کد خبر: 750078
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷
اشتون كارتر در آستانه نشست وين از احتمال اعزام نيروي زميني خبر داد
دعوت ائتلاف غربي از ايران براي حضور در مذاكرات، دعوت حاشيه از متن است/چند هفته پس از آغاز عمليات موفق ارتش سوريه و متحدان دمشق در جنگ عليه گروه‌هاي تروريستي امريكا از احتمال ورود زميني به جنگ با داعش خبر داد.
چند هفته پس از آغاز عمليات موفق ارتش سوريه و متحدان دمشق در جنگ عليه گروه‌هاي تروريستي امريكا از احتمال ورود زميني به جنگ با داعش خبر داد. وزير دفاع و رئيس ستاد مشترك ارتش امريكا در جلسه كميته نيروهاي مسلح سنا اقدام زميني مستقيم عليه داعش را منتفي ندانستند. اين اقدام امريكا همزمان با برگزاري نشست وين درباره سوريه مطرح شده است.
به گزارش «جوان»، در شرايطي كه كشورهاي معارض و موافق دولت سوريه قصد دارند در وين گردهم آيند تا شايد راه حلي سياسي براي پايان دادن به درگيري‌ها در اين كشور پيدا كنند، سعي دارد نيروهاي زميني خود را به بهانه مقابله با تروريست‌هاي داعش روانه سوريه كند. موفقيت‌هاي محور مقاومت در جبهه نبرد عليه تروريست‌ها در سوريه امريكا را مجبور به بازنگري در سياست‌هاي ضد تروريستي كرده است.
اشتون كارتر وزير دفاع امريكا به همراه ژنرال جوزف دانفور رئيس ستاد مشترك اين كشور كه در كميته خدمات نيروهاي مسلح سنا شركت كرده‌اند از گزينه احتمالي اعزام نيروي زميني به خط مقدم جبهه نبرد با تروريست‌هاي داعش در سوريه و عراق خبر دادند.
به گزارش روزنامه وال استريت ژورنال، كارتر در جلسه سه‌شنبه شب گفت: «امريكا مشغول بازنگري و به روز كردن استراتژي خود در عراق و سوريه است و در صورت لزوم، ممكن است به عمليات زميني مستقيم عليه نيروهاي داعش دست بزند.»  
امريكا درحالي گزينه اعزام نيروي زميني براي مقابله با داعش را مطرح مي‌كند كه حملات هوايي يك‌ساله نيروهاي ائتلاف ضد داعش نتيجه‌اي در بر نداشته است. به نظر مي‌رسد امريكا براي عقب نماندن از سير تحولات در خاورميانه و ايجاد موازنه در برابر همكاري‌هاي سوريه، عراق، ايران و سوريه مجدداً نيروي زميني به منطقه اعزام كند.  
همچنين به گفته ژنرال دانفور، گزينه‌هاي احتمالي ديگر براي افزايش كارايي عمليات نظامي امريكا عليه داعش مي‌تواند شامل حمايت هوايي مؤثرتر از نيروهاي زميني عراق از جمله با استفاده از هلي‌كوپتر و اعزام مستشاران امريكايي براي همراهي كردن واحدهاي عراقي در جنگ باشد. در چنين صورتي، نظاميان امريكايي در نزديك خط مقدم جبهه قرار مي‌گيرند. حضور فعال امريكا در عراق نيز پس از آن مطرح شده كه دولت بغداد براي مقابله با داعش با روسيه همكاري‌هاي اطلاعاتي انجام داده است.
  
اجراي طرح شكست‌خورده
دو مقام امريكايي كه خواستند نامشان فاش نشود در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز اعلام كردند كه هرگونه استقرار نيرو با هدف پيشبرد اهداف نظامي محدود و معين در عراق و سوريه اقدام چندان سنجيده‌اي نخواهد بود. يك مقام امريكايي اعلام كرد اين گزينه شامل استقرار موقت برخي نيروهاي عمليات ويژه امريكا در سوريه به منظور آموزش نيروهاي مخالف ميانه رو سوري براي نخستين بار خواهد بود. واشنگتن در حالي برنامه آموزش مخالفان ميانه رو را مطرح مي‌كند كه يك ماه پيش مقامات پنتاگون اعلام كردند طرح آموزش مخالفان ميانه رو كه حدود 500‌ميليون دلار براي آن هزينه شده بود با شكست مواجه شد.
اين طرح شكست خورده در شرايطي دوباره مطرح مي‌شود كه در يك سال و نيم گذشته، گروه‌هاي به اصطلاح ميانه رو سوري و مورد حمايت ائتلاف غربي- عربي هيچ دستاوردي نداشته‌اند. چندي پيش برخي رسانه‌هاي غربي اعلام كردند افراد آموزش ديده توسط ارتش امريكا در مقابله با داعش به صف تروريست‌هاي جبهه‌النصره پيوسته و سلاح‌هاي خود را تحويل اين گروه داده‌اند.
  
رويكرد متناقض واشنگتن
اشتون كارتر در ادامه سخنان خود درباره طرح مقابله با تروريست‌هاي داعش گفت كه تصميم‌هايي در زمينه تغيير رويكرد نظامي نسبت به اين جنگ در دست بررسي است، هر چند در اين زمينه جزئيات بيشتري نداد. مقامات امريكايي درحالي از مقابله با داعش سخن مي‌گويند كه در هفته‌هاي اخير كمك‌هاي تسليحاتي خود به تروريست‌ها را افزايش داده‌اند و بنا برگزارش اخير CNN دهها تن تسليحات امريكايي از طريق هواپيما به تكفيري‌ها ارسال شده است.
كمك‌هاي امريكا به تكفيري‌ها نه تنها كمكي به حل بحران نخواهد كرد بلكه تنش‌ها در سوريه را تشديد خواهد كرد و مذاكرات آتي درباره حل بحران سوريه را با شكست مواجه خواهد كرد، چراكه جنگ و صلح در يكجا نمي‌گنجند و تا زماني كه حمايت‌هاي نظامي از تروريست‌ها ادامه داشته باشد، مذاكرات سياسي نتيجه نخواهد داد.
ورود امريكا به فاز زميني در سوريه پس از آن مطرح شده است كه روسيه به شدت مواضع تروريست‌ها را بمباران مي‌كند و موازنه ميداني را به نفع محور مقاومت تغيير داده است و امريكا سعي دارد با مطرح كردن ورود به فاز نظامي در سوريه، در نشست وين موضع سياسي خود را روي ميز مذاكرات نيز تقويت كند.
اين موضع امريكا درحالي است كه اكثر تحليلگران در مقالات متعددي اعلام كرده‌اند عملياتي كه ارتش سوريه با پشتيباني نيروي هوايي روسيه در شمال سوريه آغاز كرده، بحران سوريه را در مسير حل مسالمت‌آميز آن قرار خواهد داد و بدون شك بازتاب نبردهاي سوريه بر اوضاع امنيتي عراق نيز تأثير خواهد گذاشت.
  
هماهنگي پيش از مذاكرات وين
روزهاي پنج شنبه و جمعه وين پايتخت اتريش ميزبان كشورهاي صاحب نفوذ در بحران سوريه است و مذاكرات كشورها براي رسيدن به راه‌حل سياسي در اين نشست آغاز شده است. هرچند امريكا و متحدانش در چهار سال گذشته همواره مخالف حضور ايران در مذاكرات مربوط به سوريه بودند ولي وزارت خارجه روسيه اعلام كرد از ايران، مصر، عراق و لبنان براي حضور در نشست وين درباره سوريه دعوت به عمل آمده است. سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه و محمدجواد ظريف، وزيرخارجه ايران روز چهارشنبه درباره مقدمات نشست وين درباره سوريه گفت‌وگو كردند.
به گزارش اسپوتنيك، وزارت امور خارجه روسيه اعلام كرد در ادامه تماس‌هاي قبلي، لاوروف و ظريف درباره مقدمات نشستي كه قرار است در وين با حضور بازيگران خارجي و ديگر كشورهاي اصلي در منطقه براي گفت‌وگو درباره راه‌هاي هماهنگي تلاش‌ها براي مقابله با تروريسم و اقدام در زمينه مذاكرات سياسي بين طرف‌هاي سوري برگزار شود، به بحث و تبادل نظر پرداختند.
وزارت خارجه روسيه در بيانيه‌اي گفت: «طرفين در اين گفت‌وگو تأكيد كردند بايد اقداماتي فوري اتخاذ شود تا گفت‌وگوي سياسي در سوريه بهبود يابد.» آنها همچنين تأكيد كردند همه كشورهاي اصلي در منطقه بايد در اين فرايند مشاركت داشته باشند.»  
اين كشورها در حالي از ايران دعوت كرده‌اند كه خود در حاشيه تحولات سوريه قرار دارند و تأثيرگذاري آن‌ها در تحولات سوريه به مراتب كمتر است و اين ايران و روسيه هستند كه تحولات ميداني سوريه را اداره مي‌كنند و در متن تحولات سياسي و نظامي قرار دارند.
در مقابل، جبهه دشمنان سوريه نيز قبل از نشست وين مذاكرات درون گروهي را آغاز كرده‌اند. جبهه غرب نيز سه شنبه شب در پاريس نشستي را براي بررسي بحران سوريه برگزار كرد. در اين نشست نمايندگان آلمان، انگليس، امريكا، ايتاليا و همين طور تركيه، قطر، امارات، اردن و عربستان سعودي حضور داشتند. هرچند درباره جزئيات نتايج يا موفقيت اين نشست خبري به رسانه‌ها درز نكرده اما برخي رسانه‌ها از جمله فرانس 24 اعلام كرد كه هدف از اين نشست هماهنگ كردن مواضع كشورهاي همسو با مخالفان حكومت سوريه بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار