کد خبر: 781084
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵
طرح «چشم‌انداز سعودي 2030» در يك جلسه رسمي و بدون بحث و بررسي توسط شوراي وزيران پادشاهي عربستان سعودي در مورخ 6 ارديبهشت 1395 تصويب شد و سيل ستايش‌هاي شخصيت‌ها و رسانه‌هاي وابسته و هواداران آغاز شد. در اين ميان رسانه‌هاي عربي و غربي جهت تهيه فضاي تبليغاتي مساعد و طرفداري از اين طرح و رسيدن به صله و پاداش كريمانه دربار آل‌سعودي، به مسابقه پرداختند. طرح «چشم‌انداز عربستان در سال 2030» در 40 صفحه تهيه شده و شاهزاده جوان «محمد بن سلمان» رئيس شوراي امور اقتصادي و توسعه سعودي آن را امضا كرده است.
شكيب جاويد
شاهزاده محمدبن سلمان، فرزند ملك سلمان، مشاور خاص و رئيس دفتر پادشاه، جانشين وليعهد عربستان سعودي، وزير دفاع، معاون دوم رئيس شوراي وزيران و رئيس شوراي امور اقتصادي و توسعه سعودي، مسئوليت تدوين و اجراي اين چشم‌انداز را برعهده دارد. اين طرح پر‌ريسك‌ترين و فراگير‌ترين طرح توسعه‌اي و اقتصادي در تاريخ معاصر اين پادشاهي بوده است.
تا اوايل سال 2015، زمان به تاج و تخت نشستن ملك سلمان، شاهزاده محمد بن سلمان گمنام بود، در برخي امور اقتصادي و مالي اشتغال داشت و شهرت و آوازه كنوني اين شاهزاده، محصول يك سال تبليغات و چهره‌پردازي رسانه‌هاي غربي و عربي بوده است. وي در آغاز كارش در قيافه جوان‌ترين وزير دفاع جهان نقش ايفا كرد و جنگ خانمان‌سوزي را عليه ملت بيگناه و فقير يمن به راه انداخت كه هنوز ماشين ويرانگري وي در آن ديار فعال است. بعدها در قالب و تيپ جانشين وليعهد سعودي و رئيس شوراي عالي امور اقتصادي و توسعه‌اي ظاهر گرديد و مانع از چرخه كاهش قيمت نفت و انهدام اقتصادي ملي كشورش نشد. ملك سلمان با ادامه فروش نفت ارزان، باعث كسري بودجه به مبلغ يكصد ميليارد دلار در سال 2015 و 87 ميليارد دلار در 2016 شد. حجم ذخاير ارزي رياض به‌خاطر اتخاذ سياست غلط افزايش توليد و فروش نفت از 732 ميليارد به    611ميليارد رسيد.
پروس ريدل يكي از مقامات بلندپايه سازمان سيا اخيراً در مصاحبه‌اي شاهزاده محمد‌بن سلمان را شاهزاده‌اي كينه‌توز و بلندپرواز معرفي كرده است. حال ببينيم چگونه اين شاهزاده كه تا ديروز جنگ‌سالار و جنگ افروز و به دنبال تشكيل ائتلاف‌هاي نظامي بوده، اكنون يك شبه به يك مصلح اقتصادي و ناجي سعودي از ورشكستگي مالي و فروپاشي اقتصادي تغيير نقش داده است.  طرح چشم‌انداز سعودي 2030 يك طرح غول‌آسا و بلند‌پروازانه است كه با مشورت مراكز و انديشكده‌هاي مالي، اقتصادي و راهبردي غرب تهيه شده است. رياض در راه رايزني و مشورت با مؤسسات و آكادمي‌هاي غربي، سالانه يك ميليارد و 60 ميليون دلار هزينه مي‌كند.  بررسي انگيزه‌ها، اهداف و اولويت‌هاي نهان و آشكار عربستان سعودي در طرح اين چشم‌انداز اقتصادي و توسعه‌اي كلان در ابعاد مختلف قابل توجه است زيرا رياض، جمهوري اسلامي ايران را در سياست‌هاي راهبردي و دكترين نظامي و امنيتي خود، به عنوان دشمن اول مي‌داند.  طرح چند سؤال اساسي درباره اين طرح 15ساله، ضروري است، از جمله:
1ـ انگيزه‌ها، اهداف و اولويت‌هاي نهان عربستان سعودي در طرح اين چشم‌انداز در اين مرحله تاريخ كدامند؟
2ـ آيا طرح اين برنامه 15ساله، برخاسته از نيازها و انگيزه‌هاي ذاتي يا محركه خارجي و سياست وابسته و تبعي در اين راستا نيز نقش داشته است؟
3ـ ارتباط اين چشم‌انداز با چيدمان منطقه‌اي و سياست امريكايي كه در حال بازطراحي اولويت خود از منطقه به سمت آسياست چگونه است؟ ماهيت و هويت اين ارتباط چيست؟
4ـ ماهيت رابطه ميان اين طرح و فضا‌سازي جهت رسيدن شاهزاده محمد‌بن سلمان به تاج و تخت آل‌سعود چيست؟
5ـ زمينه‌ها و عوامل مساعد جهت اجرايي شدن اين طرح كلان كدامند؟ چالش‌ها و موانع پيش روي عملياتي شدن اين چشم‌انداز كدامند؟
6ـ تبعات و آثار موفقيت رياض در اجرايي كردن اين طرح در سطوح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي كدامند؟
7ـ اجرايي شدن طرح چه تغييرات محتملي در نقش ملي سعودي در خليج فارس و منطقه خاورميانه و جهان اسلام حادث مي‌كند؟
عناصر ناروشن و زواياي گنگ زيادي در اين طرح كلان و غول‌آسا وجود دارد.
خواندن سطر سطر اين طرح و چشم‌انداز، سؤالاتي اساسي در پي دارد و نياز به پاسخ دارد كه در اين مقاله نمي‌گنجد، اما در كنكاش درباره اين طرح مي‌توان به برخي از موارد قابل توجه اشاره نمود، ازجمله:
1ـ شاهزاده محمد هنوز ماهيت سياست برخورد و تعامل با مخالفان و منتقدان طرح و چشم‌انداز پادشاهي خود را بيان نكرده است ولي تجربه بركناري مهندس عبدالله‌ الحصين وزير آب و برق سعودي در 4 ارديبهشت 1395 درست پنج روز قبل از انتقاد شاهزاده محمد به وضعيت اجرايي تعرفه جديد مصرف آب در عربستان، تا حدودي نوع تعامل با مخالفان رأي و نظر شاهزاده جوان را روشن مي‌كند. اما آيا شاهزاده جوان مي‌تواند همين برخورد را با رقم درشت‌ها و شاهزادگان بزرگ خاندان خود داشته باشد؟ برخي تحليلگران بر اين باورند كه يكي از انگيزه‌هاي طرح اين چشم‌انداز ساختن پادشاهان نسل چهارم به اندازه و قواره شاهزاده محمد است و حذف يا جذب مخالفان و منتقدان سياست پايه‌اي خواهد بود.
2ـ قبل از اعلام و طرح رسمي اين چشم‌انداز، عربستان سعودي تحرك سياسي و اقتصادي داشته كه خلاصه آن چنين:
الف: تلاش جهت جذب مصر، ژنرال سيسي و حمايت مالي و اقتصادي از او
ب: بازپس گرفتن جزاير تيران و صنافير و پذيرفتن ساختار كمپ ديويد و قبول سلطه سياسي و نظامي رژيم صهيونيستي بر منطقه سيناء و خليج عقبه.
ج ـ طرح ساختن پل سلمان بين سعودي ـ مصر و متصل كردن سعودي به قاره آفريقا.
دـ حمايت از مراكش در قضيه صحراي باختري و دعوت از محمد ششم براي شركت در اجلاس شوراي همكاري خليج فارس
د ـ جذب اردن و تطميع پادشاهش براي سرمايه‌گذاري كلان و تشكيل شوراي سران سعودي ـ اردن.
ه ـ افزايش حجم همكاري ميان رياض ـ آنكارا
وـ تشديد مواجهه و مقابله با جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌ها و زمينه‌هاي مختلف كه در نشست اخير سران سازمان همكاري اسلامي در استانبول گوشه‌اي اندك از ميزان دشمني رياض به تهران برملا گشت.
اين تحرك سياسي و اقتصادي به عنوان آتش تهيه اين طرح بوده و نمايشگر برخي از ابعاد آينده، تبعات و نتايج احتمالي اجراي اين چشم‌انداز است و ما را به ياد طرح خاورميانه‌اي شيمون پرز كه در كتابش به نام «خاورميانه جديد» بيان كرده، مي‌اندازد. طرح فوق در منطقه‌اي رخ مي‌دهد كه روابط رياض ـ تل‌آويو در بهترين وضعيت است و سعودي‌ها رسماً معاهده ننگين كمپ ديويد را پذيرفتند.
3ـ اجراي اين طرح اقتصادي كلان نياز به مكانيسم‌ها و زمينه‌ها و فناوري‌هايي دارد و مهم‌ترين بعد براي عملياتي كردن چنين چشم‌اندازي، امنيت و ثبات منطقه‌اي و داخلي است. پس چگونه است رياض در شرايط ناامن و بي‌ثباتي كه خود نقش اساسي در آن داشته توان و ظرفيت عملياتي كردن چنين طرحي را دارد. محيط اجرايي كردن اين طرح هم‌اكنون در سوريه، عراق و يمن به وسيله داعش و جنگ‌سالاران وهابي ناامن و بي‌ثبات است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
0
0
خوبه با این کار غربی ها سر سعودی ها رو شیره میمالند.اقتصادغرب ورشکستس نمی تواند الگوی خوبی باشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار