کد خبر: 749074
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
درپی آزمایش موفق موشک بالستیک «عماد»، کشورهای غربی با به راه انداختن جنگ روانی از کمیته امور تحریم‌های ایران درشورای امنیت سازمان ملل خواستند نسبت به آزمایش موشک «عماد» واکنش نشان دهد.
فارس: کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان با ارسال نامه‌ای به کمیته امور تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل آزمایش موشک «عماد» در ایران را به اطلاع آن کمیته رسانده و خواستار پاسخ مقتضی به آن شدند.  این نامه که به نوشته رویترز، آمریکا آن را به نمایندگی از هر 4 کشور به کمیته مزبور ارسال کرده با ادعای اینکه موشک «عماد» قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای را داشته اقدام ایران را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد دانسته است. در نسخه‌ای از نامه که به رویت خبرگزاری انگلیسی رویترز رسیده آمده است: «اطمینان داریم که این اطلاعات به آن کمیته در اجرای مسئولیتش برای بررسی نقض قطعنامه‌های شورای امنیت و واکنش مقتضی به آن، کمک خواهد کرد.»

«سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل هم در ادامه ادعاهای مقامات این کشور درباره آزمایش موشک عماد، بیانیه‌ای درباره «نقض آشکار» قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران منتشر کرد. در قسمتی از این بیانیه ادعایی آمده است: شلیک و آزمایش تحریک‌آمیز، یک نقض آشکار دیگری از تحریمهای سازمان ملل بود.

همچنین11 سناتور ارشد از هم‌حزبی‌های رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور خواستار پاسخ یک‌جانبه واشنگتن به آزمایش موشک «عماد» توسط ایران شدند.

 مسکو و پکن با دیدگاه غرب مخالفند

از سوی دیگر، یک رسانه غربی ضمن انعکاس اظهارات نمایندگان کشورهای روسیه و چین درباره آزمایش موشک «عماد» توسط ایران نوشت: این دو کشور با دیدگاه کشورهای غربی مبنی بر اینکه این اقدام ناقض قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت بوده، مخالف هستند.خبرگزاری فرانسه نوشت: «چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل در مورد اینکه این موشک قطعنامه‌های سازمان ملل را چنانکه کشورهای غربی می‌گویند، نقض کرده باشد، ابراز تردید کرد و گفت که این موضوعی احساسی نیست.چورکین گفت: «فکر می‌کنیم لازم است ما درباره این مسائل محتاط باشیم. بایستی جزئیات فنی را بررسی کنیم و البته، بعداً شرایط سیاسی را در نظر بگیریم.»

خبرگزاری فرانسه این اظهارات «ویتالی چورکین» را نشان‌دهنده عدم تمایل مسکو برای عدم حمایت از تحقیق در این باره تعبیر کرد.  «لی جیئیی» نماینده چین در سازمان ملل هم از دیدگاه آمریکا و کشورهای اروپایی درباره اینکه ایران قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده حمایت نکرد. وی گفت: « داریم این موضوع را بررسی می‌کنیم. در شورا درباره آن بحث خواهیم کرد.»

 انجام هرگونه تحقیق در این باره مستلزم موافقت اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آراء، از جمله روسیه و چین است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار