کد خبر: 757884
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
گزارش «جوان» از انتشار برخي آثار ضداخلاقي و خلاف قانون در شبكه نمايش خانگي
مسئله عدم نظارت بر محتواي آثار توزيعي در شبكه نمايش خانگي و قانون‌شكني‌ها و حرمت‌شكني‌هاي مكرر برخي آثار اين حوزه مدت‌هاست در بين رسانه‌ها مطرح است...
مصطفي شاه‌كرمي
مسئله عدم نظارت بر محتواي آثار توزيعي در شبكه نمايش خانگي و قانون‌شكني‌ها و حرمت‌شكني‌هاي مكرر برخي آثار اين حوزه مدت‌هاست در بين رسانه‌ها مطرح است، اما به‌رغم مدعاهاي آنچناني، مسئولان وزارت ارشاد تاكنون اقدام عملي يا حتي حركت تأديبي اثرگذاري انجام نداده‌اند.
موضوع تجاهل و تساهل مسئولان وزارت ارشاد و مشخصاً سازمان سينمايي و مؤسسه رسانه‌هاي تصويري در نظارت بر محتوا و كيفيت توليدات شبكه نمايش خانگي كه بيشتر به فيلم‌هاي «شانه‌تخم‌مرغي» يا «سوپرماركتي» شهرت دارند، بحث عميق و دامنه‌دار و البته تكراري است. تازه‌ترين و جديدترين شاهد مثال بر اين مدعا در قسمت چهارم مجموعه طنز جديدي با عنوان «عطسه» كه به كارگرداني مهران مديري در شبكه نمايش خانگي توزيع مي‌شود، قابل احصا و ملاحظه است. هرچند قسمت سوم اين مجموعه طنز به دليل نامگذاري يك سگ به اسم يكي از پادشاهان هخامنشي دچار حواشي و هجمه مخاطبان و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي در فضاي مجازي شده بود، اما در قسمت چهارم اين مجموعه آيتمي گنجانده شده كه در لابه‌لاي ديالوگ تسليت گفتن يك فرد به مردي كه همسرش را از دست داده و در همسايگي وي زندگي مي‌كند، صحبت‌هاي رد و بدل شده بين اين دو نفر و برخي واكنش‌هاي صوتي احساسي(آه، آه كردن) طوري ادامه پيدا كرده و طراحي شده است كه(با عرض پوزش از مردم و مخاطبان محترم و مؤمن روزنامه) براي بيننده، تداعي‌كننده فضايي اُروتيك و جنسي باشد! بسياري از فيلمسازان، تهيه‌كنندگان يا صاحبان آثار منتشر شده در اين بخش با علم به اوضاع بلبشو و يله آن براي كسب سود و فروش بيشتر گاهي آنچنان خطوط قرمز قانوني و اخلاقي را در مي‌نوردند كه اين تلقي پيش مي‌آيد كه نكند بين اين افراد متخلف و سودجو با مسئولان شبكه نمايش خانگي يك زد و بند و ارتباط پنهاني وجود دارد؟! چه اينكه در برخي از آثار منتشره در اين حوزه مخاطب با صحنه‌ها، تصاوير يا ديالوگ‌هايي مواجه مي‌شود كه بدون شك مي‌توان براي خطاب قرار دادن و تعريف اين تصاوير و اظهارات از واژه‌هايي نظير شوخي‌هاي جنسي و اُروتيك، توهين به اخلاقيات، حرف‌هاي زير پتويي، ثلمه‌اي به خانواده و حتي تخريب احكام ديني و مذهبي استفاده كرد. توزيع و انتشار آثار صوتي و تصويري مسئله‌دار و خلاف دين، اخلاق و قانون در اين شبكه كه به طور مستقيم خانواده‌ها، مخاطبان و مشتريان اصلي و جامعه هدف آن را تشكيل مي‌دهند به نوعي هدف گرفتن قلب تپنده و حياتي‌ترين ارگان پيكره جامعه اسلامي است كه اسلام عزيز تأكيدات مؤكد بسياري در رابطه با مراقبت و مواظبت از آن را در قالب آيات و روايات به مسلمانان كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار