کد خبر: 768366
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
موج بی‌پاسخی که مجسمه مارکوس آئورلیوس آنتونیوس در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ایران به راه انداخت
وقتي رئيس‌جمهور روحاني، در موزه شهرداري رم(!) كنار نخست‌وزير ايتاليا و زير سايه اسب ماركوس آئورليوس نشست تا كنفرانس خبري بدهد، سرگشتگي زايدالوصفي در ميان ايرانيان غيور افتاد كه چرا قراردادهاي ما با ايتاليا بايد كنار سم اسب امپراطور روم باشد كه زماني در حمله به ايران ارتش اشكاني را شكست داد و بخشي از ايران را جدا كرد؟!
محمدصادق عابدینی
اين سرگشتگي به‌جز يكي دو مورد واكنش از سوي حاميان دولت، پاسخي  نداشت و جوانان ايراني تا روز بعد و درست زماني كه حسين فريدون، برادر رئيس‌جمهور به جاي دقت روي اين موضوعات مشغول سلفي گرفتن در كلوسئوم بود، به اوج خود رسيد. حال آنكه نام خود را از «فريدون شاهنامه فردوسي»  گرفته كه برخي او را همان كوروش يا ذوالقرنين مذكور در قرآن مي‌دانند، جز چند عكس سلفي با فاتحان ايران و حسرتي براي مردم ايران، چيزي در ترك ايتاليا باقي نگذاشت.
عكس مشترك رئيس‌جمهور روحاني با نخست‌وزير ايتاليا در كنار مجسمه مردي اسب سوار، اولين تصويري بود كه از نشست خبري دكتر روحاني با ماتئو رنتسي منتشر شد. هويت اين مرد رومي در اكثر اخباري كه از اين نشست منتشر شده مجهول باقي مانده بود. در عوض رسانه‌هاي طرفدار دولت روي مسئله پوشاندن مجسمه‌هاي برهنه رومي تأكيد مي‌كردند و آن را نشانه احترام دولت ايتاليا به هيئت ايراني عنوان مي‌كردند ولي انتشار مطالبي در شبكه‌هاي اجتماعي درباره مرد رومي باعث شد تا اعتراض‌ها نسبت به حضور رئيس‌جمهور در كنار مجسمه آغاز شود.
   
آن رومي كيست؟
حسين دهباشي كه زماني از طرفداران سرسخت دولت و اكنون از جمله منتقدان كابينه روحاني به شمار مي‌رود، در يادداشتي در فيس‌بوك نوشت: «اطمينان دارم كه رئيس‌جمهور ميهن‌دوستي چون آقاي دكتر روحاني بعداً بسيار رنجيده اما يعني مشاوران فرهنگي و رسانه‌اي ايشان نيز سواد و حواس‌اش را نداشته‌اند؟ كه لحظه‌اي ترديد كنند در انتخاب بي‌سابقه محل موزه Capitoline شهرداري رم براي برگزاري جلسه رسمي رؤساي دو كشور و امضاي انبوهي از پيمان‌هاي تفاهم؟ آن هم در سايه مجسمه و زير سم اسب «ماركوس آئورليوس آنتونيوس» كه ايرانيان را در عصر پارتيان و سلسله اشكاني به سختي شكست داده و مغلوب خود ساخته»
گويا مجسمه مرد ريشوي رومي با قيافه عبوس كسي نبود جز «ماركوس» كه احتمالاً تا پيش از انتشار اين يادداشت كمتر در ايران شناخته شده بود. اما سفارت ايران در رم و دستگاه ديپلماسي ايراني آيا نسبت به شناخت لوكيشني كه رئيس‌جمهور در آن قرار است سخنراني داشته باشد، نبايد حساسيتي داشته باشند؟
  
نقشه ايتاليايي
از سوي ديگر كارشناسان سياسي معتقدند كه ايتاليايي‌ها از قرار دادن محل نشست زير مجسمه «ماركوس» اهداف سياسي از جمله تحقير ايران داشته‌اند. ماجرا وقتي جالب‌تر مي‌شود كه ماركوس سوريه را از دست ايران خارج كرده بوده و اكنون بحث حمايت ايران از دولت سوريه بحث سياسي داغي به شمار مي‌رود.
«ماركوس» البته به همين هم رضايت نداده و با لشكرش به تيسفون پايتخت اشكانيان حمله مي‌كند و آنجا را نيز به تصرف در مي‌آورد.
به نظر مي‌رسد در زماني كه غربي‌ها براي تحقير ايرانيان از حيله‌هاي كثيفي مانند افسانه سرايي در «300» استفاده مي‌كنند، چهره عبوس «ماركوس» تا به حال كشف نشده باقي مانده بود و انگار نشست مشترك رئيس‌جمهور و نخست‌وزير ايتاليا زير اين مجسمه تازه باعث شد هم در ايران چهره يك دشمن قديمي ديده شود و هم معرفي خوبي باشد براي صهيونيست‌هاي هاليوود كه براي فيلم‌هاي بعدي كه احتمالاً براي تخريب چهره كشورمان توليد خواهند كرد از قيافه عبوس «ماركوس» يك ابرقهرمان بسازد.

اگر ما بخواهيم تلافي كنيم!
در عرف و رسم تشريفات ديپلماتيك موضوعي به نام رفتار متقابل وجود دارد. در اين عرف تلاش مي‌شود پذيرايي و اهداي هديه در ديدار‌هاي متقابل تكرار شود. در اين شرايط اگر قرار باشد هيئتي ايتاليايي در عالي‌ترين سطح به ايران بيايد و ايراني‌ها هم بخواهند سابقه شكست‌هاي پياپي رومي‌ها از ايرانيان را به آنها يادآور كنند چه بايد كرد؟ براي پاسخ به اين سؤال بهتر است به بيانات مقام معظم رهبري رجوع كنيم. رهبر انقلاب در سفر به استان فارس و در بين مردم اين خطه از كشورمان مي‌گويند: «يك نفرى براى من نقل مي‌كرد، مي‌گفت رفته بوديم يونان؛ ما را به مراكز گردشگرى گوناگون مي‌بردند و آنها را به ما نشان مي‌دادند؛ از جمله به نقطه‌اى بردند، گفتند اينجا همان جايى است كه سپاهيان ايرانى آمدند اينجا، از ما شكست خوردند. مردم را به يك بيابان خالى مي‌برند و نشان مي‌دهند كه اينجا آنجايى است كه ايرانى‌ها در آن دوره لشكركشى كردند و در اينجا شكست خوردند. يك فضاى خالى را نشان مي‌دهند، يك ماده‌هاى تاريخى را با يك فضاى خالى اثبات مي‌كنند. خوب، اينجا نزديكى كازرون – آن‌طورى كه شنيدم - مجسمه «والرين» هست، امپراتور روم كه زانو زده در مقابل پادشاه ايران. خيلى خوب، اينجا را برويد نشان بدهيد؛ اين به آن در! اين همه نقاط مثبتى كه مي‌تواند گذشته ما را نشان بدهد.»
نشانه عجز روم كه نماد قدرت غرب در گذشته به شمار مي‌رفته است مي‌تواند محل خوبي براي انجام عرف ديپلماتيك باشد.
در ضمن مي‌شود پيشنهاد داد مجسمه‌اي از سورنا سردار بزرگ ايراني كه«كراسوس» امپراتور رومي را شكست داد و ارتشش را منهدم كرد ساخته شود و براي يادآوري تاريخ به هيئت‌هاي غربي نشان داده شود. البته به اين شرط كه اين مجسمه به سرنوشت مجسمه آريوبرزن دچار نشود!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
راه
|
Russian Federation
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
2
4
جناب آقای دهباشی ؛ زنده باشید . درود بر وطن پرستان . به نظر بنده هم بد نیست در کنار فاتحان عرصه ی نظامی ایرانی ، مجسمه هایی نیز از دانشمندان در زمان امپراتوریها که سرآمد فلاسفه و دانشمندان دنیا در عصر و زمان باستانی بودند و حتی زمانی که اروپا در جهل و ظلم به سر میبرد ، ایران در اوج اقتدار و علم و دانش بود و هنوز هم غربیها از موهبت های علم ایرانیان ارتزاق میکند ، نصب و بارز گردد .
رهگذر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
3
4
جالبه روزنامه جوان بین تمام سوژه هایی که از سفر رئیس جمهور می تونست انتخاب کنه، به این موضوع پیش پا افتاده بسنده کرده! (که ما کاملاً بدون غرض تصور می کنیمش!!!!) اما اگر حسین دهباشی که ... ایشون از خاطره هامون پاک نشده، یادآوری نکرده بود، ...
اما چه دهباشی و چه نویسنده محترم اگر توفیق رفیق راهشون بشه و گذرشون به رم بیافته متوجه میشن که رم شهر نیست، در واقع شبیه به یک موزه سربازه. نقطه به نقطه این شهر مملوه از آثار تاریخی و باستانی و مجسمه. که چه بسا بسیاری از اونها یادآور خصومت ها و نبردهای ایران و روم باستان باشن! خب حالا انتظار داشتین مثلاً این نشست ها کجا برگزار شه که شما راضی شین. اگر خدای ناکرده یکی از اون پوشش ها ذره ای جابه جا می شد و باز هم خدای نکرده مچ پای یکی از مجسمه ها دیده می شد، الان صدای وا اسفا و وا اسلامای شما گوش فلک رو کرد کرده بود. دوست عزیز نویسنده، خودت رو اذیت نکن، ...
ناشناس
|
Romania
|
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
3
5
جمع کنید ...
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
2
4
فعلا تندیس ظریف ساخته و رونمایی هم شده فتح الفتوح هم که انجام شده دیگر نیازی به به مجسمه سورنا نیست!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
7
5
واقعاً در خیال بافی و مغلطه کردن استاد هستید.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
1
4
سایت محترم"جتما شما متوجه هستید
که دیپلمات های ما انقدر با ادب و اهل
تعامل با کشورها هستند"که متاسفانه
نباید منتظر چنین عکس العملی باشیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
1
3
خداوکیلی انصاف خوب چیزیه دوره تعامل با جهان نه نبش قبر دشمنی ها اگر اینطور باشه روسیه که ÷در ایران رو در طول تاریخ درآورده
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
2
2
خداوندا مملكت ... با همه دنيا سرجنگ دارند كه چرا در فلان زمان فلان كار را كرده اند اگر بنا بر اين باشد بايد يك شمشير برداشت و به انتقام جويي از همه كساني كه به ما بد كرده اند پرداخت همان كاري كه احمدي نژاد كرد و حالا روحاني بيچاره ... دارد پاك مي كند البته اگر چنين تفكراتي بگذارند ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
2
2
آخه من یه سوال دارم به نظر شما حضرات، مکان سخنرانی و اینکه قراره کنار کدوم مجسمه برگزار بشه، در عرف دیپلماتیک چک میشه؟؟؟ بابا ول کنین این بازی ها و گیر دادن های الکی رو. من مدافع روحانی نیستم. واسم جناح بندی سیاسی در داخل کشور مفهوم نداره اصلا اما این لوس بازی های رسانه ایی هم دیگه شورشش در اومده. اخه بابا عرف دیپلماتیک رو اول بدونین بعد این همه داستان بافی کنین که کسی حواسش نبوده. اصلا این چیزا مطرح نمیشه. صرفا توی کنداکتور می نویسن که فلان ساعت فلان روز قراره فلان مکان، با فلان شخص، مثلا شهردار رم یا نخست وزیر ملاقات صورت بگیره و کنفرانس مطبوعاتی هم باشه. خب دیگه چه کسی توی اون هاگیر واگیر می دونسته که مجسمه فلان کس که از دست قضا یه زمانی ایران رو فتح کرده، کنار محل سخنرانی هست؟؟؟؟ بعدش، توی اون هیاهو، که من شک ندارم هیچ کدوم از هیات ایرانی نمیدونست اون مجسمه مال کی هست و چه سابقه ای پشتش هست، اما فرض کنیم که یکی میدونسته، به نظرت باید اونجا روحانی میگفته من کنار این مجمسه صحبت نمیکنم؟؟؟؟!!!! کودک هم میدونه که این چیزا رو قبلا توی هیچ کنداکتور ملاقاتی نمیگنجونن که فلان مجسمه قراره کنار مقامات باشه. بیخیال این بازیهای مسخره بشید تو رو خدا. یه چیزای عمیق رو مطرح کنین که ملت فهمشون بره بالا. الان از اقتصاد و وضع شرکت های طرف قرارداد با ایران در دو کشور ایتالیا و فرانسه مطلب بنویسید که ملت آگاه بشن....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
3
3
بهتره داستان نسازید....
اسد
|
-
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
1
3
کاملا درست می گویید ولی... ولی ایا خود شما یکبار از بزرگان ایران زمین نوشتید و ان را به خودتان معرفی کردید؟؟؟ زمانی اروپاییها برای نداشته هایشان و بربریتشان از سنگ و فضای خالی (به فرموده رهبری) تاریخ می سازند و خودشان را معرفی می کنند شما به عنوان بخشی از فرهنگی های این مرز و بوم آیا گاهی از سر حواس پرتی از تاریخیان و مردان و سرداران این کشور عکسی یا نوشته ای نوشتید؟؟/
ما ایرانی ها مثلی داریم که:
یه سوزن به خودتان بزنید بعد یک جوال دوز به مردم.
اگر دلسوز این مردم و مملکت هستید خوب:... یا علی ... این شما سربازان عرصه فرهنگ و این هم اقیانوسی از موضوع که اگر هر روز هم بنویسید تمامی نداردو حتی باعث می شود سیاسیون ما هم در آینده بیشتر حواسشان باشد
یا علی...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
0
3
خوب شما هم برویددرتخت جمشیدقراردادببندیدویا شاهپورکه والرین رابرای بالارفتن ازاسب استفاده کرده
شکست مارکوس از فرهاد چهارم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
0
4
هشتم اوت سال 40 پیش از میلاد ارتش ایران با در هم شكستن ارتش روم، سوریه را پس گرفت . واحدهای نظامی ایران سپس به پیشروی خود ادامه داده و فلسطین را هم تماما تصرف کردند.
سنای روم كه چنین دید، به ایران اعلان جنگ داد و سه سال طول كشید تا تدارك این جنگ كه برای آن لژیونرهای رومی از سراسر متصرفات این امپراتوری، از انگلستان و فرانسه و اسپانیا و آلمان گرفته تا شمال آفریقا، ایلریا (یوگسلاوی) و یونان احضار شده بودند فراهم شود .حمله به ایران در سال 36 پیش از میلاد با 113 هزار سرباز زبده به فرماندهی ماركوس آنتونیوس (شوهر كلئوپاترا ملكه یونانی تبار مصر) آغاز شد. این بزرگترین لشكركشی غرب به شرق در طول تاریخ تا سال 1990 بشمار آمده است. پیش از آغاز جنگ ، آخرین درخواست اكتاویوس امپراتور روم كه خواهان پس دادن پرچم های سربازان شكست خورده رومی در جنگ حران (كارهه) در سال 53 پیش از میلاد شده بود از سوی مجلس عالی ایران (مٍهستان) رد شده بود . در جنگ حران هفت لژیون (لشكر) رومی و فرمانده آنان "كراسوس" نابود شده بودند. فرمانده نیروهای ایران در آن جنگ سپهبد "سورنا" بود كه جنگ افزارهای تازه به میدان آورده بود و تاكتیك (تا آن زمان )بی سابقه ای را به كار بسته بود.
تصویر كلئوپاترا كه در زمان حیات او بر دیوار سنگی حك شده است


ماركوس نیز مانند كراسوس یكی از سه عضو شورای عالی امپراتوری روم بود. در جنگ تازه، نیروهای ایرانی به فرماندهی فرهادچهارم، شاه انتخابی وقت، از تاكتیك حملات سریع و مكرر سواره نظام سبك اسلحه و كشاندن دشمن به میدانی كه از پیش تهیه شده بود و رها كردن آن در چنگ واحدهای اصلی استفاده كردند و این ارتش عظیم را متلاشی ساختند؛ به گونه كه با دادن 24 هزار كشته و هزاران اسیر فرار كرد و اسیران رومی به منطقه ای كه امروز شهر ارومیه است جهت پرداختن به كار كشاورزی فرستاده شدند. در آن زمان مركز آذربایجان شهری بود كه بقایای آن به تخت سلیمان معروف است.
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
1
1
اونهایی که گفتن داستان نسازید واقعاً این واقعیت را انکار می کنند ؟
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
1
1
لیاقت غرب گرا ها افتادن زیر سم ستوران غرب است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
0
1
متاسفانه کامنتها نشان از بی هویت شدن جوانان و نویسندگان دارد. آن انسانهای مدرن در غرب نشسته که ما باید رنج فرهاد خود را نقدا برای هواپیماهایشان و ماشینهایشان بدهیم از یاد آوری یک پیروزی در مقابل آن همه شکست تاریخی غافل نبودند. بنظر می رسد جامعه ما بسمت ... چه کسی مسئول است خدا داند؟
اهورای
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
3
1
همانطوریکه بارها رهبرفرمودند غرب همیشه ازسیاست مزورانه استفاده نموده وبطریقی خواسته ایران وتحقیرنماید که می بایست بطریقی مقابله به مثل کرد وتمدن وقدرت ایران بزرگ ودست کم نکیرند
ناشناس
|
-
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
0
2
اگر دوستان و هم فکران شما اجازه دهند ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
0
2
بوي سوختن مي آيد ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار