کد خبر: 796233
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
بان‌كي‌مون و مركل حرف‌هاي عجيبي زده‌اند
رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان ادعاهاي اخير مركل و بان‌كي‌مون را بيانگر توطئه‌اي جديد عليه ايران دانست و گفت: احساس مي‌كنم در حال زمينه‌چيني و پخت و پز عليه ما هستند و بايد گوش به زنگ باشيم.
صالحي: صداي پاي توطئه جديد مي‌آيدعلي‌اكبر صالحي در مصاحبه اختصاصي با خبرگزاري صدا و سيما تصريح كرد: البته بنده براي صحبت كردن در اين خصوص احتياط مي‌كنم و نگرانم كه بگويند بحث سياسي است اما احساس مي‌كنم اتفاقاتي در حال روي دادن است زيرا آقاي بان‌كي‌مون و خانم مركل حرف‌هاي عجيبي زده‌اند.
وي با اشاره به ادعاهاي مقامات آلماني مبني بر تلاش ايران براي خريد تجهيزات مرتبط با سلاح‌هاي هسته‌اي گفت: اول چنين ادعاهايي مطرح كردند و بعد گفتند سازمان انرژي اتمي چنين خريدي نكرده بلكه بيشتر براي وزارت دفاع ايران بوده است. صالحي هشدار داد: احساس مي‌كنم در حال زمينه‌چيني و پخت و پز عليه ما هستند و ما بايد گوش به زنگ باشيم.
معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين ادعاها افزود: به طور منطقي وقتي يك كانال خريد در برجام تعبيه كرده‌ايم ديگر ضرورتي ندارد كه سازمان انرژي اتمي بخواهد دستگاهي را به طور غيرمستقيم از بازار سياه خريداري كند كه هم هزينه بيشتري دارد و هم خطر آلودگي احتمالي خواهد داشت.
وي تأكيد كرد: بايد به آقاي بان‌كي‌مون بابت سخنان دوپهلويش و به خانم مركل اعتراض جدي شود، البته من نظر شخصي‌ام را به عنوان يك هموطن مي‌گويم و اين موضوع ربطي به سازمان انرژي اتمي ندارد اما اميدوارم زودتر جلو اين توطئه گرفته شود.

صالحي با اشاره به همزماني اظهارات بان‌كي‌مون و مركل بار ديگر افزود: به نظر بنده توطئه‌اي در حال ايجاد است وگرنه دليلي ندارد كه آقاي بان‌كي‌مون و خانم مركل داد و بيداد و فرياد راه بيندازند.
  تمام منويات مقام معظم رهبري در بعد فني برجام در نظر گرفته شده است
رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به دقت و توجه ويژه مقام معظم رهبري در بحث توان هسته‌اي ايران گفت: ايشان از ابتدا، نظارت ويژه‌اي بر موضوع هسته‌اي داشتند و علاقه‌مند بودند كه اين صنعت در كشور انجام شود، بنابراين پشتيباني و حمايت‌هاي گسترده‌اي هم از حيث مقررات و تسهيلات ويژه در اين صنعت و هم از حيث معنوي اعمال داشتند.
صالحي افزود: به دليل همين حمايت‌ها و به‌رغم تغيير دولت‌ها، شاهد بوديم كه نشاط و فعاليت‌هاي هسته‌اي كشور همچنان پابرجا و برقرار مانده است.

رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه با اشاره به شرح مختصري در خصوص برجام گفت: بايد برجام را به سه بخش فني، سياسي- حقوقي و بخش تحريم تقسيم كنيم.
صالحي با اشاره به مسئوليت فني خود در موضوع برجام تأكيد كرد: تمام منويات مقام معظم رهبري در بعد فني برجام در نظر گرفته شده است. وي افزود: ما در يك گفت‌وگو با طرف مقابل نمي‌توانيم به صورت آرماني تمام خواسته‌هاي خود را مطرح كنيم و هيچ‌گونه امتيازي ندهيم. رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: با توجه به اظهار نگراني طرف مقابل از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، نظر ما همواره مبني بر واهي بودن اين ادعا براي اعمال فشار بر ايران و يك نگراني ساختگي بوده است. وي افزود: آنها مي‌خواستند با دادن صبغه سياسي به يك بحث فني، بر ما فشار سياسي وارد كنند. صالحي گفت: به رغم بازديدهاي مكرر طرف مقابل و اعلام آژانس مبني بر مشاهده نشدن فعاليت انحرافي و در نهايت بسته شدن پرونده پي‌ام‌دي، حقانيت ايران اثبات شد.
رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه نمي‌توان مسائل فني را كتمان كرد، اظهار داشت: طرف مقابل در بعد فني هميشه تسليم اراده ما شده است و هرچند مدت‌ها زمان صرف شد اما در نهايت، آنچه را كه ما اعلام كرده‌ايم، همان شده است. صالحي با اشاره به تلاش طرف مقابل براي انحراف افكار عمومي گفت: طرف مقابل ادعاي فعاليت‌هاي غيرصلح آميز و نظامي ايران در پي‌ام‌دي را مطرح كرد كه در نهايت حرف ما تاييد شد زيرا بحث فني، با دقت مشخص مي‌شود.
وي با اشاره به مذاكرات برجام افزود: وقتي وارد گفت‌وگو شديم مقداري محدوديت، جهت رفع نگراني‌هاي ساختگي طرف مقابل را پذيرفتيم، زيرا آنها معتقد بودند كه ما توان بالقوه اين كار را كه شامل علم هسته‌اي، تكنولوژي، فناوري اكتشاف و استخراج تا ساخت سوخت و طراحي رآكتور است، در اختيار داريم.
 
هدف غربي‌ها در غني‌سازي صفر ايران محقق نشد
رئيس سازمان انرژي اتمي درباره نوع محدوديت‌هايي كه ايران پذيرفته است، گفت: اين محدوديت‌ها در مقايسه با راهبرد و مطالبه غربي‌ها از ما كه غني‌سازي صفر بود ناچيز است زيرا هدف آنان محقق نشد و مجبور شدند حق غني‌سازي ما را بپذيرند. صالحي توانمندي جمهوري اسلامي ايران براي توليد فلز اورانيوم را بالا توصيف كرد اما در عين حال آن را در شرايط كنوني غيرضروري دانست.
رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: ما 9 هزار و اندي تا 10 هزار ماشين غني‌سازي داشتيم كه اينها 6 هزار ماشين شدند و از اين تعداد 5 هزار مشغول غني سازي‌اند و هزار تا هم در خلأ دارند مي‌چرخند. بنابراين 10 هزار تا به 6 هزار تا تبديل شده كه تفاوت چنداني نسبت به قبل ندارد. وي با اشاره به اينكه مقصد ما 190 هزار سو است، گفت: اگر از ماشين‌هاي نسل «‌اي آر يك» براي رسيدن به هدف‌گذاري 190 هزار سو بخواهيم استفاده كنيم ميان 5 يا 10 هزار ماشين براي رسيدن به 190 هزار سو تفاوت زيادي وجود ندارد.
صالحي با اشاره به طرح برخي انتقادها در خصوص كاهش دادن شمار سانتريفيوژها در افكار عمومي افزود: بايد اين موضوع را با آن چيزي بسنجيم كه بايد داشته باشيم؛ حتي اگر امروز هم 190 هزار سو مواد داشته باشيم اين مواد اوليه‌اي مي‌خواهد و به طور مستمر حداقل بين 300 تا 400 تن مواد اوليه براي اين مقدار سو نياز داريم كه اين مقدار را نداريم. رئيس سازمان انرژي اتمي خاطرنشان كرد: با حمايت رهبر معظم انقلاب، پي‌جويي‌هاي هوايي و زميني را انجام مي‌دهيم و ان‌شاء‌الله ظرف هفت، هشت سال آينده به شرايطي خواهيم رسيد كه بتوانيم نياز سالانه كارخانه‌هاي 190 هزار سو را تأمين كنيم.
صالحي گفت: در بعد فني ما به حفظ غني‌سازي، حفظ فعاليت‌هاي اكتشافات و استخراج دست يافتيم و به حفظ اصل تحقيق و توسعه كه البته در اين بخش مقداري محدوديت پذيرفتيم اما محدوديتي نيست كه فعاليت ما را كند نمايد. وي افزود: محدوديت در بخش تحقيق و توسعه نيز به نحوي است كه هم طرف مقابل راضي شد و هم تصميم گرفته شد كه مشكلي براي ما پيش نيايد. صالحي همچنين درباره 32 تن آب سنگين براي فروش به امريكا هم افزود: اين اقدام به خاطر دستبرد 2 ميليارد دلار از ايران، به انتقال پول آن منوط شد كه اول پول را بگيريم و بعد آب سنگين را بفروشيم.
 
جاي هيچ نگراني در بعد فني برجام وجود ندارد
رئيس سازمان انرژي اتمي بدعهدي‌هاي امريكا را در اجراي برجام، در تناقض با روح توافق دانست و گفت: به مردم عزيزمان اطمينان مي‌دهم كه جاي هيچ نگراني در بعد فني برجام وجود ندارد.
صالحي با تأكيد بر رعايت منويات مقام معظم رهبري در بعد فني برجام تصريح كرد: ما در اين راستا در حفظ اصل غني‌سازي و همچنين حفظ اصل حلقه‌هاي عمده تشكيل سوخت مانند اكتشاف، استخراج، ساخت سوخت و پسماندداري عمل كرديم. وي با اشاره به درخواست طرف مقابل مبني بر تعطيلي رآكتور آب سنگين اراك افزود: ما توانستيم آب سنگين اراك و توليدآن را حفظ كنيم و اين در حالي بود كه طرف مقابل مي‌گفت توليد آب سنگين ما بايد در حد صفر باشد و حتي در ازاي كنار گذاشتن رآكتور آب سنگين اراك حاضر بودند رآكتور آب سبك تحقيقاتي به ما بدهند اما ما قبول نكرديم و رآكتور آب سنگين اراك را حفظ كرديم. وي با بيان اينكه بعد تحقيق و توسعه صنعت هسته‌اي كشور را نيز با محدوديت مختصري حفظ كرديم ادامه داد: هم‌اكنون در بعد فني همه چيز رو به جلو است.  صالحي تأكيد كرد: در بعد فني جمهوري اسلامي ايران برخي محدوديت‌هايي را پذيرفته است كه اين محدوديت‌ها به اصل صنعت و فناوري هسته‌اي ما لطمه‌اي نمي‌زند و آن را كند نمي‌كند، بلكه صنعت هسته‌اي ما طبق همان رويه سابق كماكان پيش مي‌رود.

رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين در خصوص نكات منفي برجام به تذكرات مقام معظم رهبري به سازمان متبوعش اشاره كرد و افزود: ايشان خواستند كه به توقعات نابجاي طرف مقابل پاسخ مثبت داده نشود. وي تصريح كرد: طرف مقابل توقعاتي دارد كه البته برجام آنها را مشخص كرده است. وي در خصوص نكات منفي ابعاد سياسي، حقوقي، اقتصادي و بانكي برجام افزود: چند ماه پيش بنده گفتم كه مسائل بانكي مقداري كند پيش مي‌رود كه خب حرف ما مقداري مطلوب واقع نشد.

صالحي ادامه داد: بنابراين از آن موقع تصميم گرفتيم نه در بعد سياسي، نه در بعد بانكي و نه در بعد حقوقي صحبت نكنيم چراكه بنده مسئول فني برجام هستم. وي تأكيد كرد: خوشبختانه مقام معظم رهبري كاملاً در جريان امور هستند و من نيز اين اطمينان را به مردم عزيزمان مي‌دهم كه جاي هيچ نگراني در بعد فني وجود ندارد.

رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين پرسش كه مقام معظم رهبري طرف مقابل را بدعهد و بدذات خواندند كه دبه درمي‌آورد و زير قول خود مي‌زند، اين موضوعي است كه شما در حين فرآيند مذاكرات نيز به صراحت گفته بوديد. بنابراين مهم‌ترين دبه يا بدعهدي‌هاي امريكا در عرصه فني تاكنون چه بوده است، گفت: زماني كه من موضوع دبه را مطرح كردم هنوز ما به نتيجه نهايي نرسيده بوديم. وي ادامه داد: در آن زمان ما در حين مذاكره بوديم كه هرگاه به نتيجه مشتركي در مذاكره‌اي مي‌رسيديم پس از مدتي كه بار ديگر وارد مذاكره مي‌شديم مشاهده مي‌كرديم كه مذاكرات قبلي همچنان بي اثر بوده است.  صالحي با بيان اينكه من بر اين اساس گفتم كه طرف مقابل دبه مي‌كند، افزود: مذاكره مي‌كرديم و پس از گرفتن نتيجه وقتي مي‌خواستيم به موضوع بعدي وارد شويم طرف مقابل به موضوع قبلي باز مي‌گشت و مي‌گفتند كه از اول مذاكره كنيم.

صالحي با اشاره به پيش رفتن مذاكرات و عملكرد طرف مقابل در تعهدات خود به برجام تصريح كرد: من نبايد وارد اين موضوع شوم، حالا دوباره ممكن است عزيزي ناراحت شود اما در برجام طرف مقابل متعهد شده است كاري نكند كه با روح برجام در تضاد باشد. رئيس سازمان انرژي اتمي به وضع قانون رواديد در كنگره امريكا پس از برجام اشاره كرد و گفت: حالا من اين را مي‌توانم بگويم و دوستي نمي‌تواند به من اعتراض كند كه مثلاً آقا شما وزير اقتصاد يا  رئيس بانك مركزي يا  وزير امور خارجه نيستيد چرا كه حداقل از نظر علمي 40 سال استاد دانشگاه هستم بنابراين اين را مي‌توانم بگويم.
وي ادامه داد: پيش از اين دانشگاه‌هاي ما با دانشگاه‌هاي خارج در تماس بودند و تزهاي مشترك داشتند و به ويژه دانشمندان اروپايي به راحتي به ايران مي‌آمدند و در كارگاه‌هاي فني، آموزشي و تحقيقاتي مشاركت داشتند و اين در حالي بود كه هيچ مسئله‌اي در رفت و آمد آنها وجود نداشت. صالحي گفت: هم‌اكنون و پس از پيش آمدن قضاياي رواديد تعداد زيادي از دانشمندان اروپايي كه مقداري احتياط مي‌كنند از آمدن به ايران استنكاف دارند. وي تصريح كرد: به قول دانشگاهي‌ها اين يعني وضعيت آنها پيش از برجام بهتر از پس از برجام بوده است. رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين در خصوص مقالات علمي دانشگاهي نيز گفت: پيش از برجام كشورهاي ديگر در انتشار مقالات دانشمندان ايراني به دليل تحريم‌ها و مشكلات نقل و انتقالات مالي مقداري مشكل‌آفريني مي‌كردند، قرار بود پس از برجام اين موضوع حل شود اما همان وضعيت كماكان پابرجاست.

رئيس سازمان انرژي اتمي در پايان اين مصاحبه گفت: در مجموع برجام را در چارچوب منافع كشورمان مي‌دانم گرچه بايد در مقابل بدعهدي طرف مقابل هوشيارانه و مدبرانه عمل كنيم، توجه داشته باشيم و آمادگي‌مان را افزايش دهيم تا اگر بدعهدي كردند بدانند هزينه سنگيني برايشان خواهد داشت. صالحي تصريح كرد: اينگونه نيست كه بدعهدي كنند و سرشان را پايين بيندازند و بروند. خير هزينه سنگيني برايشان خواهد داشت. وي هشدار داد: جمهوري اسلامي ايران توانمندي‌هاي فراواني در ابعاد مختلف دارد پس بهتر است كه دست به كاري نبرند كه همگان متضرر شوند، همانطور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند ما آغازكننده نقض برجام نخواهيم بود، پس اميدواريم آنان نيز عاقل باشند و آن را نقض نكنند.
صالحي گفت: برجام تا امروز گشايش‌هاي زيادي براي ما ايجاد كرده است ؛ اگرچه آنان راه را كامل باز نكرده‌اند اما راهي كه كاملاً بسته بود اكنون حداقل نيمه باز است مانند رودخانه‌اي كه سدي در مقابلش بود و اكنون با ايجاد كانال، آب جريان يافته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار