کد خبر: 765997
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
15هکتار جايگاه دفن زباله در محدوده نوار ساحلی قرار دارد
سواحل درياها جزو مناطقي هستند که در تمام فصول سال گردشگراني را از سراسر کره زمين به خود جذب مي‌کنند. از اين رو قرار گرفتن کشورها در نزديکي سواحل از جمله مزايايي است که مي‌تواند به صنعت توريست‌ پذيري آن کشور کمک چشمگيري کند. شمال و جنوب کشور ما هم در مجاورت اين سواحل پررونق قرار دارد که به لطف اين موهبت الهي براي تعداد بيشماري نيز اشتغال‌زايي صورت گرفته است. با اينکه از وجود اين مناطق بايد خشنود بوده و در حفظ آن نه تنها مردم بلکه مسئولان نيز تمام تلاش خود را کنند، اما با اين حال نوار ساحلي آستارا ميزبان جايگاه دفن زباله شده که نه تنها چهره زشتي به طبيعت آن منطقه مي‌دهد، بلکه با خروج شيرابه‌ها از زباله‌هاي موجود، آب اين منطقه نيز آلوده مي‌شود.
ميترا شهبازي

قرارگيري جایگاه 15 هکتاری دفن زباله در محدوده نوار ساحلی و خارج از مرکز شهر آستارا، چهره زشتي به طبيعت اين منطقه داده است. اين جايگاه روزانه میزبان حجم زیادی از زباله‌ها و پسماندهای تولید شده در شهرهای آستارا، لوندویل و روستاهای اطراف است. به طور تقريبي روزانه 80 تا 120 تن زباله در آستارا تولید می‌شود که این میزان تولید و دفع زباله بالاتر از میانگین کشور بوده و به علت گردشگرپذیر بودن اين مناطق، در اوج مسافرت‌های داخلی و خارجی به حداکثر ظرفیت خود می‌رسد.

جايگاه نامناسب دفن زباله

با اينکه جايگاه دفن و دفع زباله شهرستان آستارا در محلي نامناسب و در جوار مناطق ساحلي قرار گرفته است، اما به گفته متوليان امر، تغيير جايگاه و جلوگيري از دفن زباله در اين منطقه امکان پذير نبوده و چاري‌اي جز دفع و دفن زباله در این مکان وجود ندارد.

نزديک بودن جايگاه دفع و دفن زباله به سواحل روستای داداش آباد آستارا مشکلات بسياري را براي آبهای جاری اين منطقه با خروج شيرابه ایجاد کرده چرا که به آب‌های جاری و زیرزمینی راه پیدا کرده و به دنبال آن منابع آبي را نيز آلوده مي‌کند. البته مشکل به همين جا ختم نمي‌شود و زباله‌های صنعتی شهرستان آستارا نیز به علت نبود زیرساخت‌ها و امکانات لازم فنی به صورت خام در محل مذکور دفن می‌شود که این امر نیز مطابق با استانداردهای لازم نیست. علاوه بر اين مشکلات، فاضلاب‌های خانگی نيز با ورود به اين محدوده، وضعیت زیست محیطی منطقه را بیش از پیش با تهدید روبرو مي‌کنند.
وجود اين جايگاه دفن و دفع زباله جدا از خطراتي که براي نوار ساحلی و تا حدودی پناهگاه حیات وحش لوندویل به وجود مي‌آورد، خانوارهای ساکن در نوار ساحلی مذکور نیز از بوی تعفن حاصل از انباشت زباله‌ها نيز با مشکلات بسياري دست و پنجه نرم مي‌کنند و چندان روزگار خوشی را سپری نمی کنند. بنابراين چشم پوشي بيش از اين مسئولان نسبت به اين معضل زيست‌محيلي که گريبان همه را گرفته درست نيست و متوليان مي‌توانند با ایجاد سامانه دفع اصولی زباله و یا انتقال محل دفن زباله از کنار ساحل به مناطق بالادست، اقدامي نجات بخش براي فاجعه زیست محیطی انجام دهند.

معضلي که راهکارهاي بسيار دارد!
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا با اشاره به اينکه عدم پوشش مناسب زباله و نیز کنترل نکردن شیرابه‌های تولید شده از این زباله‌ها، به عنوان دو عامل اصلی میزان افزایش آلودگی در محیط زیست منطقه محسوب می‌شود، مي‌گويد: توریستی بودن شهر آستارا و مراجعه مسافران و گردشگران پرشمار به این شهرستان و وجود فرهنگ مصرفی در میان مردم منطقه از جمله علل اصلي بالا بودن میزان تولید زباله در شهرستان آستارا است.
شهروز قلی نژاد با اشاره به اينکه در حالت موقت می‌توان زباله‌ها را پس از دپو و انجام عملیات پرسینگ با خاک رس پوشش داد، مي‌افزايد: این امر باعث خواهد شد تا از ورود جریان‌هاي هوا، آب ناشی از بارش‌های باران، ایجاد بوی نامطبوع و از همه مهم تر ایجاد جریان شیرابه به سمت آب‌های سطحی کاسته شود.
وي ادامه مي‌دهد: در این راستا حوضچه‌های کنترل شیرابه با شیب مناسب و با زمان ماندگاری کافی برای عملیات تجزیه و رسوب می تواند کمک شایانی را برای دفع موقتی زباله بکند. همچنين ایجاد کارگاه تولید کود ورمی کمپوست و یا انتقال جایگاه دفن زباله را به مکان مناسب را از جمله راهکار های لازم برای رها شدن دائمی از این وضعیت است که بايد اقدامات اساسی به منظور مدیریت اصولی و بهداشتی پسماند انجام شود تا از اثرات نامطلوب جایگاه دفن زباله در محیط زیست کاسته شود.

علی کوهی، شهردار بندر آستارا نیز با اشاره به اينکه زباله از جمله معضلاتی است که مدتي است گریبان شهرهای شمالی را گرفته است، مي‌گويد: با افزایش جمعیت، زباله تولیدی مردم نیز افزایش یافته و در برخی مناطق از مرز هشدار گذشته و نگران کننده است. علاوه بر اين با گرایش روز افزون مردم به مواد پلاستیکی تجزیه ناپذیر معضلات زیست محیطی حاصل از تولید زباله‌ها نيز چندین برابر افزايش يافته است.
آستارا به علت واقع شدن در کریدور عبور گردشگران و به عنوان یکی از 20 شهر گردشگرپذیر ایران با معضل زباله تولیدی توسط گردشگران نیز روبروست. در بسیاری از کشورهای دنیا با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز از زباله در امر تولید انرژی پاک استفاده می‌شود که لازم است متوليان به اين امر توجه ويژه‌اي داشته باشند.



نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار