کد خبر: 770240
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
آيين اختتاميه نهمين دوره مسابقات قرائت، ترتيل و حفظ قرآن کريم دارالقرآن امام علي(ع) برگزار شد.

آيين اختتاميه نهمين دوره مسابقات قرائت، ترتيل و حفظ قرآن کريم دارالقرآن امام علي(ع) عصر روز جمعه، 9 بهمنماه با حضور آيتالله سيدهاشم رسولي‌‌محلاتي، عضو ارشد دفتر حضرت امام و مقام معظم رهبري، لاله افتخاري، رئيس فراکسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي، مهدي قرهشيخلو، رئيس سازمان دارالقرآن الکريم، اساتيد، پيشکسوتان، خادمان و عموم مردم در مجموعه فرهنگي شهداي انقلاب اسلامي(يادمان هفتم تير) برگزار شد.

اين مراسم با پخش سرود جمهوري اسلامي ايران آغاز شد و در ادامه سيدمصطفي حسيني، نفر اول اين دوره از مسابقات در رشته تحقيق به تلاوت آياتي پرداخت و سپس عباس سليمي از پيشکسوتان قرآني کشورمان اجراي اين مراسم را عهدهدار شد.

در ادامه مرتضي نجفيقدسي، مسئول دارالقرآن امام علي(ع) با قرائت پيام آيتالله العظمي نوري همداني، به بيان گزارشي در خصوص روند اين دوره از مسابقات پرداخت.

پيام حضرت آيت الله العظمي نوري همداني به نهمين دوره مسابقات سراسري قرآن، دارالقرآن امام علي(ع)

بسم الله الرحمن الرحيم

(الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ) (رعد, 28)

کساني که ايمان آورده اند, دلهايشان به ياد خدا آرام مي گيرد, آگاه باشيد که دلها تنها به ياد خدا آرام مي گيرد.

يکي از بزرگترين نعمتهاي الهي به بشريت, انزال کتاب آسماني قرآن کريم است که انسان مي تواند در پرتو اين آيات الهي به حيات طيبه و اطمينان قلب دست پيدا کند.

تاکيد آيه شريفه بر اين معناست که تنها با ياد خدا دلها آرامش مي پذيرد و ياد خدا هم در بهره مندي و در تماس با آيات مبينات حاصل مي شود, خوشا بر احوال شما جوانان و نوجوانان که از سنين کودکي با آيات قرآن مانوس هستيد و دل به آيات حق تعالي بستيد و در زمره قاريان و حافظان کلام الله قرار گرفته ايد.

مسلماً شما حاملان قرآن از اشراف امت پيامبر اکرم (ص) محسوب مي شويد چرا که حضرتش فرمودند: (( اشراف امتي حمله القرآن و اصحاب الليل )) اشراف امت من همانا حاملان قرآن و شب زنده دارانند.

جاي فخر و مباهات دارد در اين دوران که بيشترين تهاجم فرهنگي دشمنان متوجه ملت مسلمان ما گشته تا ريشه هاي اسلاميت مردم عزيز ما را بخشکانند و پايه هاي انقلاب اسلامي را متزلزل کنند, عده ي کثيري از جوانان و نوجوانان کشورمان مجذوب قرآن گشته و امروزه ما شاهد هزاران حافظ و قاري قرآن از جوانان کشورمان هستيم که در صحنه هاي مختلف افتخار آفريني مي کنند و البته همه ي اين توفيقات در پرتو ارشادات و رهنمودهاي امام راحل (اعلي الله مقامه) و رهبري معظم انقلاب اسلامي است که همواره جوانان و نوجوانان را نسبت به فراگيري قرآن و انس با کلام خدا تشويق و ترغيب مي نمايند.

اينجانب به سهم خود از تلاش همه ي فعالان در عرصه هاي قرآني تقدير و تشکر دارم و از اينکه دارالقرآن امام علي (ع) به عنوان يک نهاد مردمي قرآني توانسته است بزرگترين مسابفات کشوري قرآن کريم را با شرکت 2600 تن از قاريان و حافظان کشور برگزار کند, بسيار خرسندم و اميدوارم حلقات و جلسات قرآني در سراسر کشور فراگير شود و علاقمندان بتوانند از انوار مقدس قرآن کريم هرچه بيشتر بهره مند شوند.

اما جوانان عزيز, قاريان و حافظان قرآن شما بايد بدانيد, بهره مندي از قرآن کريم مراحل مختلفي دارد که تلاوت صحيح قرآن , فهم معاني آن و درک مفاهيمش و آشنايي با تفسيرش و از همه مهمتر جامه ي عمل پوشاندن به دستوراتش, منازل پي در پي اين طريق الهي است.

از خداي متعال توفيق و سعادتمندي همه ي رهپويان قرآن کريم را مسئلت دارم.

سلام عليکم بما صبرتم فنعم عقبي الدار

حسين نوري همداني

آيتالله رسولي محلاتي: حفظ قرآن همراه با تدبر و تامل در آن باشد

عضو دفتر مقام معظم رهبري با تاکيد بر ضرورت انس و تدبر در قرآن، گفت: قاريان قرآن بايد از پرداختن به حواشي و حضور در جلساتي که در شأن قرآن نيست، پرهيز کنند

آيتالله سيدهاشم رسولي محلاتي عضو ارشد دفتر مقام معظم رهبري طي سخناني در آيين اختتاميه نهمين دوره مسابقات دارالقران امام علي(ع)که جمعه نهم بهمن ماه برگزار شد، با بيان چند حديث درباره اهميت قرائت قرآن، گفت: در احاديث مختلف از ائمه(ع) بيان شده: قرآن را بخوانيد و آن را حفظ کنيد. آن دلي که قرآن را حفظ کند و در خود جاي دهد، از عذاب جهنم در امان است و يا در حديثي ديگر آمده، کسي که قرآن را حفظ کند، خدا او را به بهشت وارد ميکند و ميتواند 10 نفر از خاندانش را که واجب است به جهنم بروند، شفاعت کند. پس شما عزيزان سعي کنيد همه کلام و سخنانتان ذکر قرآن و آيات الهي باشد. وي افزود: قرآن درباره قرائت قرآن دستور خاصي دارد «فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ». خود خواندن قرآن همراه با توفيقات و برکاتي براي انسان در زندگي است.

آيتالله رسولي محلاتي با انتقاد از قرائت کم قرآن در مجالس ترحيم، گفت: برخي از افرادي که در مجالس فاتحه شرکت ميکنند، چندان مذهبي نيستند و به خاطر صاحب عزا و دوستي و فاميلي در اين مراسم حاضر ميشوند. پس مجالس فاتحه فرصت بسيار خوبي است که بتوان آيات الهي را به اينگونه افراد معرفي کرد، اما متأسفانه در اين مجالس تلاوت قرآن بهصورت کاملاً تشريفاتي و کوتاه است و بيشتر وقت جلسه را شعرخواني مداحان پر ميکند.

آيتالله رسولي محلاتي بيان روايات و مقاتل نامعتبر در مراسم ترحيم را يک آفت دانست و گفت: در مراسم فاتحه نه تنها قرآن کم خوانده ميشود، بلکه مداحان به سراغ اشعاري ميروند که روايات آن مدرک محکمي ندارد و حتي برخي از اين روايات کذب است. متأسفانه اين کارها روي افرادي که چندان مطالعه و تحقيق در کارهاي مذهبي ندارند، اثر خوبي نميگذارد.

وي با اشاره به توصيه امام علي(ع) به قرائت قرآن بهجاي شعرخواني گفت: در هنگام عزيمت اميرالمومنين(ع) به جنگ صفين و ورود به شهر مدائن، شخصي با مشاهده آثار باستاني آن سرزمين شعري درباره بيوفايي دنيا خواند، امام علي(ع) خطاب به وي گفت: بهجاي خواندن اين اشعار، آيات قرآن را براي مردم بخوان و خود امام شروع به خواندن آيات 25 تا 29 سوره «دخان» که درباره همين موضوع است، کرد و به اين فرد گفت: اگر ميخواهي در مورد بيوفايي دنيا براي مردم صحبت کني، اين آيات را بخوان.

آيتالله رسولي محلاتي با درخواست از قاريان قرآن مبني بر تلاوت مستمر آيات الهي، گفت: خود من وصيت کردهام در مراسم ختمم، جز آيات قرآن هيچ چيزي خوانده نشود. از شما عزيزان هم درخواست ميکنم از هر فرصتي براي شناساندن و معرفي آيات الهي به مردم، استفاده کنيد، زيرا امام علي(ع) از پيامبر مکرم(ص) اسلام روايت ميکند که بهترين اعمال در پيشگاه خداوند، قرائت قرآن است.

افتخاري بيان کرد: راز ماندگاري برنامه هاي قرآني توجه مردمي است

رئيس فراکسيون قرآن و عترت مجلس در اختتاميه نهمين دوره مسابقات سراسري دارالقرآن امام علي(ع) با اشاره به ضرورت تشکيل نهضت خيرين قرآني گفت: راز ماندگاري برنامه هاي قرآني در جامعه، توجه مردمي است همان که رهبر معظم انقلاب در سياستهاي ابلاغي برنامه ششم بر آن تأکيد فرمودهاند و قبلا نيز بر آن تأکيد کرده بودند.

لاله افتخاري، رئيس فراکسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي ضمن تبريک دهه فجر، اظهار کرد: اين دهه تجلي واقعي و عملياتي آيات قرآن و باور و عمل به اين کتاب آسماني است.

وي تصريح کرد: اگر قرآن را خوانديم و آيات آن را حفظ کرديم و تلاوتهاي زيبا داشتيم بايد به دنبال آن، عمل به آيات قرآني داشته و پيش از آن، باور به وعدههاي الهي داشته باشيم.

افتخاري اظهار کرد: تمام همت ما بايد بکارگيري آيات الهي در زندگي شخصي، اجتماعي، خانوادگي و اقتصادي و سياسي و يا در فعاليتهاي ملي و بينالمللي و ... باشد. اگر زندگي ما رنگ قرآني گرفت و شاخص زندگي ما را قرآن مشخص کرد و اگر چنين شد که سر چندراهيها به قرآن و سيره اهلبيت(ع) نگاه کرديم، آن هنگام است که ميتوانيم به راحتي راه را پيدا کنيم.

افتخاري بيان کرد: جمع عظيمي از کل کشور در اين مسابقات جمع شدند بدون ريالي از بيتالمال اين مسابقات برپا شد و اين مهم است که در همه امور راز ماندگاري آن توجه مردمي است همان که رهبر معظم انقلاب در سياستهاي ابلاغي برنامه ششم بر آن تأکيد فرمودهاند و قبلا نيز بر آن تأکيد کرده بودند.

وي تصريح کرد: قرآنيان خودشان را الگوي جامعه بشري اعم از اخلاق، رفتار، دقت و مجاهدت و بصيرت و ... بدانند و اينکه مجموعه افرادي هستند که مالشان را وقف قرآن و دين ميکنند اما برخي ديگر که تمکن مالي ندارند جان و تخصص قرآنيشان را وقف ميکنند.

افتخاري اظهار کرد: هر جواني که به شهر و روستايي ميرود خودش را وقف قرآن بدانند که هنگامي که اين کار را کنند قطعا «الَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» و «إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» خواهند ديد و تزلزل نخواهند داشت.

وي عنوان کرد: عدهاي به عنوان خيّرين قرآني، نهضت خيّرين قرآن را راهاندازي کنند هر چه که دارند و هر امکاناتي که دارند در خدمت قرآن کريم در آوردند که بهترين پشتوانه و گنجينه است. افتخاري با اشاره به توجه مسئولان به قرآن، اظهار کرد: در برنامه پنجم، راهبردهاي توسعه فرهنگ قرآني را مصوب کرديم تا پايان سال دوم، دولت بايد تهيه و ابلاغ ميکرد، اما هنوز خبري از آن نيست. در برنامه ششم نيز که به مجلس ارائه شد در آن خبري از قرآن نيست همانطور که خبري از دفاع مقدس نيز نيست.

قره شيخلو: مسابقات دارالقرآن امام علي(ع) نمادي از مشارکتهاي مردمي در حوزه قرآن است

رئيس هيأت داوران مسابقات سراسري قرآن دارالقرآن امام علي(ع)، اين رقابتها را که توسط يک خير برگزار ميشود، نمادي از مشارکتهاي مردمي در فعاليتهاي قرآني برشمرد.

مهدي قرهشيخلو، رئيس هيئت داوران اين دوره از مسابقات ضمن تبريک سيوهفتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و تشکر از تمامي افرادي که در برپايي اين مسابقات همکاري داشتهاند و همچنين از هيئت داوران، گفت: بهدليل کثرت شرکتکنندگان، داوري در 9 گروه و با حضور 40 نفر از اساتيد و پيشکسوتان قرآني انجام شده است.

وي ادامه داد: اين مسابقات، نمادي از ظرفيت و مشارکت مردمي در حوزه فعاليت قرآني بدون اينکه ريالي از بودجههاي دولتي مصرف شود، است. در اين مسابقه تمامي هزينهها توسط فردي خيّر و قرآني هزينه ميشود که جاي تقدير و تشکر دارد. رئيس سازمان دارالقرآن اظهار کرد: چقدر خوب است که انسانهايي که داراي تمکن مالي هستند آن را در جهت توسعه فعاليتهاي قرآني استفاده کنند.

وي با اشاره به ضرورت توسعه مسابقات قرآن در سطح کشور، عنوان کرد: گاهي برخي از افراد اشکال وارد ميکنند که برپايي مسابقات قرآن چه فايدهاي دارد؟ حال آنکه موجب شناسايي ظرفيتها و معرفي آن به جامعه اسلامي ميشود.

قرهشيخلو با اشاره به ضرورت و توجه به توسعه آموزشهاي عمومي و تخصصي در سطح کشور، بيان کرد: اين امر تکميلکننده کار تبليغي مسابقات است.

وي ادامه داد: در استانها نياز به توسعه آموزش قرآن داريم و همچنين نياز به اعزام اساتيد داريم که اميدواريم دارالقرآن امام علي(ع) در اين بخش هم محکمتر از گذشته به فعاليتهايش ادامه دهد. رئيس هيئت داوران اين دوره از مسابقات اظهار کرد: همانطور که در پيام آيتالله العظمي نوري همداني نيز تأکيد شده بود ضرورت توجه به مفاهيم و اصول قرآني و توسعه آن در جامعه و دعوت مردم به استفاده از اين اصول و نسخههاي قرآني در زندگي آنها مهم است به عبارت ديگر همان سبک زندگي قرآني ـ اسلامي است.

نجفي قدسي: اهتمام دارالقرآن امام علي (ع) ، تحقق منويات مقام معظم رهبري است

اهتمام دارالقرآن امام علي (ع)، تحقق منويات مقام معظم رهبري مبني بر توسعه برنامه هاي قرآني و تربيت 10 ميليون حافظ است.

مرتضي نجفيقدسي، مسئول دارالقرآن امام علي(ع) ضمن قرائت پيام آيتالله العظمي نوري همداني، به بيان گزارشي در خصوص روند اين دوره از مسابقات پرداخت و گفت: دارالقرآن امام علي(ع) در مسير تکاملش توفيقات روزافزوني داشته است که از جمله آن برپايي اين دوره از مسابقات بوده است.

وي ادامه داد: در اين دوره از مسابقات دو هزار و 600 نفر ثبت نام داشتهاند که از اين تعداد 310 نفر از حفاظ کل، 55 حافظ خردسال و 265 حافظ در رشته حفظ 20 جزء، 450 حافظ در رشته حفظ 10 جرء، 440 حافظ در رشته حفظ پنج جزء، 250 حافظ در رشته حفظ دو جزء و 260 قاري در رشته ترتيل و 525 قاري در رشته قرائت ترتيل ثبت نام کردهاند.

نجفيقدسي اظهار کرد: اکثريت ثبتنامکنندگان در اين دوره از مسابقات حضور پيدا کردهاند و برخي نيز بهدليل سرما و يا شرايط جوي نامناسب و يا اشتغال به تحصيل، امکان حضور پيدا نکردند.

وي ادامه داد: دارالقرآن امام علي(ع) تنها به برگزاري مسابقات قرآن بسنده نکرده است بلکه وظيفه اصلياش را گسترش جلسات قرآن و آموزش قرآن به جوانان و نوجوانان قرار داده است.

وجود 18500 قرآنآموز در دارالقرآنهاي امام علي(ع) در سطح کشور

مسئول دارالقرآن امام علي(ع) اضافه کرد: بر اين اساس اين دارالقرآن در 17 استان، 22 شهر و 37 شعبه فعاليت ميکند که تاکنون 18 هزار و 500 قرآنآموز در آن حضور دارند.

وي با اشاره به اينکه مسابقات فوق با همکاري اساتيد و داوران بينالمللي و کشوري و با حضور علاقهمنداني از سراسر کشور برگزار شده است، اظهار کرد: خدا را شاکريم که در مسير اجراي منويات مقام معظم رهبري مبني بر گسترش فعاليتهاي قرآني و تربيت 10 ميليون حافظ قرآن و پرورش حافظان و قاريان قرآن فعال هستيم.

نجفيقدسي عنوان کرد: گسترش جلسات حفظ قرآن در سراسر کشور در اين راستاست و اميدواريم با ورود مردم در اين صحنه، اين جريان قرآني آن قوت خودشان را پيدا کند و آن اهداف قرآني ايشان محقق شود.

وي تصريح کرد: با پشتيباني مؤسس دارالقرآن امام علي(ع) موجب شد اين مسابقات در اين عرصه وسيع و به صورت بزرگترين مسابقات قرآن غيردولتي برگزار شود.

تاکيد موسس دارالقرآن امام علي(ع) برضرورت شکلگيري نهضتي عظيم در آموزش قرآن به عموم مردم

مديرعامل دارالقرآن امام علي(ع) از ضرورت شکلگيري نهضتي عظيم براي آموزش قرآن به عموم مردم خبر داد.

حاج محمد انصاري مؤسس و مديرعامل دارالقران امام علي(ع) طي سخناني جمعه 9 نهم بهمن، در آيين اختتاميه نهمين دوره مسابقات اين دارالقرآن با اشاره به اهدافش براي سرمايهگذاري در زمينه قرآن، گفت: هدف من از ورود به اين عرصه اين بود که شما جوانان بيشتر به ميدان بياييد و آموختههاي خود از قرآن را به عموم مردم، بياموزيد، زيرا در اينصورت فرهنگ قرآن در جامعه بسط و گسترش پيدا ميکند.

وي با اشاره به توصيههاي خداوند بر خواندن قرآن، گفت: خداوند متعال در آيات متعددي انسان را به قرائت قرآن امر کرده و شما اهالي قرآن بهعنوان پرچمداران اصلي جامعه بايد مردم را به سمت قرآن هدايت کنيد.

انصاري از ضرورت شکلگيري نهضتي عظيم در آموزش قرآن خبر داد و گفت: بايد با همت شما فعالان قرآني، نهضتي عظيم در آموزش قرآن برپا شود و همه با هم تلاش کنيم تا عموم جامعه با آيات الهي مأنوس و دستورات آن را در زندگي به کار گيرند. همچنين دارالقرآن امام علي(ع) همهجانبه در خدمت نهادهاي قرآني براي اين امر است. بنيانگذار دارالقرآن امام علي(ع) از تلاش اين دارالقرآن براي گسترش آموزش کلام وحي خبر داد و گفت: حدود 18 هزار و 500 قرآنآموز از سراسر کشور تحت پوشش اين دارالقرآن هستند. اين اتفاق خوبي است، اما بايد فعاليت ما بيش از اين باشد و اميدوارم در آينده بتوانيم با کمک شما عزيزان در اين راه موفق و جامعه ما به جايگاهي که در شأن جمهوري اسلامي ايران است، برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار