کد خبر: 818939
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
نگاهي به علت اعطاي یک جايزه انگلیسی به دکتر ظريف
«جان کري و محمدجواد ظريف برنده جايزه چتم هاوس شدند»، اين خبر در حالي دو روز است جزو عناوين پربازديد خبرگزاري‌هاي مطرح دنيا قرار گرفته که وزارت امور خارجه رسماً عنوان کرده ظريف براي دريافت اين جايزه به انگليس نخواهد رفت؛ اقدامي که مي‌تواند نوعي «نه» محترمانه از سوي ايران به اين انديشکده انگليسي باشد.
جعفر تكبيري
«جان کري و محمدجواد ظريف برنده جايزه چتم هاوس شدند»، اين خبر در حالي دو روز است جزو عناوين پربازديد خبرگزاري‌هاي مطرح دنيا قرار گرفته که وزارت امور خارجه رسماً عنوان کرده ظريف براي دريافت اين جايزه به انگليس نخواهد رفت؛ اقدامي که مي‌تواند نوعي «نه» محترمانه از سوي ايران به اين انديشکده انگليسي باشد.
اگرچه سخنگوي وزارت خارجه در ژستي ديپلماتيک براي آنکه روابط تازه شکل گرفته ايران و انگلستان بار ديگر رو به سردي نرود، از قول محمدجواد ظريف عنوان کرد: « اين جايزه متعلق به ملت ايران به خاطر مقاومت‌هاي جانانه‌شان برابر فشارها و تحريم‌هاي چند سال اخير است. ملت ايران با خردورزي در برابر اين فشارها ايستادگي کردند و در نهايت با حمايت‌هاي مردم، توانستيم با توافق برجام، قطعنامه‌هاي ظالمانه شوراي امنيت عليه ايران و تحريم‌هايي را که در اين زمينه وجود داشت، لغو کنيم و اين جايزه متعلق به ملت ايران است.» اين در حالي بود که وزارت خارجه تاکنون هيچ موضع رسمي در خصوص پذيرش يا رد اين جايزه توسط محمدجواد ظريف نداشته است.

   چتم ‌هاوس؛ نهادي برآمده از دل جنگ
تأسيس چتم هاوس به توافق نخبگان دو كشور انگليس و امريكا پس از جنگ جهاني اول براي تأسيس مؤسسه امور بين‌الملل با دو شاخه انگليسي و امريكايي برمي‌گردد و ماحصل يكسري نشست‌هاي غيررسمي در سال 1919 در پاريس است. اهداف اين دو نهاد مشابه و هر دو شاخه، مؤسسه امور بين‌الملل بودند. شعبه انگليسي اين مؤسسه در سال 1920 با عنوان مؤسسه سلطنتي امور بين‌الملل و بعداً چتم هاوس و شعبه امريكايي آن يعني شوراي روابط خارجي (CFR) متعاقباً و در سال پس از آن تأسيس شد، بنابراين چتم هاوس تقريباً همان نقشي را در انگليس ايفا مي‌‌كند كه شوراي روابط خارجي (CFR) در امريكا دارد، هر دوي اين مؤسسات عناصر اصلي و محوري در نهادهاي سياست خارجي كشور متبوع خود هستند كه بنابر اظهار برخي صاحبنظران به تشكيلات سياسي انگليسي- امريكايي موسوم است. نکته مهم در خصوص اين مؤسسه آن است که گزارش‌هاي چتم هاوس، نقش پررنگي در تعيين سرفصل‌هاي سياست خارجي، نه فقط در بريتانيا که تقريباً در همه کشورهاي توسعه‌يافته بازي مي‌کند.

   نقش چتم هاوس در فشارها به ايران
حال با تأکيد مجدد بر اين نکته که چتم هاوس نقشي اصلي در تعيين سر فصل‌هاي سياست خارجي کشورهاي مختلف دارد، بايد بر اين نکته تأکيد کرد که گزارش‌ها و نشست‌هاي مختلف اين انديشکده انگليسي نقش مهمي در همراه کردن فشارها به ايران در پرونده هسته‌اي داشت. به عنوان نمونه در نوروز سال 1390 و کمي قبل از آغاز دور تازه‌اي از تحريم‌ها عليه ايران، اين انديشکده به بهانه پيام نوروزي باراک اوباما به ايرانيان، فشارهاي امريکا به ايران براي توقف برنامه هسته‌اي را ناکافي دانست و در آن زمان سخن از حمله نظامي عليه ايران به زبان آورد.
در گزارش آن زمان چتم هاوس آمده بود: «در ژانويه و فوريه امسال، کارشناسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تهران رفتند ولي هيچ پيشرفتي نداشتند و به آنها اجازه دسترسي به مجتمع‌هاي نظامي در پارچين داده نشد، اگرچه پس از آن ايران اعلام کرد که اجازه دسترسي را تحت شرايط خاصي اعطا خواهد کرد. ايران به عنوان کشوري که تحت تحريم‌هاي بين‌المللي قرار دارد، دستاوردهاي مهمي داشته است. اين کشور توانسته با کمک چهار آبشار جديد سانتريفيوژ در فردو و اضافه‌کردن 15 آبشار ديگر سانتريفيوژ در نطنز، توليد اورانيوم با غناي 20 درصد را ماهانه سه برابر كند، بنابراين آيا جايي براي خوش‌بيني باقي‌ مانده است؟ اوباما از سخن گفتن بي‌قيد و شرط درباره جنگ انتقاد کرد؛ موضعي که از سوي رهبر عالي ايران، آيت‌الله خامنه‌اي مورد استقبال قرار گرفت. در روز هشتم مارس، اتحاديه اروپا موافقت كرد تا گفت‌وگوها با ايران در قالب گروه 5+1 (پنج عضو دائم شوراي امنيت به‌علاوه آلمان) آغاز شود. شايد يکي از راه‌هاي حل اين مناقشه اين است که بفهميم مردم عادي چگونه فکر مي‌کنند.» پس از آن این گزارش باعث شد آخرين مرحله از فشارهاي اقتصادي و سياسي به ايران توسط غرب آغاز شود.
در نمونه‌اي ديگر، مؤسسه چتم هاوس با انتشار گزارشي پيش از انتخابات سال 88، جزو اولين نهادهاي غربي بود که از احتمال تقلب يا به قول خودشان «بي‌نظمي در برگزاري انتخابات» آن سال سخن به ميان آورد و زمينه‌ساز شکل‌گيري اين توهم در اذهان برخي نخبگان داخلي شد، بنابراين بايد پذيرفت که چتم هاوس يک مؤسسه قوي و اثرگذار با روابطي پنهان و سري است که از همين قدرت اثرگذاري خود سوءاستفاده مي‌کند تا روندهاي سياست خارجي کشورهاي دنيا را دستکاري و به نفع سياست‌هاي بريتانيا و امريکا تغيير دهد.
 
  جايزه‌اي با اهداف خاص
حال مؤسسه انگليسي چتم هاوس براساس همين رويکرد که به دنبال پيشبرد اهداف خاص خود در کشورهاي مختلف است، پروژه‌‌اي را تحت عنوان اهداي جوايز به برخي چهره‌ها از سال 2005 آغاز کرده است. براساس آنچه خود اين مؤسسه ادعا مي‌کند، اين جايزه سالانه به شخص، اشخاص يا سازمان‌هايي اعطا مي‌شود که اعضاي چتم هاوس آنها را مؤثرترين افراد در بهبود روابط بين‌المللي در سال پيش تشخيص دهند، اما مرور چهره‌هايي که تاکنون موفق به دريافت اين جايزه شده‌اند، مي‌تواند اين ادعا را به اثبات برساند که اين اقدام، صرف اعطاي يک جايزه بين‌المللي نيست و به دنبال تقويت کساني است که در مسير اهداف خاص انگليس حرکت کرده‌اند. به عنوان نمونه نخستين برنده جايزه چتم هاوس ويکتور آندريوويچ يوشچنکو رئيس‌جمهور غربگراي اوکراين بود.
همچنين يکي ديگر از برندگان اين جايزه «موزه بنت ناصر بن عبدالله المسند» يکي از همسران امير پيشين قطر بود که نقش مهمي در ترويج فمنيسم در ميان زنان مسلمان داشت. عبدالله گل، رئيس‌جمهور پيشين ترکيه، آنگ سان سو چي يکي از مخالفان حکومت ميانمار، هيلاري کلينتون وزير امورخارجه پيشين امريکا و همسر بيل گيتس نيز از ديگر دريافت‌کنندگان اين جوايز بودند. امسال نيز اين جايزه به صورت مشترک به جان کري و محمدجواد ظريف رسيده است.

   ظريف واکنش نشان دهد
اما يک واقعيت مهم که مورد تأکيد سخنگوي وزارت امور خارجه نيز قرار گرفته آن است که چتم هاوس براي قرار دادن نام ظريف در ليست اين جايزه، از او اجازه نگرفته است و مي‌توان گفت که وزير امورخارجه کشورمان به صورت ناخواسته در اين پازل قرار گرفته است. مؤيد اين موضوع نيز عدم‌سفر ظريف به لندن براي دريافت اين جايزه است، اما به نظر مي‌رسد بهتر است دکتر ظريف شخصاً نيز واکنشي رسمي به اين اقدام مؤسسه انگليسي چتم هاوس نشان دهد، گرچه همگان مي‌دانند وزير امورخارجه کشورمان نسبتي با اين جوايز استعماري ندارد.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
0
1
ایا ما به ایثار گران و وطن پرستان خود نشان وپاداش نمی دهیم . خوب غربی ها هم به جاسوسان و وطن فروشان جایزه می دهند . مانند شیرین عبادی و مبارک و0000
مدیر پایگاه البته به وطن پرستان مدال مي دهند اما افراد نام برده شده توسط شما اهل ايران و مصر هستند نه امريكا!!! بنابراين ايالات متحده نمي تواند به كساني كه اهل امريكا نيستند مدال وطن پرستي بدهد!
ستاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
0
0
جایزه را به افرادی میدن که خوش خدمتی کرده باشن،
مرگ برانگلیس خبیث نوکر امریکا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار