کد خبر: 807342
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
اخبار رسیده به «جوان» حکایت از واردات هزاران تن برنج دارد كه بر خلاف دستور وزير جهاد كشاورزي وارد شده است. وي گفته بود از آخرين روز تيرماه حتي يك كيلوگرم برنج به كشور وارد نخواهد شد.
مهران ابراهیمیان
اخبار رسیده به «جوان» حکایت از واردات هزاران تن برنج دارد كه بر خلاف دستور وزير جهاد كشاورزي وارد شده است. وي گفته بود از آخرين روز تيرماه حتي يك كيلوگرم برنج به كشور وارد نخواهد شد.
بر اساس اخبار به دست آمده حجم زيادي واردات برنج به‌رغم ادعاي وزير جهاد كشاورزي انجام شده كه بخش قابل توجه آن در مناطق آزاد است و بنا است با استفاده از يك بخشنامه گمركي وارد بازار مصرف شود.

ظاهراً چند برند معروف و معدود به ثبت دهها هزار تني سفارش برنج موفق شده‌اند و به‌رغم ممنوعيت واردات برنج از اول مرداد ماه اقدام به واردات اين محصول كرده‌اند.  اين واردات با تناژ بالا به غير از واردات قاچاق و ملواني و تعاوني‌هاي مرزي است كه ضرورت ورود نهادهاي بازرسي به اين موضوع را گوشزد مي‌كند.
 
اگرچه تجربه ممنوعيت واردات براي حمايت از توليدات داخلي در فصل برداشت باعث شده تا واردكنندگان در اين باره برنامه‌ريزي كنند اما واردات هزاران تن برنج به خاك كشور و در پي آن مصوبه‌اي براي واردات از مناطق آزاد با اسم ايجاد ارزش افزوده ناشي از بسته‌بندي پديده‌اي‌ است كه بي‌شك واردكننده عمده از آن باخبر بوده يا اساساً اين مصوبه براي برند مذكور صادر شده است.
  
بازيگران واردات برنج چه كساني هستند
 براساس تحقيقات خبرنگار «جوان» واردات برنج متولي‌هاي بسياري دارد اما بيشترين واردات را دولت و توسط شركت بازرگاني دولتي GTO انجام مي‌دهد كه بدون پرداخت تعرفه صورت مي‌گيرد.
اين در حالي است كه برخي كارشناسان براين باورند كه نبود نظارت بر خريد خارجي و خريد ارزان‌تر هر كيلو 1700 + 500 تومان احتمال ورود برنج‌هاي نامرغوب و بعضاً آلوده را بيشتر مي‌كند و از سوي ديگر در هنگام انبار گرداني مشكلاتي مانند مشكل فرزند فوتباليست معروف را به وجود مي‌آورد. اما دومين گروه بازيگران، تعاوني‌هاي مرزي هستند كه سهميه 150‌هزار تني دارند و بخش عمده آن را در ايام ممنوعيت وارد مي‌كنند.

سومين بازيگران ملوانان هستند كه براي كمك به آنها مجوز مصرف سالانه 400 كيلو (مصرف شخصي) داده شده است. شنيده‌ها و شواهد حكايت از آن دارد كه معمولاً در فصول سال واردات ته لنجي و ملواني در جريان است. اما در لابه‌لاي كيسه‌هاي برنج معمولاً از اسباب‌بازي تا طلا كشف شده است. با اين حال فعاليت واردات در ماه‌هاي ممنوع بيش از ساير فصول است. به خصوص كه واردات هزار تني يك برند در مناطق آزاد مي‌تواند انگيزه خوبي براي واردات با پوشش مصوبه قانوني را فراهم كرده است.
گفتني است تعاوني‌هاي مرزي و ملواني نبايد از استان مذكور خارج شود اما به طرز عجيبي معمولاً واردات سر از شبكه‌هاي توزيع با برندهاي مختلف درمی‌آورد. اما چهارمين گروه در بازار واردات برنج، واردكنندگان رسمي هستند كه بعضي از اين بازيگران به دليل سهم عمده و بزرگ خود بيشتر از ديگران بايد رصد شوند زيرا نشانه‌هايي وجود دارد كه آنها در تلاش براي خارج كردن رقبا از هيچ كاري دريغ نمي‌كنند و براي افزايش سهم خود تا حد انحصار در واردات مي‌توان خروج چهار فعال واردات برنج‌هاي خارجي را طي يك‌سال اخير رصد كرد.

چندي پيش خبری درباره واردات 300‌هزار تن برنج قاچاق با تعرفه دولتي گفته شد: قاچاقچيان كالا كه اين محصول را از كانال قانوني وارد كشور كردند بابت هر كيلو بايد 500 تومان تعرفه گمركي پرداخت مي‎كردند ولي با اين روش بابت هر كيلو 50 تومان پرداخت كردند.

همچنين محموله‌اي در حدود 150 هزار تن به سمت بنادر كشور حركت كرده است كه احتمالاً در هفته‌هاي آينده به مقصد رسيده و ترخيص خواهد شد. اين اتفاق كه با ابعاد نجومي خود از يك اقدام غيرقانوني سازمان يافته حكايت دارد در شرايطي رخ مي‌دهد كه با پيگيري وزارت كشاورزي و ابلاغيه مركز واردات گمرك، از ابتداي مرداد ورود هرگونه برنج به كشور ممنوع شده است. چندي پيش با تدبير وزارت كشاورزي در جهت حمايت از توليد داخلي مقرر شد كه از اول مرداد امسال واردات برنج به كشور ممنوع اعلام شود كه اين تصميم مورد استقبال توليدکنندگان داخلي قرار گرفت.
 نام مستعار شركت مذكور «م» عنوان شده كه محموله‌اي 150 هزار تني را به ايران رسانده است. چه نهاد و ارگاني يا افرادي اطمينان لازم را براي ترخيص كالايشان پس از موعد مجاز به آنان داده است؟
   
سابقه درخشان رانت‌خواري!
البته داستان تخلفات اين شركت به سال‌هاي گذشته نيز برمي‌گردد. براساس اطلاعات موجود، در همان ايام اعلام ممنوعيت واردات برنج در آبان 93 با توجه به تاريخ اعتبار حداكثر شش ماه برنج و با توجه به عرف بازار، شركت‌هاي مختلف حداكثر به اندازه فروش دو تا سه ماه آينده خود ثبت سفارش داشته‌اند.
با اين حال شركت «م» كه در آن مقطع زماني در حدود 120‌هزار تن در سال ثبت سفارش داشته است، طبيعتاً با توجه به اعتبار شش ماهه ثبت سفارش بايد حداكثر 60‌هزار تن ثبت سفارش در دست مي‌داشت ولي با اين حال در اتفاقي كاملاً مشكوك اين شركت همزمان با ممنوعيت وضع شده، بيش از 300‌هزار تن ثبت سفارش در اختيار داشته است (!) كه گفته مي‌شود همين اقدام حتي باعث گران شدن برنج دركل جهان نيز شد!

به اين ترتيب شركت مذكور با در اختيار گرفتن بازار و حاكم كردن شرايط انحصاري سود كلان چندصد ميليارد توماني به جيب مي‌زند! بنابراين بايد نهادهاي نظارتي درباره حفره‌هاي موجود قانوني و غيرقانوني در گمرك و ساير مبادي ورودي بيشتر حساسيت به خرج بدهند تا خداي ناكرده دسترنج كشاورزان داخلي و شاليكاران به روش تكراري «واردات در فصل برداشت» بر باد نرود.
برخي كارشناسان فعال در اين حوزه نيز براين باورند تعرفه بالا و نرخ ارز مبادلاتي عامل مهم و اصلي وجود فساد در واردات برنج است.
آنها بر اين باورند كه اگر ارز تك‌نرخي شود و از سوي ديگر تعرفه 40 درصدي كاهش يابد، به اين ترتيب بازيگران بازار واردات برنج حتماً كاهش خواهد يافت بدون آنكه قيمت برنج مصرفي طبقه متوسط به پايين افزايش يابد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
1
0
اسباب تاسف استکه جناب روحانی نتواند بین وزارت کشاورزی ومناطق ازاد وصنعت وتجارت که هم گمرک وهم شرکت بازرگانی دولتی تحت نظرش است هماهنگی بوجود بیاورد.لازمست نهادهای نظارتی سری به شرکت بازرگانی دولتی بزنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
1
0
برادران! فقرا و پابرهنگان قدرت خرید برنج کیلویی 11000 تومان را ندارند. حمایت از تولید داخلی بسیار خوب است اما برنج قوت روزانه خیلی از ایرانیهاست و با این قیمت برنج داخلی حتی قشر متوسط هم به سختی می تواند برنج ایرانی بخرد. لطفا به همه جنبه های مطالبی که در روزنامه می نویسید توجه نمایید. با تشکر
پاسخ ها
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
راه علاج گرانی برنچ تولید داخل واردات بیرویه نیست.دولت باید از تغییر کاربری زمینهای کشاورزی شمال پیش گیری نماید..وزارت کشاورزی باید نهاده های کشت برنج را طوری تنظیم نماید تا قیمتها به قبل باز گردد.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
1
0
اتفاقات این چنینی "واردشدن قاچاق در کشورمان دوحالت دارد.
1- مسئولین توان برخورد با قاچاق چیان
را ندارند.
2- بطریقی پای مسئولین به قاچاق در کشور گیر کرده ست.
پاسخ ها
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
توان هست ولی اراده نیست،ضمنا مزه رشوه قاچاقیان هم بی تاثیر نیست.بعضی سمتها در جنوب سرقفلی سنگین دارد.
خادم شما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
0
باسلام
با تشکر از گزارش خوبتان,
کلیه برنج های که بطور غیر قانونی یا در زان ممنوعه وارد کشور گردیده ظبط گردد.
یک مرزنشین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
2
شما که این مقاله را نوشتید با مسئول چند تعاونی مرزنشینان مصاحبه داشته اید که مرزنشینان را بازیگران واردات برنج میخوانید ؟؟
من یک سوال از شما دارم بجای اقدام به نشر مطالب جنجالی ، به این سوال جواب بدید ؟
چرا برنج خارجی با صرف 1- هزینه واردات2- تعرفه های 50 و 60 درصدی 3- هزینه حمل و نقل 4- هزینه ترانزیت 5- هزینه بهداشت6- قرنطینه و هزار مجوز دیگر که هر کدام مشمول هزینه هستند در نهایت کیلویی سه الی چهار هزار تومان برای مصرف کننده تمام میشود اما برنج داخلی که تولید داخل است کیلویی 12 هزار تومان ؟؟ وقتی که واردات با صرف این همه هزینه به قیمت یک چهارم به دست مصرف کننده میرسد . وقتی تو سایتهای خودتون اعلام میکنید که تولید هر کیلو برنج به 1200 لیتر آب شرب نیاز دارد آیا بهتر نیست تولید فعلا متوقف شود و از واردات ارزان استفاده شود ؟ کدام به اقتصاد مقاومتی کمک میکند ؟ .. تولید !!؟ به چه قیمتی ؟ به قیمت اینکه هر روز سفره مردم را کوچک کوچک تر کنید ؟ قدرت خرید مردم را از بین ببرید ؟ بخاطر چهارتا شالیکار شمال ؟؟ مرزنشینان و شرکتهای مرزنشینان اگر وارد میکنند بخاطر مردم رنج کشیده نقاط صفر مرزی است حق مرز نشینی آنان است چرا با نشر یک سری اخبار برگرفته از یک رسانه بی اسم و رسم این همه اجحاف میکنید در حق این مردم زجر کشیده مرزنشین ؟ که بدون کوچکترین چشم داشتی در بدترین شرایط جوی ، با کمترین امکانات دارند پاسداری میکنند از مرزها ؟؟ مرزنشینی که برای درمانگاه باید 45 کیلومتر مسافت طی کند .. مرزنشینی که در زیر دوار و چیت زندگی میکند ؟ مرزنشینی که آب شربش را از چشمه تأمین میکند .. ایرادی نیست . شما درست میگوید . شما تشریف بیاورید مناطق مرزی سکونت داشته باشید این افتخار مرزنشینی برای شما ما هجرت میکنیم از مرزها . خوب است ؟ موافق هستید ؟
یک مرزنشین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
0
1
نکته بعد که ثابت میکند مطالب این سایت شما کذب محض است را از زبان آقای کرباسیان رئیس کل گمرکات کشور بخوانید :::

مسعود کرباسیان در آیین افتتاح طرح های هفته دولت، از ثبت ۳۷۰ هزار دلاری برنج وارداتی در مردادماه امسال به کشور خبر داد و گفت: این رقم پیش از این ۴۷۰ میلیون دلار بوده است . وی ، کاهش بی سابقه واردات برنج به کشور را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت مستقیم از تولید داخلی دانست . معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک یادآور شد: واردات ۳۷۰ هزار دلار برنج خارجی در مردادماه به منظور تأمین بازار مرزنشینان شرق کشور انجام شد. ( 370 هزار دلار چیزی نزدیک به 300 تن برنج میشود )
روح اله علی بیگی ایلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
0
1
با سلام
بنده مسئول یکی از تعاونی مرزنشینان هستم و خدمت شما در خصوص مطالب و اکاذیبی که نوشتید و در روزنامه هم چاپ کرده اید عرض کنم که : با توجه به مفاد مواد 16 و 15 قانون اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی و ماده 11 قانون تشکیل اداره مناطق ویژه اقتصادی واردات کالا از محل ارزش افزوده تعیین شده بعنوان یک قانون خاص مشمول احکام قانونی خود میباشد .. توجه کنید مشمول احکام خاص خود است مناطق آزاد .. و ورود کالا توسط مرزنشینان در چارچوب ماده 8 قانون ساماندهی مبادلات مرزی از ماده 16 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی خارج بوده و بر اساس تفسیر معاونت حقوقی ریاست جمهوری موضوع نامه شماره 214255 / 15769 مورخه 24/12/90مشمول قانون خاص خواهد بود و مجوز قانونی جهت اعمال محدودیت در موارد فوق وجود ندارد
................
هدف از مطالب بالا این بود که با توجه به مواد فوق مرزنشینان مستثنی از قوانین صادره باید باشند و روزنامه نگار شما قبل از بیان هر مطلبی یه خورده به خود زحمت بدهد و تحقیق کند اینکه مرزنشینان را بازیگران واردات میدانید باید اتحادیه مرزنشینان کشور بر علیه شما بخاطر تشویش اذهان عمومی بنظرم شکایت بعمل آورند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
0
0
آقا این درست است که برنج کیلویی 12 هزار تومان باشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار