کد خبر: 821511
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
با برگزاري پنجاه و هشتمين انتخابات رياست جمهوري امريکا و اعلام نتايج آن، انتظار يک سال و نيمه براي مشخص شدن چهل و پنجمين مستأجر کاخ‌سفيد به پايان خواهد رسيد.
محمدجواد اخوان
با برگزاري پنجاه و هشتمين انتخابات رياست جمهوري امريکا و اعلام نتايج آن، انتظار يک سال و نيمه براي مشخص شدن چهل و پنجمين مستأجر کاخ‌سفيد به پايان خواهد رسيد. در اين ميان دو نامزد اصلي اين رقابت يعني کلينتون و ترامپ، در مسير جذب آراي عمومي از هيچ تلاشي فروگذار نکردند و کار تا جايي بالا گرفت که براي اولين‌بار گوشه‌هايي از ناگفته‌هاي واقعيت امريکا را برملا ساختند. اينک اما مهم‌ترين سؤال اين است که در دولت آتي امريکا چه سياست‌هايي دنبال خواهد شد و به‌طور مشخص نوع مواجهه رئيس‌جمهوري بعدي امريکا در قبال ايران چه خواهد بود. ناگفته پيداست که پاسخ به اين پرسش مهم، نيازمند صبر كردن تا اعلام نتايج نهايي انتخابات و روشن شدن چهره‌اي است که سکاندار دولت آتي خواهد بود، اما براساس گزينه‌هاي موجود نيز مي‌توان تا حدي به ‌پيش‌بيني فضاي آينده پرداخت.

البته ذکر اين نکته ضروري است که در رژيم‌هايي همچون ايالات‌متحده امريکا که به سطحي از ثبات ساختاري در عرصه سياست داخلي رسيده‌اند و مدار ورود و رشد نخبگاني در آنها قالب‌بندي و تعريف ‌شده است، سياست‌هاي کلان و راهبردي نظام سياسي، با برگزاري يک انتخابات دستخوش تغيير نشده و اعمال سليقه نخبگان و جناح‌هاي سياسي در حد تاکتيک‌ها است. بنابراين مي‌توان با قاطعيت گفت سياست‌هاي کلان و هدف‌گذاري‌هاي راهبردهاي کاخ‌سفيد همچنان پابرجا خواهد بود، کما اينکه در دوره‌هاي متوالي پيشين نيز چنين بوده است. اما در سطح اختيارات جناح حاکم و رئيس‌جمهوري منتخب، مي‌توان تا حدي رويکردهاي آتي را حدس زد.  اگر بخت با هيلاري کلينتون يار باشد و او به‌ عنوان اولين رئيس‌جمهور زن تاريخ امريکا راهي کاخ‌ سفيد گردد، بالطبع طيفي از عناصر تندرو حزب دموکرات مناصب کليدي را در دست مي‌گيرند. اين طيف در قبال ايران قائل به راهبرد تعامل با چاشني فشار هستند و معتقدند براي مجبورسازي ايران به همراهي با سياست‌هاي امريکا، بايد فشار مضاعف را در پيش گرفت. پيش ‌از اين نيز در دوره بيل کلينتون در قالب «راهبرد مهار دوگانه» و «قانون داماتو» فشار و تحريم را در قبال جمهوري اسلامي ايران دنبال مي‌کردند. شخص هيلاري کلينتون نيز در دوره تصدي وزارت امور خارجه، به‌ عنوان معمار تحريم‌ها عليه ايران شناخته شد.  نتيجه طبيعي وضعيت کنوني آن است که کابينه احتمالي کلينتون، سياست سخت‌گيرانه‌اي – به‌زعم خود- در برابر ايران در پيش خواهد گرفت و احتمالاً در آينده نزديک شاهد تشديد تحريم‌هاي موجود و باز شدن پرونده‌هاي جديد براي به چالش کشيدن کشورمان باشيم.

در صورتي‌که نتيجه‌اي متفاوت رقم بخورد و ترامپ ساکن کاخ‌ سفيد گردد، نتيجه شبيه به اين، اما از جهاتي متفاوت رقم خواهد خورد. اظهارات ترامپ مشحون از تناقضات است و بسياري از اعضاي تيم راهبري دولت او نيز مشخص نشده‌اند، از اين‌رو نمي‌توان به قطعيت درباره سياست‌هاي آتي او اظهارنظر کرد، اما چند مسئله واضح است: اولاً ترامپ نگاه مثبتي به برجام ندارد و احتمالاً رويکرد مثبتي در قبال آن نخواهد داشت. ترامپ – به‌زعم خود - به دنبال احياي شکوه و عظمت دولت امريکاست، از اين‌رو حداقل در اظهارات سبکي بلندپروازانه را در پيش خواهد گرفت و در عين‌ حال خوي استکباري امريکا را نيز آشکارتر خواهد کرد. بنابراين مي‌توان پيش‌بيني کرد که ترامپ نيز البته با اختلافاتي جزئي سياست سخت و تندي را در قبال پرونده ايران در پيش خواهد گرفت.

همه مي‌دانيم که اکنون و در دوره کابينه اوباما- که برجام را براي خود افتخار مي‌داند- دولت امريکا، آشکارا به نقض عهد روي آورده و به اذعان مذاکره‌کنندگان ايراني، رهاوردي جز «تقريباً هيچ» براي ما نداشته است. به ‌طريق ‌اولي در دولت‌هاي بعدي – چه کلينتون و چه ترامپ- کار براي برجام دشوارتر خواهد بود و اگر برجام بر صفحه کاغذ به‌جا بماند، در ميدان عمل اثري از آن نخواهد ماند. به همين ترتيب در ديگر پرونده‌ها نيز اوضاع به همين منوال خواهد بود.  در اينجا لازم است به نکته‌اي اشاره گردد و آن اينکه در ماه‌ها و هفته‌هاي اخير برخي جريانات سياسي داخل کشور ما و رسانه‌هاي وابسته به آنها، مستقيم و غيرمستقيم سياست حمايتي در قبال کلينتون در پيش گرفتند، بي‌آنکه به اين نکته دقت کنند که حمايت يا عدم‌حمايت ما چه تأثيري بر نتيجه انتخابات امريکا خواهد داشت و از سويي با توجه به سياست‌هاي خصمانه‌اي که کلينتون در صورت پيروزي در پيش خواهد گرفت، چه جاي لبخند زدن به وي هست؟ چه بخواهيم و چه نخواهيم دوره پنهان کردن دست چدني امريکا در زير دستکش مخملي در حال سپري شدن است و روزهايي خواهد آمد که شيطان، خوي سلطه‌گرانه خود را آشکار خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار