کد خبر: 827168
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
زهر داعش در پالميرا مانع آزادسازي حلب نشد
سرعت تحولات سياسي و ميداني سوريه شتاب بي‌سابقه‌اي به خود گرفته است...
يك حمله تا فتح حلبسرعت تحولات سياسي و ميداني سوريه شتاب بي‌سابقه‌اي به خود گرفته است؛‌ نيروهاي مشاركت‌كنند‌ه در عمليات آزادسازي حلب بدون اينكه فريب جنجال داعش در شهر باستاني پالميرا را بخورند، به پيشروي خود در مناطق شرقي حلب ادامه دادند و گروه‌هاي تحت حمايت غرب را كاملاً در يك محدوده كوچك تحت محاصره قرار دادند و در همين حال مقامات روسي توافق با امريكا براي خروج تروريست‌ها از شهر حلب را رد كردند.

به گزارش «جوان»، ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در ادامه پیشروی گسترده خود در شرق حلب توانستند روز دوشنبه محله الشیخ سعید را به‌طور کامل آزاد کنند. ناظران نزديك به مخالفان، سقوط اين محله را مهم و آن را نشانه پايان گروه‌هاي مسلح عنوان كردند. شيراز ماهر از كينگ كالج لندن در صفحه توئيتر خود نوشت:‌«به نظر مي‌رسد مناطق تحت كنترل شورشيان مي‌تواند امروز سقوط كند. شيخ سعيد يكي از مواضع مستحكم و تقويت شده بود كه توسط رژيم تسخير شد.» در همين حال يك گروه نزديك به مخالفان موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» كه دفتر آن در لندن قرار دارد،  اعلام کرد که با کنترل ارتش بر محله «الشیخ سعید» اکنون نیروهای دولتی بیش از ۹۰ درصد شرق حلب را در دست گرفته‌اند، اما منابع نزديك به محور مقاومت مناطق تحت كنترل دولت را بيش از 95 درصد اعلام كردند. خبرگزاري تسنيم، مناطق پاكسازي شده در شرق حلب را 98 درصد گزارش داد. خبرگزاري دولتي سوريه (سانا) هم روز دوشنبه با اشاره به آزادسازي محله شيخ سعيد گزارش داد: «خطوط دفاعی تروریست‌ها در محله‌های باقی مانده که در آن حضور دارند، طی ساعات آینده به صورت خودکار متلاشی خواهد شد.» حلب دومين شهر بزرگ سوريه محسوب مي‌شود و نقش حياتي در صحنه جنگ سوريه دارد و به همين دليل نبرد بر سر اين شهر به «مادر جنگ‌ها» معروف شده است. نيروهاي دولتي و متحدانش در طول يك سال گذشته و به صورت تدريجي اكثر مناطق تحت كنترل گروه‌هاي تروريستي را يا آزاد كرده‌اند يا تحت محاصره قرار داده‌اند. دور جديد عمليات نيروهاي دولتي و متحدان‌شان براي آزادسازي حلب از ششم آذر‌ماه شروع شده است. سرعت پيشروي‌هاي نيروهاي متحد باعث غافلگيري حاميان خارجي گروه‌هاي مسلح شده است.  ناظران معتقدند سقوط مناطق تحت كنترل تروريست‌ها در حلب به معني شكست قطعي بيش از نيم دهه تلاش غرب براي براندازي دولت سوريه از طريق حمايت از گروه‌هاي تكفيري و سلفي خواهد بود.
  
تكذيب روسيه
همزمان با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره گروه‌هاي مسلح و عقب‌نشيني آنها به محدوده‌اي كوچك‌تر در شرق حلب،  بعضي منابع خبري از احتمال توافق مسكو و واشنگتن براي خروج شبه‌نظاميان از حلب خبر دادند، اما مقامات مسكو روز دوشنبه اعلام كردند با واشنگتن درباره حلب توافق نكرده‌ايم. «روسیا الیوم» گزارش داد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه ضمن تکذیب این خبر، اظهار داشت واشنگتن در گفت‌وگوهایی که در مورد آتش‌بس در حلب انجام شده‌است، بر شرایط غیرقابل قبول خود اصرار دارد. ریابکوف همچنین گفت كه مذاکرات کارشناسان روسیه و امریکا در ژنو کماکان ادامه دارد و هنوز توافق قطعی در خصوص آتش‌بس حلب حاصل نشده است. پيشتر خبرگزاري رويترز،‌ به نقل از یک منبع معارض اعلام کرد که روسیه و امریکا پیشنهاد داده‌اند معارضان ظرف 48 ساعت از شرق شهر حلب خارج شوند.
  
ابهام‌هاي سقوط پالميرا
پيشروي روز گذشته نيروهاي مقاومت در حلب در حالي صورت گرفت كه شبه‌نظاميان داعش در حملاتي گسترده و كم‌سابقه موفق شدند شهر تاريخي پالميرا واقع در استان مركزي حمص را به كنترل خود درآورند. سقوط پالميرا عصر روز يك‌شنبه پس از آن صورت گرفت كه نيروهاي دولتي از شهر عقب‌نشيني كردند. در همین حال مرکز روسی حمیمیم در سوریه اعلام کرد که نیروهای داعش نیروی نسبتاً گسترده و تجهیزاتی را از رقه و دیرالزور به پالمیرا آورده‌اند. این مرکز اعلام کرد بیش از 4 هزار فرد مسلح داعش وارد پالمیرا شده‌اند و ارتش سوریه در تلاش برای متوقف کردن حملات آنهاست. نيروهاي دولتي سوريه و متحدان‌شان با پشتيباني هوايي روسيه 9 ماه قبل موفق شده بودند اين شهر را از كنترل داعش خارج كنند. مقامات روسيه انگشت اتهام را به سوي امريكا نشانه گرفتند و اقدامات اين كشور را دليل حمله مجدد داعش به پالميرا عنوان كردند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با تأکید بر ادامه حمایت روسیه از دمشق گفت که این عدم همکاری امریکا با روسیه در مبارزه با تروریسم بود که به داعش اجازه داد مجدداً به پالمیرا در سوریه حمله کند. وی افزود: «روسیه انتظار دارد ضدحملات داعش در کوتاه‌مدت مهار شود. تهدید از دست دادن پالمیرا در سوریه، خسارات جبران‌ناپذیری به کل جامعه بشری تحمیل خواهد کرد.» در همين حال  ولادیمیر تیتوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که مسکو تمامی اقدامات ممکن را برای اطمینان حاصل کردن از عدم بازگشت تروریست‌ها به شهر «پالمیرا» سوریه انجام خواهد داد. سياستمداران سوري هم تأكيد كردند حملات داعش با چراغ سبز غرب به پالميرا باعث نخواهد شد ارتش سوريه و متحدانش تمركز خود را در حلب از دست بدهند. فارس الشعبي، نماينده حلب در پارلمان سوريه در صفحه توئيتر خود نوشت:‌ «بار ديگر، دخالت ناتو در حمله داعش به پالميرا كاملاً مشخص است. هيچ چيزي جلوي تكميل عمليات آزادسازي حلب را نخواهد گرفت.»
  
نامه «پاپ فرانسیس» به بشار اسد
رهبر کاتولیک‌های جهان با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور سوریه ضمن همدردی با ملت این کشور، هرگونه افراط‌گرایی را محکوم کرد و از همه خواست که برای پایان جنگ در این کشور تلاش کنند. به گزارش فارس، ماریو زیناری، سفیر  پاپ در دمشق در جریان دیدار با بشار اسد این نامه را تسلیم وی کرد. براساس اين گزارش، فرانسیس ضمن ابراز همدردی با سوریه و ملت این کشور در شرایط دشوار کنونی، هر نوع افراط‌گرایی و تروریسم را محکوم کرد. فرانسیس در این نامه خواست که همه تلاش کنند تا جنگ در سوریه به پایان برسد و صلح مورد نظر به این کشور بازگردد تا مانند گذشته الگویی برای همزیستی میان فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف باشد. اسد نیز ضمن تبریک به زیناری برای رسیدن به درجه کاردینالی، تأکید کرد که ابقای وی به عنوان سفیر واتیکان در سوریه پس از رسیدن به این جایگاه، تنها مورد در دنیاست که حاکی از پیشینه سیاسی، تاریخی و انسانی است و نشان از توجه زیادی دارد که فرانسیس به سوریه و مردمش دارد. اسد همچنین تأکید کرد که حکومت و ملت سوریه مصمم است که امنیت و ثبات را برقرار کند و همچنان مشغول انجام مصالحه‌هایی است که بهترین راه برای تحقق این هدف است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار