کد خبر: 763199
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
خبر به شهادت رساندن آيت‌الله نمر باقر النمر، روحاني برجسته و مبارز عربستاني توسط آل‌سعود بار ديگر واقعيت‌هاي صحنه سياسي اين رژيم و رويكردهاي حاكم بر آن را نمايان ساخت.
محمدجواد اخوان
خبر به شهادت رساندن آيت‌الله نمر باقر النمر، روحاني برجسته و مبارز عربستاني توسط آل‌سعود بار ديگر واقعيت‌هاي صحنه سياسي اين رژيم و رويكردهاي حاكم بر آن را نمايان ساخت.
در اين ميان هرچند اين حادثه تلخ و غم‌انگيز اندوهي جانكاه را بر دل‌هاي امت اسلامي و دوستداران انقلاب و مقاومت اسلامي در سراسر جهان نشاند، اما در پيرامون آن مي‌توان به طرح نكات مهمي چند پرداخت:
1- اعدام شهيد نمر را بايستي در امتداد خط اقدامات ضدانساني‌اي دانست كه ساكنان اين روزهاي «روضه الخريم» در تقابل با محور مقاومت و گفتمان انقلاب اسلامي در پيش گرفته‌اند. حمله ددمنشانه به يمن و به خاك و خون كشيدن هزاران انسان بي‌گناه، حمايت از گروه‌هاي تروريستي تكفيري در منطقه، به شهادت رساندن چند هزار نفر از حجاج مظلوم بيت‌الله الحرام در فاجعه منا، هدايت پنهان و آشكار تعرض به شيخ زكزاكي و اعضاي جبهه اسلامي نيجريه و نهايتاً به شهادت رساندن شهيد نمر همه و همه اجزاي اين سناريوي گام به گام براي مهار جبهه مقاومت بوده است.
2- نوع فضاسازي رسانه‌اي كه سعودي‌ها در اين ماجرا ترتيب دادند نيز حائز اهميت است. رسانه‌هاي سعودي به ويژه رسانه‌هاي داخلي براي مخاطبان داخل عربستان، از حدود يك هفته پيش خط خبري تبليغي مبارزه با تروريسم را در پيش گرفتند و تلاش مي‌شد رژيم اين كشور در ميدان مبارزه با تروريسم فعال و پويا نشان داده شود.
اعلام خبر شهيد نمر نيز در همين امتداد انجام پذيرفت، يعني دستگاه امنيتي آل‌سعود با اعلام خبر اعدام 47 نفر از مجرمين به بهانه مبارزه با تروريسم در انتهاي فهرست اعدام‌شدگان نام شهيد نمر را افزود.
هركس با حال و هواي نظام قضايي سعودي اندكي آشنايي داشته باشد، نيك مي‌داند كه در اين نظام حقوقي اعدام (آن هم به خشن‌ترين وجه يعني گردن زدن و گلوله‌باران) امر رايجي است و چه بسا همه روزه و همه هفته در اين كشور در حال اجرا است. اينكه براي اعلام خبر اعدام تعدادي از محكومين دادگاه‌ها اينچنين فضا‌سازي رسانه‌اي توسط نهاد امنيتي اين كشور ترتيب داده مي‌شود حاكي از نگراني از پيامدهاي آن است.
فضاي عمليات رواني طرح‌ريزي شده سعودي‌ها در رسانه‌هايشان در تلاش است اولاً نام شهيد نمر در ميان اين فهرست محكومين چندان به چشم نيايد و ثانياً آن را در ارتباط با مسئله مبارزه با تروريسم معرفي نمايد.
3- تبارشناسي پديده تروريسم تكفيري كه به بلاي جان امروز منطقه و جهان بدل شده است، نشان مي‌دهد خاستگاه معرفتي، سياسي و امنيتي اين پديده زشت از رژيم آل سعود و منظومه فكري و فرقه‌اي است كه اين رژيم مروج آن بوده است. حال اينكه اين رژيم و علماي درباري آن ژست برائت‌جويي از اين جريان منحوس را در پيش گرفته‌اند، در نوع خود جالب توجه است.
اندكي تأمل در واقعيت‌هاي ميداني منطقه غرب آسيا و شمال آفريقا به خوبي عيان‌كننده اين حقيقت است كه همين الان نيز در عرصه ميداني اين آل‌سعود است كه تأمين‌كننده و پشتيبان اصلي مالي و لجستيكي و حتي انساني تروريست‌ها است و تشت رسوايي اين رژيم چنان از بام افتاده است كه خطيب وهابي مسجدالحرام منصوب شده از دربار اين رژيم، دو روز پيش براي آنان كه مجاهدين اسلام در بلاد شام و عراق مي‌خواندنشان دعا مي‌كند و كيست كه نداند كه مقصود وي از اين به اصطلاح مجاهدان چه كساني هستند؟
4- اقدام سعودي‌ها در به شهادت رساندن شيخ در شرايط كنوني و در اوج ناكامي‌هاي آل‌سعود در عرصه‌هاي ميداني تحولات منطقه خصوصاً يمن، عراق و سوريه، البته حكايت از استيصال اين رژيم نيز دارد. برخي اخبار حاكي از نگراني‌هاي مسئولان امنيتي اين حكومت از واكنش شيعيان شرق عربستان (كه پايگاه اجتماعي شهيد نمر نيز در اين منطقه است) مي‌باشد كه با توجه به استراتژيك و نفت‌خيز بودن اين منطقه اهميت آن براي آل‌سعود دوچندان است.
اين روزها آل‌سعود خود را در چالش‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي متعددي درگير ساخته و ناگفته پيداست كه چالش‌هاي داخلي اين رژيم نيز كمتر از آن نيست.
كسري بودجه شديد ناشي از كاهش قيمت جهاني نفت و در پيش گرفتن سياست نسبي رياضت اقتصادي در سال جديد ميلادي، رقابت‌هاي داخلي شاهزادگان روضه‌الخريم و خصوصاً نارضايتي برخي طيف‌هاي محافظه‌كارتر دربار سعودي از رفتارهاي ناپخته طيفي كه در 10 ماه اخير بر سر كار است، ناآرامي سيستم اداري حكومتي (كه در اثر آن حوادثي همچون فاجعه منا و بيمارستان جازان و ... رخ داد) و نيز ترس و واهمه از بلاي جان شدن تروريست‌هاي تكفيري خودسر، همه و همه نشانگر روزهاي بد براي رژيم سياسي و احوال ناخوش آن است.
در سال‌هاي متوالي فروش خام ثروت‌هاي خدادادي و نفت بر بسياري از حقايق اين سرزمين و حاكمانش سايه افكنده و مانع از ديده شدن واقعيت‌هاي بسياري شده است اما به نظر مي‌رسد اكنون سعودي‌ها به مرحله‌اي حساس و سرنوشت‌ساز رسيده‌اند؛ مرحله‌اي پر از اشتباهات بزرگ و جبران‌ناپذير!
اين نوشتار را با اداي احترام به شهيد آيت‌الله نمر باقر امين النمر به پايان مي‌بريم و به تأسي از روح خدا(ره) انتقام الهي از اين سفاکان را به انتظار مي‌نشينيم كه فرمود: «ان‌شاءالله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امريكا و آل‌سعود برطرف خواهيم ساخت و داغ و حسرت حلاوت اين جنايت بزرگ را بر دلشان خواهيم نهاد و با برپايي جشن پيروزي حق بر جنود كفر و نفاق و آزادي كعبه از دست نااهلان و نامحرمان به مسجدالحرام وارد خواهيم شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار