کد خبر: 769348
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
تحليل واژگان كلام رهبر انقلاب در دي ماه 94
در جهان كنوني منطق نطق‌ها و پيام‌هاي رهبران و رؤساي دولت‌ها يكي از بارزترين و اصلي‌ترين منابع تبيين و فهم راهبردها و استراتژي‌هاي نظام‌هاي سياسي است.
نويد نظري

معمولاً دولتمردان مهم‌ترين سخنان يا به تعبير اهل فن ديپلماسي عمومي خود را در ديدارهاي عمومي، نطق‌هاي سالانه و... بيان مي‌كنند. لذا تحليلگران كلان مسائل سياسي با مطالعه عميق و علمي نطق‌ها و سخنراني‌هاي عمومي دولتمردان بيش از هر منبع ديگري استراتژي‌هاي كلان، خط‌مشي‌ها و هدف‌گذاري‌هاي بلندمدت ملت‌ها و دولت‌ها را استخراج مي‌كنند. در اين بين نقش سخنراني‌هاي عمومي در جمهوري اسلامي علاوه بر دارا بودن مؤلفه‌هاي مذكور به خاطر ماهيت مردمي نظام بيش از ساير دولت‌ها حائز اهميت است.

باور مالكيت و ايفاي نقش مردم در سرنوشت كشور و تعلق خاطر هميشگي آنها در حراست از نظام، خصوصاً در سخنراني‌هاي مقام معظم رهبري عميقاً ‌مشاهده مي‌شود. ايشان مهم‌ترين نظرات و تدابير راهبرانه خويش را در ديدارهاي مردمي سالانه يا مناسبتي بيان مي‌كنند. به همين خاطر همواره سخنراني‌هاي رهبر معظم انقلاب مورد توجه جدي تحليلگران خصوصاً خارجي بوده است. يكي از روش‌هاي كارآمد و علمي اين تحليل‌ها وزن‌كشي و شمارش واژه‌ها و تعابير كليدي مرتبط است. نقطه كليدي و با اهميت در اين روش دريافت دقيق از عمق نگاه، ‌دغدغه‌ها و افكار بنيادين سخنران است. در اين يادداشت بيانات و سخنان رهبر معظم انقلاب در بازه زماني هشتم تا سي‌ام دي‌ماه۹۴ مورد بررسي قرار گرفته است. معظم‌له در سه سخنراني مهم در مدت‌زمان ۲۲ روز نكاتي را پيرامون حيات و ثمره انقلاب اسلامي، ريزش‌ها و رويش‌ها، ماهيت تمدن‌سازي آن، دشمني امريكا و استكبار و تنوع روش‌هاي آن، انتخابات، چشم طمع امريكا به فرايند و نتايج آن و. . . فرمودند. مطالعه جامع و عميق اين فرمايشات و تطبيق آن با منظومه فكري انديشه‌اي معظم‌له نتايج و بركات مهمي در پي خواهد داشت كه از دايره ادراك اين حقير خارج است. مع‌الوصف نكات مهمي نيز در اولين نگاه به ذهن مي‌رسد كه بيان آن خالي از لطف نيست.

1- در اين بيانات كلمه «امريكا» حدود ۵۰ بار از سوي معظم‌له تكرار شده است. يعني در هر سخنراني ۱۷ مرتبه كه اگر بازه زماني ۲۲روزه در نظر گرفته شود مي‌توان گفت به ازاي هر روز دو بار و با در نظر گرفتن زمان ايراد بيانات ايشان(۴۰ تا ۵۰ دقيقه) در هر سه دقيقه يك‌بار موضوع امريكا و دشمني آن مورد مداقه قرار گرفته‌ است. علاوه بر اين، مجموع كلمات «دشمن» و «استكبار» نيز ۵۰ نقطه مورد استفاده قرار گرفته ‌است. يعني ايشان در سه سخنراني مجموعاً ۱۰۰ بار به ماهيت دشمن، خوي استكباري و مصداق اتم آن يعني امريكا اشاره داشته‌اند. كليدواژه‌هاي «توطئه و كودتاي رنگي»، «نفوذ» و «تخريب جوانان انقلابي و مؤمن با برچسب تندروي» ۲۰ بار مورد توجه ايشان قرار گرفته ‌است كه مي‌توان آنها را معابر و راهكارهاي دشمني امريكا و استكبار در برهه‌هاي زماني مختلف قلمداد كرد.

2- «انقلاب اسلامي» و مشتقات فكري و عملياتي آن در همين سخنراني‌ها حدوداً ۷۰ بار مورد اشاره رهبري عظيم‌الشأن آن بوده است. «تحليل و مطالعه تاريخ» به عنوان ابزار فهم عميق از پشتوانه انقلاب، مقايسه با انقلاب‌هاي بزرگ، تحليل درست از ريزش‌ها و رويش‌ها، شناخت امتيازات منحصر به‌فرد انقلاب اسلامي ايران و همچنين «تمدن‌سازي و الزامات آن» در قالب مهم‌ترين رويكرد و رسالت انقلاب اسلامي در جهان معاصر، ماهيت رايحه‌اي و گسترش‌پذيري فزاينده آن، مهم‌ترين علت هراس استكبار در مواجهه با انقلاب و... مجموعاً در ۳۰ نقطه بيانات ايشان مشاهده مي‌شود.

3 - تقدير صميمانه و ديدار گرم فرماندهي كل قوا از عمليات حماسي و تحسين‌برانگيز نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و تأكيد بر لزوم الگوبرداري مسئولان سياسي كشور در مواجهه با تجاوزات دشمن در عرصه‌هاي بين‌المللي از نكات مهم اين بيانات بود كه با يادآوري نامه تاريخي ايشان به رئيس‌جمهور پيرامون اجرايي شدن برجام و تأكيد بر رصد رفتار ددمنشانه استكبار و عدم غفلت از بدعهدي امريكا در عمل به تعهدات حداقلي معناي دقيق‌تري مي‌يابد. مقام معظم رهبري شهامت، توكل بر خدا و تلاش مجاهدانه را عناصر ماندگاري انقلاب معرفي مي‌كنند كه از بين رفتن بذر ترس و نااميدي نتيجه عمل به آن است.

4 - رصد تحولات، موضع‌گيري‌هاي جهاني، آمد و شدهاي هيئات سياسي، اقتصادي و... كمك شاياني به فهم مصاديق و دغدغه‌هاي محوري بيانات ناخداي كشتي انقلاب است. ادعاي انحلال انقلاب اسلامي در جمهوري اسلامي و پايان آن از سوي برخي دولتمردان، حمله همه‌جانبه به شوراي نگهبان در فرايند انتخابات، تحركات ضدفرهنگي در دانشگاه‌ها، عرصه‌هاي كتاب، سينما و...، كم‌كاري دولت يازدهم در ارائه لايحه بودجه، رويكردهاي اقتصاد مقاومتي برنامه ششم توسعه و موكول كردن آن به روزهاي بعد از اجرايي شدن برجام، تأكيد دولتمردان به توفيق چشمگير توافق برجام و كتمان هزينه‌هاي گزاف پرداخته شده، ادعاي دولت در مدل‌سازي حل مسائل جهاني و منطقه‌اي با بهره‌برداري از برجام، ركورد جهاني مذاكرات ديپلماتيك ايراني - امريكايي به‌رغم تأكيدات فراوان رهبري بر مجوز مذاكرات تنها در موضوع هسته‌اي، (در شرايطي كه تنها دست‌دادن اتفاقي با مقامات ايراني در راهروهاي سازمان ملل سال‌ها آرزوي رسانه‌اي براي امريكايي‌ها بود.)كاهش شديد قيمت جهاني نفت با توطئه امريكا، رفت و آمد هيئت‌هاي اقتصادي اروپايي بعد از برجام و هيجان مسئولان دولتي براي عقد قراردادهاي تجاري، نگراني فعالان اقتصادي عرصه توليد از لطمات پردامنه اين معاهدات و بي‌توجهي دولت به الگوي صحيح تعامل با غرب و بي‌توجه به توليد داخلي، ‌پيشرفت‌هاي جبهه مقاومت در عراق، سوريه و يمن، تشديد اختلافات داخلي جبهه ارتجاع منطقه‌اي و استكبار جهاني، دستگيري تفنگداران امريكايي در اولين لحظات تجاوز به آب‌هاي سرزميني و مقايسه آن با موضع منفعلانه و اسف‌انگيز وزارت امورخارجه در توقف كشتي كمك‌هاي انساني ارسالي به يمن در پي تماس تلفني وزير خارجه امريكا و... تنها بخشي از موضوعاتي است كه ضرورت توجه بهنگام و با برنامه به راهبردهاي عملياتي رهبري نظام را دوچندان مي‌كند. بنابراين «انقلاب اسلامي» و منظومه فكري و راهبردي مرتبط با آن تقريباً در وزن و اهميتي مشابه در ازاي تشريح و تبيين ماهيت دشمني استكبار و در رأس آن امريكا در بيانات ايشان مشاهده مي‌شود كه مي‌توان راهكارهاي دشمن‌شناسي فراواني از آن استخراج كرد. پذيرش حيات مجاهدانه و شكوفايي آرمان‌هاي ناب انقلاب اسلامي در سايه سنن و امدادهاي الهي و مبارزه خستگي‌ناپذير در برابر استكبار و مصداق اتم آن، جانمايه سخنان رهبري معظم انقلاب است. ماهيت تمدن‌سازي و گسترش رايحه خوش اسلام ناب از درخت انقلاب، علت اصلي اين دشمني است. دشمني امريكا با انقلاب اسلامي و نه نظام اسلامي به بلنداي عمر انقلاب و به عمق آرمان‌ها و به گستره افق‌هاي آن است. دولتمردان كاخ سفيد با توجه به ذات استكباري و طاغوتي خود اساساً چنين پديده پويا و بانشاط، ضداستكباري و توانمند در تسخير قلوب ملل مسلمان و آزاده را تحمل نخواهند كرد. امام خامنه‌اي در فرازي از بياناتشان به توصيف حجم عظيم و چندبرابري دشمني‌ها با انقلاب در روزهاي پيروزي و دفاع مقدس در مقايسه با وضعيت كنوني پرداخته و با بيان اينكه مسئولان امريكايي گفته‌اند «روزهاي بعد از برجام روزهاي سختگيري بر ايران است» بر كاركرد محوري امريكا در نقشه‌هاي دشمني استكبار جهاني و همراهي ثانويه ساير قدرت‌ها تأكيد كردند و فرمودند «راز بي‌اثر بودن دشمني‌ها در حيات مبارك انقلاب عمل به تكليف و ايمان به نصرت‌هاي الهي بود.»

اين رهنمون نقطه مقابل تحليل افرادي است كه با بزك‌كردن چهره امريكا سعي در عادي‌سازي روابط و زمينه‌سازي پروژه نفوذ در كمترين زمان ممكن را دارند. نفوذ در مراكز تصميم‌گيري و تصميم‌سازي اولويت كنوني دشمن است كه در قالب برنامه كلي انتخابات رقم خورده است. در كلام مقام معظم رهبري «مواضع خوب مجلس فعلي در قبال مسائل جهاني»، «اهميت مجلس خبرگان در انتخاب رهبري كه با توكل و شجاعت در مقابل هجمه‌هاي دشمنان بايستد»، «اعتماد به فهرست انتخاباتي كه ارائه‌دهندگان آن دنباله‌رو امريكا نباشند»، تبيين انگيزه امريكا از كودتاي رنگي سال ۸۸ درست بعد از نامه مصالحه‌جويانه به رهبري نظام، با تعبير «سرنگوني دولتي كه منافع امريكا را تأمين نمي‌كرد» و... گزاره‌هايي است كه افق نگاه جامع ايشان را براي ما روشن مي‌سازد. خط مبارزه دائمي انقلاب اسلامي با مصداق اتم استكبار و توجه به تغيير نقاب و تنوع روش‌هاي دشمني، از طريق رصد دقيق و هوشمندانه تحركات دشمن و اقمار داخلي و منطقه‌اي آن و در نهايت واكنش‌هاي مجاهدانه با توكل بر خدا و اميد به تحقق سنن نصرت و ياري الهي شاهراه رشد و بالندگي انقلاب اسلامي و پايه‌ريزي تمدن نوين جهاني بر مبناي تعاليم ناب محمدي(ص) است. انقلابي كه در سي‌ و هفتمين بهار حيات مبارك خود در اوج شكوفايي و بالندگي است و در برابر دشمن پير و فرتوت در اوج اقتدار و قدرت قرار دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر