کد خبر: 811583
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
در آخرين گزارش از تحركات امريكايي‌ها در خليج فارس، فاكس‌نيوز به نقل از يك مقام وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) از تلاش امريكا براي تست واكنش‌هاي احتمالي ايران نسبت به تحركات هوايي امريكا در منطقه خليج فارس خبر داد.
عباس حاجي‌نجاري
 در آخرين گزارش از تحركات امريكايي‌ها در خليج فارس، فاكس‌نيوز به نقل از يك مقام وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) از تلاش امريكا براي تست واكنش‌هاي احتمالي ايران نسبت به تحركات هوايي امريكا در منطقه خليج فارس خبر داد.
براساس اين گزارش، مقامات وزارت دفاع امريكا مي‌گويند كه روز شنبه 10 سپتامبر (20 شهريور) يك هواپيماي جاسوسي امريكا از نوع «پي-8 پوسيدون» به همراه 9 خدمه و يك هواپيماي «اي‌پي- 3 ايري» به همراه 24 خدمه در 13 مايلي سواحل ايران در تنگه هرمز با هدف تست واكنش‌هاي احتمالي ايران در حال پرواز بودند كه با تهديد هواپيماهاي ايران مواجه شدند، ‌اما هواپيماهاي ايران به سوي آنها شليك نكردند.

پيش از اين نيز امريكايي‌ها از نزديكي قايق‌هاي تندروي نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در آب‌هاي تنگه هرمز خبر داده بودند كه متأثر از آن ناوهاي امريكايي‌ ناچار به تغيير مسير شدند. اين گزارش‌ها اگرچه از سوي منابع ايراني رسماً تأييد نشده است، اما واكنش سردار جزايري، معاون ستاد كل نيروهاي مسلح بيانگر اين است كه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در حراست از مرزهاي آبي و منافع نظام جمهوري اسلامي ايران هرگز اسير فضاسازي رسانه‌اي دشمنان فرامنطقه‌اي و دنباله‌هاي آنها در منطقه نمي‌شوند. او در عين حال با رد ادعاهاي امريكايي‌ها مبني بر رفتارهاي پرخطر شناورها  و قايق‌هاي  نيروي دريايي سپاه در مواجهه با ناوهاي امريكايي يادآور شد: شناورهاي جمهوري اسلامي ايران با اشراف كامل بر قوانين و مقررات بين‌المللي همواره براساس استانداردهاي تعريف شده، عمل مي‌كنند. بنابراين ادعاهاي مطرح شده نه تنها واقعيت ندارد بلكه ناشي از ترس آنها از اقتدار رزمندگان جمهوري اسلامي ايران است.

تحركات اخير امريكايي‌ها و تلاش براي آزمون واكنش‌هاي احتمالي ايران بي‌ارتباط با مسائل داخلي امريكا و مسائل منطقه‌اي نيست، چراكه سردمداران كاخ سفيد در داخل اين كشور از يك‌سو با انتقادات گسترده رقباي انتخاباتي نسبت به اقدامات منفعلانه اين كشور در خليج فارس مواجهند و از سوي ديگر متحدان منطقه‌اي امريكا كه با حمايت و تحريك كاخ سفيد وارد جنگ‌هاي نيابتي در منطقه شده و اكنون عرصه‌ها را يكي‌يكي دارند مي‌بازند، نسبت به توان امريكايي‌ها در ادامه حمايت از خود دچار ترديد شده‌اند، لذا به نظر مي‌آيد كاخ سفيد در يك اقدام انفعالي تلاش دارد ضمن حفظ روحيه آنها بر محاسبات و تدابير مسئولان نظام جمهوري اسلامي تأثير گذاشته و به نوعي چالش خود با متحدان منطقه‌‌اي‌اش را به چالشي در درون ايران تبديل كند. شايد مصداق بارز اثرگذاري آن را بتوان سخنان آقاي هاشمي‌رفسنجاني در اجلاس مسئولان وزارت آموزش و پرورش دانست كه صرف هزينه براي توان دفاعي را بي‌ثمر و منجر به از بين رفتن سرمايه‌هاي ملي دانسته و به تعطيلي آنها توصيه مي‌كند و البته وعده مي‌‌دهد كه در دور دوم رياست جمهوري آقاي روحاني اين امر محقق شود. اگرچه همان‌گونه كه اشاره شد بخشي از رفتارهاي امريكايي‌ها متأثر از رقابت‌هاي داخلي و تلاش براي اثبات توان نظامي آنها در منطقه غرب آسياست، ولي ترديدي نمي‌توان داشت كه نوع واكنش‌هاي ايران نسبت به اين تحركات، آينده مسائل منطقه را رقم مي‌زند و منافع كلان و آينده نظام جمهوري اسلامي در منطقه متأثر از آن است و اين نيازمند اتخاذ استراتژي هوشمندانه در مواجهه با هرگونه شرايط احتمالي است.
مقام معظم رهبري در ديدار اخير وزير دفاع، مسئولان و محققان اين وزارتخانه، تأمين امنيت كشور را مستلزم افزايش توان دفاعي دانسته و يادآور مي‌شوند در دنيايي كه قدرت‌هاي «زورگو و سلطه‌گر و داراي كمترين جوهره اخلاق، وجدان و انسانيت» حاكم هستند و از تجاوز به كشورها و كشتار انسان‌هاي بي‌گناه هيچ ابايي ندارند، توسعه صنايع دفاعي و تهاجمي كاملاً طبيعي است، زيرا اين قدرت‌ها تا اقتدار كشور را احساس نكنند، امنيت تأمين نخواهد شد. ايشان در عين اينكه بر اين نكته تأكيد مي‌كنند كه بايد توان و قدرت دفاعي را آنچنان افزايش داد كه قدرت‌هاي زورگو احساس تهديد كنند، اما آن را كافي ندانسته و يادآور مي‌شوند كه براي تأمين امنيت ملت، كشور و آينده، علاوه بر توان دفاعي، «توان تهاجمي» را نيز بايد افزايش داد.

حوادث اخير از سوي ديگر نشان مي‌دهد كه آنچه سرنوشت معادلات منطقه را تعيين مي‌كند گفت‌وگوها و مذاكرات نيست، چراكه اگر قرار بود مذاكرات نتيجه‌بخش باشد ديگر نيازي براي تست واكنش‌هاي احتمالي ايران نسبت به تجاوز به حريم هوايي يا آبي ايران نبود، بلكه آنچه كه تعيين‌كننده ميدان است، اقتدار ايران است كه دشمن را ناكام گذاشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار