کد خبر: 800032
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
دم خروس حمایت از مدارس غیردولتی در طرح «هدایت‌تحصیلی» آنجا عیان می‌شود که به دانش‌آموزان ممتازی که نمی‌خواهند مطابق این طرح به هنرستان‌ها بروند، می‌گویند: اگر پول داری برو غیردولتی!
نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام
چند روزي است اجراي آيين‌نامه هدايت تحصيلي سر و صداي زيادي به راه انداخته و خيلي‌ها آن را اجبار تحصيلي مي‌دانند تا هدايت تحصيلي. رسانه‌ها نيز در حال بررسي زواياي اين آيين‌نامه و حساس كردن نهادهاي نظارتي روي عملكرد آموزش و پرورش هستند اما نكته‌اي كه كمتر در اين بررسي‌ها به آن توجه مي‌شود اتفاقي است كه در مدارس مي‌افتد. اولياي مدارس به دانش‌آموزاني كه نسبت به فرم هدايت تحصيلي خود اعتراض دارند، اعلام مي‌كنند در صورت اصرار بر تحصيل در رشته مورد علاقه خود به مدارس غيرانتفاعي مراجعه كنند. با اين حساب آيين‌نامه جديد هدايت تحصيلي را مي‌توان از بندهاي بسته حمايت از مدارس غيردولتي نيز به شمار آورد.
 كسري بودجه دستاويز مناسبي براي آموزش و پرورش بود كه به وسيله آن بتواند نهادهاي تصميم‌گير و حتي قوه مقننه را براي تصويب لايحه دائمي شدن تأسيس مدارس غيردولتي با خود همراه كند. تمام موافقان اين لايحه نيز به صرف برداشتن بار مالي از دوش دولت و بدون در نظر گرفتن پيامدهاي اجتماعي توسعه مدارس خصوصي به آن رأي دادند.
   
دم خروس حمايت از غيرانتفاعي‌ها
حالا اگرچه هنوز لايحه مذكور نتوانسته نظر شوراي نگهبان را تأمين كند، با اين حال آموزش و پرورش به پشتوانه رأي نمايندگان مجلس، زودتر از موعد پيامدهاي اجتماعي خصوصي‌سازي را رونمايي مي‌كند. از انتشار آگهي جذب سرمايه‌گذار و اجاره فضاي آموزشي كه بگذريم، افزايش مدارس غيردولتي در ازاي كاهش مدارس دولتي و افزايش محدوديت‌ها براي ثبت‌نام در مدارس دولتي، از جمله تنگ‌تر كردن شعاع سكونت، ظرفيت پايين و كيفيت آموزشي و پرورشي نامطلوب مدارس دولتي از كمك‌هاي بي‌دريغي است كه آموزش و پرورش دولت يازدهم به توسعه خصوصي‌سازي مي‌كند. اما كمك ديگري كه به نظر مي‌رسد ضمانت اجرايي قابل توجهي را نيز داراست، آيين‌نامه «هدايت تحصيلي» است، به طوري كه كمتر از دو هفته از ابلاغ و اجراي اين آيين‌نامه كه با هدف ايجاد توازن ميان فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي مختلف و نياز بازار كار تدوين شده است، دم خروس حمايت از مدارس غيردولتي به چشم مي‌خورد.
هرچند منتقدان عادت كرده‌اند نكاتي  را كه بيان مي‌كنند از سوي آموزش و پرورش تكذيب شود، با اين حال مراجعه خبرنگار «جوان» به چند دبيرستان در مناطق يك، 7 و 6 تهران نشان مي‌دهد آنچه در عمل در مدارس اتفاق مي‌افتد، قابل تكذيب شدن نيست، يا اگر هم باشد، اين تكذيب چندان دوام نخواهد داشت.
   
به نام سند تحول، به كام بخش خصوصي
ماجرا از اين قرار است كه دانش‌آموزان با معدل بالا وقتي فرم هدايت تحصيلي خود را دريافت مي‌كنند، به سمت مدارس كارودانش و هنرستان‌ها هدايت می‌شوند. در حالي كه آنها انتظار دارند كوشش تحصيلي‌شان فرصتي براي ادامه تحصيل در رشته‌هاي نظري فراهم كرده باشد.
 سجاد كه به اين نحوه هدايت تحصيلي اعتراض دارد به «جوان» مي‌گويد: من براي رشته تجربي برنامه‌ريزي كرده‌ام و اين رشته و مشاغل مربوط به آن را دوست دارم، در حالي كه امروز به من گفته‌اند يا بايد به مدارس كارودانش بروي يا براي ادامه تحصيل در رشته مورد علاقه‌ات به مدارس غيردولتي مراجعه كني.
البته آموزش و پرورش به جاي اينكه اول نگاه‌ها را درباره رشته‌هاي فني و حرفه‌اي و كار و دانش تغيير دهد، به بهانه اجراي سند تحول بنيادين براي افزايش فارغ‌التحصيلان هنرستان‌ها، هدايت اجباري دانش‌آموزان به مراكز آموزشي كارودانش و هنرستان‌ها را در دستور كار قرار داده كه با اين كار نه تنها به اجراي مفاد سند تحول كمكي نكرده، بلكه نسبت به آن ديد منفي و مقاومت در بدنه دانش‌آموزي ايجاد كرده است.
از سوي ديگر ساير گزينه‌ها را براي ادامه تحصيل از پيش پاي دانش‌آموزان بر‌نداشته كه به استبداد در اجرا هم متهم نشود اما خيلي اتفاقي! اين فرآيند به نفع مدارس غيردولتي و در جهت پر كردن صندلي‌هاي آنها تمام مي‌شود.
  
حرف‌هاي عامه‌پسند و فداكاري بخش خصوصي
علاوه بر اين مرضيه گرد، رئيس سازمان مدارس غيردولتي آموزش و پرورش يک‌شنبه گذشته در شانزدهمين نشست مشترك معاونت امور زنان و خانواده با مشاوران وزرا و دستگاه‌هاي اجرايي در اردوگاه شهيد باهنر در دفاع از توسعه مدارس غيردولتي در جهت ايجاد عدالت جنسيتي! از ايجاد امكان ادامه تحصيل بسياري از دختران سخن گفت. دختراني كه بنابه مسائل فرهنگي و اعتقادي خانواده‌ها، اجازه شركت در كلاس‌هاي درس را نداشته‌اند و با استفاده از روش خريد خدمات آموزشي در مناطق دورافتاده و محروم به كمك مؤسسان مدارس غيردولتي با رعايت اصل ۳۰ قانون اساسي بدون اينكه بار مالي براي خانواده‌ها داشته باشد، زمينه تحصيل‌شان فراهم مي‌شود.
این مسئول، نقش مدارس غيردولتي و مراكز آموزش از راه دور را در اين خصوص ويژه خواند و افزود: با اجراي طرح بسته حمايتي زمينه جذب بازماندگان از تحصيل و كودكان كار كه در راستاي توسعه عدالت آموزشي است، فراهم شده و آموزش و پرورش تلاش مي‌كند در اين راستا شرايط اشتغال زنان تحصيلكرده جامعه در مدارس غيردولتي و مراكز آموزش از راه دور فراهم شود.
حال بايد ديد آيين‌نامه هدايت تحصيلي چگونه دانش‌آموزان ناراضي از اجبار تحصيلي در مناطق مرزي و كمتر برخوردار را به مدارس غيردولتي سوق مي‌دهد.
بماند كه هنوز معلوم نيست كدام بخش خصوصي و با چه نيتي سرمايه خود را در آموزش و پرورش مناطق مرزي و كمتر برخوردار هزينه مي‌كند و با رعايت اصل 30 قانون اساسي در عمل تضميني هم براي بازگشت سود سرمايه‌اش طلب نمي‌كند!؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
0
0
اموزش خصوصی کاربسیار اشتباهی است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار