کد خبر: 760207
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
مجلس خبرگان رهبري در هفته‌هاي اخير به مهم‌ترين موضوع روز كشور تبديل شده است.
عباس حاجي‌نجاري
شكست خوردگان و فتنه آينده مجلس خبرگان رهبري در هفته‌هاي اخير به مهم‌ترين موضوع روز كشور تبديل شده است. اين امر تنها به دليل نزديك بودن انتخابات اين مجلس نيست، چراكه در طول چهار دوره گذشته، هيچ‌گاه انتخابات خبرگان اينگونه مورد توجه و آماج رسانه‌هاي بيگانه و دشمنان نظام قرار نگرفته است.
 بر اساس اصل يكصد و هفتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، تعيين رهبر بر عهده مجلس خبرگان رهبري است. به همين دليل حضرت امام خميني (ره) رهبر و بنيانگذارجمهوري اسلامي عنايت ويژه‌اي به مجلس خبرگان داشتند و بارها در سخنان خود بر اهميت و جايگاه اين مجلس در نظام جمهوري اسلامي تأكيد كردند. اين امر از سوي مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نيز بارها مورد تأكيد قرار گرفته و ايشان به كرات، حفظ و صيانت از اين مجلس را خاطر‌نشان كرده‌اند. در ديدگاه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري مجلس خبرگان در نظام جمهوري اسلامي، تعيين‌ كننده‌ترين و مهم‌ترين ركن از اركان نظام است، مجلسي كه براي حفاظت از دستاوردهاي انقلاب و نظام جمهوري اسلامي و مشروعيت بخشيدن به آن نقش اساسي دارد.
وظيفه مجلس خبرگان در نزد حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري بسيارحساس است، به‌طوري كه در نگاه اين دو بزرگوار، اين مجلس كه متشكل از مجتهدين و برجستگان در آگاهي و تعهد اسلامي و انقلابي است، حساس‌ترين وظايف را در نظام جمهوري اسلامي برعهده دارد و ضامن بقا و استمرار نظام اسلامي در خطيرترين لحظات و پشتوانه‌اي عظيم براي نظام است. رهبر معظم انقلاب در آستانه برگزاري چهارمين دوره انتخابات اين مجلس ضمن تأكيد بر پرهيز از هرگونه تفكر جناحي و خطي در روند تبليغات و انتخابات اين مجلس مي‌فرمايند: «اهميت انتخابات خبرگان - كه شايد هيچ كدام از انتخابات‌هاي كشور به اين درجه از اهميت و حساسيت نباشد - در اين است كه با اين انتخابات، مردم افراد خبره‌ مورد اعتماد خودشان را انتخاب مي‌كنند تا اينها آماده‌ به كار باشند براي لحظه حساس فقدان رهبري در كشور. اين مجموعه مورد اعتماد ملت بايد بنشينند و با بصيرت كامل، رهبري را كه قادر بر اداي تكاليف رهبري مي‌دانند، انتخاب كنند و به مردم معرفي كنند. اگر چنين جمعي در آن هنگام - يعني هنگامي كه كشور به تعيين رهبر احتياج پيدا كرده است، يا به خاطر اينكه رهبر قبلي از دنيا رفته است يا خداي نخواسته از صلاحيت‌ها افتاده است، كه بايد رهبر ديگري را انتخاب كنند - حضور نداشته باشد و آماده‌ به كار نباشد، آنچنان گرهي در دستگاه مديريت كشور به وجود خواهد آمدكه با هيچ سرانگشتي اين گره باز شدني نيست.»
 اما فضاي رسانه‌اي و تبليغاتي كه در شرايط كنوني كشور در آستانه انتخابات مجلس پنجم شكل گرفته با شاخصه‌ها و ويژگي‌هاي اين مجلس قرابتي ندارد. نقط تمركز اين عمليات رواني جديد كه با محوريت برخي چهره‌هاي به ظاهر موجه آغاز شده است، موضوعاتي نظير ضرورت نظارت بر رهبري، نظارت بر نهادهاي زير نظر رهبري، روند احراز صلاحيت نامزدها، چهره‌سازي از افراد خاص و ايجاد يك فضاي ارعاب براي نهاد مسئول در احراز صلاحيت نامزدهاي انتخابات اين مجلس يعني شوراي نگهبان است تا نتواند وظايف قانوني خود را به درستي انجام دهد.
در زمينه چرايي اين فضاي كنوني در آستانه برگزاري انتخابات مجلس پنجم خبرگان به چند نكته مهم بايد اشاره كرد:
1- رقابت جريان‌هاي فعال سياسي كشور بعد از ارتحال امام و متأثر از نفوذ حلقه‌هاي فكري و سياسي در سال‌هاي آغازين دهه 70 دچار تحول شد، در حالي كه در دهه 60 رقابت دو جريان اصلي كشور كه به چپ و راست موسوم بودند در چارچوب ارزش‌ها و مباني فكري انقلاب و اسلام تعريف مي‌شد اما در مقطع سال‌هاي 68 تا 78 برخي از گروه‌ها و احزاب و فعالان طيف چپ سياسي گذشته با تمركز بر توسعه سياسي و ذيل عنوان اصلاح‌طلبي با عبور از انديشه و مكتب امام و تأكيد بر بعد جمهوريت نظام در مقابل اسلاميت آن، از ضرورت «ختم انقلاب» يا «سپردن امام به موزه تاريخ» سخن به ميان ‌آوردند. روزنامه صبح امروز به مدير‌مسئولي سعيد حجاريان رسانه اصلي اين حزب در تاريخ 7/2/78 در مخالفت با نامگذاري سال 78 به نام حضرت امام (ره) ضمن اعتراف به رويگرداني گروه‌هاي مدعي خط امامي از حضرت امام در خصوص دلايل اين اقدام مي‌نويسد: «علت اصلي برگشت از ديدگاه‌هاي حضرت امام اين بود كه اصلاً مردم و جوانان اين روش را نمي‌پذيرفتند. ثانياً امام طرفدار جامعه تك‌صدايي و تك‌حزبي بود كه با مواضع بعدي گروه‌هاي خط امام تطابق نداشت و ثالثاً ايده‌هاي امام فقط براي ايجاد انقلاب مفيد بود و از آن ايده‌ها براي استمرار جمهوري اسلامي نمي‌شود استفاده كرد.» شكل‌گيري دو فتنه گذشته(تير78) و (خرداد 88) مبتني بر راهبرد افراطيون اين جريان براي «ختم انقلاب» و عرفي‌سازي نظام ديني وتحقق سياسي با بهره‌گيري از فضاي انتخابات مجلس ششم در سال 78 ورياست جمهوري دهم در سال 88 براين مبنا استوار بود.
2- طراحان و سران آن فتنه‌ها كه اين روزها جان تازه‌اي گرفته و ردپاي نفوذ و هدايت بيگانگان نيز در حلقه‌هاي فكري و تصميم‌سازي آنان آشكارتر شده است، سه عامل را موجب شكست‌هاي گذشته و مانع بازدارنده در مقابل راه و مسير آينده خود مي‌بينند وفضا سازي‌هاي كنوني آنان براي مقابله با اين موانع است:
الف: مانع اول مكتب امام خميني (ره) است كه ويژگي و شاخصه‌هاي آن و وجود «صحيفه امام» عامل بازدارنده‌اي در مقابل انحراف حركت انقلاب است. براي حل اين مشكل خط تحريف مكتب امام از ماه‌ها پيش آغاز شده است. مصاحبه سال گذشته محمد رضا خاتمي با سايت جماران كه متأسفانه وابسته به مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) است، تنها يكي از مصاديق آن است. خاطره‌گويي‌هاي گاه و بيگاه آقاي هاشمي رفسنجاني و... نيز در همين راستا قابل ارزيابي است.
ب: مانع دوم، معتقدان و وفاداران به مكتب امام هستند كه اكثريت قاطع مردم و شخصيت‌هاي نظام را تشكيل مي‌دهند. كساني كه حماسه 9 دي را خلق كردند و حضور در عرصه آنان كابوس اصلي دشمنان است. طراحي تحريم‌هاي فلج‌كننده اقتصادي از بيرون و ابعاد فزاينده جنگ نرم دشمنان و افراطي خواندن آنها توسط بيگانگان و سرپل‌هاي داخلي، انفعال و انزواي نيروهاي مؤمن به انقلاب را هدف گرفته است.
ج: مانع سوم رهبري است كه طي اين سال‌ها با استواري و ثبات قدم، نقش اصلي را در هدايت نظام در مسير صحيح آرمان‌هاي امام و ارزش‌هاي اسلام، داشته‌اند و ضمن مقابله با تهديدات متنوع نظامي و امنيتي و سياسي و اقتصادي، باعث اعتلاي نظام اسلامي و تبديل آن به قدرت اثرگذار جهاني شده‌اند.
3- آنچه را كه در ماه‌هاي اخير در تغيير تاكتيك دشمنان و سناريو‌هاي جديد نفوذ بيگانگان به بهانه مذاكرات هسته‌اي و استراتژي «تغيير» آنها مي‌توان گفت و فضا‌سازي‌ها و چهره‌سازي‌هاي اخير به مناسبت انتخابات خبرگان، در اين راستا بهتر قابل درك است. خوشبينانه اين است كه تصور كنيم بازيگران اين عرصه در داخل كه اين روزها مجلس خبرگان وانتخابات آن را آماج فضاسازي‌هاي خود قرار داده‌اند، به عقبه پنهان آن وقوف نداشته باشند، اما ضروري است كساني كه دلسوزانه با واكنش‌هاي رسانه‌اي و... به مقابله با اين روند برخاسته‌اند، بايد فراتر از واكنش‌ها، نسبت به راهبردها وعقبه‌هاي آن تأمل لازم را داشته باشند و متناسب با آن عمل كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار