شود، توضيح داد: شاخصه جشنواره عمار اکران‌هاي مردمي آن است و اين وجه تمايز مهمي محسوب مي‌شود. جشنواره فيلم مدافعان حرم تنها محدود به معرفي و اختصاص جوايز به برگزيدگان مي‌شود، اما ما در جشنواره عمار بيش از هر چيز بر ديده شدن آثار در محافل و جمع‌هاي مردمي در اقصي‌نقاط کشور تمرکز داريم. در واقع جشنواره عمار برخلاف جشنواره‌هاي ديگر با برگزاري مراسم اختتاميه به پايان راه خود نمي‌رسد، بلکه تازه کار اصلي جشنواره که ارتباط با توده‌هاي مردم در سراسر کشور است، آغاز مي‌شود.
   
اکران‌هاي مردمي مقدم بر جشنواره
منفرد در ادامه اين گفت‌و‌گو به اين موضوع اشاره کرد که در اين دوره اکران‌هاي مردمي حتي مقدم بر خود جشنواره انجام مي‌شود و در واقع ما از آبان‌ماه اين کار را کليد زده‌ايم، با اين هدف که مردم نقش مؤثرتري داشته باشند و مانند جشنواره‌هاي ديگر نقش حاشيه‌اي نداشته باشند و در واقع ما با اين اقدام سعي مي‌کنيم به مسئله مخاطب محور بودن جشنواره عمار تا حدودي جامه عمل بپوشانيم. در اغلب جشنواره‌ها مردم پيشرو نيستند بلکه پيرو جشنواره‌ها هستند و ما سعي کرديم در جشنواره عمار اين مدل را معکوس کنيم. عمار مي‌کوشد اين خلأ را پوشش دهد و گستره جغرافيايي بيشتري از سطح کشور را درگير سينما کند.

وي در ادامه به اين مسئله اشاره کرد که يکي از اهداف جدي جشنواره عمار آگاهي‌بخشي به اقشار مختلف براي اطلاع از توانمندي‌هاي بالقوه خود است و نيز درک ظرفيت‌ها و فرصت‌هايي است که در صورت بالا بردن اعتماد به نفس مي‌تواند به فعليت درآيد. نکته ديگر اينکه عمار سعي مي‌کند ابزاري فرهنگي براي برجسته کردن مسائل واقعي مردم باشد به شکلي که مردم احساس کنند مي‌توانند با مشارکت در کار به اشکال مختلف از جمله در اختيار قرار دادن مکان اکران دغدغه‌هاي مشترک خود را با ساير مردم به اشتراک بگذارند.
   
نهضت توليد مردمي فيلم
سجاد اسلاميان، مدير روابط عمومي جشنواره فيلم عمار نيز در بخش ديگري از اين گفت و گو به برخي از بخش‌هاي اين دوره از جمله بخش تقدير از زنان انقلابي اشاره کرد که با محوريت تجليل از مبارزات مرحومه مرضيه دباغ همزمان با برگزاري مراسم چهلم ايشان اجرا مي‌شود. وي از برگزاري بخش راديويي که با استقبال خوبي نيز مواجه شده به عنوان يکي از بخش‌هاي دوره هفتم جشنواره عمار ياد کرد و توضيح داد: در اين بخش بيش از 200 اثر به جشنواره ارسال شده است و نيز امسال بخشي با عنوان «فيلم ما» اضافه شده که به فيلمسازي مردمي اختصاص دارد و در واقع مي‌تواند نهضتي براي توليد فيلم از سوي مردم لقب بگيرد که فيلمسازي با ابزاري چون موبايل تا دوربين‌هاي فيلمبرداري ديگر را شامل مي‌شود.

به گزارش «جوان» در جشنواره عمار هفتم در برخي شهرستان‌ها به طور جداگانه مراسم‌ تقدير از مبارزان و جهادگران گمنام انقلاب اسلامي به عنوان افرادي که در هيچ مراسمي از آنها ياد نمي‌شود، اما در جريان انقلاب تأثيرگذاري زيادي داشته‌اند نيز انجام مي‌شود از جمله تقدير از خانواده شهيد حجاب در دوران رضاخاني در تبريز يا تقدير از زنان انقلابي واقعه 17 دي 56 يا زنان انقلابي شهر داراب که در جريان جنگ فعاليت‌هاي زيادي در پشت جبهه داشته‌اند.
مراسم افتتاحيه دوره هفتم فيلم عمار از روز چهارشنبه هشتم دي‌ماه از ساعت 18:30 در سينما فلسطين برگزار مي‌شود و در اين مراسم از خانواده شهيد خزاعي که اخيراً به عنوان خبرنگار در سوريه به شهادت رسيد نيز تقدير مي‌شود. اختتاميه جشنواره فيلم عمار نيز امسال در فرهنگسراي بهمن برگزار خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار