کد خبر: 807861
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
مقامات پنتاگون به واردکردن حجم زیادی از سلاح‌های آمریکایی در بازار سیاه افغانستان متهم شده‌اند که این اقدام زمینه دسترسی مخالفان مسلح و گروه تروریستی داعش به این سلاح‌ها را فراهم می‌کند.
بسیاری در افغانستان بر این باورند که مخالفان مسلح دولت کابل و به‌ویژه افراد وابسته به گروه تروریستی داعش که هیچ حمایت داخلی در این کشور ندارد به‌صورت مستقیم توسط نظامیان آمریکایی حمایت تسلیحاتی و تدارکاتی می‌شوند.

برخی از مقامات محلی در ولایت‌های شمالی و شرقی افغانستان تأکید می‌کنند که بارها در میدان نبرد با گروه‌های مخالف دولت و به‌ویژه افراد وابسته به داعش شاهد این بوده‌اند که بالگردهای آمریکایی با حضور بر فراز مواضع مخالفان برای آنها مهمات و تجهیزات رسانده‌اند.

همچنین تعدادی از مسئولان نظامی نیز بر این نکته اشاره می‌کنند که میزان سلاح‌های وارداتی آمریکایی به افغانستان بیش از تعداد کلیه نیروهای نظامی و امنیتی افغان است، با وجود این، نظامیان این کشور در میدان نبرد با مخالفان با کمبود مهمات و تجهیزات روبه‌رو هستند.

توزیع سلاح در بازار سیاه افغانستان با هماهنگی مقامات آمریکایی

شماری از مقامات در ولایت‌های مختلف این کشور خاطرنشان می‌کنند که بخش زیادی از سلاح‌های آمریکا با هماهنگی مقامات آمریکایی در افغانستان به بازار سیاه سلاح این کشور منتقل می‌شوند که زمینه حمایت تسلیحاتی از گروه‌های مخالف دولت و به‌ویژه گروه تروریستی داعش را فراهم می‌کند.

در روزهای گذشته یکی از افسران افغان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم که نخواست نامش فاش شود از حضور یک آمریکایی در رهبری یک گروه خرابکار گفته بود که پس از دستگیری توسط نظامیان افغان، با حمایت مستقیم نیروهای آمریکایی آزاد شده است.

وی تصریح کرد: مسئولان امنیتی در جریان بازجویی و تحقیقات از ربایندگان متوجه شدند که سرکرده این گروه جنایتکار اهل افغانستان نیست و در ادامه بازجویی مشخص شد که این شخص نظامی آمریکایی است که در نقش سرکرده یک گروه هراس‌افکن افغان در مناطق مختلف شمال این کشور دست به اعمال جنایتکارانه زده است.

مقام امنیتی افغان اذعان داشت: چند ساعت پس از دستگیری این آمریکایی و همدستانش و اعترافات او، یکی از مقامات عالی‌رتبه افغان با پایگاه امنیتی‌ای که این افراد در آن نگهداری می‌شدند تماس گرفت و دستور داد تا این افراد در سلامت کامل و به‌دور از خشونت حفظ و نگهداری و به افرادی که به آنجا می‌آیند تحویل داده شوند.

این منبع به خبرگزاری تسنیم گفته بود که با گذشت چند ساعت از تماس مقام عالی‌رتبه افغان به پایگاه مذکور یک بالگرد نظامی آمریکایی به‌همراه تعدادی ژنرال آمریکایی در محل حاضر شد و فرد مورد نظر را به‌همراه همدستانش با خود بردند.

مفقودشدن سلاح‌های آمریکایی در افغانستان و عراق

با این حال، یک مرکز تحقیقاتی غیردولتی انگلیسی «اقدام علیه خشونت مسلحانه» (.A.O.A.V) نیز در گزارشی اعلام کرد: وزارت دفاع آمریکا در سال‌های 2001 تا 2015 میلیاردها دلار سلاح را به میدان‌های جنگ عراق و افغانستان فرستاده است.

این گزارش می‌افزاید: طی این سال‌ها بیش از یک میلیون و 452 هزار و 910 سلاح مختلف آمریکایی به‌ارزش 40 میلیارد دلار به کشورهای عراق و افغانستان منتقل شده که 949 هزار و 582 سلاح در عراق و 503 هزار و 328 در افغانستان توزیع شده است.

اما بر اساس گزارش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو در افغانستان که در ماه فوریه سال 2015 میلادی منتشر شده، تعداد کلیه نیروهای امنیتی و نظامی افغان 335 هزار نفر قید گردیده است.

وزارت دفاع آمریکا تاکنون تعداد دقیق سلاح‌های انفرادی را که به نیرو‌های افغان و عراقی فرستاده اعلام نکرده است، اما گروه تحقیقاتی .A.O.A.V از یک سال گذشته به این سو با جمع‌آوری اطلاعات مختلف توانسته میزان این سلاح‌ها را تخمین بزند.

این گروه تحقیقاتی در یافته‌های خود از فهرست قرارداد‌های وزارت دفاع آمریکا، فهرست قرارداد‌ها و گزارش‌های دولتی در مورد هزینه‌های نظامی استفاده کرده که در نهایت نشان می‌دهد ارزش سلاح‌های انفرادی که از سوی پنتاگون به افغانستان و عراق فرستاده شده حدود 2 میلیارد و 160 میلیون دلار است.

گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا و منابع داخلی افغانستان حاکی از آن است که بخش‌های زیادی از سلاح‌هایی که پنتاگون به افغانستان فرستاده مفقود شده‌اند و یا در میدان جنگ در اختیار مخالفان مسلح دولت کابل قرار دارد.

بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) نیز در گزارش سالانه خود در سال 2014 میلادی با انتقاد از عملکرد پنتاگون در این کشور تأکید کرده بود که وزارت دفاع آمریکا هیچ توجهی به سرنوشت سلاح‌های ارسالی به افغانستان نمی‌کند.

«لین اورتون» مسئول پژوهشی این گزارش در مرکز تحقیقاتی .A.O.A.V انگلیس در این باره تصریح کرد: بعد از تحقیقات فراوان مشخص شد که فقط یک‌سوم این تعداد سلاح در پایگاهای اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا ثبت شده است.

گزارش مذکور تأکید می‌کند: این سلاح‌ها حالا در اختیار مخالفان دولت افغانستان قرار دارند و برای مبارزه با نیروهای امنیتی افغانستان به کار گرفته شده و در بازارهای سیاه نیز خرید و فروش می‌شوند.

آمارهای نادرست از درخواست ارسال سلاح آمریکا به افغانستان

با وجودی که تعداد نظامیان و نیروهای امنیتی افغان بیش از 335 هزار نیست، اما وزارت دفاع آمریکا در گزارش‌های خود بیش از 500 هزار سلاح را به افغانستان منتقل کرده است که به‌اذعان مقامات افغان این تعداد سلاح در اختیار نیروهای این کشور قرار ندارد.

گزارش‌های داخلی از افغانستان تصریح می‌کند در برخی از ولایت‌ به‌ویژه ولایت ننگرهار در شرق این کشور بالگردها و هواپیماهای آمریکایی برای گروه تروریستی داعش سلاح و مهمات جنگی ارسال می‌کنند.

«ظاهر قدیر» نماینده ولایت ننگرهار و معاون اول پارلمان افغانستان پیش از این نیز گفته بود که افراد وابسته به گروه تروریستی داعش که در ارتفاعات ولایت ننگرهار مخفی شده‌اند توسط بالگردهای آمریکایی منتقل می‌شوند و به آنها اسلحه و مهمات جنگی می‌رسد.

وی گفته بود: نیروهای آمریکایی به‌طور مستقیم در حمایت و تقویت افراد وابسته به گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف افغانستان دست دارند و به آنها سلاح و مهمات جنگی می‌دهند.

«عتیق‌الله امرخیل» کارشناس امور نظامی در این باره می‌گوید: این خیلی واضح است که از 5 یا 6 سال گذشته آمریکا هم به دولت کابل و هم به مخالفان مسلح دولت سلاح می‌دهد و همان سلاح‌هایی که در اختیار ارتش افغانستان است در اختیار طالبان و دیگر گروه‌های مخالف قرار دارد.

وی تصریح کرد: مشخص است که طالبان و گروه‌های مخالف دولت کابل هزینه کافی برای خرید سلاح و مهمات از بازارهای سیاه را ندارند.

«قادر زازی» یکی از اعضای پارلمان افغانستان نیز به «رادیو سپوژمی» خاطرنشان کرد: بحث‌های بسیاری وجود دارد که این سلاح‌ها را خود آمریکا در اختیار مخالفان دولت کابل قرار می‌دهد، زیرا در اکثر نقاط این کشور دیده شده که بالگردهای نظامی آمریکا برای مخالفان مسلح دولت سلاح و مهمات منتقل کرده‌اند.

این در حالی است که وزارت دفاع افغانستان با رد این مسئله می‌افزاید: توزیع سلاح و مهمات روند مشخصی دارد و وجود چنین مسائلی در این باره صحت ندارد.

«دولت وزیری» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید: توزیع سلاح به‌صورت مستقیم به پرسنل نظامی صورت نمی‌گیرد، بلکه اول به انبار مهمات منتقل می‌شود و بعد از آن بر اساس نیاز به‌فرمان وزیر دفاع به واحد‌های نظامی منتقل می‌شوند.

«عبدالحمید مبارز» رئیس اتحادیه خبرنگاران افغانستان نیز گفته است که این ادعا بجاست که آمریکا در افغانستان مخفیانه بین گروه‌های تروریسی و مخالفان مسلح دولت کابل سلاح توزیع می‌کند.

مسئله ارسال سلاح توسط نظامیان آمریکایی به مخالفان مسلح دولت کابل به‌ویژه گروه تروریستی داعش در شرایطی چشمگیر می‌شود که در روزهای اخیر تعدادی از مناطق مختلف افغانستان به‌دلیل عدم در اختیار قرار گرفتن مهمات و جنگ‌افزار به نیروهای نظامی و امنیتی افغان سقوط کرده است.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار