کد خبر: 773239
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
‌چهلمين جلسه گروه علمي فلسفه سياسي مجمع عالي حكمت اسلامي با موضوع وجوه سياسي فرانظريه....

‌چهلمين جلسه گروه علمي فلسفه سياسي مجمع عالي حكمت اسلامي با موضوع وجوه سياسي فرانظريه دو فطرت با ارائه بحث از سوي حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر نجف لكزايي رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، شب گذشته چهارشنبه ۲۸ بهمن برگزار شد.

وي در ابتداي اين نشست با بيان اينكه نظريه انسان‌شناسي يكي از وجوه تمايز مكاتب فلسفه سياسي از يكديگر است، گفت: از اين منظر نظريه انسان‌شناسي امام خميني(ره)، در صورتي كه مورد توجه و فهم روشمند قرار گيرد، مي‌تواند ضمن نقد مكاتب رايج فلسفه سياسي، مبناي قويي براي فلسفه سياسي اسلامي باشد.

وي در ارائه خلاصه نظريه خود اظهار داشت: به نظر امام خميني (ره) حضرت حق با عنايت و رحمت خود كه طينت آدم اوّل را مخمّر فرمود، دو فطرت و جبلّت به آن مرحمت نمود: يكى اصلى و ديگر تبعى و اين دو فطرت، اصل و پايه جميع فطرياتى است كه در انسان مخمَّر است و ديگر فطريات، شاخه‌هاي آن است. يكى از آن دو فطرت ـ كه سِمَت اصليت دارد ـ فطرت عشق به كمال مطلق و خير و سعادت مطلقه است كه در كانون جميع سلسله بشر، از سعيد و شقى و عالم و جاهل و عالى [و] دانى، مُخمَّر و مطبوع است.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصريح كرد: اگر در تمام سلسله بشر، انسان تفحّص و گردش كند و جميع طوايف متشتّته و اقوام متفرقه در عالم را تفتيش كند، يك نفر را نيابد كه به حسب اصل جبلّت و فطرت، متوجه به كمال و عاشق خير و سعادت نباشد.

لكزايي در ادامه سخنانش اظهار داشت: مقصود از فطريات، امورى است كه از اين قبيل باشد و از اين جهت، احكام فطرت از أبدهِ بديهيات و از اوضح واضحات خواهد بود و اگر چيزى چنين نشد از فطريات نخواهد بود.

ديگرى از آن دو فطرت كه سِمَت فرعيت و تابعيت دارد، فطرت تنفُّر از نقص و انزجار از شر و شقاوت است كه اين مُخمَّر بالعرض است و به تبعِ آن فطرت عشق به كمال، تنفُّر از نقص نيز مطبوع و مُخمَّر در انسان است.

لكزايي نهايتاً در سخنانش انواع فطرت را بدين گونه توضيح داد:

1- فطرت مخموره: درجه وجودي: عقل؛ رويكرد: وجهه به عالم غيب و روحانيت؛ گرايش: اصلي؛ ماهيت: فطرت عشق به كمال نامحدود؛ گرايش تبعي: فطرت تنفر از نقص حقيقي

2- فطرت محجوبه: درجه وجودي: جهل؛ رويكرد: وجهه به عالم شهادت و طبيعت.

سپس گرايش‌هاي انساني را برشمرد: قوه شهوت: ميل به كمال مادي، عشق به كمال غير‌حقيقي و تنفر از نقص غير‌حقيقي؛ قوه غضب: ميل به قدرت مادي، عشق به كمال غير‌حقيقي و تنفر از نقص غير‌حقيقي و قوه شيطنت كه دستيابي به هدف با روش حيله‌گري و مكر، عشق به كمال غير‌حقيقي و تنفر از نقص غير‌حقيقي را شامل مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها