کد خبر: 807811
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
نعمت‌زاده:
وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز "باید با توسعه اقتصادی جزو ۵ یا ۱۰ کشور جهان قرار بگیریم"، گفت: ژاپن با حمایت مردم، ممنوعیت ورود کالاهای قاچاق و اعمال مالیات به مصرف داخلی به‌نفع صادرات توانست رشد اقتصادی خود را طی کند.
محمدرضا نعمت‌زاده امروز با حضور در مراسم افتتاح خط تولید محصولات سامسونگ در شرکت تکویر الکترونیک با بیان "من سابقه فعالیت در بخش تولید را داشته و همیشه به من این خرده را می‌گیرند که از تولید حمایت می‌کنم"، اظهار داشت: هیچ کشوری نمی‌تواند بدون توسعه بخش تولید به بخش اقتصادی دست پیدا کند. این موضع باید مدنظر عملکرد همه دستگاه‌ها قرار گرفته و حمایت‌های لازم از بخش تولید برای توسعه اقتصاد کشور انجام شود.

وی با بیان اینکه ایران قبل از انقلاب صنعتی در رتبه اول و دوم اقتصادی قرار داشت، افزود: متأسفانه در مقاطعی درجا زده و نتوانستیم رتبه‌های اقتصادی خود را حفظ کنیم ولی خوشبختانه هنوز در صنایع دستی مانند فرش مقام اول را در اختیار داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز "باید با توسعه اقتصادی جزو 5 یا 10 کشور جهان قرار بگیریم"، گفت: ژاپن با حمایت مردم، ممنوعیت ورود کالاهای قاچاق و اعمال مالیات به مصرف داخلی به‌نفع صادرات توانست رشد اقتصادی خود را طی کند. ما نیز باید با درنظر گرفتن این موضوعات بستر لازم را برای رشد اقتصادی کشور مهیا کنیم. در مقطعی که ما پیکان را از ژاپن وارد می‌کردیم آنها به ما گفتند این محصول 1000 دلار گرانتر از قیمت صادراتی در سطح بازار به فروش می‌رسد تا بتوانیم هزار دلار سوبسید در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم، ما نیز برای صنعتی شدن باید ضمن تقویت صادرات مانع ورود کالاهای قاچاق به کشور شویم.

نعمت‌زاده با اعلام اینکه تنها پروانه‌ای که شخص وزیر امضا می‌کند بحث تحقیقات است، اظهار داشت: در بخش خودرو درست است یک عده هنوز انتقاداتی را به این صنعت وارد می‌کنند که ما درصددیم چهره خودروسازی کشور را به‌گونه‌ای اصلاح کنیم که مصرف‌کننده داخلی از خرید خودروی تولید داخل افتخار کند، به همین منظور باید استفاده از فناوری‌های نوین از مراحل ابتدای تولید تا ارائه خدمات پس از فروش به مصرف کنندگان انجام شود تا در آینده این صنعت با رشد بیشتری در مسیر توسعه قرار گیرد.

وی  به بخش فلزات اساسی همانند فولاد، مس، روی و سرب به‌عنوان خمیرمایه صنعتی شدن کشور اشاره کرد و افزود: ما پیش از این 20 میلیون تن سنگ‌آهن کشور به‌صورت خام صادر و فولاد وارد کشور می‌کردیم که خوشبختانه این امر به‌مرور کاهش پیدا کرده و با تقویت زنجیره‌های تولید صادرات سنگ خام را کاهش داده‌ایم و حتی در چند سال آینده آن را به صفر خواهیم رساند.

*صنعت بخواهد فعال شود باید متخصص وارد کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر "اگر صنعت بخواهد فعال شود باید متخصص وارد کشور کنیم"، تصریح کرد: با اجرایی شدن این موضوع یک بیکار نیز در کشور نخواهیم داشت. در کنار این موضوع باید اعتبارات بانک‌ها نیز به‌سمت تولید هدایت شود.

نعمت‌زاده با انتقاد از اینکه در مقاطعی 37 درصد از منابع اعتبارات سیستم بانکی به بخش صنعت داده می‌شد، افزود: چرا این درصد امروز به 29 و یا به 30 درصد رسیده است؟

وی اضافه کرد: یکی از تأکیدات مهم رهبری ممنوعیت ورود کالاهای قاچاق به کشور است تا تولید بتواند پا بگیرد. به‌اعتقاد من نیز این فساد باید ریشه‌کن شده تا سرمایه گذاران جرأت سرمایه گذاری در کشور را داشته باشند، برای جلوگیری از این امر معاون اول نیز دستوراتی را به سازمان‌های مختلف داده است که امیدواریم با همکاری گمرکات بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام "در این دوره 4ساله فعالیت خود سه مورد اساس تحقیق و توسعه، نوآوری و خدمات فنی مهندسی را در دستور کار خود قرار داده‌ام" اظهار داشت: در بخش لوازم خانگی برخی معتقدند کالاهای موجود در بازار خارجی است، به‌اعتقاد من طراحی لوازم خانگی راحت‌تر از اتومبیل است و در این رابطه باید به تولید محصولات باکیفیت بپردازیم. بنده دو موضوع را کتباً امضا کردم؛ یکی همین فعالیت شرکت سامسونگ و دیگری ال‌جی بود که این موضوع تعیین تکلیف شود. خوشبختانه امروز مشاهده کردیم که با جذب سرمایه گذاری مناسب و تجهیز کارخانه به ماشین‌آلات روز تولید لوازم خانگی داخلی با سرعت بیشتری همراه شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید تولید به داخل کشور آورده شود تصریح کرد: چه ایرادی دارد ما محصول پژو را در داخل ایران با برند پژو می‌سازیم و آن را صادر می‌کنیم؟ در کنار این موضوع شرکت‌های خارجی باید طراحی و مهندسی محصولات خود را به کشور بیاورند تا بتوانیم با تولید محصولات متنوع و باکیفیت در بازارهای خارجی امکان رقابت پیدا کنیم.

*سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را از حفظم

نعمت‌زاده در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: بنده این سیاست‌ها را به‌حدی خوانده‌ام که برخی از بندهای آن را از حفظ شده‌ام، به‌عنوان نمونه در بند سیاست‌ها که به توسعه صادرات غیرنفتی می‌پردازد علاوه بر سرمایه‌گذاری داخلی به سرمایه‌گذاری خارجی نیز توجه شده تا بتوانیم توسعه صادرات را از این محل انجام دهیم. به‌اعتقاد من ایران باید مرکز تولید و عرضه محصولات باکیفیت باشد. حتی در جلسه‌ای که با کره‌ای‌ها داشتم به آنها تأکید کردم نه‌تنها تولید را به داخل ایران بیاورند بلکه مراکز تحقیق و توسعه خود را به این کشور انتقال دهند تا اشتغال مناسب در کشور ایجاد شده و ایران به‌عنوان پایگاه منطقه‌ای تولید و صادرات محصولات برندهای کره‌ای باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به تأمین اعتبار مورد نیاز واحدهای تولیدی توسط سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: متأسفانه همراهی لازم بین سیستم بانکی و بخش تولید نیست. در اینجا باید بگویم ما در شرایط برجام قرار داشته و در دنیا پول زیاد است، تولیدکننده با اعتماد سازی می‌تواند علاوه بر منابع داخلی از منابع خارجی نیز برای فعالیت خود استفاده کند.

* خودروسازان به خودشان ظلم نکنند

نعمت‌زاده با انتقاد از تأسیس شرکت‌های مختلف خودروسازی در شهرها، افزود: چه اشکال دارد به‌جای اینکه شرکت‌های مختلفی در کشور وجود داشته باشد آنها با یکدیگر تجمیع شده و تبدیل به چند شرکت قدرتمند شوند. باید در این رابطه اقدامات لازم صورت گیرد، در بخش لوازم خانگی امروز تعدد واحدهای تولیدی در سطح بازار بسیار است. امروز بیش از 100 شرکت اجاق‌گاز و یخچال‌ساز وجود دارند که واحدها باید بتوانند ضمن تجمیع با یکدیگر قدرت صادرات و تحقیقات خود را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: در اینجا باید یک نکته را به شرکت‌های خودروسازی تأکید کنم؛ زمانی که پول قطعه‌ساز را پرداخت نمی‌کنید به خودتان ظلم می‌شود چرا که وقتی قطعه‌ساز نقدینگی مورد نیاز را نداشته باشد نمی‌تواند قطعه تولید کند و در اختیار شرکت‌های خودروسازی قرار دهد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار