کد خبر: 742043
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
محمدجواد اخوان
رهبر معظم انقلاب اسلامي، چندي پيش در ديدار فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با تأكيد بر هوشياري در برابر نفوذ دشمن فرمودند: «امروز نفوذ دشمن يكي از تهديدهاي بزرگ است براي اين كشور؛ دنبال نفوذند. نفوذ يعني چه؟ نفوذ اقتصادي ممكن است، كه البتّه كم‌اهمّيت‌ترين آن نفوذ اقتصادي است؛ و ممكن است كه جزو كم‌اهمّيت‌ترين [هم] نفوذ امنيتي باشد. نفوذ امنيتي چيز كوچكي نيست امّا در مقابل نفوذ فكري و فرهنگي و سياسي، كم اهمّيت است. نفوذ امنيتي عوامل خودش را دارد، مسئولان گوناگون - از جمله خود سپاه- جلوي نفوذ امنيتي دشمن را با كمال قدرت ان‌شاءالله مي‌گيرند. در زمينه‌هاي اقتصادي، چشم‌هاي بيناي مسئولان اقتصادي بايستي باز باشد و مواظب باشند كه [دشمنان] نفوذ اقتصادي پيدا نكنند؛. . . اين هم البتّه خيلي مهم است؛ امّا در قبال اقتصاد فرهنگي، اقتصاد سياسي، نفوذ سياسي و نفوذ فرهنگي اهميتش، كمتر است و از همه مهم‌تر، نفوذ سياسي و نفوذ فرهنگي است.»
همان‌گونه كه در بيان ايشان مشهود است، باوجود آنكه نفوذ اقتصادي و امنيتي نيز از دغدغه‌هاي مهم معظم‌له است، اما آنچه مهم‌تر و نگران‌كننده‌تر مي‌نمايد، نفوذ سياسي و فرهنگي است. لذا در اين يادداشت كوشيده خواهد شد به‌اختصار در باب اهميت اين سطح از نفوذ اشاراتي شود.
1 ـ نفوذ سياسي و نفوذ فرهنگي، به‌دليل پيچيدگي‌هاي موجود در آن، گاه مورد غفلت واقع مي‌شوند و اين در حالي است كه اين احتمال در خصوص نفوذ امنيتي به‌دليل آنكه نهادهاي اطلاعاتي امنيتي معمولاً روي آن حساسيت دارند، كمتر است. براي مثال احتمال آنكه يك فرد نفوذي در ساختار سياسي و تصميم‌سازي كشور بتواند رخنه كند و ارتقا يابد، بسيار بيشتر از آن است كه يك تروريست به‌صورت فيزيكي به مرزهاي كشور نفوذ كند و قصد خرابكاري در مركز كشور را داشته باشد.
2ـ نفوذ اقتصادي از نفوذ امنيتي پيچيده‌تر و نفوذ سياسي از نفوذ اقتصادي پيچيده‌تر است. پيچيده‌تر از همه موارد يادشده، نفوذ فرهنگي است كه دلايل اين پيچيدگي را نخست در لايه‌هاي تأثيرگذاري و ديگر در راهبردها و راهكارهاي اجرايي آن بايد دانست. به اين معنا كه نفوذ فرهنگي به‌دليل آنكه، لايه‌هاي باورهاي ذهني، معنوي و ايماني فرد را گاه دستخوش تغيير مي‌كند، اولاً تا مدت مديدي نامرئي است و ثانياً عميق‌تر و بنيادين‌تر نهادينه مي‌گردد. به همين دليل احتمالاً زماني بر نخبگان جامعه هدف مشهود مي‌گردد كه ديگر كار از كار گذشته باشد و جمع قابل‌توجهي از آن متأثر شده باشد و خداي‌ناكرده به نقطه بي‌بازگشت رسيده باشد.
3ـ تلاش نظام سلطه، به‌ويژه امريكا براي نفوذ سياسي و فرهنگي در ايران، البته چيز جديدي نيست و سابقه‌اي به طول روابط ايران و غرب دارد، اما پرواضح است كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، اين نفوذ كاهش چشمگيري داشته است و لذا دشمنان مترصد بهره‌گيري از فرصت‌هاي موجود هستند كه از جمله اين فرصت‌ها را مي‌توان در «برجام» و البته مهم‌تر از آن «بعد از برجام» دانست، يعني فضاي كاذب و مشحون از احساساتي كه ممكن است انسان را از نفوذ دشمن غافل و در سايه اين غفلت راه را براي بازگشت و نفوذ بازنمايد. در چنين شرايطي احتمالاً پوشش‌هايي همچون تعامل اقتصادي، سياسي و فرهنگي، راهگشاترين راهبردهاي نفوذ و رخنه است.
4ـ نكته پاياني در اين باب قابل‌طرح است، آنكه نفوذ معمولاً در سايه غفلت و مشغول‌سازي‌ها اثربخش مي‌گردد، بدين معنا كه بي‌توجهي به مرزبندي‌هاي عقيدتي و راهبردي، خوش‌خيالي و ساده‌لوحي در برابر دشمن و نديدن دست دشمن با توهم فقدان توطئه مي‌تواند تسهيل‌كننده راه ورود و رخنه دشمن براي بازگشت به نقطه راهبردي‌اي باشد كه سي‌وشش سال است پشت درهاي بسته آن معطل‌مانده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار