کد خبر: 779004
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴
افزايش پذيرش در دانشگاه آزاد، وزنه‌اي به پاي رشد آموزش عالي
با وجودي كه دانشگاه آزاد با ارتقاي 3 هزار و 197 عضو هيئت علمي ظرف دو سال گذشته، سعي در اصلاح نسبت استاد به دانشجو در كلاس‌هاي خود داشته، با اين حال همچنان گزارش‌هايي از انتقال دانشجويان پرديس‌هاي بين‌المللي اين دانشگاه به واحدهاي پزشكي و دندانپزشكي تهران و تشكيل كلاس‌هايي با 120 نفر دانشجو خبر مي‌دهند.
نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام
با وجودي كه دانشگاه آزاد با ارتقاي 3 هزار و 197 عضو هيئت علمي ظرف دو سال گذشته، سعي در اصلاح نسبت استاد به دانشجو در كلاس‌هاي خود داشته، با اين حال همچنان گزارش‌هايي از انتقال دانشجويان پرديس‌هاي بين‌المللي اين دانشگاه به واحدهاي پزشكي و دندانپزشكي تهران و تشكيل كلاس‌هايي با 120 نفر دانشجو خبر مي‌دهند. اين در حالي است كه بر اساس اسناد بالادستي، استاندارد نسبت استاد به دانشجو در دوره‌هاي تخصصي رشته‌هاي علوم پزشكي يك به هشت است.
***
ورودي‌هاي سال 91 واحد دندانپزشكي دانشگاه آزاد كه طبق دفترچه انتخاب رشته انتظار بين 60 تا 70 همكلاسي را مي‌كشيدند، امروز سر كلاس‌هايي مانند راديولوژي، پروتز و اروتز همكلاسي تا 150 دانشجوي ديگر هستند. تراكم بالاي دانشجو در رشته‌هاي پزشكي و دندانپزشكي در كلاس‌هاي عملي و كلينيكي به دليل دوره‌اي برگزاري شدن آنها كمي وضع تعديل شده است. با اين حال در كلاس‌هاي نظري مانند كلاس‌هاي ياد شده واحد دندانپزشكي تهران دانشگاه آزاد با نسبت استاد به دانشجوي يك به بيش از 150در عدم رعايت استانداردهاي آموزشي در حوزه پزشكي ركورددار است.  اين در حالي است كه دانشگاه آزاد در رشته دندانپزشكي در واحد تهران تنها در ورودي 91، علاوه بر پذيرش چند برابر ظرفيت، 30 نفر از دانشجويان واحد بين‌المللي كيش را نيز به واحد تهران منتقل كرده كه در كلاس‌ها با ورودي‌هاي واحد تهران يكي شده و جمعيت زيادي را براي كلاس‌هاي درس رقم مي‌زنند.  بنا به گفته تعدادي از دانشجويان رشته دندانپزشكي واحد تهران اين دانشگاه، تعداد دانشجويان در كلاس‌ها به ويژه كلاس‌هاي عملي و كلينيكي به قدري افزايش مي‌يابد كه دانشجويان به صورت چرخشي از يونيت‌ها استفاده مي‌كنند و گاهي حتي بيمار كم مي‌آورند و نمي‌توانند به درستي دروس باليني را فرابگيرند.
اگرچه تخلفات دانشگاه آزاد در پذيرش مازاد بر ظرفيت و امكانات دانشجو به همين جا ختم نمي‌شود، اما تربيت پزشك كه با جان و سلامتي مردم سر و كار دارد، بدون رعايت استانداردهاي حداقلي، بايد بيش از پيش مورد توجه وزارت بهداشت قرار بگيرد. اين در حالي است كه دانشجويان پزشكي و دندانپزشكي دانشگاه آزاد بنابر گفته خودشان بارها مراتب اعتراض خود را به وزارت بهداشت اعلام كرده‌اند و حتي تجمع مقابل اين وزارتخانه را نيز دنبال مي‌كنند. از جمله تخلفات ديگر اين است كه طبق قانون دانشجويان دانشگاه‌هاي خارج در صورتي مي‌توانند در دانشگاه‌هاي داخل كشور در رشته دندانپزشكي ادامه تحصيل دهند كه پنج تا شش ترم اين رشته را در دانشگاه مبدأ خوانده باشند اما در حال حاضر دانشجوياني با دو يا سه ترم تحصيل در دانشگاه‌هاي خارج از كشور وارد واحد دندانپزشكي تهران مي‌شوند و با پرداخت پول و بدون شركت در آزمون ادامه تحصيل مي‌دهند. به بيان ديگر دانشجوياني كه تمكن مالي بيشتري دارند، مي‌توانند يك ترم در دانشگاه‌هاي كشورهاي حاشيه خليج‌فارس دندانپزشكي بخوانند و بعد بدون آزمون از سوي واحد دندانپزشكي دانشگاه آزاد واحد تهران پذيرش بگيرند.
 
افزايش پذيرش در دانشگاه آزاد وزنه‌اي به پاي رشد آموزش عالي
صاحبنظران يكي از شاخص‌هاي معتبر براي رشد آموزش عالي را شاخص نسبت استاد به دانشجو مي‌دانند. براساس آمار، تعداد كل دانشجويان دانشگاه‌هاي كشور ۴ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر است و طبق آمار وزارت علوم ۷۰ هزار نفر عضو هيئت علمي در دانشگاه‌ها مشغول به تدريس هستند. براساس اين آمار، نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌هاي كل كشور يك به ۶۹ برآورد مي‌شود كه با استانداردهاي جهاني فاصله دارد. يكي از روش‌هاي اصلاح وضع موجود و حركت به سمت مطلوب اصلاح هرم اعضاي هيئت علمي است. از طرفي و بنابر اعلام حميد ميرزاده، رئيس دانشگاه آزاد اسلامي، اين دانشگاه يك ميليون و ۷۰۰ هزار دانشجو و ۳۲ هزار و ۵۰۰ عضو هيئت علمي دارد و با وجودي كه دانشگاه آزاد با ارتقاي 3 هزار و 197 عضو هيئت علمي ظرف دو سال گذشته، سعي در اصلاح نسبت استاد به دانشجو در كلاس‌هاي خود داشته، با اين حال همچنان گزارش‌هايي از انتقال دانشجويان پرديس‌هاي بين‌المللي اين دانشگاه به واحدهاي پزشكي و دندانپزشكي تهران و تشكيل كلاس‌هايي با 120 نفر دانشجو خبر مي‌دهند. اين در حالي است كه بر اساس اسناد بالادستي، استاندارد نسبت استاد به دانشجو در دوره‌هاي تخصصي رشته‌هاي علوم پزشكي يك به هشت است.
البته افشين حراجي، رئيس واحد دندانپزشكي دانشگاه آزاد اسلامي، پيش از اين مدعي شده بود براساس آمارهاي رسمي وزارت بهداشت، واحد دندانپزشكي تهران دانشگاه آزاد، بالاترين تعداد عضو هيئت علمي تمام وقت را در كل دانشگاه‌هاي كشور دارد. بر اساس اظهارات وي واحد دندانپزشكي تهران دانشگاه آزاد 128 نفر عضو هيئت علمي تمام وقت دارد و برهمين اساس نسبت سرانه استاد به دانشجو يك به هشت خواهد بود كه براساس استانداردهاي جهاني نسبت بي‌نظيري است.
 
دانشگاه آزاد از شهد شهريه نمي‌گذرد
انتقال دانشجويان پزشكي و به ويژه دندانپزشكي واحدهاي بين‌المللي كيش، شيراز و جلفا به واحد تهران در حالي صورت مي‌گيرد كه اين واحد دانشگاهي براي پذيرش شده‌هاي خود نيز امكانات كافي ندارد. با اين حال دانشگاه آزاد از شهريه‌هاي ترمي بين 10 تا 13 ميليوني اين دانشجويان نمي‌گذرد و بدون در نظر گرفتن الزامات آمايشي آموزش عالي و امكانات سخت و نرم افزاري واحد تهران آنها را به اين واحد منتقل مي‌كند. از سوي ديگر ورودي‌هاي جديد واحد دندانپزشكي دانشگاه آزاد بايد شهريه چهار ترم ابتدايي خود را يكجا پرداخت كنند تا بتوانند ثبت نام كنند. يعني با احتساب ترمي بين 5/3 تا 4 ميليون تومان شهريه در رشته دندانپزشكي براي اين دانشگاه، بايد در بدو ورود به دانشگاه حدود 12 ميليون بپردازند كه محاسبه گردش مالي و بهره‌اي كه نصيب اين دانشگاه مي‌كند بدون اينكه تغييري در امكانات آن پديد بياورد از عهده يك گزارش خارج است.
با اين وجود حراجي در گفت و گوهاي محدود رسانه‌اي خود، نسبت شهريه دانشجويان واحد دندانپزشكي به ساير دانشگاه‌ها را يك به چهار دانست. رشته دندانپزشكي وابسته به ابزار و تكنولوژي است، در نتيجه هزينه‌ها بسيار بيشتر از يك دانشكده پزشكي يا داروسازي خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار