کد خبر: 817511
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
محمد باقرعبادی، نماینده مردم بیرجند در مجلس شوراي اسلامي:
مهاجرت از خراسان جنوبي مدت‌هاست آغاز شده و اين استان مرزي کشور روز به روز خالي تر از سکنه مي‌شود و امنيت شمال شرقي کشور به گفته حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی، نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی در آينده نه چندان دور در معرض خطر قرار مي‌گيرد. نبود زيرساخت‎‌ها، اشتغال، کمبود فضاي آموزشي و غيره از مهمترين مشکلات پيش روي خراساني‌هاست. با اينکه نمايندگان مجلس بارها از رئيس جمهور و دولتمردان درخواست قرار ملاقات داشته‌اند، اما اين امر از ابتداي مجلس دهم، محقق نشده و به گفته عبادي نماینده مردم بیرجند استان‌هاي محروم از جمله خراسان از نقشه دولتمردان حذف شده و مسئوليت‌هاي دولتي به افراد نالايق سپرده مي‌شود.
ميترا شهبازي

اخبار منتشر شده ار استان خراسان جنوبي از قصه تلخ محروميت حکايت دارد. نبود زيرساخت‌هاي لازم، کمبود شديد منابع آبي، کمبود فضاي آموزشي و شرط معدلي شدن ادامه تحصيلات در مقاطع اوليه و همچنين رکود پروژه‌هاي عمراني و اشتغال‌زايي تنها بخشي از مشکلات مردم مناطق مرز نشين خراسان را شامل مي‌شود که اين مردم را مجبور به مهاجرت کرده است. 1900 روستاي خراسان تخليه شده و در 10 سال گذشته 50 درصد بوميان اين منطقه به اجبار تن به مهاجرت داده‌اند. نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «جوان» با اشاره به اينکه محروميت‌هاي مردم خراسان از بحث زير ساخت‌ها گذشته است، مي‌گويد: «درحالي که اعتبارات سنگين به پروژه‌هاي مناطق شمالي به اين دليل که زادگاه برخي از دولتمردان است، داده مي‌شود اما مردم محروم خراسان حتي از کمترين امکانات يعني آب آشاميدني هم محروم هستند.»

حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی با انتقاد از دولتمرداني که خراسان جنوبي را به فراموشي سپرده‌اند، مي‌افزايد:« تامين آب کمترين و ابتدايي‌ترين نياز و خواسته مردم اين منطقه است که محقق نمي‌شود. درحالي که حتي حيوانات هم براي زيست به آب احتياج دارند اما مسئولان چشم‌هايشان را روي مردم خراسان بسته‌اند.»

شرط معدل براي ادامه تحصيل!

باتوجه به اينکه در اولين فصل تحصيلي قرار داريم و هنوز بحث کمبود فضاي آموزشي داغ است، دانش آموزان روستاي حاجي آباد بيرجند هم به دليل کمبود شديد فضاي با شرط معدل حق ادامه تحصيل را دارند، نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اينکه روستاهاي حاجي‌آباد، چنشت و منطقه مهرشهر شهرستان بيرجند با بيشترين کمبود فضاي آموزشي مواجه است، مي‌گويد: «با اينکه چندين نوبت با وزير آموزش و پرورش و معاونانشان صحبت کرديم اما هنوز اقدام قابل توجهي از سوي آنها براي پايان دادن به اين محروميت‌ها صورت نگرفته است. از اين گذشته، بهره‌برداري از مسکن مهر بيرجند هم بر بحران کمبود فضاي آموزشي در اين منطقه افزوده است. البته نمي‌گويم کاري نشده، بلکه اگر هم انجام شده، انقدر کم است که پاسخگوي محروميت هاي مردم اين مناطق نيست.»

وي با اشاره به اينکه اين کمبود‌ها با سياسي‌بازي‌هاي دولت قبل از انتخابات برطرف نمي‌شود، مي‌افزايد: «متاسفانه دولت توجه لازم را به استان‌هاي خراسان ندارد. چه در بعد آموزشي، چه در بعد اشتغال، زير ساخت‌ها و غيره مردم ما با بحران روبه‌رو هستند. کار از بحث زيرساخت ها در اين مناطق گذشته است، به طوري که روستاييان ما فقط يک ليوان آب نياز دارند که آن هم تامين نمي‌شود. متاسفانه اکنون دولتمردان در جاي ديگري سرگرم هستند و درگير انتخابات و عزل و نصب‌هاي سياسي هستند. به طوري که افراد لايق را برمي‌دارند و مديران ضعيف منصوب مي‌کنند و هيچ کس به فکر اين روستاييان نيست.»

عدم موافقت دولتمردان براي ديدار با نمايندگان

درحالي که به گفته سید محمدباقر عبادی، نمايندگان مجلس براي ارائه مستندات درباره وضعيت استان‌هاي کشور، بارها و بارها از رئيس جمهور و وزاري وي جهانگيري و نوبخت درخواست ملاقات کرده‌اند اما با اين حال از آغاز مجلس دهم اين امر هنوز محقق نشده است.

اين نماينده مجلس با اشاره به اينکه متاسفانه دولتمردان فقط به بخش خاصي از کشور توجه دارند و اعتبار اختصاص مي‌دهند، ادامه مي‌دهد: «آقاي نوبخت فقط به استان گيلان که زادگاهش وي است، توجه ويژه‌اي دارد و بودجه‌هاي کلان را صرف اين منطقه مي‌کند و استان‌هاي محروم از جمله خراسان و سيستان و بلوچستان گويي از نقشه وي حذف شده و درخواست دارم ولي يکبار هم که شده نقشه ايران را نگاهي بي‌اندازد تا ببيند فقط چند استان خاص نداريم و مرزهاي ما چيزي فراتر از تصور وي است. همچنين مي‌خواهم از رئيس جمهور که تيمي را به صورت فوق العاده بگذارند و عملکرد نوبخت را بررسي کنند. در استان ما آنقدر مشکلات هست که اصلا به ذهن دولتمردان هم نمي‌رسد. ميايند، بازديد مي‌کنند و مي روند و فراموش مي‌کنند.»


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار