کد خبر: 807643
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
ناخرسندي برخي قدرت‌هاي منطقه‌اي و جهاني از روابط نزديک و سازنده ايران و هند، لزوم افزايش هوشياري و مقابله با عوامل بازدارنده در روابط متقابل را اجتناب ناپذير کرده است.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما، شمخاني در دومين روز از سفر رسمي خود به هند، در ديدار با آجيت دوال، مشاور عالي امنيت ملي نخست‌وزير اين کشور با اشاره به ضرورت تحکيم‌ ساز و کارهاي موجود به منظور تسريع در تبادل ديدگاه‌ها، اتخاذ مواضع مشترک و همکاري نزديک در حوزه‌هاي مورد علاقه دو کشور گفت: ناخرسندي برخي قدرت‌هاي منطقه‌اي و جهاني از روابط نزديک و سازنده ايران و هند، لزوم افزايش هوشياري و مقابله با عوامل بازدارنده در روابط متقابل را اجتناب‌ناپذير کرده است.

شمخاني با تبيين تأثيرات مخاطره‌آميز خشونت‌گرايي و تروريسم تکفيري براي امنيت منطقه و تهديداتي که از اين منظر متوجه شبه‌قاره هند و آسياي مرکزي است، تصريح کرد: مقابله همزمان با گروه‌هاي تروريستي و کشورهايي که با حمايت فکري، تسليحاتي و مالي از آنها، تروريسم را به ابزار تحميل اراده سياسي خود مبدل کرده‌اند، وظيفه مشترک جامعه بين‌المللي براي حفاظت از صلح و ثبات است.
 وي با اعلام آمادگي در زمينه احياي محور همکاري‌هاي مشترک تهران، دهلي نو و مسکو در موضوعات امنيتي منطقه به ويژه جلوگيري از نفوذ تروريسم و کمک به ايجاد ثبات و امنيت در افغانستان تأکيد کرد: بايد با تلاش مشترک براي حل‌وفصل برخي مشکلات سياسي و تاريخي ميان کشورهاي مهم منطقه، زمينه لازم براي شکوفايي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در منطقه فراهم شود. دبير شوراي عالي امنيت ملي، احياي کميسيون مشترک همکاري‌هاي دفاعي در قالب جديد و گسترده را فرصتي براي ارتقاي مناسبات نزديک‌تر ميان بخش‌هاي نظامي و دفاعي دو کشور عنوان کرد و افزود: دستيابي به تحليل‌ها و روش‌هاي راهبردي مشترک با توجه به سوابق موفق همکاري‌هاي دفاعي ميان دو کشور اقدامي در مسير توسعه توان منطقه‌اي براي ايجاد امنيت و ثبات است.

شمخاني با اشاره به موضوع بحران کشمير بر ضرورت خويشتنداري دولت هند در برابر حوادث جاري تأکيد کرد و گفت: تداوم خدمات‌رساني دولت هند به مردم اين منطقه و از ميان بردن احساس تبعيض و محروميت در مردم اين منطقه در مقايسه با ساير شهروندان هند مي‌تواند در ايجاد آرامش پايدار در کشمير تعيين‌کننده باشد. آجيت دوال، مشاور امنيت ملي نخست‌وزير هند هم در اين ديدار با اشاره به تحولات ژئواستراتژيک در منطقه غرب و شرق آسيا لزوم توسعه گفت‌وگوهاي مستمر ميان کشورهاي مهم اين منطقه را مورد تأکيد قرار داد و اظهار داشت: دولت هند از تقويت گفت‌وگوهاي راهبردي ميان ايران، هند، چين و روسيه در موضوعات امنيتي، سياسي و اقتصادي استقبال مي‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار