کد خبر: 807860
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
سرهنگ بازنشسته ارتش سوریه تشریح کرد
مرحله نهایی حل و فصل وضعیت شهر داریا در غرب شهر دمشق پایتخت سوریه با تخلیه کامل غیرنظامیان و افراد مسلح در دو روز گذشته انجام شد.
با اجرای آخرین مرحله تخلیه افراد مسلح، شهر داریا به‌عنوان بزرگترین شهر منطقه غوطه شرقی دمشق و بارزترین مقر عناصر مسلح بعد از شهر دوما، به کنترل کامل ارتش سوریه درآمد.

در پی شکست عناصر مسلح در حفظ جای پای خود در شهر داریا، این شهر به سایر مناطق آزادشده در حومه دمشق ملحق شد. عناصر مسلح فکر می‌کردند که از شهر داریا می‌توانند دمشق پایتخت را تهدید کنند؛ زیرا داریا کنار دیوار فرودگاه نظامی المزه در ورودی غربی شهر دمشق قرار دارد و نزدیکترین موضع عناصر مسلح به میدان اموی در قلب شهر دمشق به شمار می‌رود.

بستن پرونده شهر داریا باعث فرسایش جبهه‌های دیگری نظیر جوبر و خان الشیخ و المعضمیه و اردوگاه الیرموک می‌شود و چه‌‌بسا باعث سقوط مناطق غوطه، منطقه دوما و مناطق القنیطره و البادیه تا درعا و مرز اردن و رعاق شود. با وجود ویرانی گسترده در شهر داریا، افتادن دوباره کنترل این شهر به‌دست دولت سوریه به‌معنای تقویت کمربند امنیتی شهر دمشق به‌سمت حومه‌های درعا و القنیطره در جنوب سوریه و درنتیجه گسترش دامنه امنیت اطراف شهر دمشق است.

بازپس‌گیری شهر داریا بعد از عملیات نظامی طولانی و پیچیده صورت گرفت. این امر همچنین به‌معنای قطع خطوط پشتیبانی عناصر مسلح به‌سمت مرز اردن و جداسازی شهر دمشق و تقویت استحکامات آن در برابر عناصر مسلح در درعا و القنیطره است. مهمترین نتایج بازپس‌گیری شهر داریا، رهایی ساکنان شهر دمشق از یکی از بارزترین مناطق شلیک راکت به این شهر بود؛ زیرا عناصر مسلح از شهر داریا محله‌های مسکونی شهر دمشق را با راکت هدف قرار می‌دادند.

بازگشت شهر داریا به آغوش میهن، درها را به‌روی برقراری آشتی‌های زیادی در اطراف شهر دمشق باز خواهد کرد؛ به‌گونه‌ای که زمینه سازی برای توافق مشابهی در منطقه معضمیه شام در مجاورت این شهر در جریان است. همچنین انتظار می‌رود که این روند حل و فصل اوضاع، مناطق دیگری را در بر بگیرد و چه‌بسا در آینده شامل مقر عناصر گروه مسلح موسوم به جیش الاسلام یعنی دوما در غوطه شرقی شود.

در همین راستا، علی مقصود سرهنگ ارتش سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم در دمشق گفت: آزادسازی شهر داریا از دست گروهک‌های مسلح از این نظر اهمیت دارد که این شهر سکوی شلیک روزانه گلوله‌های سنگین توپ و راکت به‌سوی غیرنظامیان ساکن دمشق بود. آزادسازی شهر داریا همچنین تلاش سازمان ملل برای بهره برداری از پرونده انسانی در این شهر به‌عنوان اهرم فشاری بر دولت سوریه را خنثی کرد. این امر درپی اقدام ارتش سوریه در تخلیه همه غیرنظامیان و انتقال دادن آنها به مراکز اسکان موقت و مجهز به همه وسایل ضروری، حاصل شد.

وی افزود: عملیات نظامی ارتش سوریه برای آزادسازی شهر داریا، محدوده جغرافیایی تحت کنترل عناصر مسلح را از 32 کیلومترمربع به 800 مترمربع کاهش داد و در نتیجه آنها در محاصره قرار گرفته و خواهان آتش‌بس و توافقی شدند که به آنها اجازه داد تا فقط با سلاح‌های شخصی خود از شهر داریا خارج شوند.

سرهنگ مقصود اهمیت جایگاه راهبردی منطقه داریا را تشریح کرد و گفت که این شهر حلقه ارتباط با المعضمیه از طریق مناطق الدرخبیه و خان الشیخ تا القنطیره و ارتباط آن با غوطه شرقی است، این بدان معنا است که این دستاورد، بازتاب مثبتی در اطراف شهر دمشق خواهد داشت و به حل و فصل اوضاع در همه مناطق منجر خواهد شد.

وی افزود: شهر بعدی، دوما به‌عنوان مقر گروه مسلح جیش الاسلام خواهد بود؛ زیرا خطوط دفاعی عناصر این گروه در اطراف شهر دوما سقوط کرده و ارتش سوریه مزارع الریحان را به‌طور کامل به کنترل خود در آورده است. کنترل بر این مزارع به سقوط خطوط دفاعی جیش الاسلام منجر شده است. ما شاهد درخواست عناصر مسلح در شهر دوما برای حل و فصل اوضاع خود (نظیر شهر دوما) هستیم.

وی افزود: روند آشتی و حل و فصل اوضاع در شهر داریا قرار بود چهارروزه انجام شود؛ اما در طول دو روز انجام شد و این شهر از همه غیرنظامیان و عناصر مسلح تخلیه شد و حلقه امنیتی اطراف دمشق را بالا خواهد برد.

سرهنگ مقصود درباره سخنان استفان دی‌میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه که گفته بود دولت سوریه شخصاً از وی یا سازمان ملل درباره حل و فصل اوضاع شهر داریا مشورت خواهی نکرده است، گفت: بی‌شک، دستاورد داریا این حقیقت را که دولت سوریه قادر به پایان دادن به خطر تروریسم است، ثابت کرد. این دستاورد ثابت کرد که ملت سوریه قادر به حل و فصل مشکلات و مسائل خودش ــ در صورت عدم مداخله خارجی ــ می‌باشد. این دخالت از پرونده انسانی به‌عنوان بهانه‌ای برای حمایت از گروه‌های مسلح استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: دی‌میستورا باید عکس این سخن را می‌گفت و از این دستاورد ابراز شادمانی و دولت سوریه را ستایش می‌کرد؛ زیرا این دولت به جهانیان ثابت کرد که حمایت خارجی از  گروه‌های تروریست تنها عامل تداوم درگیری در سوریه و خونریزی در این کشور است.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار