کد خبر: 760902
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
تلویزیون همانند سال‌های گذشته تلاش می‌کند با حضور هنرمندان پیشکسوت و چهره‌های شناخته شده، شب یلدا را در کنار خانواده‌های ایرانی جشن بگیرد.

خبرگزاری ایسنا: تلویزیون همانند سال‌های گذشته تلاش می‌کند با حضور هنرمندان پیشکسوت و چهره‌های شناخته شده، شب یلدا را در کنار خانواده‌های ایرانی جشن بگیرد.

سال گذشته تقارن اربعین با بلندترین شب سال، رنگ و بویی متفاوت به شب یلدا بخشید، اما امسال به نظر می‌رسد شبکه‌های سیما قصد دارند لحظات شب یلدا را در فضایی شادتر برای بینندگان سپری کنند.

شبکه اول

دوران ممنوع‌الکاری سید علی ضیاء در تلویزیون با اجرای ویژه‌برنامه شب یلدا به پایان می‌رسد. برنامه ویژه شب یلدای شبکه یک سیما با اجرای علی ضیاء، خانواده محور و شاد روی آنتن می‌رود.

این برنامه به مدت دو ساعت، با آیتم‌های شاد و گفتگو و گپ دورهمی بعد از پخش مجموعه نمایشی «چک برگشتی» پخش می شود.

شبکه دو

برنامه «زنده باد زندگی» دوشنبه، 30 آذر دراستقبال از سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) و همزمان با شب یلدا، به موضوع آیین و سنت‌های ایرانی می پردازد.

این برنامه با حضور دکتر محمد عارف مردم شناس و جامعه شناس ، نقش آیین ها و سنت ها و رسوم در فرایند توسعه فرهنگی را بررسی می کند.

همچنین مهمانان این برنامه، خانواده‌ای از استان بوشهر هستند که یکی از فرزندان این خانواده، دو مستند کوتاه از زندگی خانواده خود را به مخاطبان هدیه خواهد کرد. این مستند آداب و رسوم زندگی زنان در روستا را به تصویر می کشد.

«زنده باد زندگی» در ادامه، میزبان جمعی از مهرورزان خواهد بود که با شعار تهران شهر بدون گرسنه به پوشش موضوع انتقال غذاهای تمیز و دست نخورده و هدایای مردم به نیازمندان خواهند پرداخت.

این برنامه با اهدافی چون واکاوی سبک زندگی اسلامی و ایرانی در جامعه معاصر، سرعت بخشی فرآیند فعالیت های اجتماعی، بررسی و نقد نهادها و سامانه‌های اجتماعی، پیگیری مطالبات مردمی و موضوعات اجتماعی سه روز در هفته پخش می‌شود.

«زنده باد زندگی» با تهیه‌کنندگی و اجرای محمدجعفر خسروی، کاری است از گروه نهادهای اجتماعی که روزهای شنبه تا دوشنبه ساعت 9:40 روی آنتن شبکه دو می رود و بازپخش آن ساعت 10 دقیقه بامداد روز بعد است.

شبکه چهار

برنامه «100 برگ»، دوشنبه - 30 آذر ماه - در طولانی‌ترین شب سال ویژه برنامه‌ای به مدت چهار ساعت در نظر گرفته است.

برنامه «100 برگ» قرار است یک دور‌همی به مناسب شب یلدا داشته باشد که در آن برنامه‌های مستند و گزارش‌هایی‌ در ارتباط با مراسم شب‌ یلدا تدارک دیده شده است.برنامه «100 برگ» در طولانی‌ترین شب سال میزبان مهمانانی چون محمد همایون سپهر، رابعه مدنی، محمد بهرامی، بهرام عظیمی، فواد و سیاوش صفاریان‌پور، چند دانشجوی غیرایرانی و ... است.

این ویژه برنامه دوشنبه (30 آذر) از ساعت 9 تا 12 و 30 دقیقه بامداد از شبکه چهار پخش می‌شود.

برنامه تلویزیونی «100 برگ» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مشترک منصور ضابطیان و محمد صوفی، با مضمون فرهنگی - هنری هرشب از آنتن شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

شبکه مستند

شبکه مستند برای اولین بار شب یلدایی ویژه مستندسازان برگزار کرده است که مستند آن در 75 دقیقه روی آنتن می رود.

«یلدای مستندسازان» مستندی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدحسین آئینه است که در جریان سفر مستندسازان به کاشان تولید شده است.

آئینه درباره این مستند توضیح داد: جمعه گذشته با تعدادی از مستندسازان به شهر کاشان سفر کردیم تا از ظرفیت های گردشگری و تاریخی این شهر بازدید داشته باشیم. در این سفر فرماندار کاشان میزبان ما بود و موفق شدیم ضمن ادای دین به شهدای این شهر، از جاذبه های مختلف این شهر از جمله سرای عامری ها، حمام فین، خانه طباطبایی ها و حمام سلطان امیراحمد بازدید کنیم.

وی ادامه داد: شبکه مستند تصمیم گرفت با حضور مستندسازان در یک محیط تاریخی یادی از شب چله های قدیمی و ریشه های این آیین داشته باشد. بنابراین ما پس از پایان بازدیدها، در سرداب استاد حلی سرای عامری ها، برنامه شب یلدا را برگزار کردیم و در ابتدا پس از تلاوت قرآن به یمن همزمانی یلدا با آغاز امامت امام زمان (ع) برای سلامتی و ظهور آقا دعا کردیم.

آئینه یادآور شد: ریشه های آیینی و فرهنگی شب یلدا که در دست فراموشی است، در این شب بررسی شد. از جمله در کنار هم بودن بزرگترها و کوچکترهای خانواده، فلسفه خوردن هندوانه و انار و آجیل یا خواندن حافظ. اجرای نمایش خیمه شب بازی نیز یکی دیگر از بخش های این مستند است که با اجرای امیر سهرابی مدیر خانه عروسک و اسباب بازی شهر کاشان همراه بود.

«یلدای مستندسازان» با حضور جمع خودمانی هنرمندانی چون محسن استادعلی، محمد کارت، بابک بهداد، مرتضی جذاب، ابوالفضل کریمی اصل، هادی آفریده، جمال اسکویی، مهدی اسدی، مژگان صیادی، صبا ندایی، عارف ندایی، مینا هاشمی، بهاره للهی و... ضبط شده است.

این مستند ساعت 22 روز دوشنبه 30 آذر از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.

شبکه نمایش

فیلم تلویزیونی «هندوانه شب یلدا» دوشنبه، 30 آذر ماه ساعت 17 از شبکه نمایش پخش می شود. فیلم تلویزیونی «هندونه شب یلدا» ساخته سعید آقاخانی محصول گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است و امیر جعفری، سیامک انصاری، جواد رضویان، رضا فیض نوروزی و مریم امیر جلالی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

این فیلم داستان یک هندوانه است که شب یلدا به دست آدم‌های مختلفی می‌افتد و وارد زندگی آنها می‌شود. در خلاصه داستان فیلم آمده: هندوانه فروشی با وانت همه هندوانه‌های خود را به فروش می‌رساند و یک هندوانه بسیار بزرگ باقی می‌ماند. مردی برای خریدن هندوانه سراغش می‌آید اما چون پول کافی ندارد دست خالی باز می‌گردد. بعد از او پیرمردی آمده و هندوانه را می‌خرد. وقتی به خانه می‌رود بر اثر نزاع با همسرش و از شدت عصبانیت هندوانه را از پنجره به بیرون پرتاب می‌کند و...

شبکه نسیم

مخاطبان شبکه نسیم دوشنبه 30 آذر پس از پخش سریال «ساخت ایران» در ساعت 20 می‌توانند تماشاگر بازپخش یکی از برنامه‌های جذاب کلاه قرمزی در ساعت 20:30 باشند.

از برنامه «خورجین» گلچینی از برنامه‌های خاطره‌انگیز سیما در شب‌های یلدا ساعت 21 روی آنتن می‌رود. پخش پشت صحنه مجموعه «درحاشیه» به کارگردانی مهران مدیری از دیگر برنامه‌های شبکه نسیم در مهمترین شب نشینی سال ایرانیان است که در ساعت 21:30 پخش می‌شود.

گلچینی از فصل دوم برنامه‌ «خندوانه» به مدت زمان 120 دقیقه از ساعت 22 تا 24 به مناسبت شب یلدا تدارک دیده شده است.

«نسیم آوا» نیز با پخش آثاری با موضوع شب یلدا از خوانندگان مطرح موسیقی، به استقبال شب یلدا می‌رود. این برنامه نیز قرار ست تا 30 بامداد ادامه داشته باشد.

قسمتی از برنامه «شوخی با ستارگان» در ساعت 30 دقیقه بامداد پخش خواهد شد. گلچینی از طنزهای فاخر پخش شده از شبکه‌های سیما در قالب برنامه «خنده خانه» ساعت یک بامداد روی آنتن خواهد رفت.

برنامه‌های «هیجان در ساعت صفر» و «خنده بازار» نیز به ترتیب پس از پخش این برنامه روی آنتن می‌روند.

شبکه جام جم

برنامه شبانگاهی «با همستان» که ساعت 22:35 به وقت تهران برای ایرانیان خارج از کشور از شبکه جام جم به طور زنده پخش می‌شود، در شب یلدا نیز به شکل ویژه با اجرای کیوان ساکت اف روی آنتن می‌رود.

ارتباط با مخاطبان خارج از کشور، حضور کارشناس در برنامه و گفت و گو با وی با موضوع فرهنگ شب یلدا، ویژگی ها و شب نشینی های ایرانیان، پخش عکس و فیلم از شب نشینی و سفره و میزهای شب یلدایی خانواده های ایرانی خارج از کشور، تفال به حافظ، اجرای گروه موسیقی، شاهنامه خوانی و نقال خوانی و... از جمله بخش های این برنامه به مناسبت شب یلدا خواهد بود

این برنامه کاری از گروه اجتماعی شبکه جام جم است که مسعود ساکت اف تهیه کنندگی آن را برعهده دارد. دکور این برنامه نیز با فرارسیدن شب یلدا متناسب با حال و هوای این شب تغییر خواهد کرد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار