کد خبر: 770835
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
راهپيمايي سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، ميعادگاه سالانه تجديد ميثاق با آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و راه شهدا به شمار مي‌آيد و به همين دليل طي اين سال‌ها تا حدودي به يك شاخص براي پايايي و پويايي اين اصول و ارزش‌ها تبديل‌ شده است.
محمدجواد اخوان
راهپيمايي سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، ميعادگاه سالانه تجديد ميثاق با آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و راه شهدا به شمار مي‌آيد و به همين دليل طي اين سال‌ها تا حدودي به يك شاخص براي پايايي و پويايي اين اصول و ارزش‌ها تبديل‌ شده است. طي ساليان متمادي نظام سلطه از طريق رسانه‌هاي خود و نيز جريان‌هاي وابسته و نفوذي تلاش كرده است اين حضور خالي از روح انقلابي گردد و البته اين اميد هرساله پس از 22 بهمن به يأس مبدل مي‌شود.
امسال نيز در طليعه سي و هشتمين سال عمر انقلاب اسلامي، اين حضور حماسي معنا و مفهوم ويژه‌اي مي‌يافت و بحمدالله با عينيت يافتن اين معنا و مفهوم در روز 22 بهمن سال جاري، ملت ايران يك‌بار ديگر در مقابل امام راحل عظيم‌الشأن و خون شهدا سربلند شدند. در اين خصوص نكات گفتني بسيار است، اما از روي ضرورت تنها به نكته‌اي مهم و اساسي اشاره مي‌گردد.
شايد يكي از مهم‌ترين تفاوت‌هاي راهپيمايي امسال در دوره زماني خاصي است كه اكنون در حال طي كردن آن هستيم. دوره‌اي كه در ادبيات سياسي به «پسابرجام» مشهور شده است. اين اهميت و نقطه تفاوت راهپيمايي 22 بهمن امسال نيز به برخي ويژگي‌هايي‌ كه به اين دوره منتسب مي‌گردد، بازمي‌گردد. طي دو سال و نيم گذشته كه براي آزمون مدل تعامل‌گرايي تلاش‌هايي انجام پذيرفته است، بسياري منتظر نتايج آن هستند و برخي نيز تصور مي‌كردند ورود ايران اسلامي به فاز تعامل‌گرايي در پرونده هسته‌اي به‌معناي تغيير رفتار جمهوري اسلامي ايران است.
بر همين اساس طي دو سال و نيم گذشته شاهد بروز تغييري در ادبيات سياسي نظام سلطه بوده‌ايم كه كليدواژه «تغيير رفتار» به‌جاي «تغيير ساختار» پررنگ‌تر شده است. در اين چارچوب ممكن است عده‌اي سهل‌انديشانه تصور كنند اين تغيير رويكرد، نوعي استقبال مثبت دشمن از انعطاف ايران اسلامي بوده و به‌معناي عقب‌نشيني خصم از مواضع پيشين خود است. بنابراين ساده‌انگارانه براي چنين وضعيتي، سوت و كف زده و حتي آن را به خدا نسبت مي‌دهند.
درعين‌حال آنكه شايد اين تغيير رويكرد دشمن نوعي استقبال از انعطاف خودي است، اما اين انعطاف طرف مقابل نه منصفانه و انساني، بلكه مزورانه، فريبنده و با طراحي پيشين است. اصولاً چنين غفلت‌هايي كه فريفته لبخند مكرآميز دشمن و دستكش مخملي كشيده شده روي دست‌هاي چدني آن مي‌شود، دليل اصلي اميدواري دشمن به موفقيت اين راهبرد جديد است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي اخيراً در ديدار فرماندهان و كاركنان نيروي هوايي ارتش درباره همين راهبرد جديد نظام سلطه مي‌فرمايند: «در خبرهاي خارجي مي‌بينيد كه فلان سياستمدار امريكايي گفته است كه ما نظام جمهوري اسلامي را تغيير رژيم نمي‌خواهيم بدهيم [بلكه] تغيير رفتار مي‌خواهيم بدهيم – مي‌گويند ديگر؛ شنفته‌ايد- تغيير رفتار يعني همين؛ يعني تا حالا رفتار نظام جمهوري اسلامي رفتار انقلاب بود، رفتار انقلابي بود، در خدمت انقلاب بود، مي‌خواهيم اين را تغيير بدهيم. من به ديپلمات‌هاي خودمان هم كه چند ماه قبل از اين، اينجا جمع بودند گفتم كه اينها از اسم جمهوري اسلامي خيلي باكي ندارند؛ حتّي از اينكه يك عمامه‌به‌سري در رأس جمهوري اسلامي باشد هم [باكي ندارند]؛ اگر چنانچه جمهوري اسلامي محتواي خود را از دست بدهد، اسلامي بودن را و انقلابي بودن را از دست بدهد، اينها با آن كنار مي‌آيند. آنچه با آن دشمني دارند عبارت است از محتواي جمهوري اسلامي؛ جبهه‌ دشمن اين‌جور است. همه‌ تلاش آنها اين است كه حركت جمهوري اسلامي را به سمت هدف‌هاي الهي و اسلامي، هدف‌هاي عزّت‌آفرين و قدرت‌آفرين از بين ببرند؛ دنبال اين است كه سلطه‌ خود را بر اين كشور دوباره تجديد كند.»
در چارچوب همين راهبرد مزورانه دشمن است كه در طول چند سال گذشته، تلاش عده‌اي متمركز بر آن بوده است كه با هر ابزار و روش ممكن نشانه‌هايي از تغيير رفتار در رويكرد انقلابي ملت ايران بروز دهند و بر اين اساس، يك روز رئيس‌جمهور جنايتكار امريكا مؤدب خوانده مي‌شود، روز ديگر از لزوم فرصت دادن به اوباما سخن به ميان مي‌آيد و در صباحي ديگر انقلابي بودن به معنايي تحريف‌شده و متضاد با اساس آن معرفي مي‌گردد.
اما راهپيمايي 22 بهمن امسال بار ديگر نشان داد كه اين راهبرد مزورانه دشمن، گرچه ممكن است عده‌اي از خواص سهل‌انديش و ساده باور فريفته باشند، اما در اراده ملت ايران تغيير و ترديدي ايجاد نكرده است. اگر شعار تاريخي و راهبردي «مرگ بر امريكا» را به‌عنوان نماد اصلي و شاخص عمومي استكبارستيزي گفتمان انقلاب اسلامي به شمار بياوريم، زنده، جاري و پررنگ بودن اين شعار در حضور حماسي ملت، بار ديگر نشان داد كه لبخندهاي فريبنده و دست‌هاي چدني پنهان‌شده زير دستكش مخملي نمي‌تواند ملت تجربه آموخته ايران را به‌اشتباه بيندازد.
هرچند عده‌اي تلاش كرده‌اند و مي‌كنند با توجيهات گوناگون اين تابلوي افتخارآفرين «استقلال» و «استكبارستيزي» را به محاق ببرند، اما به تعبير حضرت امام خامنه‌اي (مدظله‌العالي) «به فضل الهي، حواس ملّت ايران جمع است و جمع بوده است، و اين حركت عظيم مردمي تاكنون توانسته است تدبير اين دشمن حيله‌گر و غدّار و نابكار را خنثي بكند؛ بعدازاين هم به فضل الهي اين دشمن را خوار خواهد كرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار