کد خبر: 794705
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
آسيب‌شناسي توليد آثار سينمايي با مضمون آرمان قدس در سينماي ايران
«بازمانده» همچنان پس از 20 سال بهترين است / با نگاه به آثاري كه تا به حال و از ابتداي انقلاب اسلامي درباره موضوع قدس در سينماي ايران ساخته شده است با ليستي بيش از 10 اثر سينمايي مواجه مي‌شويم كه تنها يكي دو تا از آنها آثار قابل‌اعتنايي به لحاظ سينمايي محسوب مي‌شوند.
جواد محرمي
همچنان در سينماي ايران با گذشت 20 سال از ساخت فيلم «بازمانده»، اين اثر را بايد بهترين فيلم ساخته شده در موضوع مقاومت در برابر اشغالگري رژيم غاصب قدس دانست. فيلمي به كارگرداني مرحوم سيف‌الله داد در موضوع فلسطين كه مي‌توان از آن به عنوان اثري فاخر ياد كرد. بعد از «بازمانده»، «شكارچي‌شنبه» ساخته پرويز شيخ طادي اثري است كه تاحدودي توجهات را به سوي خود جلب كرد. به طور ميانگين هر سه سال يك فيلم با موضوع قدس در سينماي ايران آمار خوبي نيست. آن‌ هم در كشوري كه پرچم اصلي آزاديخواهي قدس در جهان را به دست گرفته و خروجي سينماي آن سالانه بيش از 100 فيلم را تشكيل مي‌دهد. به خصوص وقتي بخش عمده‌اي از توان مالي سينماي كشور را بخش دولتي بر دوش مي‌كشد، اين كم كاري عجيب‌تر به نظر مي‌رسد.
  
ترويج سينماي جشنواره‌اي  مضاميني چون آرمان قدس را به حاشيه برده است
تجربه موفق آثاري چون «بازمانده» نويد اين را مي‌داد كه سينماي ايران با عزم جدي تري پيگير توليد مضاميني از اين دست باشد، اما متأسفانه شاهديم كه ظرفيت عظيم سينماي ايران اولويت‌هاي ديگري را مدنظر قرار داده و همچنان براي بخش عمده‌اي از فيلمسازان، ديده‌شدن در جشنواره‌هاي خارجي اولويت اول را داراست.
ساخت فيلم با مضمون آرمان قدس در چارچوب سينماي استراتژيك جاي مي‌گيرد. مديريت سينمايي وزارت ارشاد دولت يازدهم از آنجا كه اعتقادي به اين گرايش در سينما ندارد، طي سه سال اخير در باب آرمان قدس، توليد هيچ اثري را كليد نزده است. حتي كارنامه نهادهاي انقلابي و مؤسسات فرهنگي كه كارويژه اصلي آنها حمايت از توليد آثار مبتني بر مضامين انقلابي است در اين باره نشان از كم كاري شديدي دارد.
از معضلاتي كه مانع رشد توليد فيلم‌هايي با مضامين آرمان قدس مي‌شود، نوع تفكر برخي مديران سينمايي است. براي مثال از گفته‌هاي حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي دولت يازدهم چنان برمي‌آيد كه وي حتي فهم و بر‌داشت صحيحي از سينماي مبتني بر آرمان‌هاي انقلاب اسلامي ندارد. وي در مقطعي درباره حمايت از توليد فيلم‌هاي استراتژيك گفته است «اگر منظور از فيلم‌هاي استراتژيك فيلم‌هاي پرخرج است كه براي سينما لازم هم هستند، بايد بگويم ساخت اين نوع فيلم‌ها در توان ما نيست.» واضح است كه برداشت مدير ارشد سينمايي دولت يازدهم از مفهوم سينماي استراتژيك اشتباه است و آسيب جدي از همين انديشه ناقص به مفهوم فيلم‌هايي با مضامين انقلابي وارد مي‌شود.
  
ايران در عرصه توليد فيلم با موضوع آرمان قدس تنهاست
شفيع آقا محمديان از مديران وقت سينمايي كشور در گفت‌و‌گو با «جوان» به اين مسئله اشاره كرد كه پرداختن به آرمان قدس در سينما و هنر جمهوري اسلامي مانند بسياري از مباحث استراتژيك دچار كم‌كاري بوده است. اين تهيه‌كننده سينما گفت: آزادي قدس اصلي‌ترين موضوع سياست خارجي جمهوري اسلامي از ابتداي انقلاب اسلامي تا به حال بوده، ولي اين موضوع هيچگاه در سينماي ايران جزو اولويت‌هاي توليد قرار نگرفته است.
به گفته او حتي با وجود برگزاري جشنواره‌اي با نام مقاومت و تشويق فيلمسازان به توليد آثاري با اين مضامين مشاهده مي‌شود كه هنوز تحولي در اين باره اتفاق نيفتاده و ما با رشد توليد اين آثار در سينماي ايران مواجه نبوده‌ايم.
آقا محمديان به اين نيز اشاره كرد كه ايران در اين عرصه تنهاست؛ چرا كه حتي فيلم‌هايي كه طي سه دهه گذشته با موضوع فلسطين در جهان عرب و حتي غرب ساخته شده بيشتر موضوع سازش ميان اعراب و اسرائيل را برجسته كرده و مغاير با رويكرد مقاومت توليد شده است.
  
رويكرد جشنواره مقاومت به آرمان قدس جامعيت بيشتري يافته است
جشنواره فيلم مقاومت كه سومين دوره آن امسال با مديريت انجمن سينماي دفاع مقدس برگزار مي‌شود در فراخواني كه در بخش سينماي ايران ارائه داده است تا حدي با رويكردي جامع‌نگرتر به موضوع مقاومت در برابر تجاوزگري رژيم اشغالگر قدس پرداخته است. پديده‌اي چون داعش و ارتباط پشت پرده تشكيلاتي و فكري اين گروه تروريستي با رژيم صهيونيستي در منطقه، نگاهي همه‌جانبه‌تر به موضوع صهيونيسم را مي‌طلبد و محدود كردن مسئله قدس به فلسطين ديگر نمي‌تواند رويكردي منطقي قلمداد شود.
اين جشنواره امسال با سرفصل‌هايي چون افشاي نقش امريكا، صهيونيسم و وهابيت در هتك حرمت مسلمانان و ديگر اديان توحيدي و نيز نقش مردم غزه، لبنان، سوريه، عراق و يمن در مقابله با صهيونيسم و استكبار جهاني و انديشه‌هاي تكفيري در فراخوان خود سعي كرده تا به نقش و تأثيرات انديشه صهيونيسم در منطقه و جهان تمركز كند و خود را محدود به موضوع فلسطين نكند، اما متأسفانه به نظر مي‌رسد اين جشنواره در بخش قلم طلايي كه اختصاص به تقرير فيلمنامه با موضوع مقاومت دارد با معرفي تعدادي كتاب كه منحصراً موضوع دفاع مقدس را در بر مي‌گيرد به نوعي محدوديت در مضامين تن داده است و موضوع آرمان قدس به طور خودكار جزو اين بخش از جشنواره قرار نمي‌گيرد.
با ظهور پديده‌اي چون داعش كه از سوي صهيونيسم جهاني حمايت و پشتيباني مي‌شود و نيز مقاومت در سوريه و بحث مدافعان حرم، توليد آثاري با مضمون آرمان قدس جنبه جهانشمول‌تري به خود مي‌گيرد و ديگر منحصر به مقاومت مردمي فلسطين نمي‌شود.
پيچيدگي فعاليت‌هاي صهيونيسم در منطقه خاورميانه نگاه نو و به‌روزتري را در بحث توليد آثار هنري مي‌طلبد؛ چرا كه فتنه‌گري صهيونيسم جهاني منحصر به اشغال بيت‌المقدس به عنوان قبله اول مسلمين نيست و مخاطرات وجود اين پديده، رويكردهاي متنوع‌تر و بديع‌تري را طلب مي‌كند. سينماي ايران بايد از همه ظرفيت‌هاي مؤثر خود در اين باره استفاده كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
0
0
سلام علیکم
سینمای مابایددر راستای ارزشهای الهی وانسانی باشد.سینمای مابایددر خدمت ارزش های انقلاب باشد.کارگردانان وسینماگران مابه جای ساختن فیلمهای بیهوده ،فیلمهایی باموضوع فلسطین یادفاع مقدس بسازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار