کد خبر: 807915
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
معارضان ميانه‌رو مورد حمايت آنكارا با كرد‌هاي مورد حمايت واشنگتن درگير شدند
تركيه براي دومين بار به مناطق تحت كنترل كردها در شمال سوريه حمله كرد و معارضان سوري كه دولت آنكارا آنها را «معارضان ميانه‌رو» مي‌خواند، شماري از روستاها و شهرهاي تحت كنترل كردهاي مورد حمايت امريكا را به دست گرفتند.
به گزارش «جوان»، جنگنده‌هاي تركيه روز گذشته در ادامه عمليات موسوم به «سپر فرات» به مناطق تحت كنترل كردهاي سوريه موسوم به «يگان‌هاي مدافعان خلق» (YPG) حمله كردند؛ گروهي كه بازوي نظامي «حزب دموكراتيك سوريه» مورد حمايت امريكاست. تركيه از چهارشنبه قبل عمليات «سپر فرات» را شروع كرده و مي‌گويد كه هدف آن داعش است ولي هدف واقعي دولت آنكارا، جلوگيري از كنترل مناطق شمالي سوريه به دست كردها و شكل‌گيري كانتون كردي در شمال تركيه است؛ كانتوني كه آنكارا مي‌گويد برخلاف اقليم كردستان عراق، قرابت زيادي به «پ ك ك» دارد. درگيري بين ارتش تركيه و شبه‌نظاميان موسوم به «يگان‌هاي مدافعان خلق (YPG) از روز شنبه بالا گرفت و ارتش تركيه همزمان با درگيري زميني با كردها با استفاده از نيروي هوايي تركيه مناطقي در نزديكي شهر جرابلس و غرب رودخانه فرات را بمباران كرد، ديروز با آرايش تانك‌هاي ارتش تركيه در امتداد مرز سوريه وارد مرحله جديدي شد. منابع كردي و معارضان سوريه مي‌گويند در حمله هوايي روز يك‌شنبه جنگنده‌هاي تركيه به مناطق شمالي سوريه 40 نظامي و غيرنظامي كشته شدند.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه هم گفته كه در حمله هوايي تركيه به شهر جرابلس، تاكنون 20 شهروند غيرنظامي جان خود را از دست داده و 50 نفر نيز زخمي شده‌اند. منابع كردي نيز مي‌گويند حدود 20 شبه‌نظامي يگان مدافع خلق سوريه در اين حملات كشته شدند. حزب اتحاد دموكراتيك (SDF) مي‌گويد تروريست‌هاي داعش در اقدامي هماهنگ با آنكارا از شهر جرابلس عقب‌نشيني كرده‌اند تا اين شهر در كنترل معارضان سوري مورد حمايت تركيه قرار بگيرد كه آنكارا آنها را معارضان ميانه‌رو مي‌خواند. «عبدوالسلام علي»، نماينده «حزب اتحاد دموكراتيك» و «رودي عثمان» رئيس دفتر نمايندگي روابط سياسي كردستان سوريه در مسكو، طي مصاحبه‌اي با نشريه روسي «وزگلياد» مي‌گويند پيروزي زودهنگام عمليات «سپر فرات» ارتش تركيه در تسخير شهر «جرابلس» نشانه‌اي از همدستي اردوغان و گروه تروريستي داعش است. «عبدالسلام» با اشاره به عقب‌نشيني سريع تروريست‌هاي داعش از جرابلس گفت: اين شهر بدون هيچ مقاومتي از سوي داعش در اختيار معارضان سوري قرار گرفت، من دلايل زيادي دارم كه نشان مي‌دهد اين اتفاق تنها يك نمايش مضحك بود. در نخستين ساعات يك‌شنبه كشته‌شدن نخستين سرباز تركيه و زخمي شدن سه تن ديگر خبر دادند. تانك‌هاي تركيه و معارضين موسوم به ارتش آزاد سوريه كه تركيه از آنها حمايت مي‌كند، از آزاد‌سازي پنج روستا تا شهر راعي در حومه شمالي حلب خبر داده است. همزمان با تشديد عمليات تركيه در شمال سوريه، صدها تن از كردهاي ساكن شهر عين العرب با برگزاري تظاهرات گسترده حملات تركيه به شمال سوريه را محكوم كردند. به گزارش پايگاه خبري البوابه، شركت‌كنندگان در اين تظاهرات با سردادن شعار و حمل دست‌نوشته‌هايي حملات اخير ارتش تركيه به شمال سوريه را كه از عصر شنبه شدت گرفته، محكوم كردند.
  
هماهنگي آنكارا، تهران و دمشق
دولت سوريه در موضع‌گيري غيررسمي عمليات چهارشنبه قبل تركيه در خاك سوريه را محكوم كرد ولي تا لحظه تنظيم اين خبر، در مورد عمليات ديروز آنكارا موضع‌گيري نكرد. دولت امريكا هم كه پيش از اين ارتش آزاد سوريه را آموزش مي‌داد و حالا از كرد‌ها حمايت مي‌كند، در مورد عمليات آنكارا در شمال سوريه سكوت كرده است. وبگاه «النشره» مي‌گويد تحولات جديدي در سوريه و منطقه در حال شكل‌گيري است كه نشانه‌هاي آن از شهر حسكه آغاز شد و اطلاعاتي از توافق سوريه، ايران و تركيه براي آغاز نبرد واحدي عليه نيروهاي كرد مورد حمايت امريكا وجود دارد. روزنامه «واشنگتن‌تايمز» امريكا نيز به نقل از «توماس مكينري» ژنرال بازنشسته ارتش امريكا ادعا كرد كه «شاخصه‌هاي متعددي از توافق سه‌جانبه ايران، سوريه و تركيه به حكم منافعت مشترك [سه كشور] در برابر خطر جدايي كردها از حكومت سوريه وجود دارد كه رؤياي فدرالي شدن كردها را پيش از آنكه عملي شود، بر باد مي‌دهد». پايگاه خبري ميدل ايست‌اي نيز اين تحليل را تأييد كرده و به نقل از يك مقام ايراني كه نام او را فاش نكرد، نوشته است كه ايران به مجراي ارتباطي تركيه و سوريه بدل شده و درباره تجاوز نظامي تركيه به خاك سوريه سكوت كرده است. اين پايگاه با اشاره به سفر حسين جابري انصاري، معاون عربي-آفريقايي وزير خارجه ايران به آنكارا، گفته است: «چند ساعت بعد از اين ديدار بود كه اولين گروه از تانك‌هاي تركيه به داخل خاك سوريه رفتند و مشخص نيست كه (ترك‌ها) به او (جابري انصاري) پيشتر در اين باره اطلاع دادند.» دوغو پرينچك، رهبر حزب وطن تركيه، رويكردهاي تازه در سياست خارجي دولت آنكارا را در راستاي منافع ملي اين كشور ارزيابي كرد و گفت: تركيه در اين فرآيند دوستان واقعي خود را يافته است. به گزارش خبرگزاري آناتولي، پرينچك معتقد است: تصميم آنكارا در همكاري با تهران و تعامل با روسيه در حل بحران سوريه ماهيتي دارد كه موازنه‌هاي بين‌المللي را عوض مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار