کد خبر: 820355
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
روسيه: آتش بس در حلب مؤثر نبوده است
آخرين مكث روسيه براي دادن فرصت به گروه‌هاي مسلح تحت حمايت غرب در حلب نه تنها مؤثر نبوده بلكه منجر به تشديد حملات تروريست‌ها عليه مواضع ارتش سوريه و متحدانش شده، در نتيجه مقامات روسي اعلام كردند مذاكرات صلح سوريه به مدت نامحدودي به تأخير مي‌افتاد...
محمد بابايي
آخرين مكث روسيه براي دادن فرصت به گروه‌هاي مسلح تحت حمايت غرب در حلب نه تنها مؤثر نبوده بلكه منجر به تشديد حملات تروريست‌ها عليه مواضع ارتش سوريه و متحدانش شده، در نتيجه مقامات روسي اعلام كردند مذاكرات صلح سوريه به مدت نامحدودي به تأخير مي‌افتاد تا بيش از پيش بر گزينه نظامي جهت بيرون راندن تروريست‌ها از دومين شهر بزرگ سوريه متمركز شوند.

سرگئي شويگو، وزير دفاع روسيه روز سه‌شنبه در جريان يك كنفرانس خبري با انتقاد از غرب اعلام كرد مذاكرات صلح سوريه فعلاً و به مدت نامعلومي معلق شده است. وي گفت: «شكست غرب در مهار خشونت افراط‌گرايان در سوريه مذاكرات صلح را به مدت نامشخصي به تأخير انداخت.» اين مواضع مقامات روسي پس از آن اتخاذ مي‌شود كه ولاديمير پوتين با شروع حملات عليه گروه‌هاي تحت حمايت غرب در حلب مخالفت كرد. ديميتري پسكوف، سخنگوي رياست جمهوري روسيه روز شنبه گذشته (هشتم آبان) اعلام كرد: «پوتين صلاح نمي‌داند كه حملات هوايي در حلب از سر گرفته شود و مي‌خواهد كريدورهاي انساني در خارج از مناطق تحت كنترل مخالفان سوري در حلب براي خروج غيرنظاميان و مخالفان سوري باز بماند.» سخنگوي كرملين همچنين اين آتش‌بس را فرصتي براي واشنگتن توصيف كرد تا «به وعده‌هاي خود براي جدا‌سازي مخالفان ميانه‌رو از شبه‌نظاميان مرتبط با القاعده در شرق حلب جامه عمل بپوشاند.»
اما گروه‌هاي مسلح نه تنها از اين فرصت استفاده نكردند بلكه حملات خود را براي شكست محاصره تشديد كردند. سه روز پس از مخالفت پوتين، وزير دفاع روسيه خاطر‌نشان كرد: «به‌رغم توقف حملات هوايي روسيه، معارضان مورد حمايت غرب در حلب به غيرنظاميان حملات گسترده‌اي مي‌كنند در نتيجه چشم‌انداز شروع دوباره مذاكرات صلح به مدت نامحدودي به تأخير افتاده است.» شايگو همچنين افزود: «بيش از 2هزار تن كه خود را «مخالف ميانه‌رو» مي‌خوانند حملات متعددي را به محله‌هاي مسكوني، مدارس و بيمارستان‌ها با ۲۲ تانك، ۱۵ خودروي زرهي و هشت خودروي ديگر كه عاملان انتحاري آن را هدايت مي‌كنند و نيز آتشبارهاي‌شان هدف گرفته‌اند. آنها روزانه دهها غيرنظامي را مي‌كشند. آيا مي‌شود با آنها به راهكار مسالمت‌آميز دست يافت.»

حلب دومين شهر بزرگ سوريه محسوب مي‌شود و نيروهاي دولتي و متحدانش طي يك سال گذشته موفق شده‌اند به صورت تدريجي مناطق تحت كنترل گروه‌هاي تروريستي به رهبري القاعده (جبهه النصره) را در حلب و اطراف آن تحت محاصره قرار دهند. پيشروي‌هاي نيروهاي دولتي طي چند هفته اخير شدت بيشتري يافته است و احتمال تسلط كامل نيروهاي دولتي بر اين شهر غرب را به شدت نگران كرده است. امريكا و كشورهاي اروپايي همزمان با تشديد حملات نيروهاي ارتش سوريه و متحدانش تبليغات زيادي را به راه انداخته‌اند و به صورت موازي تلاش كرده‌اند روسيه را تحت فشار قرار دهند تا حملات هوايي خود را متوقف كند.  باوجود اينكه مقامات روسي تأكيد دارند كه واشنگتن به تعهدات خود متعهد نيست اما مقامات امريكايي همچنان بر لزوم برقراري آتش‌بس اصرار دارند. وزير خارجه امريكا در لندن گفت: «من همچنان معتقدم كه ممكن است يك آتش‌بس به توافق برسد و از اين رو پيشنهاداتي در اين باره ميان مسكو و واشنگتن رد و بدل مي‌شود. روند ديپلماتيك بسيار حساس و خطرناك است و موفقيت و ناكامي آن به اولويت‌هاي اصلي مسكو بستگي دارد.»
  
اختلاف امريكا و تركيه در رقه
اظهارات مقامات تركيه و امريكا نشان مي‌دهد كه آنها درباره زمان شروع عمليات رقه در سوريه اختلاف‌نظر دارند؛ اختلافاتي كه پيش از اين با حملات تركيه عليه كردهاي تحت حمايت واشنگتن بيش از پيش علني شده بود.

نومان كورتولموش در كنفرانسي خبري در آنكارا گفت: موضع تركيه درباره عمليات رقه مشخص است، اين عمليات هم از نظر استراتژيكي و هم نظامي بهتر است پس از عمليات موصل آغاز شود. پس از اين اظهارات پيتر كوك، سخنگوي پنتاگون اعلام كرد: «ما بر اين باوريم كه بسيار مهم است فشارها عليه نيروهاي داعش در رقه ادامه پيدا كند در حالي كه داعش روزهاي سختي را در موصل مي‌گذراند. عمليات آزادسازي رقه آغاز خواهد شد همانطور كه اشتون كارتر، وزير دفاع كشورمان اعلام كرد، اين عمليات در هفته‌هاي آتي شروع مي‌شود.» وي درباره اختلاف نظرها ميان تركيه و امريكا در مورد عمليات رقه گفت: آنكارا و واشنگتن هنوز درباره نحوه انجام عمليات عليه داعش در رقه گفت‌وگو و مذاكره مي‌كنند. چندي قبل اشتون كارتر گفت: امريكا در عمليات رقه از شبه‌نظاميان يگان‌هاي مدافع خلق كرد سوريه و ديگر نيروهاي محلي در عمليات زميني در رقه استفاده مي‌كند. با اين حال آنكارا مخالف مداخله يگان‌هاي مدافع خلق در سوريه است. در همين راستا معاون نخست وزير تركيه در جمع خبرنگاران اعلام كرد: آنكارا پيشنهاد استفاده از نيروهاي عرب محلي در اين عمليات و حفظ اين سرزمين را داده است. با وجود اعلام مواضع متفاوت از سوي دولت‌هاي آنكارا و واشنگتن كوك گفت: تركيه و امريكا در يك جبهه قرار دارند و مذاكراتي ميان دو كشور در حال انجام است.
  
اميد معارضان به هيلاري
با توجه به شرايط ميداني و سياسي سوريه و همچنين سياست اوباما، آنچه مشخص است اينكه رئيس‌جمهوري كنوني امريكا مايل به دخالت نظامي مستقيم در سوريه نيست و معارضان سوري اميد به هيلاري كلينتون بسته‌اند تا پس از رسيدن به كاخ سفيد اقدامات تهاجمي بيشتري در سوريه انجام دهند. اعضاي هيئت معارضان سوريه در سازمان ملل ابراز اميدواري كردند هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات انتخابات رياست جمهوري امريكا، برنده اين نبرد شود زيرا نسبت به رقيبش درك بهتري نسبت به درگيري‌هاي سوريه دارد. به نوشته خبرگزاري «رويترز» دو نماينده گروه‌هاي معارض مسلح در سوريه گفتند به كلينتون اعتماد دارند تا اولويت‌هاي آنها را برآورده سازد و منطقه پرواز ممنوع به همراه منطقه امني در شمال سوريه ايجاد كند. با وجود اميدي كه معارضان سوري به هيلاري كلينتون بسته‌اند اما بعضي ناظران معتقدند اظهارات وي در اين مرحله بيشتر جنبه انتخاباتي داشته و كلينتون پس از رسيدن به رياست جمهوري قادر نخواهد بود اقدام مؤثري در سوريه انجام دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار