کد خبر: 781596
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵
گزارش «جوان» از پیامدهای طولانی‌شدن رکود در دولت یازدهم
معاون وزير صنعت: هزارو 99 واحد صنعتی به تملک بانک‌ها درآمده که بیشتر آنها متعلق به بانک ملی است / بعد از آنكه رئيس سازمان بسيج از وجود 6 هزار واحد اقتصادي راكد در كشور خبر داد، سخنگوي دولت تعداد واحدهاي توليدي راكد را 7 هزار معرفي كرد...
هادی غلامحسینی
بعد از آنكه رئيس سازمان بسيج از وجود 6 هزار واحد اقتصادي راكد در كشور خبر داد، سخنگوي دولت تعداد واحدهاي توليدي راكد را 7 هزار معرفي كرد، در اين بين معاون وزير صنعت، از مصادره هزار و 99 واحد صنعتی توسط بانك‌ها خبر داد، اين در حالي است كه پيش از اين مديرعامل شركت شهرك‌هاي صنعتي مازندران مشكل ركود اقتصادي و ضعف تقاضا در بازار را دليل به تعويق افتادن اقساط بانكي بنگاه‌هاي اقتصادي و در نهايت مصادره واحد اقتصادي توسط بانك عنوان داشته بود.

به گزارش «جوان»، به رغم اجراي سه بسته اقتصادي توسط دولت هنوز تورم دورقمي و ركود در اقتصاد وجود دارد و كارشناسان خبره اقتصادي اقتصاد ايران را همچنان در حالت ركود تورمي عنوان مي‌كنند، اين در حالي است كه ركود اقتصادي به بهای کنترل تورم و ضعف تقاضا در اقتصاد موجب شده تا توليدكنندگان با مشكل فروش كالا روبه‌رو باشند، در چنين حالتي به گفته وزیر کار، رفاه و تعاون حقوق برخی کارگران تا هشت ماه هم پرداخت نشده و به تعویق افتاده است و اقساط بانكي واحد اقتصادي يكي پس از ديگري به تعويق مي‌افتد، در اين بين بانك‌ها كه عزم جدي در كنترل مطالبات غير جاري‌شان دارند، به سرعت واحد اقتصادي را مصادره مي‌كنند.
  
بازار داغ مصادره
به این ترتیب اصرار بر نگه داشتن نرخ سود در ارقام بالا و حمایت‌های زیاد ناشی از سیاست‌های اقتصادی دولت می‌رود تا واحدهای صنعتی را به مسلخ مصادره بکشاند و بانک‌ها را با مازاد دارایی‌های بیشتری مواجه کند. يك منبع آگاه در بانك پيش از اين در گفت‌وگو با «جوان» از بازار داغ مصادره واحدهاي اقتصادي در سراسر كشور توسط بانك‌ها خبر داده و دليل مصادره واحدهاي اقتصادي را مطالبات معوق واحد توليدي به بانك‌ها عنوان داشته بود.

وي با بيان اينكه بانك‌ها براي آنكه مطالباتشان سوخت نشود به هيچ عنوان از مصادره وثيقه واحدهاي اقتصادي بدهكار چشم‌پوشي نمي‌كنند، گفت: بانك مسئول اشتغال كشور نيست و نسبت به سهامداران و همچنين سپرده‌گذار و تعهدات و صورت‌هاي مالي خود مسئول است.
 
یک چهارم واحدهای تملک‌شده راکد است
در اين بين، علي يزداني معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در جلسه شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي گفت: در كشور هزار و 99 واحد به تملك بانك‌ها درآمده كه بيشترين تملك مربوط به بانك ملي است و از اين تعداد واحد تملك شده 25 درصد غيرفعال و 75 درصد فعال هستند. يزداني، با اشاره به اينكه آنچه در جامعه اشتغال و تحرك ايجاد مي‌كند و منجر به بهره‌مند شدن طبقات پايين جامعه مي‌شود صنايع كوچك است، اظهار كرد: تا پايان سال گذشته در كل كشور‌ براي 87 هزار و 659 واحد پروانه بهره‌برداري صادر شده كه از اين تعداد 37‌هزار و 120 واحد در شهرك‌ها و نواحي صنعتي مستقر بودند. وي ادامه داد: از مجموع 87 هزار و 659 واحد صنعتي كشور 79 هزار و 838 واحد صنايع كوچك، 4 هزار و 351واحد متوسط و 3‌هزار و 470 واحد بزرگ هستند. يزداني گفت: همچنين از مجموع 37 هزار و 120 واحدي كه در شهرك‌ها و نواحي كشور مستقرند 34 هزار و 528 واحد كوچك‌ و 6 هزار و 619 واحد از آنها تعطيل هستند.

مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران افزود: از مجموع هزار و 724 واحد متوسط 318 واحد تعطيل و از مجموع 868 واحد بزرگ صنعتي 98 واحد تعطيل است. يزداني با بيان اينكه 81 درصد واحدهاي به بهره‌برداري رسيده فعال و 19 درصد آنان غيرفعال‌ هستند و 18 درصد صنايع متوسط و 11‌درصد صنايع بزرگ تعطيل مطلق هستند، اظهار كرد: در كل كشور 99 هزار و 840 طرح صنعتي در حال ساخت و ساز مجوز تأسيس گرفته‌اند كه از اين تعداد 29 هزار و 799 واحد در شهرك‌ها و نواحي صنعتي واقع شده‌اند. وي با بيان اينكه بايد برنامه‌ريزي‌ها در راستاي استقرار واحدها در شهرك‌هاي صنعتي باشد، اضافه كرد: در كل كشور 9 هزارو 325 طرح معادل 10 درصد با پيشرفت فيزيكي بالاي 60 درصد در دست احداث هستند.

اين مقام مسئول گفت: 3 هزار و 324 طرح معادل 11 درصد با پيشرفت بالاي 60 درصد در دست احداث است كه در شهرك‌ها و نواحي صنعتي كشور مستقرند.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينكه مأموريت اصلي سازمان، توسعه صنايع كوچك و زيرساخت‌هاي صنعتي است، ادامه داد: 561 شهرك، 387 ناحيه و 948 شهرك و ناحيه صنعتي در كشور داريم كه از كل شهرك‌ها 136 هزار هكتار زمين در اختيار داريم.

وي بيان كرد: در شهرك‌ها و نواحي صنعتي 850 واحد صنعتي تعطيل شده بودند كه اين واحدها با اشتغال 16 هزار و 709نفر به چرخه توليد برگشتند كه 27 واحد مربوط به لرستان بوده است.
 
يك‌سوم واحدهاي لرستان غيرفعال است
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران در ادامه به وضعيت واحدهاي صنعتي لرستان اشاره كرد و گفت: از مجموع هزار و 312 واحد صنعتي لرستان، 894 واحد فعال و 418 غيرفعال هستند. وي با بيان اينكه از مجموع 1260 واحد كوچك 848 واحد فعال و 412‌واحد غيرفعال هستند، ادامه داد: از مجموع 26 واحد متوسط صنعتي 21 واحد فعال و پنج واحد غيرفعال و از 26 واحد صنعتي بزرگ، 25‌واحد فعال و يك واحد غيرفعال است. يزداني با اشاره به اينكه در لرستان 31 درصد واحدهاي كوچك به بهره‌برداري رسيده داخل شركت‌هاي صنعتي غيرفعال هستند و اين در حالي است كه متوسط كشوري 19 درصد است، يادآورشد: 45 واحد مستقر در شهرك‌هاي صنعتي استان در تملك بانك‌ها هستند كه از اين تعداد 16 واحد فعال و 29 واحد غيرفعال هستند.
 
فعاليت با ظرفيت كمتر از 50 درصد
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: 410 واحد صنعتي استان با ظرفيت كمتر از 50 درصد فعاليت دارند كه 51 واحد آنها در شهرك‌ها و نواحي مختلف مستقر هستند.
 
واحدهای صنعتی چگونه مصادره می‌شوند؟
از سوي ديگر مديرعامل شركت شهرك‌هاي صنعتي مازندران در ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ با بيان اينكه مازندران رتبه اول كشور در مصادره شدن واحدهاي توليدي را دارد، گفته بود: 130 واحد در استان توسط بانك‌ها مصادره شد، اين در حالي است كه مازندران در اين زمينه رتبه اول كشور را دارد كه 12درصد از واحدهاي مصادره شده در كل كشور است. به گفته سيدمصطفي موسوي مازندران 2 هزار و 450 واحد مستقر در شهرك‌هاي صنعتي دارد كه هزارو 450 واحد بهره‌برداري شده و 278‌واحد آن تعطيل است.
 
بيشترين مشكل صنعتگران بانك‌ها هستند
موسوي با انتقاد از سيستم بانكي، يادآور شده بود كه بانك قانون را نقض مي‌كند و با استفاده از ماده 11 و با اهرم قرار دادن اقساط معوقه، قرارداد جديد با نرخ سود بالاتر مي‌بندند كه قطعاً سوء استفاده و نقض قانون است. مديرعامل شركت شهرك‌هاي صنعتي مازندران با اشاره به اينكه مشكل بازار و فروش در واحدهاي صنعتي جدي است، خاطرنشان كرده بود: ركود اقتصادي و آشنا نبودن مديران و مالكان به بازار فروش و مهارت بازاريابي به توليد ملي ضربه زد. اولين بار در سال 94 سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفان از تعطيل بودن 6 هزار بنگاه اقتصادي در كشور خبر داد و در پي آن سخنگوي دولت از راكد بودن 7هزار واحد تولدي در كشور خبر داد و حالا گويا واحدهاي اقتصادي راكد و فعال توسط بانك‌ها در حال مصادره شدن هستند كه دليل اين امر ضعف تقاضا در اقتصاد، نرخ سود بالاي تسهيلات، ركود اقتصادي در اقتصاد مي‌باشد.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
0
0
حالمان خراب شده از یک طرف بیکاری و هر روز هم خبرهای بد و قول و وعده الکی.... خسته شدیم
پاسخ ها
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
بگذار که صبح دولتش بدمد-که اینها همه از نتایج سحر است.
مهدی یارمحمدزائی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
0
0
با مطالب عنوان شده کاملا موافقم چون خودم یک واحد تولیدی در شهرسیچتان ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان دارم که متاسفانه در دام بانک افتادم سوال من اینست وقتی وام میگیریم بعنوان مشارکت است یعنی بانک و مجری باید در سود و زیان شریک باشند چطور است که بانک فقط در سود میخواهد شریک باشد اما اگر حادثه یا اتفاقی افتاد شریک نیست و خسارتش را میگیرد دولت باید فکری به حال این وضعیت بکند با شعار دادن که کار درست نمیشود اگر بخواهد تسهیلات هم دولت بدهد باز چون واحدها وام معوق دارند و از طرفی بابت همین بدهی ها چک برگشتی ، بر اساس قانون بانک نمیتواند وام بدهند پس نتیجه میگیریم که دولت هیچ کمکی نکرده اگر دولت در صددکمک است اول بیاید تکلیف معوقات دوم کاهش سود های بانکی و سوم حذف جرایم بانکی که در واقع عین ربا است را اصلاح نماید انوقت میتوان به صنعت نیمه جان کشور ورکود اقتصادی جان دوباره ای بخشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
اگر می نوشتی چقدر سواد داری وتخصصت چه است . ضمنا چقدر بابت این وام ها رشوه دادی . همه چیز روشن می شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
0
1
علت این اتفاق دردناک وتاسف بار دادن وام به افراد بی سواد و گرفتن وام با دادن رشوه است . این کار هم هدف امریکا برای از بین بردن ثروت ملی و جلوگیری از فعالیت متخصصین بدست مدیران سیاسی جاسوس است
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
0
0
عحیب است که وزارت صنعت در نقش یک داور کشتی بین صنعت گر نحیف و بانک قوی پنجه ظاهر میشود و فقط امار میدهد ونتیجه را اعلام میکند.واصلا احساس مسئولیت نمیکند.اقای وزیر صنعت شما در جلسه هیئت دولت واقعا از وزیر دارایی و بانک مرکزی خواستید که به صنایع تسهیلات بدهند؟وانها ندادنند وجلسه تمام شد وشما شب خوابیدید در حالی که هزاران کارگر بیکار وبی شام سر بربالین نهادنند.؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار