کد خبر: 807941
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
كنترل معاينه فني خودروها با اجراي طرح كاهش LEZ
خسارات جاني و مالي ناشي از وقوع تصادفات در محورهاي درون و برون شهري و ...
بیژن یانچشمه
خسارات جاني و مالي ناشي از وقوع تصادفات در محورهاي درون و برون شهري و همچنين آلودگي هواي ناشي از نقص فني خودروها، انجام معاينه فني را براي تمامي خودروها لازم و ضروري كرده است بر اين اساس طرح كاهش LEZ از نيمه شهريور به صورت ارشادي آغاز شده و از اول مهر اين طرح با نظارت پليس و با انجام زير‌ساخت‌ها توسط شهرداري با گسترش محدوده زوج و فرد پيگيري مي‌شود. در مرحله اول طرح فقط خودرو‌هاي داراي معاينه فني مجاز هستند در اين محدوده تردد كنند و از آبان ماه تردد در شهر تهران فقط با داشتن معاينه فني مجاز خواهد بود. با اين حال كاهش آلودگي و آلايندگي هواي پايتخت نيازمند عزم جدي براي خروج خودروهاي فرسوده و استانداردسازي توليد خودروها و موتورسيكلت‌ها است كه با تكميل شبكه‌هاي حمل و نقل عمومي محقق خواهد شد تا شهر غبارآلود رنگ تازگي به خود بگيرد.
         
    معاينه فني، مجوز ورود خودروها  به محدوده زوج و فرد

با اجراي طرح كاهش، خودروهاي كاربراتوري كه داراي معاينه فني هستند، مي‌توانند به محدوده زوج و فرد وارد شوند. بر اين اساس معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران با بيان اينكه استانداردهاي تعريف شده براي هر خودرويي با سطح همان خودرو سنجيده مي‌شود، مي‌گويد: در اينكه خودروهاي كاربراتوري بيش از خودروهاي انژكتوري توليد آلايندگي مي‌كنند شكي نيست اما اجراي طرح كاهش به معناي حذف خودروهاي كاربراتوري نيست بلكه اين خودروها با استانداردهاي خود سنجيده مي‌شوند و امكان دريافت معاينه فني دارند.
مازيار حسيني مي‌افزايد: در گام نخست طرح كاهش استانداردهاي معاينه فني خودروها باز است و به مرور سطح سخت‌گيري براي استانداردها را بالا مي‌بريم تا به‌تدريج تردد تمامي خودروهاي آلاينده در محدوده مركزي شهر محدود شود.  معاون شهردار تهران با تأكيد بر اينكه اجراي طرح كاهش به معناي توقف تردد خودروهاي كاربراتوري در سطح شهر تهران نيست، معتقد است: گام به گام كنترل محدوده مركزي و زوج و فرد افزايش يافته و استانداردها بالا مي‌رود و در آينده اميدواريم طرح كاهش، تمام سطح شهر تهران را دربر‌بگيرد.
  
  اجراي ارشادي طرح LEZ از نيمه شهريور

بر اساس مصوبه شوراي عالي ترافيك شهري كشور، طرح كاهش LEZ از نيمه شهريور به صورت ارشادي آغاز خواهد شد و در مرحله اول دوربين‌ها خودروهايي را كه فاقد معاينه فني هستند، شناسايي می‌کنند و پيامك‌هاي ارشادي براي آنها ارسال مي‌شود.
پوريا محمديان مديركل دفتر حمل و نقل و دبير شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور در اين زمينه مي‌گويد: محدوده اجراي اين طرح، محدوده زوج و فرد شهر تهران است يعني مسافتي در حدود ۸۰ كيلومتر مربع كه مركز تهران را دربر مي‌گيرد.
وي تأكيد مي‌كند حدود ۳۰۰ دوربين پردازش تصوير كه قابليت شناسايي پلاك خودروها را داشته باشند، پلاك خودروها را برداشت مي‌كنند و به بانك ‌اطلاعاتي كه به اين منظور تعبيه شده، ارسال مي‌كنند.  اين بانك اطلاعاتي، پلاك‌ها و معاينه فني را مطابقت مي‌دهد كه در صورت فقدان معاينه فني، صاحب خودرو اعمال قانون خواهد شد و ميزان جريمه بر اساس كد تخلفات راهور ۵۰ هزار تومان خواهد بود و علت اجراي آن، نزديك شدن به فصل پايداري جوي هوا (وارونگي هوا) در شهر تهران است.
 
  اجرای طرح LEZ از اول آبان ‌

دبير شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور با اشاره به اينكه طرح LEZ از اول آبان ماه براي تمام تهران اعمال خواهد شد، مي‌گويد: ما در اين حوزه دو موضوع را به صورت جدي پيگيري كرديم؛ بحث اول سامانه يكپارچه معاينه فني كشور بود كه در واقع ۴۴۰ مركز معاينه فني در سطح كشور را از طريق يك سامانه يكپارچه با هم مرتبط كرده‌ايم، به اين معنا كه گواهي كه در جنوبي‌ترين نقطه كشور صادر مي‌شود، اطلاعات آن در تهران نيز موجود و قابل دسترس است.
محمديان با اشاره به طرح اوليه و تغييرات طرح فعلي نسبت به آن طرح مي‌افزايد: ما در طرح اوليه چهار رنگ آبي، سبز، زرد و قرمز را مشخص كرده بوديم، اما پس از جلساتي كه در شوراي عالي ترافيك با حضور وزير كشور برگزار كرديم، به اين نتيجه رسيديم براي اينكه طرح گام ‌به گام جا بيفتد و شهروندان با پروسه آن آشنا شوند، ما هم آمادگي براي اجراي نهايي آن را داشته باشيم، با اين گام شروع كنيم و به عبارت ديگر امكان دارد براي سال بعد اين تصميم‌گيري بر اساس مباني قانوني كه داريم، اجرا شود اما در حال حاضر اجراي طرح فقط بر اساس دريافت كارت معاينه فني است.
 
  ابلاغ نحوه معاينه و صدور برگ معاينه فني خودرو

علي نوذرپور معاون امور شهرداري‌هاي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور با اشاره به اينكه دستورالعمل ماده 3 آيين‌نامه اجرايي نحوه انجام معاينه و صدور برگ معاينه فني خودرو توسط وزير كشور به استانداران ابلاغ شد، مي‌افزايد: موضوعات مرتبط با معاينه فني خودروها در كشور طي فعاليت دولت يازدهم با جديت پيگيري شده كه اتصال مراكز معاينه فني خودرو در شهرها به سامانه يكپارچه معاينه فني ايران (سيمفا) و اتصال بانك اطلاعاتي پليس به سيمفا و تجهيز اين مراكز به دوربين‌هاي پلاك‌خوان از جمله اقدامات عمده بوده است.
وي با بيان اينكه با اتصال سامانه سيمفا به سامانه پليس راهور ناجا، امكان اعمال قانون براي خودروهاي فاقد گواهي معاينه فني از طريق دوربين‌هاي پلاك‌خوان در سطح شهرها فراهم شده است، تأكيد مي‌كند: اجراي اين سامانه از مهم‌ترين اقدامات عملي مي‌باشد كه در طول سال‌هاي گذشته براي مقابله با آلودگي هوا و همچنين ارتقاي سطح ايمني انجام شده است.
  
 كنترل معاينه فني خودرو‌ها با سامانه «سيمفا»

چبا توجه به اينكه 82 درصد از آلايندگي‌ها و آلودگي‌ها توسط وسايل نقليه ايجاد مي‌شود و ميزان قابل‌توجهي از تصادفات به دليل تردد خودروهاي فرسوده و نقص خودروهاست ايجاد سامانه يكپارچه معاينه فني (سيمفا) علاوه بر جلوگيري از جعل و تقلب در صدور برگه معاينه فني اين امكان را فراهم مي‌سازد تا خودرو‌هايي كه مراكز معاينه فني را دور مي‌زنند، كنترل شوند و زمينه براي اجراي طرح‌هاي ترافيكي همچون طرح كاهش براي تسهيل بار ترافيكي و جلوگيري از تردد خودروهاي آلوده‌كننده فراهم شود.
«سيمفا»، سامانه يكپارچه معاينه فني خودرو است كه براساس مصوبه دولت راه‌اندازي شده و در ساختار وزارت كشور مستقر است. در اين زمينه نوذري معاون امور شهرداري‌هاي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور مي‌گويد: تمامي مراكز معاينه فني خودرو به اين سامانه متصل هستند و پليس نيز به اين سامانه متصل شده است.
   
  كاهش ترافيك با اجراي «سيمفا»

 با فراهم شدن زير‌ساخت‌ها براي معاينه فني يكپارچه اجراي برخي طرح‌هاي ترافيكي براي تسهيل در آمد و شد شهري همچون طرح كاهش كه در آن خودرو‌ها براسا‌س ميزان توليد آلودگي اجازه تردد در معابر شهري را مي‌يابند، براي كاهش ترافيك درون شهري اجرايي مي‌شود و تمامي آزمون‌هاي صورت گرفته در مراكز معاينه فني خودرو به صورت مكانيزه انجام و نتيجه حاصله به «سيمفا» منتقل مي‌شود و پليس هم مي‌تواند به راحتي بر تردد خودرو‌هاي داراي معاينه فني نظارت كند.
هر چند تلاش براي كاهش آلودگي هوا همچنان ادامه دارد و قرار است در نيمه دوم سال با نظارت بر معاينه فني كليه خودروها از ميزان آلودگي و آلايندگي هواي پايتخت كاسته شود اما چاره اساسي كاهش و كنترل آلودگي هوا در تهران، توسعه و گسترش و تكميل شبكه‌هاي حمل و نقل عمومي است و تا زماني كه اين شبكه به صورت كامل تكميل نشود و مردم نيز به استفاده از آن اقبال نشان ندهند اجراي طرح كاهش و طرح‌هايي از اين دست فقط مسكن مقطعي خواهد بود بنابراين لازم است خودروهاي فرسوده هرچه سريع‌تر جايگزين شوند، كارخانجات توليد خودرو استانداردهاي روز دنيا را در زمينه آلودگي و آلايندگي رعايت كنند و همچنين از همه مهم‌تر آنكه براي تردد موتورسيكلت‌ها كه بخش زيادي از آلودگي هوا را توليد مي‌كنند اقدامات پيشگيرانه انجام شود تا چتر خاكستري از بالاي كلانشهرها محو شود و زندگي رنگ تازگي در شهرها به خود بگيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار