کد خبر: 812372
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
معاون سخنگوي رياست اجرايي حكومت وحدت ملي از نهايي شدن توافقنامه صلح با حزب اسلامي به رهبري گلبدين حكمتيار خبر داده است؛ تحولي كه برخي افغان‌ها موافق آن هستند و برخي با آن مخالفت كرده‌اند.
«جاويد فيصل» ديروز در توئيتر خود نوشته كه توافقنامه صلح ميان دولت افغانستان و حزب اسلامي گلبدين حكمتيار نهايي شده است و به زودي شوراي عالي صلح، جزئيات آن را اعلام خواهد كرد. حزب اسلامي به رياست گلبدين حكمتيار از گروه‌هاي مخالف مسلح دولت افغانستان است كه اعضاي آن در سال‌هاي گذشته با نيروهاي امنيتي افغان و نظاميان خارجي جنگيده‌اند. مذاكرات صلح ميان دولت افغانستان و حزب اسلامي گلبدين حكمتيار نزديك به پنج ماه قبل آغاز شده بود. طالبان و حزب حكمتيار پيش از اين اهداف سياسي مشابهي داشته‌اند و از ابزار نظامي براي رسيدن به قدرت استفاده مي‌كردند ولي شبكه اطلاع‌رساني افغانستان مي‌گويد كه حزب حكمتيار به درك واقع‎بينانه‎تري از شرايط و وضعيت كشور دست يافته و زودتر از طالبان متوجه شده است كه از راه ادامه جنگ و تشديد تحركات نظامي به اهداف سياسي نمي‌توان دست يافت. حكمتيار اخيراً در پيامي به مناسبت عيد سعيد قربان گفته بود كه آماده امضاي موافقتنامه صلح با حكومت است زيرا به گفته او ادامه جنگ به نفع «دشمن‌هاي افغانستان» است.

حكمتيار از طالبان هم خواسته است تا دست كم روند صلح را به آزمايش بگيرند.   ارگ رياست‌جمهوري افغانستان معتقد است توافق صلح با حزب اسلامي حكمتيار در شرايطي كه طي 15 سال گذشته توافقي بين دولت افغانستان با جريان‌هاي حامي جنگ وجود نداشته مي‌تواند امنيت افغانستان را تغيير دهد. به باور ارگ‌نشينان، قرار گرفتن حكمتيار در كنار دولت، ضربه‌اي مهم بر تفكري‌ است كه پيروزي در جنگ را تبليغ مي‌كند. فاروق وردك، وزير پيشين معارف افغانستان مي‌گويد با پيوستن حزب اسلامي به روند صلح، حكومت افغانستان تضعيف ولي فدراليسم در افغانستان تضعيف مي‌شود، فدراليسمي كه البته او برداشتي منفي از آن دارد. با اين حال، مخالفان صلح با حكمتيار مي‌گويند كه ارگ رياست جمهوري به‌صورت يكجانبه گفت‌وگوهاي صلح با اين حزب را مديريت كرده و مي‌خواهد به نتايجي دست پيدا كند كه عمدتاً در آنها منافعِ اين جناح نهفته و صلح با حكمتيار به گفت‌وگوهاي قومي تبديل شده است. مخالفان همچنين مي‌گويند كه حكمتيار سال‌هاست توان سياسي و نظامي خود را از دست داده و تنها به پشتوانه نام خود «زنده» است و توافق صلح با او تغييري در وضعيت ثبات در افغانستان به وجود نخواهد آورد. عبدالرب رسول سياف، رهبر حزب دعوت اسلامي افغانستان و عضو ارشد شوراي حراست و ثبات بيان كرده است كه مخالف توافقنامه صلح ميان حزب اسلامي حكمتيار و دولت افغانستان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار